Vai divgadniekam nav par grūtu apgūt vairākas svešvalodas?
Mūsdienās daudzās ģimenēs ir izplatīta situācija, ka bērns no mazotnes ikdienā sastopas ar divām valodām. Nerti ir gadījumi, ka bērns diendienā dzird pat trīs valodas. Vai šāda situācija nekavē bērna attīstību, stāsta bērnu un jaunatnes radošo spēju attīstības centra un Privātajās sākumskolas Namiņš audiologopēde Olga Solima.
Rakstu sēriju par bērna attīstību un attīstošām rotaļām tapusi sadarbībā ar LEGO group.
"Manai meitiņai ir 2 gadi. Mēs ģimenē runājam ar viņu 2 valodās. It kā jau labi uzķer un saprot visu labi gan krievu gan latviešu valodās, bet lieta tāda, ka mēs dzīvojam UK, un pamazām viņa mācās arī angļu valodu. Cik redzu, viņai tas padodas labi... Vai nav par daudz bērnam mācīties uzreiz 3 valodas? Tas ir normāli?" jautā kāda portālā Mammamuntetiem.lv reģistrētā mamma.
Bilingvalisms jeb divvalodība daudz dabiskāk attīstās jauktās ģimenēs, ja vecāki vēlas saglabāt abas valodas. Neskatoties uz neparastumu un grūtībām arī vienas valodas ģimenē vecāki var mācīt bērnam no dzimšanas divas valodas. Jauktās ģimenēs bērni apgūst ne tikai vairākas valodas, bet arī kultūras. Mūsdienās šāda situācija ir bieži sastopama, kad mamma un tētis runā dažādās valodās, pie tam ir vēl viens veicinošs faktors, kas ved pie trešās valodas apgūšanas.
Valodas apgūšana – jau no dzimšanas
Valodas apgūšana aizsākas jau no dzimšanas, klausoties bērns
iemācās mātes valodu. Bet divvalodības gadījumā tās ir divas
valodas. Daudzus vecākus uztrauc tas, kā tad divvalodība ietekmēs
bērna turpmāko attīstību, vai tas nekavēs viņa apmācību, turpmāko
lasīšanas un rakstīšanas apguvi. Šajā jautājumā var būt dažādi
viedokļi – vieni uzskata, ka tā ir papildus slodze bērnam, citi –
ka otra valoda netraucē bērna attīstībai. Bērnam ir nepieciešams
apgūt divas valodas, lai izzinātu apkārtējo pasauli, tā kā uz viņa
jautājumiem vecāki var atbildēt divos dažādos veidos. Ir svarīgi,
lai vecāki šīs valodas labi pārvalda un lieto tās, tādējādi parādot
bērnam paraugu. Pēc pieredzes zinu, ka daudziem bērniem divvalodība
nesagādā grūtības, ja bērns ir vesels, ar viņu tiek runāts un jau
agrīni tiek apmācīts šīm valodām.
Jaunu rotaļlietu, dzīvnieku parādīšanos var saistīt ar jaunu valodu. Var bērnam teikt, ka jaunā lelle nesaprot latviešu valodu, ar viņu jārunā angliski.
