Kā radīt bērna attīstību stimulējošu vidi mājās
Bērns, nesen ieradies pasaulē, sajūt un uztver visu sev apkārt. Tādēļ ir īpaši svarīgi apkārt radīt mierīgu un harmonisku vidi telpā, kurā viņš dzīvo, spēlējas un mācās.
Rakstu sēriju par bērna attīstību un attīstošām rotaļām
tapusi sadarbībā ar LEGO group.
Bieži vien bērnistabas grīda ir tā noklāta ar mantām, ka nav vairs
kur soli spert un to. Vienkāršām rotaļām šī atmosfēra pārāk
netraucē, tomēr sākot mērķtiecīgu darbu ar kādu no attīstošajām
rotaļlietām, ir jāveido organizējošāka vide – bērnas rotaļām
piemērots un ērts galds, speciāls paklājiņš dzīvojamās istabas
vidū, pietiekami daudz brīvas vietas, kur darboties.
Istabas iekārtojums
Arī noskaņai istabā ir nozīme - dažādi klucīši ar burtiņiem,
alfabēts pie sienas, tāfele ar krītiņiem, sporta inventārs rosinās
darboties. Piemēram, pie sienas piestiprināts liels plakāts ar
daudz sīkām krāsainām detaļām stimulēs vēlmi pētīt.
Noteikti turiet pa rokai baltas papīra lapas un zīmuļus, lai
apvilktu mozaīkas gabaliņus. Apvilkšanas process ir ļoti
svarīgs. Šis uzdevums ļoti labi trennē kustību koordināciju,
satvērienu un fantāziju. Kad kāds gabaliņš ir apvilkts –
izkrāsojiet to. Radiet to par peli, māju vai pastnieku. Mudiniet
mazo izmantot savu neizsmeļamo fantāziju – kas ir tas? Pēc kā
izskatās šī forma? Mudiniet mazo runāt un veidot stāstījumu,
vienlaikus papildinot zināšanas. Kuri no šiem zvēriem guļ
ziemas miegu? Varbūt sakārtosim šīs krāsas varavīksnē ? Cik
vārdiņus vēl mēs varam izdomāt, kuri sāktos ar šo burtu ? Maza
bērna fantāzijai nav robežas.
Tāpat ieteicams uzzīmēt uzbūvētās kluču mājas. Kluču zīmēšana
izcili trennē telpisko redzi un veido izpratni par to, kā telpiskie
priekšmeti izskatās dabā un uz papīra. Vēlāk steriometrijā šīs
iemaņas un izpratne lieti noderēs. Ja telpiskā redze bērnībā netiek
trennēta, tad vēlāk to iegūt ir daudz daudz grūtāk.
Bērna noslogojums
Nereti vecāki, baidoties bēnu pārāk noslogot, nemaz īsti nezin, cik
augstas darba spējas bērnam piemīt. Radošam darba procesam ir
nepieciešama augsta koncentrēšanās spēja un to vislabāk attīstīt
situācijās, kad tiek sasniegti spēju ''griesti''. Tieši tā arī šīs
spēju robežas tiek izplestas, gluži kā jebkurā sporta veidā, vai
citās dzīves disciplīnās. Pakāpeniski paaugstinot bērna
koncentrēšanas spējas bērna prāts tiek sagatavots skolas gaitām –
uztvert informāciju 45 minūšu garumā.
Tomēr, lai šī uzmanības attīstīšana būtu produktīva,arī
šeit piedāvājam dažus padomus:
Lai palīdzētu noturēt interesi, vēlams mantiņas ik pa
laikam nomainīt. Padarbojieties ar klucīšiem. Kad jūtams,
ka bērniņš noguris no telpiskās redzes vingrinājumiem,
padarbojieties ar piramīdām vai mozaīkām. Ja tiek likta priekšā
izvēle gan rotaļlietu veidos, gan darbības paņēmienu izvēlē, par
pārslodzi var aizmirst. Jo, pateicoties mātes dabas tālredzībai,
domāšana un problēmu risināšana ir smadzeņu tiešais uzdevums.
Trenēta galva savu uzdevumu veiks daudz labāk, tādēļ nav jābaidās
no pārslodzes.
Vēl noteikti jāatceras par uzslavām. Pozitīva
motivācija ir labākā motivācija. Mudiniet bērnu palauzīt galvu vēl
nedaudz, kopīgi priecājoties gan par procesu, gan rezultātu. Jo, ja
process būs patīkams, bērniņš to turpinās un atkārtos.
Protams, liela nozīme ir arī rotaļlietu krāsai, materiālam
un lietošanas ērtumam. Ja bērns nogurst kādas spēles
parametru, nevis risināmo uzdevumu dēļ, ir skaidrs – spēle neder.
Pārāk košas krāsu bērnu noteikti nogurdinās. Dabiski materiāli
nogurdinamazāk nekā sinētika.
Jāpievērš uzmanība arī zīmējumiem.
Psiholoģijas pētījumi liecina, ka zīdaiņi īpaši
reaģē uz acu zīlītēm. Lielas un melnas acu zīlītes bērnus biedē.
Vispozitīvākā reakcija mazajiem ir uz mazām, gaiši zilām acu
zīlītēm. Tās bērnos rada uzticības un drošības sajūtu. Tādēļ,
iegādājoties lelles, vai rotaļlietas ar attēliem, ieskatieties
tēliem acīs.
Pieaugušo palīdzība
Robeža starp palīdzēšanu un priekšā teikšanu ir ļoti
šaura. Vislabākā palīdzība, kādu vecāks var piedāvāt, ir
nedalīta uzmanība un motivēšana.
Bērni, kuriem regulāri tiek pateikts priekšā, saņemot uzdevumu,
nemaz nesāk koncentrēties vai piepūlēt prātu – ir jau
pierasts, ka kāds no vecākiem atrisinās viņa vietā.
LEGO® sērijas ir sadalītas
pēc dažādām vecuma grupām, sarežģītības un interesēm. Jebkurš
klucītis neatkarīgi no sērijas vai komplekta ir pilnībā saderīgi,
līdz ar to, bērnam augot un interesēm attiecīgi mainoties, LEGO®
klucīši paliek nemainīgi noderīgi.
Pašiem mazākajiem tiek piedāvāta īpaša pirmsskolas bērnu sērija
LEGO® DUPLO®, kura veidota tā, lai lielie klucīši būtu droši un
ērti pielietojami pat mazākajām rociņām. Plašais klāsts ļaus bērnam
iepazīt dažādus dzīvniekus un augļus, apceļot pasauli un uzzināt
kaut ko jaunu par dzīvniekiem tālās zemēs un tepat lauku
sētās. Tāpat mazais varēs pagatavot pārsteidzošus ēdienus un
izveidot pašam savu mazo pasaulīti, caur kuru saprast to, kas
notiek apkārt. LEGO® DUPLO® palīdzēs bērnam attīstīties, mācīties
un atklāt daudz jauna!