Kā uzsākt ģimenes biznesu. Stāsts, kā Latvijā sāka ražot brokastu pārslas "Milzu!"

Steidzīgos darba dienu rītos galdā esam sākuši celt Latvijā ražotās graudaugu pārslas “Milzu!”. Tiešām gardas! Tāpēc ar lielu interesi iepazinos ar “Milzu!” tapšanas stāstu. 

 Latvijā ražoto graudaugu pārslu nosaukumu un iepakojuma izveidē iesaistīti bērni un viņu mammas. Tieši bērni izdomāja nosaukumu “Milzu!”, jo tas atbilst viņu sapņiem izaugt lieliem, stipriem, izskatīgiem un gudriem. Publicitātes foto.

FOTO: Mammamuntetiem.lv

Latvijā ražoto graudaugu pārslu nosaukumu un iepakojuma izveidē iesaistīti bērni un viņu mammas. Tieši bērni izdomāja nosaukumu “Milzu!”, jo tas atbilst viņu sapņiem izaugt lieliem, stipriem, izskatīgiem un gudriem. Publicitātes foto.

 

Izpētot iepakojumu, uzreiz skaidrs, ka dizaina un koncepcijas izstrādē ieguldīts ne mazums līdzekļu – pārdomāti tēli, stāsts, viegli uztverama informācija. Lai pieteiktu sevi ne tikai Latvijas tirgū, šādām detaļām ir neatsverama nozīme. Iepakojums ļoti uzrunā arī bērnus – mana sešgadīgā meita veikalu plauktos meklē tādas “Milzu!” pakas, kādas mūsu mājās vēl nav bijušas – lai nogaršotu, izvērtētu. Viņa zina, ka ražotas Latvijā – šķiet, tas meitas brokastu pārslu izvēlē nav mazsvarīgi. Un iepakojums nav vienīgais, kas uzrunā – šīs pārslas ir patiešām garšīgas, turklāt tām ir salīdzinoši maz cukura, nav konservantu un krāsvielu un ražotas pamatā no Latvijā pieejamām izejvielām.

 

Milzu pārslas” – stāsts par milzu uzņēmību, degsmi un zināšanām

Tas ir stāsts, kas apliecina: ja biznesa projektam pieiet ar lielu degsmi, enerģiju un prātu, ievērojot mārketinga zinātnes principus, var radīt patiešām veiksmīgus produktus, sasniegt labus rezultātus un pat konkurēt ar pasaules gigantiem.

“Milzu!” ir ģimenes uzņēmums, kas 2014. gada septembrī sāka ražot veselīgas, no dabiskām izejvielām, šķiedrvielām bagātas pilngraudu pārslas. Šobrīd “Milzu!” sortimentā ir no kviešiem un rudziem ražotas graudaugu pārslas, kā arī jauns produkts – ekoloģiskās “Milzu!” pārslas. Uzņēmums ir lielākais rudzu pilngraudu pārslu ražotājs Baltijas valstīs.

“Milzu!” ir ģimenes uzņēmums, kas 2014. gada septembrī sāka ražot veselīgas, no dabiskām izejvielām, šķiedrvielām bagātas pilngraudu pārslas.

Kā tas viss sākās?

Enno Ence ar sievu bija domājuši vai nu pirkt lauku māju, vai sākt savu biznesu. Izlēma par labu biznesam. Tā kā Enno gadiem ilgi bija strādājis ar importa preču pārdošanu, viņš bija daudz laika veltījis importa preču analīzei, izvērtējot gan to filozofiju un priekšrocības, gan trūkumus. Enno ar sievu izvēlējās radīt brokastu pārslas, jo uzskatīja, ka varētu to darīt labi un būt konkurētspējīgi.

