Bioloģijas skolotāja Liene Sabule: Izcils skolotājs ir rakstura īpašība, ne tikai profesionalitāte
Degsme, interesēšanās par visu jauno, skolēnu mīlestība vai profesionalitāte – kas ir faktori, kas veido izcilu skolotāju? Jelgavas Valsts ģimnāzijas bioloģijas skolotāju Liene Sabule, kas 2015. gadā saņēma “ Ekselences balvu” kā labākā bioloģijas skolotāja Latvijā, portālam mammamuntetiem.lv stāsta par skolotāja darba misiju un to, kādi ir mūsdienu skolēni.
Ekselences balva zināmā mērā ir kā pierādījums tam, ka
esat lieliska skolotāja. Kā Jūs raksturotu izcilu
skolotāju?
Pirmā doma, kas ienāk prātā, ka izcilu skolotāju nemaz nav. Bet, ja
tomēr jānosauc izcila skolotāja pazīmes, tad domāju, ka tā ir
nepārejoša vēlme izglītoties un sekot līdzi laikam. Tas, ka tu esi
pabeidzis augstskolu un tajā brīdī varbūt jūties izcils skolotājs,
bet vairāk neko papildus neapgūsti, nav pietiekami. Tad tā
izcilība, ja tāda bijusi, ļoti ātri pazūd.
No nozīmē "apgūt ko jaunu" skolotājam? Bioloģiju taču
zinat, atliek tikai mācīt...
Tās ir metodes, paņēmieni, kā skolēniem to bioloģiju mācīt.
Paņēmiens, ko izmantoja agrāk, ka skolotājs – vienīgais zinošais,
nostājās klases priekšā un stāstīja jauno vielu, šobrīd vairs
nestrādā. Ir jāpanāk tas, ka es kā skolotājs saviem skolēniem
priekšā pasaku ļoti maz vai nemaz. Drīzāk skolēns pats ir atklājējs
– pats domājot un darot nonāk līdz idejām, secinājumiem un jaunām
zināšanām.
Tas, kas ir jāiemāca skolēniem, ir spēja izdarīt secinājumus,
formulēt domas, idejas, panākt to, ka bērns pats vēlas meklēt šīs
zināšanas un apgūt tās.
Šodien gandrīz neko gatavā veidā vairs nav iespējams iedot. Tas
strādā tikai kādas 10 minūtes, bet pēc pāris nedēļām viss jau ir
aizmirsies.
Runā, ka agrāk skolēni visu zināja, visu spēja apgūt, bija
gudri, bet mūsdienu skolēni ir citādāki - neko nezina. Kas ir
mainījies - bērni, mācību viela, pasniegšanas veids?
Bērni ir citādāki. Es gan neteiktu, ka skolēni neko nezina. Viņiem
ir specifiskākas zināšanas kādā konkrētā jomā, bet mazāk zināšanu
citās jomās. Mūsdienu bērni pārsvarā ir mērķtiecīgāki, viņi zina,
ko tieši viņi grib.
Ir arī mazāka spēja koncentrēties. Ja agrāk skolēni 40 minūtes
sēdēja, salikuši rociņas uz sola, un visu stundu nekustējās, tad
tagad tā nav. Arī pētījumos ir pierādīts, ka bērnam uzmanības
noturība ir tik ilga, cik viņam ir gadu. Ja 8 gadi, tad 8 minūtes,
ja 15 gadi, tad 15 minūtes. Tieši tik ilgu laiku viņš spēj
koncentrēties un veikt vienu un to pašu darbību. Ja skolotājs pēc
tam neko nemaina, tad uzmanība zūd un skolēns vairs nedomā
līdzi.
Pieņēmumu, ka skolēni mūsdienās labāk prot lietot tehnoloģijas, es
varētu apšaubīt. Tas, ka tehnoloģija – telefons, viņam ir rokās no
maza vecuma, nenozīmē, ka bērns prot to lietot. Piemēram, ja es
uzdodu lietot kādu programmu savā priekšmetā, tad skolēnam tā ir kā
ķīniešu ābece. Ir aplikācijas matemātikā, piemēram, "GeoGebra",
kurā var konstruēt grafikus un veikt dažādus uzdevumus, arī
bioloģijā ir savas lietotnes. Tās ir jāapgūst neatkarīgi no tā, vai
tu lieto telefonu vai nelieto. Ko tad viņš, visu laiku “sēžot
telefonā” dara? Čato! Bet, kad ir jādomā, kā atrast konkrētu
informāciju, jāsaprot, kas no izlasītā ir ticams, kas - nē, tad
viņš to nevar uzdarīt, jo viņš nezina, ko nozīmē atslēgas vārdi, kā
meklēt, kā atlasīt un kā analizēt, kā neticēt visam, kas ir
rakstīts internetā un kā izvērtēt avotus.
