Svarīgi bērniņa fiziskai un garīgai attīstībai – acu kontakts, sarunāšanās no pirmās dzīves dienas un hendlings

Pareiza bērniņa celšana, ģērbšana, guldīšana, nešana, izmantojot hendlinga principus, ir ļoti būtiska jau no viņa piedzimšanas brīža, jo veido ķermeņa simetriju, un no tā atkarīga bērna fiziskā un garīgā attīstība.

FOTO: Shutterstock.com

“Mazulis piedzimstot nav simetrisks un, nepareizi darbojoties ar bērniņu, vecāki var vēl vairāk pastiprināt esošo muskuļu disbalansu vai muskulatūras tonusu. Tāpēc svarīgi jau kopš dzimšanas brīža nodrošināt, lai abas ķermeņa puses būtu vienādas un acis būtu centrētas uz viduslīniju,” skaidro Kuldīgas slimnīcas fizioterapeite Māra Laube.

Darbojoties ar jaundzimušo, pieskārieniem jābūt maigiem un jāstrādā ar abām ķermeņa pusēm, lai viena puse neveidojas aktīvāka par otru. Speciāliste atzīmē, ka būtisks ir arī acu kontakts un nepārtraukta sarunāšanās ar savu bērniņu jau no pirmajām dzīves dienām. “Bērniņš ar laiku pieradīs pie konkrētiem vecāku žestiem un kustībām. Tas palīdzēs viņam iepazīt savu ķermeni un ar laiku aktīvi līdzdarboties,” stāsta M. Laube. Lai apgūtu pareizu darbošanos ar mazuli, fizioterapeite aicina pirmās reizes apmeklēt nodarbību Kuldīgas slimnīcas Rehabilitācijas nodaļā, kurā speciālisti parādīs un pastāstīs, kā celt, nest, ģērbt bērniņu, lai veicinātu pareizu psihomotoro attīstību.

Fizioterapeite min biežākās kļūdas un pāris piemērus, kā labāk darboties: “Mainot autiņbiksītes, bērnu nedrīkst celt aiz potītēm. Autiņus var mainīt, veļot bērniņu uz vieniem un otriem sāniem, vai paceļot dibenu, roku turot virs bērniņa ceļa. Autiņbiksīšu maliņas ap kājiņām jāsakārto to, lai autiņbiksītes nelien bērnam dupsītī. Pirmajās bērniņa dzīves dienās, kamēr dzīst nabassaites vietiņa, nav ieteicams tai pāri vilkt autiņbiksītes, jo nabiņas vietai ir jāļauj elpot.”

 

Mainot autiņbiksītes, bērnu nedrīkst celt aiz potītēm. Autiņus var mainīt, veļot bērniņu uz vieniem un otriem sāniem, vai paceļot dibenu, roku turot virs bērniņa ceļa.

Reklāma
Reklāma


Arī ģērbšanas procesam jābūt pareizam, tas balstās uz velšanu no vieniem sāniem uz otriem, nevelkot un neceļot mazuli. Simetrijas veidošanai būtiski ir kustināt abas puses. Jāseko, lai bērna roka un galva veltos līdzi ķermenim. Nedrīkst bērniņu ņemt aiz plaukstiņām vai pēdiņām.

Bērniņš jāpaceļ un jānoliek caur sānu. Tas palīdz mazulim vieglāk pašam sakārtot savu ķermeni simetriski. Celšana notiek, veļot pāri savai rokai, plaukstu atspiežot pret lāpstiņām vai galvu, tādējādi stabilizējot plecus, bet ar otru roku jātur kopā bērniņa rociņas, tā sakārtojot ķermeni uz vidus līniju. Daudz nav ieteicams aiztikt arī bērniņa kakla zonu. Tas var paaugstināt muskuļu tonusu. Necelt bērniņu taisni uz priekšu un aiz padusītēm. Arī turot bērniņu, viņa rociņām jāatrodas sava ķermeņa vidū, tādējādi akcentējot ķermeņa viduslīniju. Svarīgi, lai rociņas nenokarātos bērniņam gar sāniem. Turot mazuli rokās, tā galviņai nevajadzētu atliekties, bet būt vienā līmenī ar muguriņu. Noliekot bērniņu, vispirms uz sānu nogulda kājiņas, tad dibentiņu un beigās galviņu. Pacelšanas un nolikšanas virzienu ir ieteicams mainīt.

Bieži fizioterapeitei jautā par gulēšanas pozām un vidi. M. Laube pastāstīja: “Mazulim guļot, nav ieteicams sedziņu klāt augstāk par krūšu rajonu, lai, miegā kustoties, tā nejauši nepārklāj bērniņa seju. Tāpat neiesakām gultiņā turēt liekas lietas – grabuļus, mantiņas utt. Gulēšanas videi ir jābūt drošai, turklāt nekas cits šajā vecumā nav vajadzīgs, tikai matracis, paladziņš un sedziņa. Ja grib bērniņu guldīt uz sāniem, aiz muguras nepieciešams atbalsts, lai muskuļi veidotos pareizi un mugurkauls nostiprinātos. Tam var izmantot ligzdiņas, pakaviņus, sarullētu dvielīti. Dvielītis jānovieto līdz bērniņa galvai, lai to brīvi var pagrozīt.” Speciāliste papildina, ka bērniņu droši var guldīt arī uz vēdera, taču ne ilgāk par dažām sekundēm līdz minūtei. Tas atkarīgs no tā, cik bērniņš ērti jūtas šādā pozā. Gulēšana uz vēdera palīdz mazuļiem, kuri ir slinki ēdāji, tāpēc šādā pozā bērniņu var pagriezt pirms ēšanas, centrējot rociņas un atbalstot uz apakšdelmiem, kājas novietojot vardītes pozā. Pagulēšana uz vēdera nomodā veicina arī bērna psihomotoro attīstību.

Gaidot atraudziņu pēc ēšanas, bērniņu var turēt dažādās pozās. Viens no veidiem ir bērniņa likšana pāri mammas plecam tā, lai rociņas būtu tiem pāri un mazulis nebūtu vertikāli. Cits veids ir jogas poza,  turot bērniņu priekšā, ar viņa muguriņu pie mammas krūtīm un kājiņas, balstot bērna pēdiņas, pieturot uz augšu ar saliektiem celīšiem, lai tās nekarājas. Vēl viens veids ir sēžot – noliekot bērniņu uz vēdera pāri mammas kājai, kas ir augstāka par otru.

Ja zīdainis ir vesels un attīstās vecumam atbilstoši, tad šajā periodā nav nepieciešams domāt par kādu speciālu vingrošanu, bet pielietojot pareizas kustības, aprūpējot un darbojoties ar mazuli, tā veicinot viņa fizisko un arī garīgo attīstību. 

Kuldīgas slimnīcā hendlingu var apgūt pie fizioterapeites Zanes Votēnas un Māras Laubes.