"Nepareizās" mākslas stundas – atbrīvoties no šabloniem un parādīt savu individuālo dzīves redzējumu
Maša Šmidt (Masha Shmidt) — māksliniece, scenogrāfe, mākslas akadēmijas (Académie d'arts de Meudon (Paris)) profesore, izglītības centru London Gates mākslas programmu autore un kuratore — stāsta par to, kā bērni redz pasauli un kā viņi izpauž savu redzējumu mākslā.
“...Es atcerējos savu bērnību, vizuālās mākslas stundas, kurās
mācīja “nekāpt ārpus rāmjiem”, atcerējos to, ka mākslas skolā manu
draugu zīmējumi arvien vairāk sāka līdzināties viens otram un
individuālās iezīmes nonivelējās. Man sagribējās pārraut šo apburto
loku.”
Pastāstiet, lūdzu, kas jūs rosināja sākt strādāt ar
bērniem?
Sākotnēji mana dzīve it nemaz nebija saistīta ar pedagoģiju. Esmu
māksliniece. Gleznošana, instalāciju veidošana, scenogrāfija un
kino bija, ir un būs ļoti nozīmīgas manas dzīves sastāvdaļas. Taču
ik pa laikam manā dzīvē notika zīmīgas epizodes, kurās tādā vai
citādā veidā bija iesaistīti bērni. Pastāstīšu par pašu pirmo un
visnozīmīgāko.
Ir tāds visiem zināms stāsts par Pikaso, kuram kāds izstādes apmeklētājs paziņoja, ka viņa piecgadīgais dēlēns jau nu būtu uzzīmējis labāk. Pikaso tam nevilcinoties piekrita, piebilstot, ka viņam nācās strādāt visu mūžu, lai iemācītos zīmēt tikpat labi, kā to dara piecgadīgi bērni.
Septiņpadsmit gadu vecumā es vadīju gleznošanas nodarbības bērnu nometnē un iepazinos ar kādu meiteni. Kad šī meitene atnāca pie manis uz nodarbībām, viņas radītie tēli, to gandrīz katrā zīmējumā jaušamais spēks, viņas jaudīgā, bet dziļi personiskā pasaule atstāja uz mani neizdzēšamu iespaidu. Pa to laiku, kamēr citi ļoti cītīgi pārzīmēja no bildītēm supervaroņus, viņa — pilnīgi iegrimusi procesā — zīmēja trakus stāstus un savus sapņus. Iztēlojieties — piesātināts ultramarīns ar melniem siluetiem, zvaigžņotas debesis, kurās lido melnas pīles, un visām deg acis. Tas viss tik ļoti atšķīrās no banālajām bildītēm, ka es burtiski zaudēju sirdsmieru un atvadoties uzdāvināju viņai visas savas līdzatvestās krāsas. Domāju, ka šo var uzskatīt par sākumu. Es neapšaubāmi biju piedzīvojusi nelielu šoku, un šī pirmā pieredze ļāva man sākt apzināties, ka ikvienam bērnam, lai kāds viņš arī būtu, ir savs, ļoti izteiksmīgs dzīves redzējums. Un, ja neviens netraucēs, ir cerība, ka viņš pratīs to izpaust, turklāt dažreiz pat tā, kā nav pa spēkam pat profesionālam māksliniekam.
Ir tāds visiem zināms stāsts par Pikaso, kuram kāds izstādes
apmeklētājs paziņoja, ka viņa piecgadīgais dēlēns jau nu būtu
uzzīmējis labāk. Pikaso tam nevilcinoties piekrita, piebilstot, ka
viņam nācās strādāt visu mūžu, lai iemācītos zīmēt tikpat labi, kā
to dara piecgadīgi bērni. Bērnu radītajā mākslā, līdztekus visam,
ko mēs tajā saskatām, ir arī ļoti patiesi un spēcīgi pirmsākumi.
