Uzdevumi bērna (un pieaugušā) smadzeņu pusložu darbības uzlabošanai

 24. februāris 2015 12:55 Raksts

Vingrinājumi smadzeņu pusložu sadarbības attīstībai, domāšanas darbības attīstībai, izturībai pret stresu, atmiņas, uzmanības, rakstīt – lasīt prasmes veicināšanai. 


Foto: Shutterstock.com

Dažādi smadzeņu puslodes darbību uzlabojoši vingrinājumi ir ne tikai attīstoši, bet arī interesanti.


Vingrinājumi jāveic katru dienu 15 līdz 20 minūtes 6 līdz 8 nedēļas.


Austiņas. (Smadzeņu darbības aktivizēšanai.)
Iztaisnot un pastiept katras auss ārējo maliņu virzienā no iekšas uz augšu un no augšas uz auss ļipiņu.

 

Gredzentiņš. (Smadzeņu pusložu sadarbības veicināšanai.)
Pēc iespējas ātrāk salikt īkšķi ar katru no pārējiem pirkstiem pēc kārtas turp un pēc tam atpakaļ. Sākumā vingrinājumu izpilda ar katras rokas pirkstiem atsevišķi, pēc tam vienlaicīgi ar abām rokām. 

 

Dūrīte, plauksta, delna. (Smadzeņu pusložu sadarbības, gribas un paškontroles attīstības veicināšanai.)
Bērnam parāda trīs plaukstas stāvokļus – dūrīti, plauksta pavērsta sānis, plauksta pavērsta uz leju. Sākumā izpilda šīs kustības pēc kārtas, kopā ar pieaugušo, pēc tam patstāvīgi. Vispirms ar labo roku, pēc tam ar kreiso, pēc tam ar abām rokām vienlaikus. Var palīdzēt, runājot līdzi komandas. 

 

Vardīte. (Smadzeņu pusložu sadarbības, gribas un paškontroles attīstības veicināšanai)
Uzlikt rokas uz galda. Viena plauksta savilkta dūrītē, otra uzlikta uz galda. Vienlaikus mainīt abu roku stāvokļus. 

 

Ausis – deguns. (Smadzeņu pusložu sadarbības, gribas un paškontroles veicināšanai.)
Ar kreiso roku turēt deguna galiņu, ar labo pretējās puses ausi. Vienlaicīgi nolaist rokas, sasist plaukstas, samainīt roku stāvokli pretēji. 

 

Spoguļzīmējums. (Smadzeņu pusložu sadarbības, gribas un paškontroles veicināšanai.)
Abās rokās zīmulis vai flomāsters un vienlaikus ar abām rokām zīmēt uz baltas papīra lapas simetriskus zīmējumus vai burtus. 

 

Elpošanas vingrinājumi. (Smadzeņu stumbra daļas aktivizēšanai, labās puslodes ritmizēšanai, smadzeņu darbības aktivizēšanai.)
1. variants. Ieelpa – izelpa – pauze. Vingrinājuma efekts lielāks, ja izmanto tēlu vizualizēšanu, piemēram, dzeltena vai oranža, silta baloniņa iedomāšanās vēderā, kurš atbilstoši ieelpas un izelpas ritmam izplešas vai saraujas. Ieelpas laikā lūpas saliktas caurulītē, it kā dzer gaisu.
2. variants. Elpošana tikai caur kreiso, pēc tam caur labo nāsi. Otra nāss piespiesta ar lielo pretējās rokas pirkstu, pārējie pirksti pacelti stāvus. Elpošana lēna un dziļa.
3. variants. Dziļa ieelpa – pauze – izelpo ar skaņu pf, pf, pf... Pauze – ieelpa – pauze – izelpo ar skaņu z, z, z... Pauze – ieelpa – pauze – izelpo ar skaņu ž, ž, ž... Pauze – ieelpa – izelpo ar skaņām mo, me, mu.

 

Stresainas informācijas dzēšanas metodika
Apsēsties, atslābināties, aizvērt acis, iedomāties tīru, baltu papīra lapu un zīmuli. Domās uzzīmēt negatīvo situāciju, kuru nepieciešams aizmirst. Domās paņemt dzēšgumiju un pakāpeniski nodzēsiet uzzīmēto līdz zīmējums pazudis. Atveriet acis un pārbaudiet, ja iedomātā situācija nav pazudusi, atkārtojiet darbību.  

 

Materiālu sagatavojis: Rīgas Izglītības un informatīvi metodiskais centrs.