Kā palielināt izredzes tikt uzņemtam pasaules izcilākajās augstskolās

Nav noslēpums, ka konkurence par iekļūšanu pasaules izcilākajās augstskolās, piemēram, Prinstonas, Pensilvānijas vai Kembridžas universitātē, ir milzīga.
Jo mērķis augstāks, jo ilgāka un nopietnāka sagatavošanās.

FOTO: Publicitātes foto

Jo mērķis augstāks, jo ilgāka un nopietnāka sagatavošanās.

Daudzas no tām uzņem tikai ap 4 % no visiem, kas iesnieguši pieteikumus. Izcilas akadēmiskās zināšanas jau tiek uztvertas kā pašsaprotams priekšnoteikums. Veiksmes formulas pamatā parasti ir šāda kombinācija: absolvēta apjomīga un prasīga vidējās izglītības programma, sasniegumi radošumā, aktivitātēs vai darbā sabiedrības labā un, protams, nākamā studenta personība. Tā kā ikdienā palīdzam skolēniem sagatavoties studijām, varam padalīties ar novērojumiem un ieteikumiem tiem, kas tikai vēl domā par mācībām ārvalstīs, mērķējot uz labākajām universitātēm visā pasaulē.
 

Priekšroka starptautiskā bakalaurāta diploma programmas absolventiem

Starptautiskā bakalaurāta diploma programma ir starptautiski atzīta vidusskolas programma. Ne visi spēj to absolvēt un iegūt diplomu, – tai ir prasīgas un grūtas programmas reputācija. Tāpēc, piemēram, Rietumu universitātes, kas ir viena no lielākajām Kanādas universitātēm, uzņemšanas pārstāvji atzīst, ka ir pārliecināti – starptautiskā bakalaurāta diploma programmas studenti tiks galā ar studiju darbu apjomu.  
 

Starptautiskā bakalaurāta diploma programmā skolēni apgūst Ziemeļamerikas un Eiropas universitātēs pieprasītākās zināšanas gan dziļumā, gan plašumā, jo tiek aptverti seši priekšmeti. Mācībās svarīgas ne vien teorētiskās zināšanas, bet arī pētniecības prakse. Jau skolā skolēni apgūst augsta līmeņa neatkarīgas pētniecības, organizatoriskās un laika plānošanas prasmes, kuras daļa augstskolu uzskata par nepieciešamām, lai sekmīgi studētu augstākās izglītības iestādē. Tā kā par pētījumu rezultātiem jāinformē padziļinātu eseju formā, tiek attīstīta arī akadēmiskās rakstīšanas prasme. Līdztekus tam skolēni izkopj radošumu, kalpo jeb veic darbu sabiedrības labā un piedalās dažādās aktivitātēs. Tas palīdz attīstīt personības emocionālos, ētiskos un intelektuālos aspektus.

 

Svarīgi veidot pieredzi un personību raksturojošu portfolio

Ja ir vēlme studēt labā, starptautiski novērtētā augstskolā ārpus Latvijas, svarīgi jau laikus darboties ārpusskolas projektos, kas ir ne vien interesanti un attīstoši, bet arī pievieno vērtību un nodrošina priekšrocības uzņemšanā. Jo ātrāk jaunietis saprot, kurā augstskolā vai studiju virzienā vēlas mācīties, jo atbilstošākus ārpusskolas projektus viņš var izvēlēties. Tos īstenojot, jāanalizē un jāvērtē savs progress, jāsaglabā apliecinājumi (piemēram, foto, sertifikāti, atsauksmes), kā arī jāapgūst prasmes prezentēt savu pieredzi tā, lai uzņemšanas komisija spētu saprast un novērtēt gan jaunieša motivāciju, gan sasniegumu nozīmību. Dalība ārpusskolas projektos arī papildina sociālo kontaktu loku, kas var palīdzēt nākotnē pavērt durvis uz jaunām iespējām.