Cik aktīvi skolās patiešām izmanto šīs speciālās programmas
un aplikācijas? Dažreiz liekas, ka tas ir vairāk vēlamā formā nevis
realitātē.
Izmantojam. Ne tā, ka katru dienu, bet intereses ir. Mūsdienās
neizmantot tehnoloģijas vispār ir nereāli. Tā pati interaktīvā
tāfele – to es bieži izmantoju, lai parādītu sasniedzamos stundas
rezultātus. Savās stundās izmantoju arī vairākas platformas, kur
var veidot testus, un ikreiz atklāju kaut ko jaunu, kas aizrauj arī
viņus.
Skolēni paši var pārbaudīt savas zināšanas, izmantojot
tehnoloģijas. Ir dažādi varianti ar testiem, ar sacensībām, ar
balsošanu. Tā var ātri un efektīvi pārbaudīt, ko tieši viņi ir šajā
stundā apguvuši. Viņiem pašiem tas ļoti patīk.
Piemēram, viens variants ir izprinētas lapas ar kodiem. Man
telefonā ir aplikācija. Es to ieslēdzu un varu noskenēt lapas.
Skolēni paceļ lapas ar kodu noteiktā veidā un es redzu, kuri ir
atbildējuši pareizi, kuri nē.
Pirmoreiz to ieraugot, skolēniem ir Wow, kā to skolotāja var
redzēt! Bet izdarām to vienu, divas reizes, tad šie elementi
ir jāmaina, lai ir interesanti.
Saka, ka mūsdienu skolēnu uzvedība ir briesmīgāka par to
skolēnu uzvedību, kas bija pirms 20 gadiem...
Nepiekritīšu. Domāju, ka tas ir atkarīgs no skolotāja personības.
Vai tajā brīdī, kad sāku mācīt klasi, es parādu, kurš ir tas, kas
neļauj kāpt sev uz galvas, vai arī es to ļauju izdarīt jau pirmajā
stundā.
Bērni, neatkarīgi no tā, vai viņam ir viens, vai divi, vai 15 gadi,
vienmēr atkal un atkal pārbaudīs pieaugušo iedomātās uzvedības
robežas, tikai dažādos līmeņos.
To es sapratu tikai tagad, ilgstoši strādājot skolā. Kad savas
skolotājas gaitas tikai sāku, es to nezināju un man neviens to arī
nepateica. Tagad daru savādāk. Piemēram, atnāk jauni
septītie vai desmitie, un pirmās stundas ir tās,
kurās es izstāstu, kādi ir noteikumi stundā. Pirms sāku stundu,
pati pie sevis galvā vēlreiz noskaitu tos noteikumus, kas man ir
svarīgi.
Piemēram, ja es uzdodu jautājumu, tad es sagaidu, ka kāds pacels
roku un es aicināšu atbildēt, nevis visi reizē izkliegs atbildi, jo
tad nevar saprast, kurš ko teicis un vai man vajadzīgais variants
ir izskanējis.
Ja viņiem ir uzdevums un viņiem vajag manu palīdzību, tad es nevaru
pieskriet pie visiem reizē.
Mēs sākam stundu laicīgi un laicīgi arī beidzam. Ja esi ieradies ar
nokavēšanos, tad vai nu brīdini laicīgi vai arī rēķinies ar sekām.
Tas, ko dari, tev ir jāizdara savu spēju robežās.
Tāpat kā tev ir tiesības mācīties, man ir tiesības strādāt
netraucējot.
Ja tu neievēro noteikumus, man ir tiesības piemērot savus
noteikumus un tam var būt sekas.
Es gribu strādāt normāli, jūs gribat mācīties normāli. Cienīsim
viens otru un ievērosim šos noteikumus.
Ja es sāku runāt, un klasē kāds arī runā, es apklustu.
Bioloģija ir interesants priekšmets. Skolēnus izdodas
aizraut?
