Šodien dusmīgs un nesavaldīgs bērns, nākotnē - pieaugušais ar sociālās uzvedībās problēmām

“Ja bērns jau agrīni uzrāda uzvedības problēmas, pastāv gana augsts risks, ka viņš arī pieaudzis sabiedrībā būs agresīvs un antisociāls,” skaidroja Latvijas Universitātes docente, psiholoģe un ģimenes psihoterapeite Laura Pirsko.

Lai tiktu galā ar bērna uzvedības problēmām, izturēšanās modelis ir jāmaina arī pašiem vecākiem.

FOTO: Shutterstock.com

Lai tiktu galā ar bērna uzvedības problēmām, izturēšanās modelis ir jāmaina arī pašiem vecākiem.

"Tāpēc svarīgi jau agrīni sākt strādāt pie uzvedības problēmām – jo ātrāk tās sāk risināt, jo vieglāk ar tām tikt galā. Ja uzvedības problēmas sākušās līdz 10 gadu vecumam, tās, visticamāk, pašas nepāries. Taču samilzušas uzvedības problēmas izmaksā dārgi gan vecākiem, gan sabiedrībai – jo lielākā vecumā tās risina, jo vairāk jārēķinās ar to, ka atbalsta programmas ir dārgākas un mazāk efektīvas, bet pieaugušā vecumā cilvēki, kuriem bērnībā nav tikušas atrisinātas uzvedības problēmas, bieži nonāk slēgta tipa labošanas iestādēs, kurās valstij tie jāuztur.”

 

Visbiežāk bērnam ir tendence būt dusmīgam, viņš ātri zaudē savaldīšanos, ātri apvainojas, mēdz uzvesties izaicinoši, ignorē noteikumus, kaitina vai vaino citus, mēdz būt agresīvs – sit, kaujas, met vai plēš lietas. 

 

Reklāma
Reklāma


Kā pamanīt uzvedības problēmas? Visbiežāk bērnam ir tendence būt dusmīgam, viņš ātri zaudē savaldīšanos, ātri apvainojas, mēdz uzvesties izaicinoši, ignorē noteikumus, kaitina vai vaino citus, mēdz būt agresīvs – sit, kaujas, met vai plēš lietas. Šāda uzvedība var veidoties daudzu faktoru mijiedarbībā – tās var būt ģenētiskas iezīmes, bērna temperaments, atsevišķas iedzimtas vai dzīves laikā pārdzīvotas saslimšanas, nozīmīga loma ir arī vecāku ietekmei un pirmsskolas vai sākumskolas videi. Projektā par bērnu uzvedības problēmu intervenci “Stop 4 – 8” speciālisti 10 nedēļas gan Rīgā, gan Ikšķilē strādāja ar 4 – 8 gadus veciem bērniem, kuriem tika konstatētas uzvedības problēmas, un vienlaikus arī ar viņu vecāku un skolotāju prasmēm strādāt ar bērniem, kuriem ir uzvedības problēmas. Bērniem tika mācīta emociju regulācija, prasme noturēt uzmanību, problēmu risināšana un sadarbība.


“Iemācītā uzvedība nekur nepazūd, arī labā, turklāt svarīgi, lai strādā visas iesaistītās puses – arī vecāki un pedagogi, tāpēc šī programma ir efektīva – pēc tās pabeigšanas bērnu sliktas uzvedības rādītāji ir samazinājušies, savukārt vecāku un skolotāju prasmju rādītāji ir uzlabojušies,”stāstīja Laura Pirsko.