Jauniešu psiholoģe: Kā palīdzēt bērnam izvēlēties nākones nodarbošanos un neaplauzt spārnus
Gaišākas pavasara dienas Latvijas jauniešiem un viņu vecākiem ir atgādinājums par strauji tuvojošos pavasara eksāmenu un izlaidumu laiku – un arī brīdi, kad izdarīt pirmās lielās dzīves izvēles. Kur mācīties tālāk, kādu profesiju izvēlēties?
Daudzi šīs pārdomas atliek uz pēdējo brīdi, kaut arī par to būtu
jādomā jau tagad, kad vēl pietiek laika izsvērta un atbildīga
lēmuma pieņemšanai. Šajā laikā jauniešiem īpaši būtisks ir ģimenes
atbalsts un ticība viņu spēkiem, taču nereti, labu gribēdami,
vecāki aplauž spārnus bērnu sapņiem. Kā palīdzēt bērnam pieņemt
pareizo lēmumu, neuzspiežot savu izvēli, stāsta psiholoģe
un jauniešu motivācijas programmas MOT trenere Vineta
Drāzniece.
“Laiks, kad jaunietim ir piecpadsmit, sešpadsmit vai
astoņpadsmit gadu, ir viens no lielajiem eksāmeniem arī vecākiem:
kad jaunais cilvēks ir pirmo nopietno izvēļu priekšā, arī vecākiem
ir iespēja novērtēt savas audzināšanas augļus. Cik patstāvīgs
ir jaunietis, cik atbildīgs, kā spēj salāgot vēlmes ar iespējām un
vai ir gana drosmīgs, lai sekotu sirdsbalsij?” uzsver darbā ar
jauniešiem psiholoģe Vineta Drāzniece. Izvēloties nākotnes
profesiju, bērnam ne mazāk svarīga kā pirmajā klasē ir vecāku
pārliecība par viņu – īpaši tad, kad pašam drosme zūd, un
nepieciešams atbalsts arī vistrakākajās idejās.
Palīdziet bērnam apzināt savus resursus un nepieciešamās
prasmes
Jūsu bērns jau kopš bērnības sapņo kļūt par pārdevēju? Ļoti labi,
mudiniet mācīties matemātiku un izkopt komunikācijas prasmes. Ja,
skatoties uz savu vidusskolēnu, jums šķiet, ka pārdevēja darbs nav
gana prestižs, padomājiet vēlreiz – pārdot var daudz un dažādos
veidos. Mudiniet jaunieti sākt pašam savu biznesu un apgūt tam
nepieciešamo izglītību!
Jūsu bērns sapņo kļūt par prezidentu? Lieliski! Smieklīgi tas
varbūt šķiet tikai vecākiem, jo viņus, atšķirībā no bērna, ierobežo
bailes un šaubas. Palīdziet bērnam apzināties savus resursus un
mērķa sasniegšanai nepieciešamās prasmes. Pat ja viņš nekļūs par
valsts prezidentu, iespējams, būs gatavs vadīt izcilu uzņēmumu.
“Svarīgi, lai jau kopš mazotnes jūs ieklausītos savā bērnā. Gribi
būt prezidents? Tad kas tev jādara, lai kļūtu par labu prezidentu?
Un ko prezidents nedrīkstētu darīt? Tas ir vecāku darbs, ieaudzinot
bērnā atbilstošas vērtības. Valodas, diplomātijas prasmes un citas
prezidentam nepieciešamās zināšanas jaunietis apgūs pats,” saka
Vineta Drāzniece, kura atbildīgu un patstāvīgu lēmumu pieņemšanu
jauniešiem palīdz apgūt arī jauniešu motivācijas programmas MOT
nodarbībās. Nodarbībās skolēni interaktīvā veidā stiprina drosmi
dzīvot, drosmi pateikt “nē” un drosmi rūpēties.
Nešaubieties par savu bērnu un ļaujiet viņam
kļūdīties
Pat ja šobrīd neredzat iespēju, kā jaunais cilvēks varētu īstenot
savu sapni, neapstrīdiet viņu, nesakiet, ka kaut kas nav iespējams!
“Ričards Brensons trīsreiz aplidoja zemeslodi gaisa balonā, un jums
šķiet, ka pasaulē ir kas neiespējams? Nenonieciniet savu bērnu. Ja
jūs kaut ko nevarat vai tam neticat, tas nenozīmē, ka to nevar
citi,” atgādina psiholoģe.
Pat ja šobrīd neredzat iespēju, kā jaunais cilvēks varētu īstenot savu sapni, neapstrīdiet viņu, nesakiet, ka kaut kas nav iespējams!
Droši vien katrs vecāks reiz ir piedzīvojis situāciju, kad rokas
burtiski nolaižas atvases kārtējās idejas priekšā. Taču ļaujiet
bērniem kļūdīties. Gribi eksperimentēt? Labi, eksperimentē, un tad
jau redzēs, kas tur sanāks – un ja nu sanāk? Vienlaikus vajadzētu
bērnam atgādināt, ka par sava eksperimenta sekām jāuzņemas
atbildība. Sarīkoji krāsu sprādzienu istabā? Būs pašam vien jātīra.