Dažādi. Ir skolēni, kuriem tas vispār neinteresē, bet ir tādi, kas
mācās ar milzīgu aizrautību, ķer katru vārdu, ko pasaki. Tas, kā es
cenšos ieinteresēt, ir nevis sausa teorija, bet praktiska
darbošanās. Dabā iznāk iet reti, jo pilsētā tīri saistībā ar
bioloģiju ir grūti ko atrast. Piemēram, mācoties par aļģēm, skolēni
gāja ārā un meklēja aļģes uz kokiem un ēkām. Kasīja no pils sienām
(red.- Jelgavas Valsts ģimnāzija pašlaik atrodas Jelgavas pils
ēkā), nesa iekšā, skatījās mikroskopā un bija pārsteigti, ka uz
pils sienām ir trīs dažādi aļģu veidi. Biju pārsteigta arī es, jo
nezināju, ka uz pils sienām ir tāda aļģu daudzveidība.
Kā vēl motivēt skolēnus mācīties?
Motivē atzīmes, bet ne visus. Ir skolēni, kuriem nemaz nevajag
ārējo motivāciju, viņiem ir iekšējā motivācija. Skolēnu, kuram nav
nekādas intereses, motivēt ir ļoti grūti. Vēl stundās izmantoju tā
saucamo stundas “ āķi” - stundas sākumā radu interesi par apgūstamo
vielu. Piemēram, nupat desmitajiem mācīju par sēnēm. Pirms pasaku,
ka mācīsimies par sēnēm, es viņiem parādu 2 minūšu filmas fragmentu
no BBC dokumentālās filmas, kā sēnes var darboties un ko spēj
panākt. Bija nofilmēts, ko sēne izdara ar skudru. Ir parazītiskās
sēnes, kas dzīvo uz kukaiņiem un panāk to, ko vēlas. Sēne
“iefiltrējas” skudras nervu sistēmā un liek skudrai uzrāpties
augstāk, pieķerties stiebram, un tad skudra iet bojā. No skudras
galvas izaug sēnes augļķermenis, kurā veidojas sporas, tās izplatās
un atkal nonāk citos kukaiņos. Skolēniem bija reakcija “tas nu gan
ir īsts svešais” un radās interese arī par tēmu, ka sēne var būt
arī šāda, nevis tas zināmais šampinjons, kas varbūt ir
garlaicīgs.
Es vienkārši esmu tāds cilvēks, kas visu laiku nevar darīt vienu un to pašu. Man visu laiku vajadzīga izaugsme, jāizmēģina kaut ko jaunu, patīk eksperimentēt. Pamēģinu un redzu, ka darbojas – forši! Pamēģinu un redzu, ka nedarbojas – hm... kāpēc nedarbojas, ko tur varētu manīt? Tas ir vairāk no rakstura atkarīgs nevis no pedagoga profesionalitātes.
Tos āķus izdomāt ir ļoti grūti, bet ir stundas, kurām šādi āķi ir
atrasti un kurus tad varu izmantot gadu no gada.
Arī tehnoloģijas palīdz. Zinu, ka daudzi skolotāji stundas laikā
neļauj izmantot telefonus. Bet zinot to, ka jauniešiem tie telefoni
tagad ir kā “sirds stimulatori”, tad kāpēc neļaut tos izmantot ar
jēgu? Pildīt testus, piemēram.
Ir metodes, kas pat nav saistītas ar pašu priekšmetu. Piemēram,
lieku izveidot darba grupu. Ir dažādi varianti, kā grupu var
izveidot. Piemēram, sastājieties rindā pēc vārdiem alfabēta secībā,
vai pēc telefona numuriem, vai pēc citiem kritērijiem, bet nedrīkst
savā starpā runāt. Tas uzreiz rada interesi darboties.
Kā jūs izlēmāt kļūt par skolotāju? Vai skolotājs var
iedvesmot skolēnu kļūt par skolotāju?
