Sociālā iniciatīva “Atmasko kvēpli!” cīnās pret vienreizlietojamo elektronisko cigarešu izplatību skolās

Maijā visā Latvijā notiek sociālā kampaņa “Atmasko kvēpli!”, kas vērsta pret tabaku un nikotīnu saturošu produktu neatļautu reklāmu, tirdzniecību un lietošanu bērnu un pusaudžu vidū.
Pie šobrīd tirgū pieejamiem bezdūmu produktiem var minēt  karsējamo tabaku, elektroniskās cigaretes (gan vienreizlietojamās, gan uzpildāmās) jeb “veipus” un beztabakas nikotīna spilventiņus, kas sastāv no celulozes, nikotīna un kādas konkrētas garšas.

FOTO: Publicitātes foto

Pie šobrīd tirgū pieejamiem bezdūmu produktiem var minēt karsējamo tabaku, elektroniskās cigaretes (gan vienreizlietojamās, gan uzpildāmās) jeb “veipus” un beztabakas nikotīna spilventiņus, kas sastāv no celulozes, nikotīna un kādas konkrētas garšas.

Situācija kļuvusi nekontrolējama

Situācija tabakas izstrādājumu tirgū pēdējo gadu laikā mainās – ražotāji pakāpeniski aizstāj tradicionālās cigaretes ar dažādām bezdūmu alternatīvām. Pie šobrīd tirgū pieejamiem bezdūmu produktiem var minēt  karsējamo tabaku, elektroniskās cigaretes (gan vienreizlietojamās, gan uzpildāmās) jeb “veipus” (no angļu vārda vaporizer – iztvaicētājs) un beztabakas nikotīna spilventiņus, kas sastāv no celulozes, nikotīna un kādas konkrētas garšas. 


Šie izstrādājumi radīti pieaugušiem smēķētājiem, kas nespēj vai nevēlas ārstēt savu atkarību no nikotīna, kā arī tiem, kuri vēlas pārtraukt cigarešu smēķēšanu un kuriem šis produkts ir pārejas posms līdz pilnīgai nikotīna patēriņa pārtraukšanai. Protams, arī bezdūmu alternatīvas nav veselībai vēlamas. Tomēr to lietošanas laikā nenotiek degšanas process, tāpēc plaušās nenonāk tūkstošiem ķīmisko savienojumu. 

 

Būtiskākais bezdūmu produktu aspekts – tā kā nav dūmu, nav arī pasīvās smēķēšanas un nikotīna lietotājs vairs neapdraud neviena cita veselību, izņemot savējo. 

Tas jau ir plats solis labākas sabiedrības veselības virzienā. 


Diemžēl ne visi komersanti ir godprātīgi savā uzņēmējdarbībā un ievēro normatīvo regulējumu, piemēram, vienreizlietojamās e-cigaretes mērķtiecīgi tiek padarītas pievilcīgas pusaudžiem. Šie produkti ir košās krāsās, ar plašu un īpaši kārdinošu patīkamu garšu sortimentu. Vēl vairāk – tās tiek nekautrīgi reklamētas bērnu un pusaudžu vidū populāros soctīklos, to mārketinga aktivitātes ir vērstas uz skolēnu auditoriju un ir grūti kontrolējamas. Tāpat aptaujas un fokusa grupu pētījumi jau kopš 2018. gada liecina, ka pusaudžu vidū darbojas tā sauktie “dīleri”, visbiežāk vienaudži, kas reklamē šos produktus un piedāvā tos iegādāties, piemēram, kafejnīcās vai skolās. Latvijas normatīvie akti šīs darbības stingri aizliedz. 


Saskaņā ar Slimību profilakses un kontroles centra (SPKC) pētījuma datiem, 2019. gadā e-cigaretes Latvijā regulāri lietojuši 18% 13-15-gadīgo skolēnu, 22% zēnu un 14% meiteņu. Kopš 2011. gada e-cigarešu lietotāju īpatsvars šajā vecuma grupā ir dubultojies un pieaudzis pēdējo gadu laikā.
 

