Pusaudžu pārgalvība un signāli, kam jāpievērš uzmanība
Publiskajā telpā ik pa laikam izskan informācija par pusaudžu neapdomīgām rīcībām – vizinoties, pieķeroties sabiedrisko transportlīdzekļu sakabēm vai uz braucošu vilcienu jumtiem. Par iespējamajiem iemesliem, kāpēc jaunieši izvēlas dažādus ekstrēmus un bīstamus laika pavadīšanas veidus, stāsta klīniskā psiholoģe un kognitīvi biheiviorālā psihoterapeite Marija Ābeltiņa.
Nedēļas sākumā vēstījām, ka, vizinoties uz elektrovilciena jumta, kāds nepilngadīgs zēns saņēma nāvējošu strāvas triecienu un notikuma vietā gāja bojā.
Neapzinās riskus un sekas
Pusaudžu gadi ir liels pārmaiņu laiks, kad notiek ne tikai vizuālas
un hormonālas izmaiņas. Psiholoģe Marija Ābeltiņa vērš
uzmanību, ka pusaudžu gadi skar arī bērna smadzeņu darbību,
psiholoģisko attīstību un sociālo mijiedarbību: “Bērniem šis ir
sevis izzināšanas laiks, notiek sociālo saikņu izmaiņas un arī
smadzeņu nobriešana. Tas viss ietekmē to, kas ar pusaudzi notiek
ikdienā. Pārlieku riskantai uzvedībai ir divi galvenie iemesli -
pusaudži šajā vecuma posmā izjūt gan piedzīvojuma, gan izmisuma
impulsus, kā arī nereti vienaudžu grupas spiedienu.”
Pusaudžu gados vēl nav nobriedušas tās smadzeņu struktūras, kas atbild par impulsu kontroli un pārdomātu uzvedību, līdz ar to pusaudži nereti neizvērtē riskus.
Pusaudžu gados vēl nav nobriedušas tās smadzeņu struktūras, kas
atbild par impulsu kontroli un pārdomātu uzvedību, līdz ar to
pusaudži nereti neizvērtē riskus. Turpretim, ar pilnu jaudu strādā
tās smadzeņu sistēmas, kas ir atbildīgas par apbalvojuma
meklējumiem. “Tajā brīdī, kad jāpieņem ātrs lēmums, pusaudzis
vispirms izvēlēsies to, kas viņam sola patīkamas sajūtas. Ja
vienaudži piedāvās ielekt ezerā uz galvas, pusaudzis var piekrist,
jo pirmajā brīdī domās – cik tas būs interesanti un tādējādi varēs
arī izpeldēties. Ātrumā netiks apsvērtas sekas un iespējamie
riski,” stāsta psiholoģe, turpinot: “reizēm pusaudži piedzīvo
sāpīgu dzīves pieredzi, piemēram, izolētību no citiem vai
vardarbību ģimenē, vai klasē. Tas var izraisīt ārkārtīgi lielu
izmisuma sajūtu, no kuras pusaudzis vēlas atbrīvoties. Šādos
gadījumos var būt tieksme nodarīt sev pāri.”
Tikpat liela nozīme ir arī tam, ka pusaudžu gados veidojas cilvēka
personība un viņi cenšas definēt sev – kas viņi īsti ir. Reizēm
pusaudži var mēģināt sevi izzināt, atklājot jaunas, pat ekstrēmas
sajūtas. Tiek meklētas robežas starp to, ko drīkst un, to, ko
nedrīkst. “Jāņem vērā, ka pusaudžiem ir svarīga komunikācija ar
vienaudžiem un grupas pieņemšanas sajūta. Arī tas reizēm liek darīt
lietas, kuras, esot vienatnē, pusaudzim varbūt pat prātā neienāktu.
Tas ir grupas spiediens un pusaudži ļoti baidās, ka netiks pieņemti
kādā kompānijā,” stāsta Marija Ābeltiņa uzsverot, ka nekad nav
iespējams zināt, kurš pusaudzis tiks pakļauts grupas
spiedienam.
