PAR un PRET svešvalodu kursiem ārzemēs. Izrādās, tādas iespējas ir arī piecgadniekiem

Vai nepilngadīgus bērnus vajadzētu sūtīt valodu kursos, tālu no mājām – svešā zemē? Atbilde ir vienkārša – jebkāda nodarbošanās, kas paplašina bērna redzesloku, attīsta viņa prasmes, domāšanu un atmiņu, ir tikai apsveicama. Apvienoto Pasaules Koledžu (United World Colleges) Latvijas Nacionālās komitejas valdes loceklis Juris Tūns stāsta, kas vecākiem palīdzēs izsvērt visus PAR un PRET dažāda vecuma bērnu izglītībai ārzemēs.

Izvēlēties ne tikai mācību iestādi, bet pareizus mācību priekšmetus un objektīvi novērtēt bērna sekmes, nospraužot pareizus, reāli sasniedzamus mērķus ir bezgala sarežģīts uzdevums, taču tas nav neiesējami.

FOTO: Mammamuntetiem.lv

Izvēlēties ne tikai mācību iestādi, bet pareizus mācību priekšmetus un objektīvi novērtēt bērna sekmes, nospraužot pareizus, reāli sasniedzamus mērķus ir bezgala sarežģīts uzdevums, taču tas nav neiesējami.


Tuvojoties vasarai un skolēnu brīvlaikam, daļa vecāku apsver savu atvašu atpūtu apvienot ar svešvalodu kursiem un citas kultūras iepazīšanu. Svešvalodu kursu izvēle, kas atbilstoša ģimenes budžetam un bērna vecumam var izvērsties par sarežģītiem meklējumiem interneta džungļos. Bieži vien bez eksperta padoma grūti saprast visus PAR un PRET reitingu tabulās. Lai to atvieglotu, “Latvia Tours” sadarbībā ar Juri Tūnu, kurš kopš 1991.gada sadarbojies ar akreditētām un pasaulē atzītām mācību iestādēm, sagatavojuši padomus, kas atvieglos lēmuma pieņemšanu.


Mazuļu kursi ārzemēs
Ja vecāki ir drosmīgi un jau no mazotnes vēlas bērnu radināt pie svešvalodas, ir iespējami kursi, uz kuriem vecāki dodas  kopā ar bērniem. Šajā gadījumā runa ir pat par 4-5 gadus veciem bērniem. Šajos kursos bērnus uzņem uz vienu, divām vai trīs stundām spēļu grupā, kurā speciāli pedagogi rotaļu formā vada apmācību procesu. Jautrā un dinamiskā mācību atmosfērā ar stāstiem, dziesmām, spēlēm, skaitāmpantiņiem un pastāvīgu frāžu atkārtošanu tiek veicināta ātra valodas iegaumēšana. Vecāki šajā laikā atrodas turpat blakus telpās vai atsevišķos gadījumos vecākiem, paralēli bērnu mācību procesam, tiek organizēti iepirkšanās braucieni vai līdzīgas aktivitātes tuvākajā apkārtnē. 
“Būtiski kliedēt bažas tiem vecākiem, kas otrās valodas apgūšanu mazotnē uztver kā apgrūtinājumu mazulim un nevēlas bērnam jaukt galvu ar divām valodām. Ja bērns līdz 7 gadu vecumam apgūst otru valodu, tad turpmākajā dzīvē viņam neradīsies problēmas šo valodu apgūt bez akcenta. To mēs redzam arī bilingvālās ģimenēs,” skaidro “Latvia Tours” direktore Ieva Keiša.

Lielākiem bērniem krietni vien efektīvāks svešvalodas apgūšanas risinājums ir tikt iemestiem valodu kursos kā “kucēniem ūdenī”. Šajā gadījumā visefektīvākais variants ir dzīvošana skolotāja ģimenē.


