Kā pareizi novērtēt bērnu sekmes un sasniegumus skolā
Noslēdzoties mācību gadam, Latvijas Universitātes profesore Zanda Rubene dalās pārdomās, kā būtu pareizi uzslavēt un atalgot savu skolnieku. Vai tas vispār ir jādara?
Uzskata, ka skolēnu centība un pārvarētās grūtības mācībās ir jāapbalvo, tāpēc atzinīgi novērtēt bērnu sasniegumus un veicināt viņu turpmāko izaugsmi ir atbalstāms solis. Lai arī kādu bērna atalgošanas un novērtēšanas veidu vecāki izvēlētos, būtiskākais atzinības sniegšanas procesā ir novērtēt bērna individuālo sniegumu un progresu. Ir jānovērtē bērna darbs, nevis jāsalīdzina bērns vai viņa veikums ar citiem vienaudžiem. Bērna audzināšanas un novērtēšanas procesā svarīgi ir ļaut bērnam saprast, ka viņš ir individualitāte.
Ir jānovērtē bērna darbs, nevis jāsalīdzina bērns vai viņa veikums ar citiem vienaudžiem.
Svarīgi ir paust atzinību un novērtējumu
Individuāls vai publisks atzinības izteikums un uzslava ir pirmais
solis, ko vecāki var veikt, novērtējot bērna panākumus. Atzinīgi
novērtējot sasniegto, cilvēks tiek motivēts attīstīties.
Zanda Rubene norāda: „Ikviens vēlas izjust atzīšanu – saņemt
atzinību kā atalgojumu par uzņēmību, centību un mērķtiecību.
Bērniem atzīšana ir ļoti nozīmīgs aspekts, lai veicinātu
pilnvērtīgu un sekmīgu sociālās dzīves veidošanos, lai bērns justos
sabiedrībai piederīgs. Uzslavējot bērnu, tiek novērtēta viņa
centība, kas turpmāk veicina viņa motivāciju pilnveidoties un
sasniegt vēl labākus rezultātus. Tādejādi tiek sasniegts arī
pedagoģiskais mērķis – bērnam radīta vēlme mācīties sev. ”
Atalgojumu sniedz par ilgtermiņā sasniegtajiem
rezultātiem
Noturīgas motivācijas radīšanai bērns ir jāatalgo par ilgtermiņā
gūtiem sasniegumiem. Tas var būt gan materiāls apbalvojums kā
dāvana vai nauda, gan kopīgi piedzīvots notikums kopā ar vecākiem,
piemēram, ceļojums, izklaides vai sporta pasākums, kopīgas
vakariņas. Atalgojumu par ilgtermiņā sasniegtiem rezultātiem var
interpretēt līdzīgi kā gadījumos, kad pieaugušajiem darbavietā tiek
izmaksātas prēmijas.
Taču jāņem vērā, ka ikdienā materiāli atalgojot bērnu par viņa
tiešo pienākumu veikšanu, vecāki var saskarties ar risku - tiek
deformēti vai nepareizi veidoti bērna iekšējie stimuli mācīties.
Bērnam ir būtiski saprast, ka apbalvojums tiek pasniegts par
ilgtermiņa centību, darbu un grūtību pārvarēšanu, kas ir sekmējis
labu rezultātu.
Mācīšanās procesā bērnam ikdienā ir jārada apstākļi, kas attīsta
viņa iekšējos stimulus un vēlmi mācīties priekš sevis. Ja ikdienā
bērnam par mācīšanos maksā, tad viņa motivāciju veido tikai ārējie
materiālie stimuli, kas agri vai vēlu vairs neradīs gana spēcīgu
motivāciju sasniegt labus rezultātus.
Atalgojumam ir jābūt saskaņā ar bērna iekšējām
vajadzībām
Izvēloties atalgojuma veidu, ir jāapzinās, ko bērns uzskata par
atalgojumu jeb kas ir viņa iekšējās vajadzības. Bieži vien, gribot
labu un izvēloties dāvanu, vecāki izvēlas lietas, kas, viņuprāt,
bērnam patiktu, nenoskaidrojot, vai šo dāvanu bērns vēlas.
Iespējams bērnam kārtējā mantiņa nav nepieciešama, un viņš daudz augstāk novērtēs kopīgi pavadītu laiku ar vecākiem
Iespējams bērnam kārtējā mantiņa nav nepieciešama, un viņš daudz
augstāk novērtēs kopīgi pavadītu laiku ar vecākiem, kas veicinās
saturīgu savstarpējo attiecību veidošanos, un ir pamatā veselīgai
bērna attīstības videi. „Visprecīzāk varēsiet noskaidrot bērna
vajadzības, ja ikdienā ar viņu runāsiet, rūpīgi uzklausīsiet.
Protams, jāatceras, ka šīs vajadzību ietekmē sabiedrības spiediens
un normas – reklāmās redzētais, klasesbiedru viedoklis un tajā
brīdī „modernās lietas”, kas ne vienmēr ir tās praktiskākās. Taču,
ja šis apbalvojums būs patiesi gribēts, bērns par to priecāsies un
tas strādās kā stimuls turpmākajiem sasniegumiem, ” stāsta Zanda
Rubene.
Ko dāvināt absolventam?
Kā liecina kāda tirdzniecības centra veiktā aptauja, ja būtu
izvēles iespējas, vairāk nekā puse (55%) Latvijas skolu un
augstskolu absolventu izlaidumā šogad kā dāvanu vēlētos saņemt
naudu. Otra populārākā vēlme ir ceļojums (36%), bet trešajā
vietā ierindojas datortehnika un dāvanu kartes – tās
izlaidumā gribētu saņemt ceturtā daļa jeb 24% absolventu.
Skolas beidzēji priecātos saņemt arī festivālu biļetes (23%) un viedtālruni (16%), bet 11% priecātos par rotām un dārglietām.
Ceļojumu kā izlaiduma dāvanu izteikti biežāk vēlētos saņemt pilsētās dzīvojošie jaunieši – 44% rīdzinieku un 40% citu pilsētu iedzīvotāju, un tikai ceturtdaļa (25%) reģionos mītošo jauniešu. Turpretim dāvanu kartes nedaudz biežāk ir aktuālas jauniešiem, kuri dzīvo ārpus Rīgas (26%), un rīdziniekiem (19%). Pasākumu biļetes vairāk nekā citi jaunieši novērtētu reģionu pilsētās mītošie – gandrīz trešdaļa jeb 27% pretstatā 20% rīdzinieku un reģionos dzīvojošo jauniešu.
Tuvojoties mācību gada noslēgumam, iepirkšanās centrs "Atrium Azur"
aicina vecākus atzinīgi novērtēt bērnu sasniegumus, tāpēc no 29.
līdz 31. maijam sveiks skolēnus ar veiksmīgu mācību gada noslēgumu
un apbalvos par labām sekmēm. Skolēniem ar labām sekmēm būs iespēja
piedalīties momentloterijā, un kopīgi veidot atzīmju koku. Visi
bērni un vecāki varēs apmeklēt zinātkāres centra "Zili brīnumi"
priekšnesumus. Vairāk lasi šeit.