Pieci padomi, kā atbrīvoties no cukura atkarības

Bieži patērējot cukurotus ēdienus, kas dod ātru enerģiju, tie ne tikai rada pieradumu, bet agri vai vēlu - arī aptaukošanos.

FOTO: Shutterstock.com

Cukurs viena no substancēm, no kuras mums ir reāla fiziska pierašana.

 LTV1 raidījums “Pārtikas Revidents” atklāj piecus veidus, kā atbrīvoties no cukura izraisītās atkarības.

 

1. Izvairies no regulāras cukurotu ēdienu lietošanas

“Veselības centrs 4” un Rīgas 1.slimnīcas dermatoloģe un imunoloģe Tatjana Ļiņova norāda, ka, bieži patērējot cukurotus ēdienus, kas dod ātru enerģiju, tie ne tikai rada pieradumu, bet ātri vai vēlu - arī aptaukošanos: “Cukurs mums izraisa atkarību, un tā ir viena no substancēm, no kuras mums ir reāla fiziska pierašana. Un ar katru reizi mēs vēlamies, lai cukura uzņemamais daudzums ir lielāks, līdz ar to mums nav tāda konkrēta stop signāla”.  

 

2. Aizvieto cukurotus ēdienus ar dabīgiem cukuriem

Raidījumā “Pārtikas Revidents” ar padomu dalījās bloga “Viss iespējams” autore Everita Pastuhova. Viņa atklāj, ka no cukura izraisītās atkarības atbrīvojusies, dažādus cukurotus ēdienus aizstājot ar dabīgiem un mājās pagatavotiem saldumiem. Viņa stāsta, ka viņas cukurs ir dateles, banāni, žāvētie augļi, arī rieksti. Izmantojot šos pārtikas produktus, viņa gatavo veselīgas kūciņas un saldumus, pierādot, ka, pievēršoties veselīgam uzturam, ir iespējams ēst pareizi, tai pat laikā saldi.  

 

3. Vienu dienu ēd tikai to ēdienu, no kura radusies atkarība

RSU studiju programmu “Uzturs” un “Uzturzinātne” direktore Lolita Neimane atklāj, ka vairākiem saviem klientiem ar cukura atkarību ieteikusi īpašu paņēmienu – vienu dienu cilvēks ēd tikai viena veida cukurotu produktu. “Nebūs tā, ka vienā dienā viņš ēdīs gan bulciņu, gan kūciņu, gan zefīru. Visu dienu pilnīgi neko citu. Ne kafiju, ne tēju. Ūdeni, protams, var,” stāsta dietoloģe. Un līdzšinējā pieredze liecina, ka vairākiem klientiem šādi izdevies atmest cukura atkarību, jo viņi stāstījuši, ka pēc tam ļoti ilgu laiku nav spējuši pat paskatīties saldumu virzienā.  

Reklāma
Reklāma

 

4. Uzmanīgi pēti pārtikas produktu iepakojumus

Agnese un Jānis ir bloga “Cukuriic” autori. Viņi jau vairāk nekā piecus gadus ir ievērojami samazinājuši savu cukura un cukurotu ēdienu patēriņu. Bloga autore Agnese stāsta, ka liels izaicinājums bija sekot līdzi tam, cik daudz cukura ir dažādu pārtikas produktu sastāvā, turklāt ne tikai saldumos, bet arī sāļajos produktos. “Ja tu gribi dzīvot bez cukura, tev ir ļoti jāizvēlas produkti. Bieži vien tas ir viens no pieciem produktiem, un, ja tev nav alternatīvas paņemt kādu citu, tas negaršos tik labi kā tas, kas blakus.” Jānis uzsver, ka bieži vien daļa produktu tika nevis nopirkti, bet gan atstāti veikala plauktos, jo tajos bijis pārāk daudz cukura.  

 

5. Pieradini bērnus pie mazām saldumu porcijām

Divu bērnu mamma un bloga “Diabēts ģimenē” autore Landa atklāj, ka svarīgi ir savus bērnus nepieradināt pie regulāras un pārlieku cukurotu ēdienu lietošanas. “Bērni kļūst agresīvāki, veidojas neliela atkarība, bērni negrib neko citu ēst, viņi grib tikai to saldumu. Es vienmēr saku vecākiem - jūs pazīstat savus bērnus - neļaujiet viņiem jūs šantažēt. Līdz ko bērns saprot, ka viņš ēdienu var uzņemt ar saldumiem, viņš arī to darīs. Tā kā mēs kaut kā esam pieraduši - paēd, un tad dabūsi saldumiņu. Un tam saldumiņam nav jābūt visai šokolādei - tas var būt kāds maziņš nieciņš, bet tas tāpat viņiem būs patīkami.”

 

«Pārtikas revidents» ir analītisks raidījums, kas pēta veikalu plauktos un tirgū pieejamās pārtikas izcelsmi, saturu un cenu atšķirību, katru nedēļu īpašu uzmanību veltot kādam produktam. Raidījums  LTV 1 ēterā tiek pārraidīts trešdienās plkst. 21:10.