Garšu pazīšana - Montesori rotaļa garšas kārpiņu attīstīšanai
Piedāvājam uzdevumu, ar kura palīdzību var iemācīt bērnam pazīt dažādu pārtikas produktu īpašo garšu un noteikt, vai produkts kopumā ir salds, skābs vai sāļš. Darbosimies ar trīs grupām un aizsiesim acis, lai pavisam labi uztrenētu garšas kārpiņas. Tu šaubies, vai bērns ar aizsietām acīm būs ar mietu kut ko nogaršot? Pieaugušajiem uzdevums jāpilda pirmajiem, tas bērnos ļoti ātri vieš uzticību.

FOTO: Mammamuntetiem.lv
Nepieciešamās lietas
Pa vienam saldam, skābam un sāļam produktam, piemēram, ābols,
citrona šķēlīte un kartupeļu čipsi
3 mazi šķīvīši
Virtuves dvieļi
Paplāte
Acu apsējs
1. Aicini bērnu apsēsties tā,
lai viņš labi redz, ko tu darīsi. Novieto paplāti uz galda sev
pavisam tuvu. Paplāte šajā uzdevumā būs darba virsma.
2. Saki bērnam: „es pagaršošu
kādu produktu un pateikšu, vai tas ir salds, skābs vai sāļš. Es
tikai pagaršošu, bet neskatīšos.”
3. Aizsien acis, paņem vienu
produktu, pagaršo. Ja tas ir sāļš, noliec to uz dvieļa kreisajā
pusē. Skābus produktus liec vidū un saldus – pa labi. Ik reizi, kad
garšo kādu produktu, saki: „tas ir sāļš (vai skābs, vai salds).”
Nogaršo visus.
4. Atsien acis un aicini bērnu
sašķirot produktus. Ja bērns kādu produktu nepazīst vai šaubās un
negrib pagaršot, tad ierosini viņam tikai to palaizīt vai nokost
pavisam mazu gabaliņu. Ja bērnam garšo, atļauj viņam to apēst.
Tomēr atgādini, ka uz šķīvja ir vēl gabaliņš tā paša produkta, kas
jānoliek uz atbilstošā šķīvja.
Pamēģiniet
Samazini dažus produktus, sāc vingrinājumu ar pieciem produktiem,
turpini ar astoņiem.
Paspēlējiet spēli „pagaršo mani!”. Padarbojieties ar trim vai
četriem produktiem, piemēram, augļu gabaliņiem, čipsiem, sieru.
Mudini bērnu atminēt produktu, vienīgi to pagaršojot, tādēļ
ierosini aizsiet acis. Dod bērnam vienu produktu, ļauj apdomāties
un, ja bērnam nekas nenāk prātā, tad atgādini viņam produktu
nosaukumus, ar kuriem patlaban darbojaties.
Izmēģiniet spēli ar pazīstamiem un mazpazīstamiem produktiem,
palielinot produktu skaitu līdz pieciem.
Padoms
Izvēlies produktus, kas ir izteikti skābi, sāļi vai saldi.
Ja bērns kādu produktu apēd atgādini, ka uz šķīvja ir vēl gabaliņš
tā paša produkta, kas jānoliek uz atbilstošā šķīvja.
Kad bērnam ir aizsietas acis, palīdzi aizsniegt nogaršojamo
produktu. Vari ierosināt produktu tikai palaizīt vai nokost pavisam
mazu gabaliņu.
Autore: Maija Pitamaka, Es to protu, Spēles
zināšanas un ierosmes bērniem no diviem līdz pieciem gadiem pēc
Marijas Montesori pedagoģijas principiem, R.: Valters un
Rapa, 2008.
LEGO grupa ir apņēmības pilna bērniem sniegt drošu un lielisku spēlēšanās pieredzi, ticot, ka radītais produkts palīdz radīt pozitīvu atmosfēru bērnu un vecāku dzīvēs, jo spēlēšanās ar lielākā izmēra DUPLO vai LEGO klucīšiem, palīdz mazajiem stimulēt tādas nozīmīgas dzīves prasmes, kā problēmu risināšanu, koncentrēšanos, radošumu un iztēli, pozitīvā mācību vidē. Vietnē www.lego.com ir vairāk informācijas par rotaļu iespējām bērniem un LEGO produktiem. Vietnē ir arī spēļu sadaļa, kur bērni var rotaļāties ar skaņām un animācijām drošā tiešsaistes vidē.