Vidusskola vai tehnikums? Kas jāzina katram 9. klases absolventa vecākam

Pat ja 9. klases absolvents ir pilnīgi pārliecināts par savu nākotnes profesionālo izvēli, ir lietas, kas jāzina katram 9. klases absolventa vecākam. Par to stāsta karjeras konsultante Jolanta Priede.

 

Pavisam iespējams, ka jaunietis nākotnē strādās profesijā, kuras vēl nav!

FOTO: Shutterstock.com

Pavisam iespējams, ka jaunietis nākotnē strādās profesijā, kuras vēl nav!

Cilvēki, kuri šobrīd ir vecāki 9. klašu skolēniem, ir auguši un savu izglītību guvuši pavisam citos laikos, nekā tas ir tagad. “90-tajos gados, kad notika milzu izmaiņas visur, arī izglītības jomā, plaši tika kultivēts viedoklis, ka uz tehnikumu vai arodskolu mācīties iet tie, kas nav spējīgi ne uz ko citu. Taču tas mūs ir novedis pie tā, ka labs santehniķis vai celtnieks ir deficīts un naudas izteiksmē saņem vairāk nekā tas, kam ir vairākas augstākās izglītības. Tas ir novērojams daudzās jomās,” stāsta speciāliste. Tāpat daudziem nav zināms, ka šobrīd profesionālās mācību iestādes ir labā stāvoklī un ar spēcīgu materiāli tehnisko bāzi. Kā norāda J. Priede, pēdējos gados šajās iestādēs ir ieguldīti lieli līdzekļi.

 

Lai labāk orientētos izglītības iespējās jauniešiem, ir vērts zināt dažus faktus:

  • Jaunākie pētījumi liecina, ka būs maz jauniešu, kam būs viena profesija visam mūžam. Tiek lēsts, ka mūsdienu jaunieši profesiju nomainīs piecas sešas reizes
  • Pavisam iespējams, ka jaunietis nākotnē strādās profesijā, kuras vēl nav!
  • Jau 9. klases skolēnam ir vērts uzzināt savu profesionālo tipu. Tas palīdzēs jau laicīgi izvēlēties, kuru izglītības ceļu iet – iegūt vidējo vai vidējo profesionālo izglītību.
  • Uzsākot mācības vidusskolā, ir vēlams iepazīties ar skolotājiem, kas pasniegs mācību priekšmetus izvēles grozos, lai noskaidrotu, vai ar šiem skolotājiem veidosies laba sadarbība. “Tas ir īpaši svarīgi, ja jaunietim ir skaidri zināms, ka noteiktie priekšmeti, piemēram, fizika, matemātika, spēlēs izšķirošu lomu nākotnes profesijā. Jā, šis ir neierasts ieteikums, bet tas ir ļoti būtiski, lai jaunietis iegūtu maksimumu no izglītības,” stāsta J. Priede. Lai tas būtu vēl labāk iespējams, speciāliste iesaka sarunāt arī kādu privātstundu pie šiem pedagogiem, lai saprastu, kādas būs sadarbības iespējas.
  • Kā novērojusi J. Priede, arvien biežāk parādās tendence, ka jaunieši jau ir gatavi apgūt profesiju jau pēc 9. klases.

 

Reklāma
Reklāma

Lasi arī: 6 veidi, kā palīdzēt jaunietim izlemt, kur mācīties

 

Kad ir vērts domāt par profesijas apgūšanu jau pēc 9. klases

  • Ja jaunietim interesē vairākas savstarpēji nesaistītas profesijas, tad profesionālās izvēles ceļš (tehnikums, arodskola) ir apspriešanas vērts. Par plašajām interesēm nevajadzētu stipri satraukties – tas sasaucas ar pētījumiem, ka jauniešiem nākotnē nāksies mainīt profesijas vairākas reizes;
  • Ja jaunietim personības testā kā dominējošais izkristalizējas praktiskais vai radošais profesionālais tips, tad, iespējams, mācības vidusskolā, kas ir gana akadēmiskas un bez praktiskas un radošas iesaistes, nesniegs gandarījumu;
  • Ja absolventu patiesi interesē kāda profesija, kuru var apgūt jau pēc 9. klases, tad to noteikti var mēģināt. “Tas var ietaupīt laiku. Savā praksē esmu saskārusies ar 12. klašu skolēniem, kas pēc trim vidusskolā pavadītiem gadiem saprot, ka šo profesiju varēja apgūt jau ātrāk,” tā J. Priede. Viņa min piemēru, ka arī, pēc 9. klases iegūstot elektriķa kvalifikāciju, tas neliedz iet pēc tam augstākā līmenī apgūt kādu citu, nesaistītu jomu – uzņēmējdarbību, kultūru vai tamlīdzīgi.

Saistītie raksti