Pieaugušajiem dažkārt to ir grūti novērtēt, jo mācību procesā mūs
noteiktā veidā “apstrādā” – piedāvā vizuālus šablonus, kuri ir
obligāti jāpielieto. Tad mums sāk šķist, ka ir pienācis brīdis, no
kura mēs sākam zīmēt “pareizi”. Pēc būtības tieši viss
iepriekšējais “nepareizais” bija prasme zīmēt individuāli, liekot
akcentu uz tām lietām, kas atstāj uz mums patiesi neizdzēšamu
iespaidu, un savā veidā, caur zīmējumu, paver skatītājam iespēju
iepazīties ar mūsu unikālo apkārtējās pasaules redzējumu.
Tādēļ bērna pasaules uztvere, kas mums šķiet jauka, patiesībā ir
revolucionāra. Ikviens mazais cilvēciņš ikdienas pirmo reizi mūžā
piedzīvo daudz jaunu notikumu — pirmais kucēns, pirmais negaiss,
pirmais sniegs. Un ļoti gribas apturēt cilvēku, kurš grasās pateikt
bērnam, ka sniegs ir jāzīmē tikai tā un ne citādāk. Bērns taču var
arī piekrist. Bērni bieži ļoti uzticas pieaugušajiem un ļoti grib
viņiem patikt, jo īpaši saviem vecākiem. Tālāk seko
“normalizēšanas” process, kuru ikviens no mums uz savas ādas ir
izbaudījis klasiskajās skolas zīmēšanas stundās — bērns pielāgojas,
lai radītu to, ko no viņa gaida. Žēl, jo bērnība ir burvīga! Bērni
izlaiž caur sevi tūkstošiem spēcīgu, emocionālu ideju, kurās ir
ietverta reakcija uz apkārtējo pasauli. Viņu reakcija ir dzīva, un
zīmējums ir viens no pirmajiem izteiksmes līdzekļiem, bieži vien
vārdi tam tikai seko. Kad bērns zīmē, veido, rada, stāsta, viņa
pašizpausme palīdz veidoties personībai.
Tādā ziņā zīmēšanai ir prioritāra pozīcija. Nav iespējams uzreiz
“pa taisno” sākt spēlēt kādu mūzikas instrumentu, dejot klasiskās
dejas vai izpausties kvalitatīvā literārā darbībā. Šajā gadījumā
būs jāmācās gadiem ilgi. Savukārt zīmēšana ir “tiešais kanāls”.
Mācīties zīmēt var visu mūžu, taču izteikt savu individuālo ideju
attēlā var iemācīties ļoti ātri.
Ar ko jūs nodarbojaties šobrīd?
Šobrīd es sadarbojos ar starptautisko izglītības centru London
Gates, kā filiāles ir atvērtas Maskavā, Sanktpēterburgā, Rīgā,
Parīzē, Londonā un Telavivā. Izglītības centru dibinātāja
Jūlija Desjatņikova kā pasniedzējus piesaista izglītotus cilvēkus,
no kuriem ikviens ir arī aktīvi praktizējošs savas jomas
speciālists. Centros nestrādā skolotāji šī vārda vispārpieņemtajā
nozīmē, bet gan speciālisti – astronomi, ekonomisti, vēsturnieki un
daudzi jo daudzi citi interesanti un veiksmīgi cilvēki.
Kā Jūlijai izdodas apvienot visas šīs izcilās personības, ir un
paliek noslēpums, taču viņi ir London Gates pasniedzēji, un tas ir
lieliski. Pastāstīšu par to, ar ko viņi mani piesaistīja. Man kā
māksliniecei bija daudz, dažādu, tādā vai citādā veidā ar bērniem
saistītu projektu, taču es nezināju, kā lai paceļ šo “bērnu stāstu”
jaunā līmenī. Ar Jūliju Desjatnikovu es iepazinos manā izstādē
Parīzē, un viņa uzreiz pateica, ka mums ir jāstrādā kopā. Taču
vadīt nodarbības maziem bērniem nu nekādi neietilpa manos plānos,
es arī īsti nesapratu, kāpēc man tas būtu vajadzīgs. Jūlija
vairākas dienas ļoti pacietīgi skaidroja, ka patiesībā man tas ir
pilnīgi nepieciešams. Reiz viņa pajautāja: “Kam, ja ne bērniem, jūs
varat translēt visu to, kas, jūsuprāt, patiešām ir svarīgs?