Dzīve skolotāja ģimenē
Lielākiem bērniem krietni vien efektīvāks svešvalodas apgūšanas risinājums ir tikt iemestiem valodu kursos kā “kucēniem ūdenī”. Šajā gadījumā visefektīvākais variants ir dzīvošana skolotāja ģimenē. Bērns individuāli brauc uz ārzemēm, dzīvo ģimenē pie speciālista. Visi speciālisti ir akreditēti pasniedzēji ar filologa izglītību. Visbiežāk tie ir pasniedzēji, kas vai nu sasnieguši pensijas vecumu vai vienkārši izvēlējušies darbu mājās. 
“Valodu kursos šādos apstākļos nodarbības notiek viens pret vienu un pavisam noteikti šādas nodarbības sniedz vislielāko efektivitāti. Tā ir totāla iegrimšana valodā, jo bērns teorētiski 24 h pavada viesu ģimenē, kurā viens no vecākiem noteikti ir pasniedzējs, kurš saprot mentalitāti, metodiku, runā ļoti skaidrā valodā, ļoti lēni un tā, lai ārzemnieks saprastu. Atšķirība no parastas viesu ģimenes ir tāda, ka bērns sarunvalodas vietā, kas dažkārt var sniegt pat nevēlamu efektu, sarunājas ar pieaugušo, kurš runā pareizā un skaidrā valodā. Tādēļ dzīvošana skolotāja ģimenē noteikti ir visefektīvākais variants kā jaunam pusaudzim iemācīties valodu,” pārliecināts Apvienoto Pasaules Koledžu (United World Colleges) Latvijas Nacionālās komitejas valdes loceklis Juris Tūns.


Tautību kvotas skolās
Šīs noteikti ir vienas no šobrīd populārākajām un zināmākajām svešvalodu mācību programmām. Tās var būt, piemēram, vasaras nometnes ārzemēs, starptautiskā vidē. Negatīvais ir tas, ka grupās nav dalībnieku, kuriem valoda būtu dzimtā valoda. Tā ir internacionāla vide ar daudz dažādiem akcentiem. Šeit jāiesaka izvēlēties doties uz tādām skolām, kuras spēj nodrošināt ģeogrāfiju jeb studentu dažādību. Jo mazāka skola, kas vājāka mārketingā, jo lielāki draudi, ka no 15 cilvēkiem 11 var būt spāniski vai 12 krieviski runājoši. Tas nozīmē, ka brīvajā laikā jaunieši komunicēs nevis valodā, ko apgūst, bet visiem kopīgajā, piemēram, krievu valodā. Labai grupu programmai būtu jānodrošina valodu mikslis, jo tas ietekmē to kā jaunieši savā starpā sarunāsies brīvajā laikā. 


“Nekomunicēt vai runāt tikai angliski ir absolūts mīts. Realitātē bērns, nonākot izolētā, citādā vidē, ķeras pie drošā – pie tiem draugiem, ar kuriem var pārrunāt iespaidus dzimtajā valodā. Krievu bērns nerunās angliski ar ukraini, ja viņiem kopīga ir krievu valoda. Mazināt šo efektu var, sūtot uz tādām skolām, kurām ir tā saucamās kvotas – ne vairāk kā 6%  vienas nacionalitātes visā skolā. Šāds variants ir pieņemams, jo šajā gadījumā jaunieši ir spiesti komunicēt ar citām tautībām,” pieredzē dalās J.Tūns.
Pozitīvais ir tas, ka brīvajā laikā šie jaunieši, kas valodu apgūst grupā ar dažādu nacionalitāšu biedriem, komunicēs valodā, kas viņiem kopīga. Šajā gadījumā valodā, kuru kopīgi apgūst, runājot ar tiem vārdiem un izmantojot to vārdu krājumu, kāds viņiem ir, turklāt tas no zemapziņas izvelk to, kas mācīts stundās. Jārēķinās, ka pirmajā nedēļā bērns piedzīvo nelielu kultūršoku, otrajā nedēļā iestājas tāda zināma veida krīze, kad bērnam liekas, ka viņš nesaprot neko un slikti zina valodu, tāds kā lūzuma periods. Trešajā nedēļā no zemapziņas jau  sāk nākt vārdi un bērns sāk, izmantojot savu vārdu krājumu, veidot teikumus un tos pielietot. Ceturtajā jau droši spēj stāstīt par jebkuru tēmu. Kopumā ieguvums četrās nedēļās ir pirmā bikluma pārvarēšana, bērns vairs nekautrējas runāt un ir spiests adaptēties vidē.

