Ak vai... Jau desmit vakarus pēc kārtas viena un tā pati pasaka
Lasot priekšā bērniem, mēs veicam nozīmīgu ieguldījumu savu bērnu valodas, domāšanas, atmiņas un sociālo prasmju attīstībā. Arī tad, ja bērns jau desmito vakaru pēc kārtas lūdz vienu un to pašu pasaku vai stāstu.
Ko bērns iegūst, kad vecāks lasa viņam
priekšā
Lasot bērniem priekšā, vecāki var palīdzēt bērnam izveidot
pamatzināšanas, stimulēt viņu interesi par lasīšanu un rakstīšanu,
palielināt bērna izpratnes spējas un kritisko domāšanu (Meller,
Danielle, & Amos, 2009) un ilgtermiņā arī veicināt bērna
spējas akadēmiskā vidē, kā arī izredzes veiksmīgā karjeras
veidošanā.
Regulāri ik dienu, veltot 15 minūtes savam bērnam, kopīgi lasot,
veidojot dialogu, skaidrojot jaunus, nezināmus vārdus, mēs ieguldām
bērna nākotnē. Kā saka ASV priekšā lasīšanas eksperte Mema Foksa
(Mem Fox): „Ja mēs kā vecāki nevaram atļauties veltīt savam bērnam
15 minūtes lasot priekšā, ir nopietni jāapdomā, vai vispār mums
vajadzētu radīt bērnus” (Fox, 2009).
Priekšā lasīšana ir aktīva nodarbe, jo atšķirībā no animācijas filmu skatīšanās, stāstu var vieglāk pārtraukt un bērni var uzdot jautājumus gan par nezināmiem vārdiem, gan par stāsta varoņu rīcībām un domām, par iespējamiem problēmu risinājumiem, un iespējamo stāsta nobeigumu.
Ko attīsta lasīšana priekšā
Bērns iemācās pasakas, stāstus, dzejoļus un dziesmas pirms vēl ir
sākusies formāla mācīšanās, pirms bērns sācis iet bērnudārzā vai
skolā. Kopīga lasīšana ir kā spēle, kuras laikā bērns ar vecāku
palīdzību apgūst noderīgas prasmes vēlākai dzīvei.
Klausoties vecāku priekšā lasīšanā, bērns tiek iesaistīts
aktivitātēs, kas saistītas ar rakstu valodu. Pētot rakstīto vārdu,
bērns redz skaņu rakstiskos apzīmējumus, sāk izprast kā veidojas
teksts, no kuras puses un kā tas ir lasāms. Kad aizraujošs stāsts
tiek lasīts priekšā, bērns labprāt mācās nezināmus vārdus, ar laiku
izmantotā gramatiskā forma sāk kļūt vairāk pazīstama. Bērns
klausās stāstus un veido izpratni par stāsta uzbūvi - stāsta
sākumu, vidu un nobeigumu, tādējādi pamazām veidojot izpratni par
notikumu secīgumu arī savā ikdienā.
Priekšā lasīšana ir aktīva nodarbe, jo atšķirībā no animācijas
filmu skatīšanās, stāstu var vieglāk pārtraukt un bērni var uzdot
jautājumus gan par nezināmiem vārdiem, gan par stāsta varoņu
rīcībām un domām, par iespējamiem problēmu risinājumiem, un
iespējamo stāsta nobeigumu. Priekšā lasīšanas nodarbe sevī ietver
arī kopīgu bilžu aplūkošanu un dialoga veidošanu par attēlos
redzēto, veidojot kopīgus stāstus un iespējamo notikumu
gaitu.
Pētnieki uzskata, ka bērns, sasniedzot 3 mēnešu vecumu, ir gatavs klausīties stāstus, pasakas un ir spējīgi aptvert, ka tā ir apzināti vadīta valoda.
Valoda
Lasot bērnam priekšā, runājot ar bērnu, skaļi nosaucot dažādus
priekšmetus telpā jau no bērna dzimšanas, tiek dots vajadzīgais
stimuls bērna smadzenēm, kas veicina gan smadzeņu apjoma
palielināšanos, gan domāšanas spēju attīstību. Masas/apjoma
ziņā bērna smadzenes pirmā gada laikā trīskārši palielinās,
palielinoties neironu un sinapšu skaitam.