Studentiem, vai?” Un viņai bija taisnība, maniem studentiem mākslas
akadēmijā ir daudz citu darbu — jāsaņem diploms, jāveido karjera.
Būtībā viņi jau ir gatavas personības, tādēļ ļoti filtrē visu
informāciju atbilstoši savām vajadzībām. Visvērtīgākais
laiks, kad mēs iepazīstam pasauli, ir bērnība, visa pārējā dzīve ir
atvēlēta pieredzei. Turklāt smadzenēm piemīt tāda bēdīga īpašība kā
spēja “aizvērties”. Brīdī, kad tās pārliecinās, ka mūsu maršruts ir
drošs un pareizs, tās zaudē spēju uztvert jauno.
Programma ir paredzēta 3 līdz 16 gadus jauniem bērniem un pusaudžiem, to var pielāgot ikvienam vecumam.
Pēc sarunas ar Jūliju es atcerējos savu bērnību, vizuālās mākslas
stundas, kurās mācīja “nekāpt ārpus rāmjiem”, atcerējos to, kas
notika ar maniem draugiem mākslas skolā — bija tāda sajūta, ka
apkārtējo bērnu enerģija burtiski noplok manu acu priekšā, viņu
zīmējumi arvien vairāk līdzinājās viens otram, individuālās iezīmes
nonivelējās. Un man sagribējās pārraut šo apburto loku. Tādēļ, kad
Jūlija pateica, ka viņa dos man pilnīgu rīcības brīvību, es
sapratu, ka vēlos izdzīvot savu bērnību no jauna, vēlos pārbaudīt
savu intuīciju un dalīties ar bērniem savās zināšanās. Tā mēs sākām
strādāt.
Pastāstiet nedaudz par savu komandu un jūsu
projektiem.
Manuprāt, pastāv tāda likumsakarība — brīdī, kad mēs esam atvērti
pasaulei, mēs piesaistām arī cilvēkus, kuri ir atvērti mums. Es
sāku meklēt domubiedrus, cilvēkus, kuri būtu man interesanti gan
intelektuālajā, gan arī mākslinieciskajā ziņā, turklāt būtu
realizējuši sevi un pieprasīti kā profesionāļi. Es meklēju
profesionāli veiksmīgus un idejām bagātus cilvēkus. Tas nebija
viegli, jo vēlējos, lai mans balsts būtu cilvēki, kuri vienlaikus
ir talantīgi, sevi realizējuši, zinātkāri, vitāli, zinoši...,
turklāt būtu gatavi dalīties savos sasniegumos ar bērniem, gūstot
no šī procesa īstu gandarījumu. Un man izdevās. Es izveidoju izcilu
starptautisku komandu.
Uzskatu, ka katrai mākslas stundai ir jākļūst par spēcīgu un
neaizmirstamu māksliniecisku notikumu. To, ko mēs darām, var
nosaukt par eksperimentālo kursu. Veidojot šo kursu, es atcerējos
to, kas mani pašu interesēja bērnībā — kā mēs justos, ja prastu
lidot? Ja istaba pēkšņi piepildītos ar ūdeni, vai es varētu tajā
peldēt kā zivs jūrā? Kur paliek mūsu nodzīvotais laiks? Kur ir
palikuši dinozauri, faraoni, vecvectētiņi un vecvecmāmiņas? Kā lai
uzzīmē kustību? Tādēļ es izstrādāju programmu, kura ļauj katru
reizi uzdot jaunus jautājumus un bezbailīgi uz tiem atbildēt ar
bezgalīgi daudzveidīgo mākslinieciskās izteiksmes līdzekļu
palīdzību. Programma ir paredzēta 3 līdz 16 gadus jauniem bērniem
un pusaudžiem, to var pielāgot ikvienam vecumam. Tas var būt,
piemēram, vesels trimestris veltīts telpai. Mēs esam šīs telpas
iekarotāji, mēs to analizējam, mēs tajā ceļojam. Katra stunda
piedāvā paskatīties uz telpu no īpaša skatupunkta — mēs to pētām no
dažādām pusēm. Kādā brīdī tas, piemēram, var būt labirints, no kura
bērniem ir jāatrod izeja, līdztekus radot lielu fresku
instalāciju.