Pirmie gadi ir svarīgi
Speciālisti uzskata, ja bērns dzird divas vai trīs valodas jau no
dzimšanas, tad tās tiek viegli apgūtas. Daudzi uzskata, ka
divvalodība agrā bērnībā neved pie kavētas attīstības vai valodas
problēmām, ja nav citi traucējošie faktori un valodu apgūšana
bērnam labi padodas. Pētījumi liecina, ka tieši vienas valodas
zināšanas veicina otras un trešās valodas apguvi. Bērniem ātrāk
attīstās gan mutvārdu valoda kā tāda, gan sazināšanās spējas, savā
pieredzē glabājot divas vai vairāk valodas, lai varētu izteikt
domas un emocionālos pārdzīvojumus. Valodas, kuras mēs lietojam ir
arī cieši saistītas ar cilvēka individualitāti un tam ir sava
emocionāla nokrāsa, tāpēc ir svarīgi nodibināt pozitīvu kontaktu ar
bērnu, lai valodas apgūšana sagādātu gandarījumu. Pirmie 10 dzīves
gadi ir ļoti svarīgi veidojot pamatu turpmākām zināšanām,
intelektam, citām spējām un ieguvumiem. Bet, lai pilnvērtīgi apgūt
valodas ir jābūt lielai pacietībai un milzīgam ieguldītam darbam
gan no bērna, gan no vecāku puses. Ir nepieciešama bagātīga valodas
vide. Ģimenē svarīgi, lai bērns dzird 2 vai 3 valodas pastāvīgi un
dažādās situācijās. Ir nepieciešams līdzsvarot valodu apgūšanas
laiku un komunikāciju tajās, lai būtu vienāds valodu apguves
līmenis. Ja, piemēram, kādā no valodām tiek runāts mazāk, tad
jāmēģina to koriģēt – klausīties ierakstus, lasīt, skatīties
multfilmas valodā, kas tiek mazāk lietota. Jo vēlāk otra vai trešā
valoda tiek ievesta komunikācijā, jo, iespējams, grūtāk to būs
apgūt. Tās valodas, ko bērns dzird no dzimšanas, dominēs. Ja
intervāls starp abu valodu apgūšanu ir neliels, šīs nepilnības var
tikt koriģētas. Bērniem, kuri vecāki par 1 gadu, apgūt papildus
valodu ir sarežģītāk, jo šajā laikā parādās pirmie vārdi, bērns sāk
runāt kādā no valodām.
Palīdzi bērnam!
Izmantojiet abas valodas. Runājiet ar citiem cilvēkiem bērna
klātbūtnē, izmantojot abas valodas (pēc iespējas). Bet ir jāizveido
sistēma, ka ar noteiktiem cilvēkiem vienmēr tiek runāts vienā
valodā un ar citiem otrā valodā. Nav vēlams savus runas ieradumus
pēkšņi mainīt ar bērnu līdz 6 gadu vecumam. Ir labi, ja citu valodu
māca, kāds cits cilvēks. Jo bieži bērniem nepatīk, ja tas cilvēks,
ar kuru tika runāts visu laiku vienā valodā pēkšņi pamaina valodu.
Līdz trīs gadiem tā varētu būt auklīte, bernu dārza audzinātāja.
Pēc 3 gadiem var sākt izmantot specializēto apmācību spēļu veidā,
ar grāmatu, audio un video ierakstu palīdzību. Jaunu rotaļlietu,
dzīvnieku parādīšanos var saistīt ar jaunu valodu. Var bērnam
teikt, ka jaunā lelle nesaprot latviešu valodu, ar viņu jārunā
angliski. Valoda ir cieši saistīta ar emocionālo sfēru. Ja gribat,
lai bērns runā noteikta valodā, palīdziet viņam, sakiet priekšā
vajadzīgos vārdus. Vai lūdziet, lai bērns pasaka frāzi citā valodā,
bet dariet to uzmanīgi. Nepārvērtiet valodas apgūšanu tādā kā
sodīšana. Paši izglītojaties sakarā ar divvalodību, uzklausiet
pedagogu un citu speciālistu padomus, bet uzticaties arī savai
intuīcijai.
LEGO®
sērijas ir sadalītas pēc dažādām vecuma grupām, sarežģītības un
interesēm. Jebkurš klucītis neatkarīgi no sērijas vai komplekta ir
pilnībā saderīgi, līdz ar to, bērnam augot un interesēm attiecīgi
mainoties, LEGO® klucīši paliek nemainīgi noderīgi.
Pašiem mazākajiem tiek piedāvāta īpaša pirmsskolas bērnu sērija
LEGO® DUPLO®, kura veidota tā, lai lielie klucīši būtu droši un
ērti pielietojami pat mazākajām rociņām. Plašais klāsts ļaus bērnam
iepazīt dažādus dzīvniekus un augļus, apceļot pasauli un uzzināt
kaut ko jaunu par dzīvniekiem tālās zemēs un tepat lauku
sētās. Tāpat mazais varēs pagatavot pārsteidzošus ēdienus un
izveidot pašam savu mazo pasaulīti, caur kuru saprast to, kas
notiek apkārt. LEGO® DUPLO® palīdzēs bērnam attīstīties, mācīties
un atklāt daudz jauna!