Viena gada veca bērna smadzenes vairāk ir līdzīgas pieauguša
cilvēka smadzenēm kā tikko piedzimuša zīdaiņa smadzenēm. Runājot ar
bērnu un lasot bērnam priekšā, bērna smadzenes katru gadu līdz trīs
gadu vecumam apstrādā ap 10 milijoniem tīru informācijas vienību,
kas ļauj neironu ceļiem attīstīties pavisam citādāk kā
bērniem, ar kuriem regulāri nerunā un nelasa priekšā. Turklāt,
ņemot vērā zīdaiņa smadzeņu plasticitāti un piedāvājot vajadzīgo
stimulāciju, smadzenes arī labāk spēj atpazīt kādu atsevišķu
smadzeņu zonu bojājumus un izveidot cita veida savienojumus, lai
vēlāk neizveidotot kādas ar rakstpratību saistītas grūtības,
piemēram, disleksija (Gentry 2010). Pētījumu rezultāti rāda, ka
runājot ar bērniem, tie labi iemācās gramatikas pamatus līdz 2 gadu
vecumam.
Pētījumi rāda, ka kopīgs dialogs ar bērnu pirms tas sasniedzis trīs gadu vecumu ir saistīts ar vēlākā vecumā šī bērna intelekta līmeni (IQ).
No kura vecuma lasīt priekšā
Pētnieki uzskata, ka bērns, sasniedzot 3 mēnešu vecumu, ir
gatavs klausīties stāstus, pasakas un ir spējīgi aptvert, ka tā ir
apzināti vadīta valoda. Ap 6 mēnešu vecumu bērns ir spējīgs reaģēt
uz balss intonācijām un vārdu formu izmaiņām. Līdzīgi pētījumi
atklāj, ka bērni šajā vecumā jau ir spējīgi atšķirt vecāku
stāstītās pasakas, pamanot atšķirības stāstījumā un intonācijās.
Pirms bērns sasniedzis viena gada vecumu, veidojas bērna radošuma
un fantāzijas neirālie ceļi smadzenēs, kas nozīmē to, ka
būtiski svarīgi ir stimulēt bērnu līdz viena gada vecumam
visdažādākajos veidos - runājot ar zīdaini, dziedot, lasot priekšā,
spēlējoties ar viņiem un nodrošinot drošu vidi ar daudz
apskāvieniem, samīļošanām, ar skanīgiem dzejolīšiem un
plaukšķināšanas spēlēm.
Kā stāsta ASV priekšā lasīšanas eksperte Mema Foksa, viņa tika
iepazīstināta ar bērnu, kura vecāki lasīja viņam priekšā jau sākot
no dzimšanas, kad bērns bija 6 dienu vecs. Trīs mēnešu vecumā
bērns zināja, kādā virzienā jātur grāmata, vēlējās pāršķirt
grāmatas lapas, pamanot kad vecāki ieturēja pauzi pēc stāsta
fragmenta beigām. Sešu mēnešu vecumā bērniņš spēja atšķirt
tās grāmatas, ko viņa vecāki lasījuši priekšā no svešām
grāmatām. Divu gadu vecumā bērna vārdu krājums bija aptuveni 500
vārdu, un viņš spēja atpazīt ap 20 vārdu grāmatā.
Pētījumi rāda, ka kopīgs dialogs ar bērnu pirms tas sasniedzis trīs
gadu vecumu ir saistīts ar vēlākā vecumā šī bērna intelekta līmeni
(IQ).
Bērniem, lasot priekšā vienu un to pašu stāstu vairākas reizes, rada prieku tieši tas, ka viņi zina, kas notiks tālāk. Bērni izjūt prieku zinot, ka viņu varonis uzvarēs atkal un atkal, un ļaunais varonis tiks uzvarēts.
Ko ir vērts lasīt?
Vai ir vērts ieguldīt grāmatās, pirms bērns vēl māk lasīt? Atbilde
viennozīmīgi ir apstiprinoša. Lasot bērnam stāstus, pasakas,
dzejoļus, kuros secīgi norisinās notikumi, kas ved līdz
atrisinājuma stāsta beigās, mēs piedāvājam topošajiem runātājiem un
lasītājiem labāko iespējamo vārdu krājumu, labus gramatiskos
piemērus, ko bieži vien sarunu valodā nepielietojam. Maziem bērniem
piedāvātajā literatūrā ir svarīgi, lai tekstā vārdiem būtu
atskaņas, ritms un atkārtošanās.
