Grūtniece vegāne – bezatbildība vai veselīga izvēle?

Kurš gan nav dzirdējis diskusijas par to, kas ir labāk – ēst vai neēst gaļu? Kad atklājas, ka kāds ir vegāns, reti kuram par šo jautājumu nav sava pareizā un vienīgā viedokļa. Vēl vairāk strīdu mēdz uzkarst, dzirdot, ka sieviete gaida bērnu un pārtiek tikai no augu izcelsmes produktiem. Vai grūtniece var būt vegāne, stāsta dzemdību speciāliste Karlīna Elksne. 

FOTO: Shutterstock.com

Vegānes biežāk ir sievietes, kuras uztraucas par sava dzīvesveida ilgtspējīgo attieksmi pret zemi.

“Es nedomāju, ka visām grūtniecēm tagad jākļūst par vegānēm, bet ir divas lietas, ko gribētu uzsvērt. Pirmkārt, būtu svarīgi beigt stigmatizēt vegānus. Viņi ir pilnīgi normāli cilvēki; ar viņiem nevajag strīdēties un censties pārliecināt par pretējo. Parasti viņiem ir normāls dzelzs līmenis asinīs, jo viņi visbiežāk ir izglītoti un šīs lietas kontrolē. Otrkārt, gribētu, lai arī tie cilvēki, kas nav vegāni, vismaz apdomā tos labumus, ko gaļas samazināšana uzturā var dot. Šā brīža ieteikumi paredz, ka gaļu nevajadzētu lietot vairāk par divām trim reizēm nedēļā [1], taču, visticamāk, tas ir nereāli. Labi būtu, ja cilvēki atmestu domu, ka vismaz reizi dienā ir jāēd gaļa,” teic ārste, piebilstot, ka grūtniecēm visēdājām noteikti varētu nākt par labu savu ēšanas paradumu pārskatīšana tad, ja brokastīs tiek ēsta baltmaize ar desu, bet pusdienās frī ar kečupu. Karlīna Elksne pauž, ka Latvijas sabiedrība pārāk daudz ēd gaļu un pārāk maz tādus mūsu klimatā tradicionālus produktus kā pākšaugi.


Kas ir vegānisms
Vegānisms ir filozofiska nostāja un dzīvesveids, kura atbalstītāji cenšas neizmantot dzīvniekus pārtikai, apģērbam, izklaidei vai citiem nolūkiem. Vegāni izvairās no jebkāda veida dzīvnieku izcelsmes produktu lietošanas. Visbiežākie šādas izvēles iemesli ir ētiski apsvērumi saistībā ar dzīvnieku tiesībām vai labturību, apkārtējo vidi un veselību, kā arī garīgi un reliģiski apsvērumi. 


Grūtniece vegāne. Kas jāņem vērā? 
Ginekoloģe stāsta: “Pirmām kārtām uz grūtnieci vegāni attiecas tās pašas vitamīnu un minerālvielu rekomendācijas, kas uz citām sievietēm. No šā gada sākuma tā ir folijskābe, jods un D vitamīns. Līdz šim bija tikai folijskābe. Turklāt devas nav lielākas kā visēdājai.” Karlīna Elksne norāda, ka vegānei papildus būtu pastiprinātāk jākontrolē dzelzs līmenis, taču savā praksē viņa nav novērojusi, ka vegāniem tas būtu zemāks. “Teiksim tā, neveselīgi ēdošam gaļēdājam varētu būt zemāks dzelzs līmenis nekā veselīgi ēdošam vegānam,” norāda speciāliste, atgādinot, ka papildus jāuzņem arī B12 vitamīns, taču tas attiecas uz visiem vegāniem, neatkarīgi no tā, ir vai nav bērna gaidībās. Par pēdējo vegāni parasti ir labi informēti, turklāt pētījumi rāda, ka viņi bieži ir cilvēki ar augstāko izglītību.

 

Neveselīgi ēdošam gaļēdājam varētu būt zemāks dzelzs līmenis nekā veselīgi ēdošam vegānam.