Te nu būs maza mārketinga paraugstunda. Kā savā laikā mācījos, mārketingā ir četri galvenie komponenti. Angļu valodā šī stratēģija saucas “Četri P”. (Product – produkts, Price – cena, Place – vieta, Promotion – noformējuma un reklāmas aktivitātes). Šo pieeju arī es esmu gadiem ilgi pielietojusi un tās efektivitāti pārbaudījusi banku sfērā.

Produkts

Enno Ence saprata: lai konkurētu ar pasaules slavenajiem zīmoliem, tādiem kā, piemēram, “Kellogg’s” un “Nestle”, jārada produkti, kas ir labāki, veselīgāki un pamatā no Latvijā pieejamām izejvielām. Viņš arī vērsās pie zinātniekiem Latvijas Lauksaimniecības akadēmijā, lai lūgtu padomu un ieteikumus produktu radīšanā. Mērķis bija radīt pārslas ar mazāku pievienotā cukura daudzumu un bez taukvielām, pārtikas piedevām un konservantiem. Tapa patiešām izcili četri produkti bērniem un trīs veidu pārslas pieaugušajiem. Tika veikta pētniecība, produktu nosaukumu un iepakojuma izveidē iesaistīti bērni un viņu mammas. Tieši bērni izdomāja nosaukumu “Milzu!”, jo tas atbilst viņu sapņiem izaugt lieliem, stipriem, izskatīgiem un gudriem.

Cena

Bija arī skaidrs, lai “iekarotu” brokastu pārslu tirgu, cenai jābūt konkurētspējīgai. “Milzu!” pārslām ir ļoti labs cenas un kvalitātes balanss.

Vieta

Lai attaisnotu lielās investīcijas, bija jānodrošina pietiekami lieli apjomi un jāiesaista lielveikali. “Rimi” pirmie noticēja “Milzu!” produktiem. Šobrīd “Milzu!” produkcija ir pieejama cilvēkiem visā Latvijā.

Noformējums un reklāmas aktivitātes

Iepakojums un nosaukumi bērnu pārslām tika radīti ar bērnu palīdzību. Viņi izvēlējās “Prieks”, “Spēks”, “Prāts” un “Veiklums”, kā arī pauda savas domas par to, kādiem jāizskatās zīmējumiem uz iepakojumiem. Bērniem ļāva pat izkrāsot “Milzu!” burtus nosaukumā, un viņi izvēlējās krāsot katru burtu citā krāsā.

Mērķis bija radīt pārslas ar mazāku pievienotā cukura daudzumu un bez taukvielām, pārtikas piedevām un konservantiem. 

INTERVIJA AR "MILZU!" RAŽOTĀJIEM

Reklāma
Reklāma

Intervē Rimi Gardēde un "Latvijas gardāko stāstu" veidotāja Ilze Jurkāne.

Lūdzu, pastāstiet, kas te notiek un kāpēc es ražotnē neredzu cilvēkus?

Jā, patiešām, mūsu ražotnē ir maz cilvēku – esam tikai astoņi, jo praktiski viss ražošanas process ir automatizēts. Šodien mēs ražojam bērnu brokastu pārslas “Prāts”. Te, pirmajā “stacijā”, tiek samaisīti kviešu milti, cukurs un auzu milti. Formula ir piestiprināta pie sienas, un darbinieki ieliek attiecīgās sastāvdaļas toverī uz svariem. Tās samaisās, un, nospiežot vienu pogu, masa tiek ievadīta lielā mašīnā, kur izveidojas pārslas. Šajā posmā tās vēl ir diezgan mitras un mīkstas. Tālāk pārslas, ceļojot pa garu konveijeru, tiek izžāvētas. No turienes caur lielām caurulēm pārslas ceļo uz nākamo “staciju”, kur tās tiek glazētas un atkal kaltētas. Beigās pārslas satur vien 2% ūdens. Kā popkorns tās lec ārā un ir gatavas pildīšanai plastmasas iepakojumā. Tikai tad, kad plastmasas iepakojums nonāk no konveijera, darbiniece pārslu paku ar rokām ieliek papīra iepakojuma kastītē un uz tās uzspiež derīguma termiņu. Gatavās pārslu pakas tiek ieliktas lielajās kastēs, kas tiek noformētas uz paletēm vešanai uz “Rimi” un citiem veikaliem.