Patiesībā es to vien daru, kā uzdodu bērniem jautājumus, kuri mani
pašu ļoti interesē. Piemēram, mēs pavadījām trīs mēnešus domājot
par to, ko patiesībā zinām par laiku. Tā definīciju jūs
neatradīsiet nevienā vārdnīcā. Mēs runājām par saikni starp
pagātni, tagadni un nākotni, rezultātā radās grafisks stāsts. Reiz
mēz izveidojām grāmatu par pasaules radīšanu, kurā katrs piedāvāja
savu notikumu gaitu, savu mītu, kurš tika uzzīmēts un pierakstīts.
Es nepārtraukti mainu darba tehnikas un mērogus, mēs nekad
neatkārtojamies. Katru reizi sanāk kaut kas pilnīgi jauns: freska,
multfilma, skulptūra vai telpiska instalācija, kura var aizņemt pat
visu darbnīcu. Taču stundas nekad netiek veidotas pēc nejaušības
principa.
Man vienmēr ir paticis strādāt kopā ar citu jomu pārstāvjiem, viņi
sniedz man jaunus impulsus. Reiz mana kolēģe un laba draudzene,
žurnāliste un kulinārijas vēsturniece Geļija Pevznere (Гелия
Певзнер) nolasīja bērniem veselu lekciju kursu par kulinārijas
vēsturi. Pēc tam mēs nolēmām paveikt kaut ko kopā. Zīmējām,
konstruējām, kā rezultātā radās banketa idejai veltīts cikls. Mēs
nolēmām reālā mērogā atveidot Platona aprakstītās dzīres. Mēs
gudrojām, kā lai pārvērš ēdienu par skulptūru. Mēs zīmējām,
līmējām, konstruējām, veidojām un likām kopā. Ikviena iespējamā
banketa sastāvdaļa — trauki, ēdiens, fantasmagoriskais interjers un
pils, kurā varētu notikt šādas dzīres, arī tērpi bija mūsu
meklējumu priekšmets. Dažu dienu laikā mēs paši savām rokām radījām
jaunu pasauli, kurā nebija neviena no veikala atnesta priekšmeta.
Pēc tam mēs uzaicinājām uz šīm dzīrēm visus vecākus. Viņiem bija
jāierodas svētku tērpos — dāmām vakartērpos, kungiem smokingos ar
tauriņiem. Vecāki uzspēlēja šo spēli kopā ar mums, un mēs visi
vienlaikus nokļuvām mākslas priekšmeta iekšpusē. Skaistais pievelk
skaisto — uz šo banketu atnāca arī mūsu kolēģi muzikanti. Viņi
spēlēja, un visi apkārt burtiski raudāja aiz sajūsmas — bērni
momentā pielāgojās jaunajai “realitātei”, taisīja knikšus (lai gan
neviens nelūdza viņus to darīt), centās runāt piecpēdu
jambā...
Ir tādi brīži, kad laime ir pilnīga un visaptveroša, brīži, kad nepārspējams skaistums rodas it kā no nekurienes. Bērns jūtas neizsakāmi laimīgs, esot šī brīnuma līdzradītājs un saprotot, ka viņš var ievest šajā burvestībā arī savus vecākus. Lai panāktu šādas izjūtas, mums nav žēl nedz laika, nedz naudas.