Reizēm vecāki nesaprot, kādēļ viņu bērns, kurš ir gudrs, patstāvīgs un spriest spējīgs, mēdz darīt aplamas lietas. Tas ir tādēļ, ka pusaudzis ir bērns un pieaugušais vienlaicīgi.
Vecāku atbildība
Pamazām apzināties riskus pusaudži sāk agrīnā vecumā, tomēr
tikai ap 20 gadu vecumu pilnībā nobriest smadzeņu darbības
funkcijas, kas ir atbildīgas par impulsu vadīšanu.
Tātad vecākiem jābūt īpaši vērīgiem un savi bērni jāvēro visu
pusaudžu vecuma laiku. Psiholoģe skaidro: “Pārmaiņu laiku katrs
bērns piedzīvo citādāk. Kādam pubertāte sākas agrāk, citam vēlāk.
Bet ap bērna 10-11 gadu vecumu vecākiem īpaši jāpievērš
uzmanība savu atvašu ikdienai. Pieaugušie ir tie, kuri spēj
pusaudzim palīdzēt izprast lietu kārtību, izvērtēt riskus un
pieņemt dažādus lēmumus. Visam ir jāsākas ar sarunām ģimenē. Reizēm
vecāki nesaprot, kādēļ viņu bērns, kurš ir gudrs, patstāvīgs un
spriest spējīgs, mēdz darīt aplamas lietas. Tas ir tādēļ, ka
pusaudzis ir bērns un pieaugušais vienlaicīgi. Kādā situācijā viņš
var pieņemt pareizu, pieaugušam cilvēkam atbilstošu lēmumu, bet
citā – ar pieņemto lēmumu apdraudēt savu veselību vai pat
dzīvību.
Tieši tādēļ sarunām starp vecākiem un bērniem jānotiek bieži un
regulāri. Vecākiem jāvēro, vai pret bērnu netiek vērsta agresija
vai vardarbība skolā. Pretējā gadījumā
var pienākt brīdis, kad pusaudzis kliegs pēc palīdzības
ekstrēmā veidā, piemēram, sevi savainojot.” Neskatoties uz to, ka
būs dienas, kad pusaudzis gribēs ar vecākiem runāt un būs dienas,
kad sarunas neraisīsies – pieaugušā atbildība ir būt līdzās, vērot,
atbalstīt un vadīt. Tikai tādējādi pusaudzis izaugs par tādu
pieaugušo, kurš spēs tikt galā ar dzīves izaicinājumiem.
Ieteikumi:
- Ja pusaudzis izrāda vēlmi darīt ko bīstamu (piemēram, nolekt no
augstas vietas), vecākiem jāpastāsta par iespējamajām sekām un
riskiem – tādējādi aktivizējot tās bērna smadzeņu daļas, kas vēl
nav nobriedušas;
- Ja bērns interesējas par ekstrēmo sportu, kopīgi jāpārrunā sporta
veida nianses, arī drošības pasākumi, kuri jāievēro obligāti, kā
arī jāpārliecinās vai sporta aktivitātes uzrauga profesionālis, kas
spēj parūpēties par drošību un mazināt jauniešu kolektīvo spiedienu
pēkšņu impulsu sastrādāt “varoņdarbus” rašanas gadījumā;
-Redzot ziņu pārraides par pusaudžu pārgalvīgām rīcībām, tas
jāpārrunā ar savu atvasi. Vērts uzdod dažādus jautājums savam
bērnam. Piemēram: “Ko tu darītu tādā situācijā?” vai “Kā tev šķiet,
kāpēc šis bērns tā darīja?”
- Ja vecāki jūt, ka nespēj tikt galā ar pusaudža emocijām vai uzvedību, vērts meklēt profesionālu palīdzību. Reizēm pusaudži daudz atklātāk runā ar speciālistiem, nekā vecākiem. Tāpat reizēm pusaudzim vieglāk ir sarunāties ar vecāko brāli vai māsu, vai arī citu uzticamu pieaugušo.