 

Neticami viegls process. Gandrīz viss notiek automātiski! Protams, saprotu, ka liels darbs un līdzekļi ieguldīti, izveidojot formulas un tehnoloģiju. Vai Eiropas fondi nāca talkā?

Protams, Eiropas fondi un LIAA Inovācijas fonds “Var” nāca talkā. Mēs pētījām Eiropas ražotāju tehnoloģijas un tad rīkojām iepirkumu konkursu ražošanas iekārtu iegādei, kurā uzvarēja Latvijas uzņēmums. Tomēr, kā jau ar visām iekārtām, tikai sākot ražošanu, varējām tās pieslīpēt mūsu vajadzībām.

Šodien redzu, kā top bērnu produkts “Prāts” – mazi brūni riņķīši, kuru sastāvā ir auzas, kvieši un kakao. Kādi ir pārējie produkti bērniem?

Vēl ir brokastu pārslas “Prieks” no kviešiem, auzām un medus; graudaugu bumbiņas ar medu “Veiklums”; savukārt pārslas ar nosaukumu “Spēks” ir līdzīgas pārslām “Prāts”, jo arī tās ir no kviešiem, auzām un kakao, tikai citā formā, kuru mēs saucam par ziedlapiņām.

Un kādas ir pieaugušo pārslas?

Pieaugušajiem mums šobrīd ir trīs veidu rudzu pārslas: ar medu, dzērvenēm un smiltsērkšķiem.

Visas pārslas ir pieejamas divos iepakojumu lielumos: standarta 200 gramu iepakojumā un “Ģimenes” iepakojumā, kurā ir 400 grami. Domājot par Latvijas ģimenēm, mums šķita svarīgi radīt tieši ģimenēm piemērotu produktu ērtā izmērā.

Kā jūs izdomājāt receptes?

Sapratu, ka nebūtu pareizi, ja es viens pats mēģinātu radīt produktu. Pārtika – tā ir nopietna lieta. Tāpēc aicināju komandā ekspertus un zinātniekus. Lūdzu iesaistīties zinātniekus no Latvijas Lauksaimniecības universitātes. Izmantojot Eiropas Reģionālās attīstības fondu, mēs piesaistījām divas zinātnieces: Ilgu Gedrovicu un Sandru Muižnieci- Brasavu. Viņas mums palīdzēja izstrādāt formulas gan bērnu, gan pieaugušo pārslām. Mūsu produktos netiek izmantota kukurūza. Un tas ir ļoti svarīgi, jo, kā zināms, kukurūza visbiežāk ir ģenētiski modificēts produkts. “Milzu!” produktos nav arī emulgatoru, E vielu un mākslīgo krāsvielu. Mēs iespējami daudz iepērkam Latvijas izejvielas, lai varētu kontrolēt, kā tās tiek radītas, un lai nebūtu ģenētiski modificētas, kā tas mēdz būt ar Ķīnas produktiem. Turklāt “Milzu!” pārslās ir divas līdz trīs reizes mazāk cukura nekā citās brokastu pārslās.

Jūs arī minējāt BIO produktus.

Jā, novembrī tirgū ienāca mūsu BIO produktu līnija, jo esam saņēmuši sertifikātu, kas apstiprina mūsu produkta atbilstību visiem BIO produktu ražošanas noteikumiem. Uzsvars uz BIO produktiem ir ļoti aktuāls. Tieši ar jauno BIO produktu līniju mēs ceram iekarot arī ārzemju tirgus.

 

Skaties Rimi Gardēdes un "Latvijas gardāko stāstu" veidotājas Ilzes Jurkānes viesošanos uzņēmumā "Milzu!"!

http://www.youtube.com/watch?v=FKTp_YITcf4