Uz zīdaiņiem paredzēta piena maisījumiem nevarēs izvietot mazuļu foto

Iecerēts, ka no 2016.gada nedz reklāmās, nedz uz zīdaiņiem paredzēta piena maisījumu iepakojumiem nevarēs izvietot laimīgu mazuļu fotogrāfijas, tādā veidā vedinot māmiņas izvēlēties nevis krūts barošanu, bet tā aizstājēju. Nākamnedēļ par izmaiņām bērnu un speciālās pārtikas marķējuma noteikumos balsos Eiropas Parlaments (EP). Visticamāk, noteikumi tiks pieņemti, bet regula varētu stāties spēkā pēc trim gadiem. 

Uz piena maisījumu iepakojumiem vairs neredzēs bērnu fotogrāfijas. Nolūks - vedināt māmiņas izvēlēties krūts barošanu.

FOTO: Dana Romaņuka, http://www.photokidz.lv/

Uz piena maisījumu iepakojumiem vairs neredzēs bērnu fotogrāfijas. Nolūks - vedināt māmiņas izvēlēties krūts barošanu.

Eiropas Savienība patlaban izstrādā skaidrākus bērnu un speciālās pārtikas marķējuma noteikumus, un EP par gala versiju balsos sesijā, kas sāksies 10.jūnijā. Kā prognozē EP deputāts, Vides, sabiedrības veselības un pārtikas nekaitīguma komitejas loceklis Kārlis Šadurskis, izmaiņas noteikumos 2.lasījumā tiks pieņemtas, jo gandrīz vienbalsīgs lēmums jau panākts 1.lasījumā. 

 

Uz ko attieksies jaunie noteikumi:

- uz zīdaiņu - no dzimšanas līdz 12 mēnešu vecumam - paredzētiem piena maisījumiem

- uz piena maisījumu marķējumiem bērniem vecumā no 1-3 gadu vecumam

- uz pārtiku ar medicīnisku nolūku. Piemēram, cilvēkiem, kuriem traucēta vielmaiņa, ir kādi gremošanas traucējumi

- uz svara samazināšanas pārtiku, kas ir definēti kā pilnīga uztura aizstājēji

 

Būtiskākās izmaiņas:

Reklāma
Reklāma

Kā šodien preses brīfingā pastāstīja Zemkopības ministrijas Pārtikas nekaitīguma nodaļas speciāliste Ināra Cine, jau patlaban Latvijā pastāv normas, ka uz zīdaiņiem no 0-6 mēnešu vecumam paredzētajiem piena maisījumiem nedrīkst izvietot bērnu fotogrāfijas, taču tagad šī pati normā attieksies arī uz piena maisījumiem, kas domāti zīdaiņiem no pusgada līdz gada vecumam. Jauno normu ieviešanas pats būtiskākais mērķis - lai māmiņas neatteiktos barot bērniņu ar krūti, lai omulīgu mazuļu fotogrāfijas uz iepakojuma neradītu iespaidu par šo pārtiku kā izcilu. Turklāt labi paēdušu, smaidīgu bērnu fotogrāfijas nevarēs izmantot arī piena maisījumu reklāmās.

Arī K.Šadurskis apliecināka, ka jauno noteikumu mērķis ir izskaust reklāmas trikus, ka ēdot to vai to pārtiku, bērns kļūs aktīvāks, dzīvespriecīgāks un attīstīsies ātrāk.

 

Latvijā pieejamā bērnu pārtika ir kvalitatīva

Pārtikas un veterinārā dienesta Pārtikas produktu registrācijas daļas vadītāja Diāna Birkenfelde apliecināja, ka ik gadu dienests ņem desmit paraugus, lai parbaudītu, vai mūsu valstī pieejamajā zīdaiņu pārtikā natrodas neatļautās pesticīdu atliekvielas. Līdz šim tādas nav atrastas. D.Birkenfelde norādīja, ka visa Eiropas Savienībā ražotā bērnu pārtika ir augstas kvalitātes, un jau patlaban uz piena maisījumu iepakojuma kā obligātai jābūt norādei, ka to jālieto ārsta uzaudzībā. Tas nozīmē, ka neviena māmiņa pati nespēj izvērtēt, kurš piena maisījumsm būtu vislabākais viņas mazulim, tādēļ tā izvēlei būtu jānotiek sadarbībā ar bērna ārstu.

Latvijā jau šobrīd ir ļoti stingra kontrole gan attiecībā uz pārtikas produkta sastāvu, gan E vielu un krāsvielu klātbūtni, gan arī pesticīdu atliekvielām.