 

 

Ja ir vēlme studēt labā, starptautiski novērtētā augstskolā ārpus Latvijas, svarīgi jau laikus darboties ārpusskolas projektos, kas ir ne vien interesanti un attīstoši, bet arī pievieno vērtību un nodrošina priekšrocības uzņemšanā.

Reklāma
Reklāma

 

Ierasta izglītojošo ārpusskolas aktivitāšu forma ir dažādas vasaras skolas. Covid-19 laikā iecienīti kļuva dažādi tiešsaistes kursi (piemēram, Coursera platformā). Ir jāmeklē jauniešu interesēm atbilstīgi kursi un iespēja piedalīties arī vidusskolēniem. Rīgas Starptautiskajā skolā strādājam ar skolēnu, kurš mērķtiecīgi pieteicās Masačūsetsas Tehnoloģiju institūta MicroMasters kursam par finansēm un ieguva iespēju mācīties tajā, lai gan sākotnēji viņa vecuma grupai un interesentiem no Latvijas šis kurss nebija pieejams. Tāpēc viņš apguva ne tikai kursa saturu, bet arī to, cik svarīgi ir neatkāpties, ieraugot pirmos šķēršļus, un kā uzrunāt, pārliecināt institūta pārstāvjus par to, cik būtiska viņam ir iespēja apgūt šo kursu.
 

Ierasts risinājums ir prakses, kuras jaunieši var atrast ar skolas vai vecāku palīdzību vai uzņemoties iniciatīvu un pašiem uzrunājot potenciālo prakses vietu. Piemēram, mēs aktīvi izmantojam iespēju sadarboties ar tirdzniecības palātām un vēstniecībām. Skolēni ir strādājuši ar sociālajiem medijiem Kanādas Tirdzniecības palātā, palīdzējuši organizēt un apmeklējuši Lielbritānijas Tirdzniecības palātas biznesa brokastis un launagus, izmantojuši iespēju attālināti satikt valdības ministrus, dažādu nozaru ekspertus,  piedalījušies dažādos vebināros gan Latvijā, gan Lietuvā. Tādā veidā jaunieši mācās būt proaktīvi – iegūt jaunus kontaktus, uzdot jautājumus, virzīt savus piedāvājumus.
 

Kalpošana jeb darbs sabiedrības labā izpaužas kā atbalsts labdarības iniciatīvām un organizācijām – brīvprātīgais darbs bērnunamos, veco ļaužu pansionātos, dažādās biedrībās, piemēram, Latvijas Autisma apvienībā. Kāda mūsu skolniece pat savāca ziedojumus un iegādājās Bērnu klīniskajai universitātes slimnīcai instrumentus 700 eiro vērtībā. Šajā projektā viņai izdevās sadarboties arī ar MikroTik, jo instrumentus vajadzēja dezinficēt, lai droši nogādātu slimnīcā.

 

Ierasties un tapt pamanītam

Jo mērķis augstāks, jo ilgāka un nopietnāka sagatavošanās. Turklāt gandrīz vienmēr tā ietver iešanu ārpus savas komforta zonas, mācīšanos pieņemt ierobežojumus un tos pārvarēt ne tikai akadēmisko zināšanu jomā. Protams, ir lieliski, ja šajā ceļā palīdz un atbalsta mentori, tomēr daļu aktivitāšu – ar zināmu mērķi un struktūru – katrs spēj paveikt arī pats. Slavenais režisors un komiķis Vudijs Alens ir teicis, ka “astoņdesmit procentus no panākumiem veido tas, ka vispār ierodies”. To cenšamies nodot arī saviem audzēkņiem – spēja ierasties, parādīt savu personību, pieredzi un redzējumu ir tas, kas var ļoti palīdzēt ceļā uz panākumiem. Ne vien starptautiskās augstskolās, bet arī piepildītā ikdienas dzīvē.