Garšu pazīšana – Montesori rotaļa garšas kārpiņu attīstīšanai
Nepieciešamās lietas
- Pa vienam saldam, skābam un sāļam produktam, piemēram, ābols, citrona šķēlīte un kartupeļu čipsi
- 3 mazi šķīvīši
- Virtuves dvieļi
- Paplāte
- Acu apsējs
- Aicini bērnu apsēsties tā, lai viņš labi redz, ko tu darīsi. Novieto paplāti uz galda sev pavisam tuvu. Paplāte šajā uzdevumā būs darba virsma.
- Saki bērnam: "Es pagaršošu kādu produktu un pateikšu, vai tas ir salds, skābs vai sāļš. Es tikai pagaršošu, bet neskatīšos.”
- Aizsien acis, paņem vienu produktu, pagaršo. Ja tas ir sāļš, noliec to uz dvieļa kreisajā pusē. Skābus produktus liec vidū un saldus – pa labi. Ikreiz, kad garšo kādu produktu, saki: "Tas ir sāļš (vai skābs, vai salds).” Nogaršo visus.
- Atsien acis un aicini bērnu sašķirot produktus. Ja bērns kādu produktu nepazīst vai šaubās un negrib pagaršot, tad ierosini viņam tikai to palaizīt vai nokost pavisam mazu gabaliņu. Ja bērnam garšo, atļauj viņam to apēst. Tomēr atgādini, ka uz šķīvja ir vēl gabaliņš tā paša produkta, kas jānoliek uz atbilstošā šķīvja.
Pamēģiniet
Samazini dažus produktus, sāc vingrinājumu ar pieciem produktiem, turpini ar astoņiem.
Paspēlējiet spēli "pagaršo mani!”. Padarbojieties ar trim vai četriem produktiem, piemēram, augļu gabaliņiem, čipsiem, sieru. Mudini bērnu atminēt produktu, vienīgi to pagaršojot, tādēļ ierosini aizsiet acis. Dod bērnam vienu produktu, ļauj apdomāties un, ja bērnam nekas nenāk prātā, tad atgādini viņam produktu nosaukumus, ar kuriem patlaban darbojaties.
Izmēģiniet spēli ar pazīstamiem un mazpazīstamiem produktiem, palielinot produktu skaitu līdz pieciem.
Autore: Maija Pitamaka, Es to protu, Spēles zināšanas un ierosmes bērniem no diviem līdz pieciem gadiem pēc Marijas Montesori pedagoģijas principiem, R.: Valters un Rapa, 2008.