Sakiet, kā lai vecāki izveido bērnam tādu kā eksperimentu
zonu mājas apstākļos? Kā reaģēt uz viņa darbībām, kā tās
interpretēt?
Vispār jēdziens eksperimentu zona ļoti precīzi raksturo to, kas
bērnam patiešām ir vajadzīgs. Pat tad, ja dzīvoklī nav daudz
vietas, bērnam ir jāatvēl nedaudz telpas kādā istabā vai arī
virtuvē, kurā viņš varētu mierīgi un brīvi darboties. Ļoti daudzus
vecākus savulaik pilnīgi nomocīja skolas zīmēšanas stundas,
“izdzīvojušo” ir maz. Es arī to visu labi atceros. Kad bērns ir
mazs, viņu ļoti slavē par labi izkrāsotu zīmēju, par rūpību, par
pareizi izvēlētu krāsu. Siers, piemēram, vienmēr ir dzeltens, bet
debesis zilas. Taču visas šīs (jo īpaši skolas) izglītības ietvaros
uz bērnu vērstās prasības ir domātas kādu citu mērķu sasniegšanai,
ar personības radošuma attīstīšanu tam pilnīgi noteikti nav nekāda
sakara. Pildot šīs prasības, izvēloties pareizo toni un rūpīgi
krāsojot, bērnā tiek attīstīta piekāpība un sociālais intelekts —
par mākslu šeit nav nekādas runas. Tāpat kā par personību. Es
domāju, ja vecāki vēlas dot savam bērnam iespēju radoši
attīstīties, viņiem ir jāizdara viena ļoti būtiska lieta — jāliek
bērns mierā. Ir jāiedod bērnam maksimāli daudz iespējamo un
neiespējamo materiālu radošajai izpausmei un jāpārstāj gaidīt
prognozējams rezultāts.
Mīlestība, uzticēšanās un cieņpilna attieksme pret personību. Tādi ir mani ieteikumi vecākiem attiecībās ar bērniem un, ja vēlaties, arī attiecībā uz viņu radošo pašizpausmi.
Šis drausmīgais pārpratums ir raksturīgs ļoti daudziem —
vecākiem šķiet, ka bērnam ir jārada kaut kas pilnīgi izcils un
pabeigts. Šī iemesla dēļ mēs tik ļoti apbrīnojam bērnus, kuri jau
agrīnā vecumā spēj nospēlēt uz klavierēm sarežģītu skaņdarbu. Bet
ne jau tas mums ir svarīgi zīmējumā. Mūsu uztvere ir ārkārtīgi
stereotipiska — pastāv, piemēram, uzskats, ka meitenēm obligāti ir
jāzīmē kaut kas jauks, bet zēniem — mašīnas. Taču ir tādi zēni,
kuriem patīk mašīnas, bet ir arī tādi, kuriem, piemēram, mākoņi.
Man bija tāds audzēknis, trīs gadus vecs puika. Mākoņi bija viņa
vismīļākā tēma, viņš tos zīmēja bez gala un malas. Iespējams, ka
viņa mamma vēlējās redzēt kaut ko citu, taču viņa neko neteica,
vienkārši uzmanīgi vēroja procesu. Ja mazs bērns ir spējis no jau
gatavām daļām rūpīgi salikt skaistu puķi, viņš, protams, ir
pelnījis uzslavu. Taču, ja bērns šādu, varbūt nedaudz pašķību puķi,
ir spējis uzzīmēt pats, ir jāpriecājas simtreiz vairāk. Turklāt
vajadzētu veltīt pāris stundu, lai noskaidrotu, kādu puķi tad viņš
īsti ir uzzīmējis. Bērns visu laiku domā, un viņa zīmējumi
vistiešākā veidā translē to, kā viņš iepazīst pasauli. Tas, ka
mums, pieaugušajiem, šī valoda ne vienmēr ir saprotama, ir pilnīgi
normāli. Es arī nevaru apgalvot, ka saprotu visu, ko bērni zīmē.