No tiem skolēniem, ko es esmu mācījusi, zinu divus, kas arī strādā
par skolotājiem. Bet mans stāsts par ceļu uz skolotāja darbu bija
nejaušība. Es pati absolvēju skolu, kurā tagad strādāju. Pēc skolas
gāju mācīties uz Latvijas Universitātes Bioloģijas fakultāti, 2.
kursu pabeidzot, mana bioloģijas skolotāja piedāvāja atnākt
pamēģināt pastrādāt skolā, jo vienkārši esošiem skolotājiem slodze
bija par lielu. Kāpēc ne? Trīs dienas mācījos, divas dienas
strādāju... Tā arī paliku, lai gan sākotnēji man pat domas nebija
būt pa skolotāju. Uz biologiem aizgāju ar domu pētīt ģenētiku, kas
mani ļoti interesēja. Tad pasniedzējs, kas fakultātē pasniedza
ģenētiku, mani absolūti neiedvesmoja. Sapratu, ka paliekot šajā
jomā, no šī cilvēka es nekādi izvairīties nevarēšu, man būs
saskarsme ar viņu. Tā atmetu domu par ģenētiku, bet acīmredzot, ja
es ļoti, ļoti būtu gribējusi palikt šajā lauciņā, es noteikti būtu
atradusi iespējas.
Kāpēc es aizgāju uz Bioloģijas fakultāti? Lielu lomu nospēlēja mana
bioloģijas skolotāja. Bet ne tik daudz tas kā viņa pasniedza
priekšmetu, bet gan tas, ka viņa pret mums – skolēniem, izturējās
kā pret saviem bērniem. Viņa bija personība! Turklāt mēs dzīvojām
vienā rajonā un viņa bija arī mana brāļa klases audzinātāja. Mums
visiem sanāca braukt ar vienu autobusu un bieži vien sanāca
satikties arī ārpus stundām. Personībai skolā ir milzīga
nozīme!
Kā plānojat savu
darba dienu un darba nedēļu, ja nemitīgi jāapgūst kāda jauna
metode?
Nav jau tā, ka visu laiku jāmaina darba metodes, bet, ņemot vērā
klasi un tēmu, ir jāpielāgo pasniegšanas veids.
Es nezinu, kāda ir citu skolotāju darba nedēļa, bet, kamēr man
nebija bērna, tad man bija tāds režīms – no rīta darbs klasē, tad
aizbraucu mājās, uztaisa vakariņas un pēc tam līdz pusnaktij
gatavoju stundas nākamajai dienai. Šobrīd, kad ir meita, kurai ir
1,10 gadu, es nevaru gatavot stundas, kamēr viņa ir nomodā. Kad
viņa ir aizgājusi gulēt, tad es sāku gatavot stundas nākamajai
dienai. Ceļos 6 no rīta. Stundas beidzas ap četriem
pēcpusdienā.
Skolā strādāju vairāk nekā 10 gadus, man ir sagatavoti materiāli
visām tēmām, tomēr tajā brīdī, kad paskatos, kas man ir jāpasniedz
nākamajā dienā, un paskatos, ko esmu izmantojusi šīs vielas
apgūšanai pagājušajā gadā, saprotu, ka tas ir jāpapildina vai
jātaisa pilnīgi par jaunu. Pagājušā gada laikā esmu apguvusi kaut
ko jaunu, saprotu, ka tas, kas bija, vairs nestrādās. Ka varu
labāk.
Tā ir mana lielākā dilemma, jo man visu laiku liekas, ka varētu
labāk, ja man būtu vairāk laika padomāt. Laiks ir resurss, kura man
šobrīd ļoti trūkst.
Strādājat arī pie jaunā kompetenču satura Skola2030. Kas
tur tiek plānots?
Projekta galvenais mērķis ir izstrādāt, aprobēt un pēctecīgi
ieviest tādu saturu un pieeju mācīšanai, lai, beidzot skolu,
skolēnam būtu 21. gadsimtā nepieciešamās prasmes, zināšanas un
attieksmes. Vairāk var uzzināt projekta mājaslapā www.skola2030.lv
Piemēram, ja stundā notiek grupu darbs, tad ar to viss nebeidzās.
Pēc darba skolotājs jautā, kāpēc jūs šodien strādājāt grupās? Kāpēc
mēs vispār darījām to, ko darījām? Ko jūs ar to ieguvāt? Ir jāliek
domāt par jēgu, kāpēc kaut kas tiek darīts.
Ja skolēnam iedot atrisināt kādu uzdevumu, tad tas būtu ne tikai
jāatrisina, bet arī jāpastāsta, kā tas tika darīts? Kāpēc tieši tā?
Vai var izdarīt kaut kā savādāk? Tu vari izdomāt vēl 2 variantus kā
atrisināt šo pašu uzdevumu?