Runājot par uzturu, ārste norāda, ka jācenšas ēst vairāk pākšaugu, kā arī uzturā jālieto rieksti, sēklas, dārzeņi [3], jo šobrīd augu izcelsmes olbaltumvielas tiek uzskatītas par vērtīgākām nekā dzīvnieku izcelsmes, līdz ar to šis ieteikums attiecas ne tikai uz vegāniem, bet arī uz visēdājiem. Piemēram, pākšaugus mēs ēdam krietni par maz, uzsver mediķe. 
Tāpat vegānēm mazuļa gaidībās jāpiedomā par omega 3 taukskābju uzņemšanu, ko ierasti topošās māmiņas var iegūt, uzturā lietojot treknās jūras zivis. Vegānes to var kompensēt ar avokado, kvalitatīvām augu eļļām, riekstiem. Savukārt par omega 3 uztura bagātinātājiem šobrīd pētījumi ir visai pretrunīgi, proti, oficiālajās vadlīnijās šie preparāti nav uzsvērti kā obligāti. 


Kā aizvietot dzīvnieku izcelsmes produktus ar pārtiku no augu valsts? 
Gaļa = pākšaugi, rieksti, sēklas. Ja pupas un zirņi pūš vēderu, var lietot lēcas, kuras turklāt var ātri pagatavot un nav iepriekš ilgstoši jāmērcē. Tāpat ir pieejami mākslīgie olbaltumvielu avoti, piemēram, sojas vai kviešu olbaltumi. Runājot par soju, Karlīna Elksne norāda, ka to var droši lietot arī grūtniecības laikā. 

Piens = augu piens, kas pārsvarā ir bagātināts ar kalciju un B vitamīnu. Šī informācija parasti ir norādīta uz iepakojuma.

Olas īpaši nav jāaizstāj, ja tiek lietots B12 vitamīns.

Zivis = avokado, kvalitatīvas augu eļļas, rieksti vai vegāniem piemēroti omega 3 uztura bagātinātāji, kuri atrodami aptiekās vai interneta veikalos. 


Ārsta izvēle
Vaicāta, vai kolēģi ir zinoši jautājumos, kas saistīti ar vegānisku uzturu, dzemdību speciāliste norāda – kā nu kurš, jo oficiālu vadlīniju par grūtnieču vegānu uzturu nav. “Ja ir oficiālas vadlīnijas, tas ir lieliski nevis no tā viedokļa, ka tev priekšā ir papīrs, pie kura pieturēties, bet tāpēc, ka par to runā. Visās sēdēs notiek ginekologu iepazīstināšana ar šo tēmu un diskusijas. Ja oficiālu vadlīniju nav, katrs rīkojas pēc saviem subjektīvajiem ieskatiem. Ja tev tas ir interesanti, tu interesējies vai, ja tev ir tādi pacienti, esi spiests noskaidrot. Ja esi iegrimis savā profesionālajā pārliecībā, ka esi izcili zinošs, gudrs un vieds, tad arī beidz attīstīties,” atklāj speciāliste.

 

Stājoties uzskaitē pie ginekologa, sievietei vajadzētu godīgi pateikt, ka ir vegāne. Ja ārsta attieksme būs audzinoša vai noraidoša, būtu labāk atrast citu speciālistu.



Stājoties uzskaitē pie ginekologa, sievietei vajadzētu godīgi pateikt, ka ir vegāne. Ja ārsta attieksme būs audzinoša vai noraidoša, būtu labāk atrast citu speciālistu. Ārste atgādina, ka šis ieteikums attiecas ne tikai uz vegānēm, bet visām grūtniecēm, jo ir svarīgi, lai kontakts ar savu ginekologu būtu labs. 

Reklāma
Reklāma


Iespējamās komplikācijas
Runājot par komplikācijām grūtniecības laikā, pētījumos atklājas, ka topošajām māmiņām, kuras pārtiek no augu izcelsmes produktiem, ir mazāks preeklampsijas un gestācijas diabēta risks, taču augstāks pēcdzemdību depresijas un maza dzimšanas svara risks. [4] Tomēr ārste uzsver, ka šis ir tikai risks. Tas nenozīmē, ka grūtniece vegāne nekad necietīs no preeklampsijas vai, pieturoties pie vegāniska uztura, obligāti nāksies saskarties ar pēcdzemdību depresiju. 