Vēlākā vecumā noder stāsti, pasakas un citas literārās formas, kas ļauj bērnam atklāj dažādas sakarības un mācības, tie ļauj domāt par sociāliem jautājumiem, kas ietekmē viņu ikdienu, jeb citiem vārdiem liek apgūt pasaules kārtību, attīsta bērna kritisko domāšanu (Meller, Richardson, & Amos, 2009).
Kāpēc bērni grib vienu un to pašu pasaku
Baroni (2007) saka, ka bērniem, lasot priekšā vienu un to pašu
stāstu vairākas reizes, rada prieku tieši tas, ka viņi zina, kas
notiks tālāk. Bērni izjūt prieku zinot, ka viņu varonis uzvarēs
atkal un atkal, un ļaunais varonis tiks uzvarēts. Bērns sajūt
prieku piedaloties stāstā, kura saturu viņš jau zina. Bērns saprot,
ka vismaz pasaku varoņu ietvaros nākotne ir skaidra, ka mērķis tiks
sasniegts, un tas mazajiem rada drošības izjūtu. No otras puses
tomēr pastāv neziņa par to, vai arī nākamreiz, lasot to pašu
stāstu, beigas būs tās pašas, vai tomēr stāsts būs mainījies?
Dažkārt bērni vēlas, lai pasaku atkārto tāpēc, ka kāda svarīga
stāsta daļa ir piemirsusies, ir vēlēšanās pārbaudīt vai stāsts nav
mainījies, vēlēšanas piedzīvot patīkamās emocijas, ko rada stāsts,
vai lai labāk saprastu stāsta secību, lietu attīstību, lai pēc tam
to varētu pārnest uz citām dzīves situācijām (Farner,2014). Kopumā
vecākiem jāļaujas bērnu lūgumiem lasīt vienu un to pašu stāstu
atkal un atkal, lai cik tas nešķistu apnicīgi vai nogurdinoši.
Lasot priekšā bērniem, mēs veicam nozīmīgu ieguldījumu savu bērnu
valodas, domāšanas, atmiņas un sociālo prasmju attīstībā.
Autori: Sabīne Vilciņa un Edmunds Vanags
Atsauces
Curtis, G. B., & Schuler, J. (2005). Your baby’s first year week by
week. Cambridge, MA: Da Capo Lifelong.
Gentry, R.J. (2010). Raising Confident Readers: How to Teach Your
Child to Read and Write--from Baby to Age 7. Da Capo Press.
Holland, Jeanne (2008). Reading Aloud with Infants: The
Controversy, the Myth, and a Case Study. Early Childhood Education
Journal, 35, 383-385.
Meller, W.B., Richardson, D., Hatch, J.A. (2009). Using read alouds
with critical literacy, literature in K-3 classrooms. Young
Children, 64,6, 76-78.
Meme, F. (2013). What Next in the Read-Aloud Battle?: Win or Lose?
Reading Teacher, 67, 1, 4-8.
PASAKU PRIEKŠĀ LASĪŠANAS KAMPAŅA UN PASAKU FESTIVĀLS
Lai mudinātu vecākus bērniem lasīt priekšā biežāk un skaidrotu pasaku priekšā lasīšanas nozīmi bērna attīstībā un turpmākajā izglītībā, ģimeņu organizācija „Mammamuntetiem.lv” un „Pasakas.net” organizē Pasaku priekšā lasīšanas kampaņu. Par godu šai iniciatīvai no 25. līdz 29. martam „Spicē” organizācija „Mammamuntetiem.lv” rīko Pasaku festivālu, kur ikviens mazais un lielais pasaku cienītājs varēs iesaistīties radošajās darbnīcās, veidojot savas pasaku grāmatas, pasaku varoņus un pat pārtopot par kādu pasaku tēlu.
PASAKU FESTIVĀLS
Norises laiks
27.martā plkst. 18.00-21.00
28. un 29. martā plkst. 12.00-15.00
Vieta: t/c Spice pie informācijas centra
Radošo darbnīcu programma:
- Pasaku rakstīšana
- Grāmatu taisīšana
- Pasaku tēlu veidošana
- Burvju apmetņu darināšana
- Masku un burvju nūjiņu gatavošana
- Seju apgleznošana
- Un citas aizraujošas nodarbes bērniem!
Organizē:
Atbalsta: