Vēlies iegādāties jaunu auto? Uzzini, kādi ir elektromobiļu galvenie plusi un mīnusi

Lai gan sabiedrība joprojām bieži dod priekšroku iekšdedzes modeļiem, daudzi auto zīmoli piedāvā arvien vairāk elektrisko spēkratu. "Delfi Auto" redaktors Raimonds Zandovskis norāda uz trim galvenajām priekšrocībām, kas šobrīd ir aktuālas elektrisko auto nozarē.
Lai gan elektroauto pārdošanas apjomi pieaug, tomēr šķiet, ka sabiedrība joprojām nav gatava pāriet uz elektromobiļiem masveidā.

FOTO: Shutterstock.com

Lai gan elektroauto pārdošanas apjomi pieaug, tomēr šķiet, ka sabiedrība joprojām nav gatava pāriet uz elektromobiļiem masveidā.

Kādas ir trīs lielākās priekšrocības?

Pirmā priekšrocība. Privātā uzlādes stacija – ja cilvēkam tā ir, tad viņš var ievērojami samazināt kopējās braucienu izmaksas. Tie, kuri akumulatoru var uzlādēt pa nakti mājās vai pa dienu darbā, ietaupīs, bet ikdienā paļauties tikai uz publiskajām ātrajām stacijām nav finansiāli racionāli.

 

Otra priekšrocība. Bonuss ir akustiskais komforts salonā. Elektroauto, īpaši pilsētā, ir ievērojami klusāki par iekšdedzes mašīnām. Tikai riepas jāizvēlas no kvalitatīvākā plaukta, jo elektromobiļa gadījumā skaļākie ir tieši rites trokšņi.

 

Trešā priekšrocība. Protams – ekspluatācijas izmaksas. Izvēloties braucamo, jāņem vērā ne tikai degvielas patēriņš, bet arī uzturēšanas izdevumi. Elektromašīnām ir mazāk kustīgu mehānisko detaļu un nav ātrumkārbas. Tas nozīmē, ka nav nepieciešami arī īpaši tehniskie šķidrumi, piemēram, eļļas un smērvielas, kas regulāri jāmaina. Elektrotransporta apkope ir lētāka, un uz servisu jādodas retāk. Tas, starp citu, ir viens no galvenajiem stimuliem, kas mudina cilvēkus iegādāties šīs mašīnas.

 

Lai gan akustisko komfortu un zemākas ekspluatācijas izmaksas elektroauto gadījumā var uzskatīt par nemainīgiem lielumiem, enerģijas patēriņš dažādiem modeļiem būtiski atšķiras.

 

Piemēram, sarindojot modeļus pēc elektrības patēriņa uz simt kilometriem saskaņā ar ev-database.org tīmekļa vietnes datiem vidēja izmēra krosovers “Volvo XC40” Recharge, greznais “Audi Q8 e-tron Sportback 55 quattro” un unikālā dizaina “Volkswagen ID. Buzz” uzrāda zemu efektivitāti. Portāla dati liecina, ka šo modeļu vidējais patēriņš reālos apstākļos tuvojas vai pat pārsniedz 20 kWh uz 100 km. Turpretī “Tesla Model 3” un “Hyundai Ioniq 6” ir vieni no visefektīvākajiem – to patēriņš ir mazāks par 15 kWh. Šī atšķirība, kas garās distancēs sasniedz pat 25 %, ļauj būtiski ietaupīt naudu.

 

Kādi ir būtiskākie trūkumi?

Elektromobiļa uzlāde joprojām nav tik vienkārša kā degvielas uzpildīšana. Katrs uzlādes punkts pieder konkrētam operatoram, tāpēc, dodoties uz citu valsti, nāksies laikus izpētīt, kur uzlādēt akumulatoru un kura operatora lietotnes vajag lejupielādēt. Turklāt daži no šiem uzņēmumiem jaunam klientam pirms uzlādes var pieprasīt drošības depozītu, kuru atpakaļ kontā var ieskaitīt arī tikai pēc laba laika. 

Reklāma
Reklāma

 

Uz lielceļa elektromašīnai nav nekādu priekšrocību salīdzinājumā ar iekšdedzes transportu. Divkāršojot braukšanas ātrumu, gaisa pretestība palielinās četrkārtīgi, tāpēc, pat ja ceļu satiksmes noteikumi ļauj nesties ar 130 km/h, elektroauto vadītāji ne vienmēr tik arī brauc. Šāds temps ātri iztukšos akumulatoru. Ne velti pat samērā jaudīgiem elektromobiļiem ražotāji maksimālo ātrumu ierobežo pie 160 km/h atzīmes.

 

Elektromašīnai ir nepieciešama uzlādes stacija, tāpēc šāds braucamais nebūs piemērots cilvēkiem, kam nav iespējas uzlādēt akumulatoru mājās vai darbā.

 

Svarīgi apzināties, ka samērā augstās cenas dēļ elektroauto joprojām uzskatāms par sava veida luksusa preci. Šīs mašīnas ir dārgas arī lietotas. Pat ar solīdu budžetu, piemēram, 25 tūkstošiem eiro, var būt grūti atrast variantu, kas atbilstu visām vadītāja vajadzībām. Tiesa, ražotāji čakli paplašina elektrisko modeļu klāstu, un tas nozīmē, ka otrreizējais tirgus ik gadu papildinās arvien vairāk.

 

R. Zandovskis gan atgādina, ka cenas ziņā elektromobiļus ar iekšdedzes modeļiem nevajadzētu salīdzināt tiešā veidā, jo daļu cenas kompensē valsts subsīdijas. Tāpat var ietaupīt uz ekspluatācijas un tehniskās apkopes rēķina, kas tiek veikta retāk nekā tradicionālajiem transportlīdzekļiem.

 

Jaunāki modeļi – efektīvāki

Runājot par elektroauto pievilcību, eksperts vērš uzmanību uz acīmredzamo tehnoloģisko progresu: “Tie ar katru gadu kļūst labāki. Pirmie sērijveida bezizmešu modeļi mūsdienās jau šķiet novecojuši – tie ir braucami tikai pa pilsētu.”

 

Piemēram, 2013. gadā klajā laistais “Nissan Leaf” ar vienu uzlādi spēja nobraukt 135 km, bet 2017. gada “Kia Soul” – jau 170 km. Savukārt pavisam jaunais “Hyundai Ioniq 6”, kas ir viens no efektīvākajiem tirgū, ar vienu uzlādi sasniedz pat 614 km. Turklāt akumulatora uzlādes līmenis no 10 līdz 80 % pakāpjas vien 18 minūtēs.

 

Šādiem skaitļiem vajadzētu kliedēt bažas par iespēju ar vienu uzlādi aizbraukt no Rīgas līdz attālākai Latvijas vietai. Arī braucieni pa Eiropu kļūst arvien vieglāki, jo īpaši ātro uzlādes staciju tīkls strauji attīstās un pat budžeta zīmolu elektroauto spēj uzņemt ievērojami lielāku uzlādes jaudu nekā agrāk. Tas uzpildīšanās laiku garākā pārbraucienā ievērojami samazina, neliekot uzkavēties ilgāk par ierasto kāju izlocīšanu.

Saistītie raksti