Reklāma
Reklāma

Trešajā nedēļā no zemapziņas jau  sāk nākt vārdi un bērns sāk, izmantojot savu vārdu krājumu, veidot teikumus un tos pielietot.

Vai bērns ir sociāli gatavs
Parasti no 16 gadiem bērnus ievieto pieaugušo grupās. Šajā gadījumā risks ir iespējas, kas paveras bērnam iepazīstot pieaugušo pasauli. Bērns, atrodoties vienā vidē, piemēram, ar 21 gadu vecu jaunieti, grib būt līdzvērtīgs. Šeit rodas bīstamība ietekmēties, pārņemt sliktus ieradumus vai pamēģināt aizliegtas lietas. Recepte atkal viena – vai nu skolotāja ģimene vai otrs variants, dzīvošana viesu ģimenē. Viesu ģimene garantē, ka bērns nelietos alkoholu, viņam neļaus smēķēt. Ja tas tiks pamanīts, par to nekavējoties tiks ziņots skolai. Tādēļ vecākiem rūpīgi jāizvērtē, cik bērns ir sociāli gatavs doties un vai irs spējīgs turēties pretī kārdinājumam. Pieaugušo kursi pavisam noteikti ir tie, kuros var ekonomēt. 
Bīstamība


Pastiprināta uzmanība jāpievērš skolu akreditācijai. Ieteikums izvēlēties skolas kas pieminējušas, ka ir akreditētas Britu padomē vai ir kādas asociācijas biedri. Asociācija savu biedru starpā veic stundu kvalitātes un ģimeņu kvalitātes pārbaudes. Piemēram, ja pēkšņi kādu iemeslu dēļ tiek slēgta skola, asociācijas biedri tiek izvietoti blakus skolās tajā pašā dienā. Ja mainās kādi apstākļi ar ģimeni, asociāciju vidē studentam tiek garantēta operatīva jaunas ģimenes nodrošināšana.
Kas attiecas uz privāto skolu vasaras kursiem, tad šajās programmās ir iekļauts viss. Padomāts par jebkura veida atpūtu un hobijiem ārpus mācību stundām, ļoti tiek piedomāts par studentu aktivitātēm, kā arī ikdiena piesātināta ar dažādām, izzinošām ekskursijām. Protams, bērnam atgriežoties, ir radies plašs priekštats par valsti, dažādiem akcentiem, viņš ir pabijis vidē un bieži vien parādās motivācija mācīties valodu. 


Izmaksas
Ar izmaksām ir vienkārši, jo zemākas izmaksas, jo zemāka kvalitāte. Valodu kursos izmaksas rēķina valodu stundu skaitā. 15 h nedēļā ir režīms, ja nevēlaties pārslogot bērnu. 20 h ir standarts, 24 h jau vidēji intensīvs, savukārt 30 un vairāk stundas jau raksturo intensīvas mācības, piemēram, ar mērķi sagatavoties iestājeksāmeniem angļu ģimnāzijā. 
Plānojot budžetu – svarīgi izvirzīt valodu kursu mērķi. Ja vēlaties, lai bērns atpūšas un pie reizes nedaudz apgūst valodu, tas ir viens. Ja bērns ir motivēts iestāties konkrētā skolā, ir gatavs smagi strādāt, tad ejams cits scenārijs. 
Izvēlēties ne tikai mācību iestādi, bet pareizus mācību priekšmetus un objektīvi novērtēt bērna sekmes, nospraužot pareizus, reāli sasniedzamus mērķus ir bezgala sarežģīts uzdevums, taču tas nav neiesējami. Ar speciālistu palīdzību mērķtiecīgi iespējams veidot bērna nākotni un attīstīt prasmes. Tieši tāpēc svešvalodu kursi ārzemēs var sniegt izcilu progresu un nenoliedzami lauzt psiholoģiskās barjera valodas pielietojumā, kam pateicoties arī turpmāk valodas apgūšana un pielietošana noritēs efektīvi un veiksmīgi.