Vēl, piemēram, bioloģijā māca kaut ko vienu. Vēlāk ķīmijā māca to
pašu tā, it kā tas būtu kaut kas jauns. Darbojoties pie jaunā
satura, plānojam, lai viena konkrētā tēma, kas parādās vienā
priekšmetā, netiktu mācīta kā jaunas zināšanas citā priekšmetā.
Spilgts piemērs ir pētnieciskie darbi dabaszinātņu priekšmetos -
bioloģija, ķīmija, fizika. Līdz šim bioloģijā iemāca, ko nozīmē
pētīt, to pašu māca fizikā un ķīmijā. Skolēniem veidojas nepareizs
priekšstats, ka pētīt ķīmijā un pētīt bioloģijā ir atšķirīgas
lietas. Bet tas nozīmē vienu un to pašu neatkarīgi no priekšmeta.
Tā ir prasme, kas ir vajadzīga vairākos priekšmetos. Skolā pirms
prasmju mācīšanas cenšos aprunājos ar kolēģiem, ko katrs ir
mācījis, tad stundu varu sākt ar teikumu “ Es zinu, ka jūs fizikā
darījāt to, ķīmijā to, tagad bioloģijā mēs iesim
tālāk....”.
Kā jūs raksturotu kolēģu - skolotājus, ar kuriem ikdienā
strādājat? Vai visi ir gatavi mainīties?
Vecums skolotājam vispār nav noteicošais faktors. Ja tu gribi, jau
3. - 4. darba gadā vari izdarīt ļoti daudz. Bet, ja nepatīk un
neinteresē, tad visu mūžu vari nosēdēt un neko neizdarīt. Jāatzīst,
ka skolās joprojām ir stagnātiski skolotāji. Bet no cilvēciskā
viedokļa ir saprotams, ka, ja skolotājam pēc 3 gadiem jāiet
pensijā, diez vai viņš pēkšņi vēlēsies mainīt savu mācīšanas stilu.
Es vienkārši esmu tāds cilvēks, kas visu laiku nevar darīt vienu un
to pašu. Man visu laiku vajadzīga izaugsme, jāizmēģina kaut ko
jaunu, patīk eksperimentēt. Pamēģinu un redzu, ka darbojas – forši!
Pamēģinu un redzu, ka nedarbojas – hm... kāpēc nedarbojas, ko tur
varētu manīt? Tas ir vairāk no rakstura atkarīgs nevis no pedagoga
profesionalitātes. Viņš var būt ar doktora grādu, bet ja tevī nav
tās uguntiņas, tad nebūs...
Vai Ekselences balva, ko saņēmāt pirms trim gadiem, bija
būtisks notikums jūsu skolotāja dzīvē?
Ja man būtu iespēja, es piedalītos atkal. Man ļoti patika viss, kas
notika, lai gan tas bija milzīgs stress. Divas nedēļas pirms
pasākuma es normāli negulēju. Finālā bija jānovada 20 minūšu stunda
nepazīstamiem skolēniem, jāplāno noteiktas tēmas mācīšana,
jāformulē savs moto, jāpastāsta, kā es saredzu tieši bioloģijas
mācīšanu skolā*. Bija interesanti. Arī finansiālā balva un iespēja
izmantot dažādus sponsoru bonusus ... patīkami.
Paldies visiem, kas iesaistās, lai šāds konkurss varētu notikt –
tie ir svētki skolotājam.
*Jelgavas Valsts ģimnāzijas bioloģijas skolotāja Liene Sabule
finālā skolēniem skaidroja muskuļu uzbūvi un darbības principus.
Viņa aicināja skolēnus aizvērt acis un iedomāties, ka rokā tur
zīmuli, pēc tam, ka tur desmit zīmuļus, ka saliek tos penālī, kāds
izskatās muskuļu šķērsgriezums. “Aicināju aizvērt acis, jo šādi
labāk darbojas iztēle un skolēna uzmanība netiek aizņemta ar kaut
ko citu. Šo metodi esmu izmantojusi arī citās savās stundās. Jo
sevišķi tā noder tad, ja jāizskaidro kas sarežģīts. Tagad daudz
runā par informācijas tehnoloģiju izmantošanu stundās. Tās var
izmantot, taču tas darāms jēgpilni,” teic Liene.