Latvijas Bezdūmu nozares asociācija (BNA) šādu rīcību nosoda, tāpēc jau pērn aizsāka sociālo iniciatīvu “Atmasko kvēpli!”, kā arī parakstīja nozares memorandu par sociālo atbildību, apliecinot, ka savus produktus nepārdod nepilngadīgajiem, ievēro likuma prasības par reklāmas aizliegumu, nelieto sociālos tīklus un komunikācijas platformas, lai uzrunātu nepilngadīgos, un neizmanto jauniešiem pievilcīgu produktu iepakojumu. Asociācijas biedri ir Swedish Match, Airpuf, Modena, Foxtrot UC, Rovico, Philip Morris International. Asociācija stingri iestājas pret bezdūmu produktu popularizēšanu jauniešu vidū. 

 

Asociācijas valdes loceklis Māris Sproga uzsver: “Mēs pārstāvam tos uzņēmumus, kas pateikuši, ka cigarešu laiks ir beidzies.” Viņš norāda: “Par saviem produktiem mēs runājam tikai ar pilngadīgiem lietotājiem. Lai uzrunātu cilvēkus, kuri par šiem produktiem neinteresējas, tas jau ir ētikas jautājums. Mūsu auditorija ir pieaugušie smēķētāji, kas vēlas pārtraukt cigarešu smēķēšanu.” 

 

Pēc asociācijas domām, nav pieņemami, ka tiek izmantoti sociālie tīkli Tik-tok vai Facebook šo produktu reklāmai vai iegādei. Šādas aktivitātes met ēnu uz nozari kopumā un degradē elektronisko cigarešu jēgu un iespējas palīdzēt atmest smēķēšanu tiem, kam tas tiešām ir nepieciešams  – piemēram, Lielbritānijas veselības aizsardzības institūcijas tās publiski iesaka kā līdzekli smēķēšanas atmešanai, uzsver M. Sproga. Marita Jansone, BNA izpilddirektore, norāda, ka svarīgs aspekts ir administratīvā atbildība jeb sodi. Šobrīd pilngadīgām un juridiskām personām piemērojamie sodi, piemēram, par bezdūmu produktu pārdošanu bērniem, ir relatīvi mazi – no 200 līdz 1400 eiro. Savukārt par bērnu iesaistīšanu smēķēšanā piemērotais naudas sods ir no 35 līdz 700 EUR. Iespējams, sodu pārskatīšana un to palielināšana varētu būt iedarbīgs līdzeklis situācijas uzlabošanā.
 

Kāpēc bezdūmu produkti aizliegti bērniem?

Lai gan šobrīd turpinās pētījumi par e-cigarešu smēķēšanas ietekmi uz veselību ilgtermiņā, SPKC uzsver - ir gūti būtiski pierādījumi, ka:

  • e-cigarešu tvaiks var izraisīt akūtu endotēlija šūnu disfunkciju, savukārt ilgtermiņa tvaika inhalācijas sekas nav zināmas;
  • e-cigarešu tvaika sastāvdaļas var izraisīt oksidatīvo stresu, kas atbalsta pieņēmumu, ka ilgtermiņā tiks izraisītas slimības un audu traumēšana;
  • e-cigarešu lietošana izraisa atkarību;
  • e-cigarešu tvaikā esošās ķīmiskās vielas var izraisīt DNS bojājumus un mutaģenēzi, kas apliecina pieņēmumu, ka ilgtermiņa e-cigarešu lietošana varētu palielināt ļaundabīgo audzēju attīstības risku;
  • e-cigarešu lietošana palielina tabakas izstrādājumu lietošanas risku jauniešu un jaunu pieaugušo vidū.
     

Balstoties uz informāciju par šiem riskiem, ir skaidrs, ka mudināt bērnus uzsākt šādu produktu lietošanu, popularizēt un reklamēt to jebkādā veidā, ir pretrunā ar sabiedrības veselības un pašu bērnu un jauniešu interesēm. Lai informētu sabiedrību par šiem jautājumiem, sociālās iniciatīvas “Atmasko kvēpli!” ietvaros uzsvars tiek likts uz jautājumiem par ikviena atbildību šajā jomā. 
 

Kas ir kvēplis?