Speciāliste savā praksē arī novērojusi, ka vegānes mazāk pieņemas svarā un parasti iekļaujas Latvijas rekomendācijās norādītajā 10–16 kilogramu svara pieaugumā. Tāpat Karlīna Elksne nekad neesot sastapusi vegāni, kurai grūtniecības laikā attīstītos gestācijas diabēts. 

Arī vegānu vidū ir grūtnieces, kuru bērniņi nāk pasaulē ar ķeizargriezienu vai kurām gaidību laikā tiek konstatēta infekcija, taču tas nav uztura dēļ.


Radu un draugu nosodījums vai pamācīšana
Mediķe norāda, ka vegānes nav “kaut kādas ārprātīgās vai kādas sektas sekotājas”. Tās pārsvarā ir sievietes, kuras uztraucas par sava dzīvesveida ilgtspējīgo attieksmi pret zemi. 
Ar cilvēkiem, kuri steidz mācīt, kas un kā būtu jāēd, ārste ar smaidu iesaka tikt galā, piemēram, pajautājot: “Kurā brīdī tu pabeidzi uztura zinātnes maģistrantūru? Kurā brīdī tu izmācījies par dietologu?” Vēl var piedāvāt parādīt savas asins analīzes. 
 
Ja grūtniecības laikā nevēlies gaļu vai gribi kļūt par vegāni
Nereti nākas sastapt topošās māmiņas, kuras pēkšņi vairs nevar ieēst gaļu vai kādu citu produktu, tāpēc, jūtot grūtības sastādīt ēdienkarti, var vērsties pie uztura speciālista, kurš palīdzēs saprast, kā aizstāt iztrūkstošos produktus. Tas pats attiecas arī uz topošajām māmiņām, kuras pievērsties vegāniskam dzīvesveidam nolēmušas grūtniecības laikā, jo ginekologam vizītei atvēlētajās 20–30 minūtēs gluži vienkārši nav laika aprēķināt visas uztura normas un izveidot sabalansētu ēdienkarti. 


Uzturs zīdīšanas laikā
Zīdīšana no sievietes dienā paņem papildu 300–500 kaloriju. Ja jaunā māmiņa vēlas zaudēt svaru, viņa var papildus neuzņemt šīs kalorijas, taču, esot vēlamā svarā, šīs kalorijas būtu “jāpieēd” klāt. Svarīgi, lai papildu kalorijas tiktu uzņemtas kvalitatīvi, piemēram, apēdot sauju riekstu, kas ir aptuveni vajadzīgās 500 kalorijas. Savukārt vienā avokado varētu būt 200–300 kaloriju. Pat tad, ja sieviete nolems neēst vairāk, bērniņš aizvien saņems visu sev nepieciešamo.


Vienas dienas vegāniska ēdienkarte, kas derēs visām grūtniecēm
 

Brokastis: pilngraudu auzu putra, kas papildināta ar linsēklām. Klāt var pielikt ogas. Ziemā saldētas, bet vasarā svaigās. Labākai garšai var pievienot agaves sīrupu, gatavu banānu, kas dos saldumu, vai, piemēram, dateles. 
Ārste uzsver, ka šādā maltītē būs gan dzelzs, gan šķiedrvielas, kuras grūtniecēm ir svarīgi uzņemt pietiekamā daudzumā, jo progesterona līmeņa paaugstināšanās dēļ var rasties aizcietējumi.

Pusdienas: skābeņu zupa un pupiņu sautējums. 

Vakariņas: salāti ar turku zirņiem, pilngraudu maizes šķēle ar humusu vai avokado. 
Uzkodas un našķi dienas laikā: dārzeņi, augļi un spēka batoniņi, kā arī tumšā šokolāde, kas ir laba gan vegānēm, gan visēdājām, jo palielina prieka līmeni organismā. 



Izmantotā literatūra. 
1. Latvijas Diētas un uztura speciālistu asociācija. Pieejams šeit
2. “Memorandum of Association of the Vegan Society” About Us. Vegan Society. Pieejams šeit
3. Veselīga uztura ieteikumi sievietēm grūtniecības laikā. Veselības ministrija. Pieejams šeit
4. The Effects of Vegetarian and Vegan Diet during Pregnancy on the Health of Mothers and Offspring. Pieejams seit:

 

Mammām un Tētiem. Zīdainis

lejuplādēt PDF formātā

atvērt lasīšanai online