Bērns bieži naktī mostas. Izplatītākie iemesli un risinājumi

Domājot par negulētājiem, biežāk tiek runāts par zīdainīšiem, kas mostas un neļauj mammai mierīgi naktīs izgulēties.  Ir padomi un ieteikumi, ko darīt, ja neguļ pavisam mazi bērni. Tomēr ar sliktu miegu, biežu mošanos un traucētiem miega rituāliem mokās arī lielāki bērni, pat pirmsskolnieki. 

FOTO: Shutterstock.com

Izvēdināta istaba pirms miega būtiski var uzlabot miega kvalitāti.

Ir novērota likumsakarība, ka katrs 5. bērns, kuriem bija trausls un nemierīgs miegs zīdaiņa vecumā, šīs problēmas atkal var saasināties pubertātes laikā.  
2 -3 gadu vecumā lielākā daļu bērnu tiek pie savas istabas un savas gultas. Atbrīvojušies no šaurās, omulīgās redeļu gultiņas, lielajā gultā viņi var justies nedroši. Naktī viņi modīsies, lai ietu pie vecākiem un iekārtotos mammas un tēta lielajā, drošajā laulības gultā.  Vēl ir bērni, kas aizmieg ap 8 vakarā, un jau pirms 7 no rīta ir augšā. 

Vārdu sakot, risināmu miega problēmu pietiek ne tikai zīdaiņu vecākiem, tāpēc miega eksperts, arī tēvs, ārsts Kreigs Kanapari (Craig Canapari) ir pievērsies tieši lielāku bērnu miega jautājumiem. Viņš apkopojis biežākās problēmas un iespējamos risinājumus. 
 

Kāpēc mazulis mostas naktī
Mošanās naktī ir normāla miega fāze maziem bērniem, kas dziļajā miegā pavada daudz mazāk laika nekā pieaugušie. Problēma tā ir tikai tad, ja pamošanās ilgst vairākas minūtes, atkārtojas vairākas reizes vienas nakts laikā, bērns nespēj iemigt pats, bet no rīta un pa dienu ir niķīgas, jo nav izgulējies.  Turklāt šajā situācijā ir svarīgs ne tikai bērns, bet arī neizgulējušies, normāli funkcionēt nespējīgie vecāki, kuru vajadzības ignorēt nedrīkst. 


9 – 12 mēnešu vecumā veselam bērnam ir jāspēj nogulēt visu nakti nemostoties.  Vairums mazuļu jau pusgada vecumā var izgulēt 6 – 8 stundas bez pamošanās.  Tomēr katram ir gadījies pamosties naktī no tā, ka līdzās gulošais vai blakus istabā esošais mazulis iekunkstās, varbūt pat ieraudās. Nav uzreiz jāraujas augšā un jāsteidz iebāzt mutē knupis vai atkal plīdzēt iemigt ar šūpošanu. Vecāki, kas momentā reaģē uz nemierīgu nakts miega mirkli, parasti daudz ilgāk gaida to brīdi, kad bērns bez pamošanās izguļ visu nakti, jo mazais nav iemācījies iemigt pats. 


Aizmigšanas apstākļiem  neatbilstošas asociācijas
Ja bērniņš ieradināts aizmigt zīžot krūti, vai pudeli, vai arī guļot blakus mammai, vai arī iešūpojoties miegā, tad iegrimstot dziļajā miegā, apstākļu maiņu – ielikšanu savā gultiņā, viņš nepiefiksē, bet seklā miega fāzē esot pusnomodā, saprot, ka aizmidzis viņš ir vienos apstākļos, bet pašlaik atrodas pavisam citos apstākļos.  Un sāk raudāt, kamēr panāk to midzināšanas metodi, pie kuras ir pieradis. 
Šo plaši izplatīto klasisko miera traucējumu pamanīja ārsts , bērnu miega eksperts Ričadrs Ferbers.  Kā risinājumus viņš piedāvā jau no dzimšanas bērniņu tomēr radināt iemigt pašam, ieliekot viņu gultiņā tad, kad viņš ir miegains, bet vēl nav aizmidzis.  Apmēram nedēļas laikā bērns iemācās pamostoties nesatrūkties un atkal iemigt paša spēkiem.


Bada sajūta
Ja līdz gada vecumam bērns ir pieradis naktī ēst krūti vai izdzert 1- 2 pudelītes piena maisījuma, tad ir pilnīgi saprotams, ka nakts vidū viņš mostas no sajūtas, ka ir nepieciešams paēst.  Ja bērns ir vesels, tad gada vecumā naktī ēst viņam nav nekādas nepieciešamības. Tieši tāpat kā bērnam ar veselīgu miegu naktī  nav nepieciešams manīt autiņbiksītes, jo pat pieslapinātas tās gulēt netraucēs. 
Kā risinājumu ārsts iesaka samazināt barošanas reizes un apjomu (ikreiz par 4-50 ml), pagarināt laiku starp ēdienreizēm. 

Reklāma
Reklāma


Medicīniskas problēmas 
Miega traucējumi var būt kādas saslimšanas pazīme. Veselīgu, labu miegu var traucēt, piemēram, astmas un alerģija, kuras dēļ bērns naktī mostas no paša klepošanas. 
Gastroezofageāla refluksa slimība  jeb kuņģa skābes atvilnis, kas var būt vēdera sāpju iemesls. Kāda gan mierīgi gulēt, ja sāp puncis vai kaklā ir vemšanas sajūta? 
Miega apnoja un krākšanas, kas ir sastopama arī bērniem, ne tikai gados vecākiem cilvēkiem. Tas nozīmē, ka pilnvērtīgs miegs nakts laikā vispār nav iespējams. 

 

Apkārtējās vides faktori
Gulēšanai nepiemēroti apstākļi ir ļoti izplatīts slikta miega iemesls. Piemēram, televizors istabā. 
Trokšņaina vide – kaimiņi, kas veic remontu tieši pusnaktī, ceļš, kas iet tieši zem guļamistabas logiem, nepietiekami tumša telpa, vai arī pārkurināts dzīvoklis – virs 23 grādi, kurā ir pārāk sauss gaiss.
 

Avots  www.komarovskiy.net