Kvēplis ir ikviens, kurš reklamē tabaku un nikotīnu saturošus produktus bērniem un pusaudžiem, iesaista to tirdzniecībā pusaudžus vai pārdod tos nepilngadīgajiem, līdz ar to rīkojas gan pretlikumīgi, gan amorāli. Kvēplis var būt gan uzņēmums, kurš īsteno negodprātīgu komercpraksi, gan privātpersona, kas sevi lepni dēvē par “dīleri”. Kvēpļi ir pelnījuši tikt atmaskoti, un to paveikt var ikviens no mums!


Lai mazinātu smēķēšanu jauniešu vidū, ir jāiesaistās ikvienam – gan atbildīgajām institūcijām, gan sabiedrībai kopumā, piemēram, gadījumos, kad redz jauniešus smēķējam bariņos vai pērkam tabaku un nikotīnu saturošus produktus. 
Iniciatīvas ietvaros un arī turpmāk ikviens ir aicināts nepalikt malā un iesaistīties, lai pasargātu mūsu bērnu un jauniešu, un kopumā – nākotnes sabiedrības veselību! 
 

Kā uzlabot situāciju?

Iespējas ir vairākas (bet neaprobežojas tikai ar šīm):
 

  • pirmkārt, būtiskas ir zināšanas par bezdūmu produktiem – bērniem un pusaudžiem būtu jāapzinās, ar ko tiem ir darīšana, savukārt pieaugušajiem būtu jāizglīto jaunā paaudze par to;
  • ikvienam jāievēro esošā likumdošana un jāuzņemas atbildība par normatīvo aktu pārkāpumiem;
  • svarīga ir pircēju vecuma kontrole no minēto produktu pārdevēju puses, un tai jābūt konsekventai, nelokāmai, apzinoties savu atbildību šajā jautājumā;
  • jāmazina bezdūmu produktu pievilcība jauniešu acīs – vaniļas vai augļu garšas, kā arī uzrunājošas reklāmas pusaudžu populārākajos sociālajos tīklos ir vērtējami kā tieši centieni piesaistīt gados jaunus lietotājus;
  • liela nozīme ir arī saturīgai brīvā laika pavadīšanai – jauniešu iesaistei aktivitātēs un hobijos, kas viņus aizrauj – no sporta un dejošanas līdz prāta spēlēm vai rokdarbiem, tādējādi samazinot kaitīgām nodarbēm atlikušo laiku.
     

Lai uzzinātu vairāk par to, kā iesaistīties cīņā ar kvēpļiem un kā pasargāt mūsu jauniešus no viņu veselībai kaitīgām vielām, apmeklē tīmekļa vietni kveplis.lv.
 

Ko darīt, kur vērsties?

  • Gadījumos, ja tiek fiksēta jebkāda veida reklāma, kas popularizē tabaku un nikotīnu saturošus produktus, jāzvana Patērētāju tiesību aizsardzības centram pa tālruni 65452554.
  • Situācijās, kad pamanīta neatļauta tirdzniecība, t.sk. bez akcīzes markas vai internetā, jāziņo Valsts ieņēmumu dienestam pa tālruni 80009070 vai rakstot uz e-pastu parkapumi@vid.gov.lv
  • Par pusaudžu iesaistīšanu šo izstrādājumu tirdzniecībā, kā arī par neatļautu tabaku un nikotīna saturošu izstrādājumu lietošanu nepilngadīgo vidē ir jāziņo Valsts policijai.
     

Uzziņai!

Bērnu tiesību aizsardzības likums nosaka, ka bērns nedrīkst smēķēt, lietot bezdūmu tabakas izstrādājumus, glabāt tabakas izstrādājumus, augu smēķēšanas produktus, elektroniskās smēķēšanas ierīces un to uzpildes tvertnes. 

 

Bērns ir aizsargājams no smēķēšanas un alkoholisko dzērienu ietekmes un nedrīkst atrasties smēķēšanai paredzētu izstrādājumu vai ierīču dūmu un tvaika ietekmē. 

Bērna klātbūtnē nedrīkst smēķēt, lai nodrošinātu viņam no smēķēšanai paredzētu izstrādājumu vai ierīču dūmiem un tvaika brīvu vidi. Likums norāda, ka bērnā ir jārada negatīva attieksme pret smēķēšanu un bezdūmu tabakas izstrādājumu lietošanu. Ar jēdzienu “bērns” likums apzīmē personu, kas nav sasniegusi 18 gadu vecumu. 
Sargāsim mūsu bērnu un jauniešu veselību!