“Izlidoji” no ceturtās augstskolas? Nāksies tomēr izdomāt, kā
pelnīt iztiku.
Nesalīdziniet bērnu ar citiem – katrs cilvēks ir
unikāls
Jau kopš zīdaiņa vecuma bērnu ārsti un psihologi mudina vecākus
nesalīdzināt savu mazuli ar radu bērniem, brāļiem vai māsām. Katrs
iemācās staigāt un runāt tad, kad ir tam gatavs. Arī tad, kad
pienācis laiks izvēlēties profesiju, nav jēgas pusaudzim teikt –
sataisījies uz taksistu kursiem? Kas tās par blēņām, ja puse klases
iet uz juristiem, otra puse – uz programmētājiem, un pat tie, kam
vienmēr bijušas sliktākas atzīmes nekā tev, stājas augstskolās! Bet
varbūt klasē nav otra tik laba autovadītāja ar tādām reakcijas
spējām, kurš jūtas laimīgs tikai pie auto stūres. Jā, tā,
visticamāk, nebūs viegla dzīve, bet ļaujiet bērnam pašam par to
pārliecināties. Pajautājiet sev – vai augstskolas diploms ir paša
jaunieša vēlme vai jūsu ambīcijas?
Pajautājiet sev – vai augstskolas diploms ir paša jaunieša vēlme vai jūsu ambīcijas?
Neuzsveriet trūkumus – koncentrējieties uz
resursiem
“Ja redzat, ka bērnam nepadodas matemātika, samierinieties –
ekonomists viņš nebūs. Taču nevajag viņam to nemitīgi atgādināt,”
aicina jauniešu psiholoģe. “Varbūt viņš ir labs orators un spēj
aizraut publiku. Varbūt sacer skaistas dziesmas. Ja bērnam ir īpašs
talants kādā noteiktā jomā, mudiniet viņu to izmantot, raugoties
pasaulē pēc iespējas plašāk. Ja viņš lieliski zīmē, nevajag to
ierobežot ar gleznošanu vien – mudiniet izvēlēties dizainera vai
arhitekta profesiju; ja jaunietim labi padodas valodas, nav
obligāti jākļūst par tulku – valodu prasmes ir noderīgas teju
ikvienā profesijā, un varbūt ir vērts domāt par karjeru
starptautiskās institūcijās.”
Uzdodiet jautājumus un mudiniet rast godīgas
atbildes
“Un tomēr tieši situācijās, kad jaunais cilvēks par katru cenu grib
apgūt jomu, kas viņam nepadodas, ir svarīgi ar viņu konstruktīvi
sarunāties. Pajautājiet, kā pusaudzis pats redz šīs situācijas
risinājumu. Vai viņš ir izdomājis, kā kompensēt trūkstošās prasmes
un zināšanas? Kā nokļūt līdz mērķim, kā to īstenot? Iespējams,
jaunietis arī pārdomās, ja godīgi pateiks pats sev – man ir lielāki
talanti un labākas perspektīvas citās jomās,” saka Vineta
Drāzniece. Taču vienlaikus jāatceras, ka nereti ir vajadzīga liela
drosme, lai sekotu savam sapnim. Tāpēc ir svarīgi šo sapni
nesatriekt, bet iztaustīt, kur ir iespējami klupšanas akmeņi, lai
laikus ar tiem strādātu.
Ļaujiet pusaudzim sajust, ka paļaujaties uz viņu, uzticaties viņa lēmumiem, priecājaties, ja jaunietis pats sapratis, kas jādara un kā to panākt.
“Aplieciniet savam bērnam, ka lepojaties ar viņu arī tad, ja
jūsu vīzija par bērna nākotni nesakrīt ar viņa sapņiem. Ļaujiet
pusaudzim sajust, ka paļaujaties uz viņu, uzticaties viņa lēmumiem,
priecājaties, ja jaunietis pats sapratis, kas jādara un kā to
panākt. Vienkārši esiet kopā un ieklausieties, un kādu dienu varbūt
pamanīsiet, ka bērna drosme ir “pielipusi” arī jums, un bērna
sapnis ir kļuvis par jūsu kopīgo sapni!” novēl drosmes jeb MOT
trenere Vineta Drāzniece.
Lai stiprinātu Latvijas skolu jauniešu pašapziņu un mērķtiecību, kā arī motivētu viņus veikt patstāvīgas izvēles un vairotu drosmi rūpēties par citiem, 2016. gadā Latvijā sākta skolu programma 7.–9. klašu skolēniem – MOT. Izvēlies drosmi! Šogad programmu apgūst jau 4500 skolēni 29 Latvijas skolās. Lai gan šis ir tikai trešais gads, kopš pirmajās Latvijas skolās skolēniem ir iespēja piedalīties programmā, arvien vairāk skolu vēlas pievienoties. Vairāk par iespējām atbalstīt programmu Latvijā var uzzināt ŠEIT.