Vēl jo mazāk es vēlos pozicionēt sevi kā zinošu psihologu, kurš
cenšas ieskaidrot mammai, ka bērna izvēlētais melnais krītiņš
signalizē par problēmām mājās. Visas šīs absurdās, virspusējās un
netaisnīgās paradigmas, kurām ir tendence “pielipt” bērniem, ir
ļoti bēdīga padarīšana. Varat man ticēt, dažreiz bērns vienkārši
zīmē to, ko vēlas dotajā brīdī uzzīmēt. Viņš var uzzīmēt, piemēram,
melnu peļķi ne jau tāpēc, ka viņam ir slikti, bet vienkārši tāpēc,
ka ieraudzīja tādu uz ielas, un tā raisīja viņā izbrīnu. Un tas,
starp citu, ir viens vērtīgs novērojums.
Ir svarīgi, lai vecāki spētu uzticēties savam bērnam, lai viņi
neskopotos ar komplimentiem, būtu ieinteresēti. Varbūt viņi nav
sapratuši, ko tad bērns īsti ir uzzīmējis, bet ir vērts veltīt šim
zīmējumam kādu minūti, un, iespējams, bērns pats sagribēs viņiem
par to pastāstīt. Tā vecāki vairāk uzzinās par savu bērnu, par to,
ko viņš ir redzējis, ko domā, turklāt bērns šajā savā izteikumā
jutīsies atbalstīts. Es domāju, ka ikviens bērna zīmējums,
neatkarīgi no tā, ar kādiem līdzekļiem tas ir uzzīmēts, vispār
jebkurš viņa radošais darbs, ir izteikums. Ja mēs viņam uzreiz
pateiksim, ka tas nav skaisti, kontūras nav pārāk izdevušās, krāsa
nav pareizā, mēs varam iznīcināt kaut ko ļoti trauslu un svarīgu.
Mums nevajadzētu nepārtraukti uzspiest bērnam savu, bieži vien ļoti
trūcīgo pasaules redzējumu, kura pamatā ir mūsu vecāku un skolotāju
vēlmes. Lūdzu, pārstājiet translēt to bērniem! Jūsmojiet,
piedāvājiet jaunus materiālus un ar nepacietību gaidiet jaunus
darbus. Ko tad vēl bērns var uzdāvināt saviem vecākiem? Tikai to,
ko ir uzmeistarojis pats, — tas ir viņa maksimums. Par to ir
jāpriecājas, nevis jāvērtē.
Trīs vektori, par kuriem vecākiem būtu
jādomā?
Mīlestība, uzticēšanās un cieņpilna attieksme pret personību. Tādi
ir mani ieteikumi vecākiem attiecībās ar bērniem un, ja vēlaties,
arī attiecībā uz viņu radošo pašizpausmi.
Pastāstiet, kā ar jums varētu iepazīties
pārējie?
Es dzīvoju un strādāju Parīzē, taču, lai strādātu pie saviem
mākslas projektiem, bieži apmeklēju arī citas valstis. Septembrī
uzsāku jaunus, ar gleznošanu saistītus projektus Francijā, Beļģijā
un Brazīlijā. Lielajā London Gates saimē esmu mākslas (Art)
programmas kuratore, tādēļ apmeklēju centra filiāles dažādās
valstīs un vadu dažādas, dažkārt publikai pieejamas, meistarklases.
Februārī plānoju apmeklēt Rīgas filiāli, un lai mani satiktu, ir
jāsazinās ar London Gates. 2017. gada vasarā ir plānoti vairāki ar
mākslu saistīti pasākumi, tāpēc lūdzu sekojiet līdzi jaunumiem
http://www.londongates.lv/ FB
lapā London Gates Latvia vai arī sazinieties ar London Gates Rīgas
filiāli.