Audzināšana? Gēni? Kā lieliskiem vecākiem var izaugt ļauns, riebīgs bērns
Dzirdēta teorija, ka bērns faktiski piedzimstot jau gatavs un vecāki spējot vienīgi mazumiņu – iemācīt tīrīt zobus, turēt dakšiņu un varbūt nodot bērnam daļu uzskatu sistēmas, bet tieksmes, dziņas, vājības un rakstura iezīmes audzināšanai faktiski nepakļaujoties. Sak, no sivēna tīģeri neizaudzināsi, ņemies, kā gribi. Pretējs uzskats – ka bērns ir balta lapa – ko uz tās uzrakstīsi, tas būs. Par to, kurā svaru kausā vairāk atsvaru, sarunā ar ārstu psihoterapeitu Valdi Briedi.
Zīgmunds Freids, austriešu neirologs un psihiatrs, psihoanalīzes
pamatlicējs, uzskatīja, ka jau zīdaiņa vecumā cilvēkā attīstās
dzīvesprieks, optimisms vai pesimisms, uzticība, tieksme
strīdēties, vēlme dominēt un savu vajadzību vārdā ekspluatēt citus.
Un te sākas interesantākais – kāpēc vienam attīstās optimisms, bet
citam – pesimisms?
Bērns no labas ģimenes uzvedas vienkārši
briesmīgi
Piemēram, pat piedzimstot bērnā ir dziņa, kas mudina pastiept roku,
lai nočieptu mantu, jo... viņam prasās izdarīt kaut ko neatļautu.
Vai arī bērns no labas ģimenes uzvedas vienkārši briesmīgi. Vai
tiešām vienīgā atbilde ir psihologu mūžīgais – tā viņš grib
pievērst sev uzmanību?
“Tā ir populārākā skaidrojošā teorija, jā, bet, papētot katru
situāciju atsevišķi, tā ne vienmēr apstiprinās,” saka Valdis
Briedis. “Būtībā jautājums ir par to, ko nosaka evolūcijas
bioloģija – cilvēki attīstās, lai adaptētos šajā mainīgajā pasaulē
un varētu nodot tālāk savus gēnus. Ja atmetam nost gēnu daļu, tad
tie ir konkrētā mazā cilvēciņa adaptēšanās mehānismi. Jā, mēdz būt
arī tā, ka visas cilvēka vajadzības ir apmierinātas, tomēr viņš
aiziet šo antisociālo ceļu. Ir teorijas – nonāca vidē, nonāca
ietekmē, saskatījās filmas –, bet, manuprāt, īsti zinātniski
pamatotas atbildes vēl nav. Tie, kas patlaban tiek uzskatīti par
skaidrojumiem, drīzāk ir ar emocionālu pārliecību izteiktas
hipotēzes, kam piekrīt lielākas vai mazākas speciālistu grupas.
Viens piemērs: neatkarīgi no tā, vai runa ir par pirmatnēju
sabiedrību vai augsti attīstītu Rietumu vai Austrumu sabiedrību,
tajā vienmēr ir viens procents šizofrēnijas slimnieku. Tas ir
slimības pols, bet tāpat noteiktam procentam cilvēku ir šizoīda
personības struktūra, kas nav slimība. Šizoīdu personību
adaptācijas pamatmehānisms ir šķelšana. Tādi cilvēki inspirē
revolūcijas, diktatūru veidošanos, iesaistīšanos karos. No
evolūcijas bioloģijas viedokļa, ja viss norit pārāk harmoniski un
līdzeni, gēniem ir mazākas izdzīvošanas izredzes, tāpēc kaut kas ir
jāizārda. Jo trauksmaināki pārdzīvojumi nāk, jo efektīvākus
adaptācijas mehānismus izstrādā cilvēki, kas iet tam cauri. Tātad
viņu funkcija ir radīt šādus pārdzīvojumus,” rezumē
speciālists.
Antisociāla uzvedība. Kas tai pamatā?
“Iespējams, konkrētajam indivīdam ir tāds personības iezīmju
kopums, atsevišķas programmas, kas noteiktos apstākļos ir
aktivizējušās,” turpina Valdis Briedis. “Piemēram, cilvēkam ir
paaugstināts adrenalīna, noradrenalīna vai kortizola izdalīšanās
līmenis, tātad – stresa līmenis. Viņam vajag, kā ierasts teikt,
adrenalīna devu. Lēkt ar gumijām, vēl kaut ko. Šāds cilvēks
noteiktos apstākļos izdara kādu antisociālu darbību, kas dod
pietiekamu adrenalīna porciju. Viņš secina – o, tas iet cauri! –,
un amats rokā – viņš paplašina savu komforta zonu ar arvien jaunām
darbībām. Tāpat kā ir noteiktu materiālu līmeni sasnieguši cilvēki,
kas izmēģina visu ko, līdz vienā brīdī izrādās, ka nekas vairs
nedod vajadzīgo adrenalīna līmeni.
Vecākiem jābūt tik gudriem, lai šādu bērnu sūtītu, piemēram, uz hokeju, nevis ikebanas pulciņu, kur viņš neiegūs adrenalīna devu un tāpēc meklēs, kā dabūt to citur.
Un tad viņi pāriet uz ļoti ekstrēmām izklaidēm – cilvēku medībām
vai kaut ko tamlīdzīgu, kas ir antisociāls, vardarbīgs. Māte
nevienam neko tādu, protams, nemāca, tātad ir zināms stresa
mehānisms, kad, adaptējoties lielākam adrenalīna līmenim, cilvēks
pie šīs vajadzības pierod un adaptācijas mehānismi noved pie viņa
komforta zonas paplašināšanas, kas iespējama tikai tādā veidā.”
“Tātad – gēni?” pārjautāju. “Jā, tomēr ne jau ar katru notiks tā.
Būs cilvēki, kam neatkarīgi no tā, kādā ģimenē viņi ir auguši, var
būt pilnīgi pretējs dzīves scenārijs. Arī hormonu aktivitāti diez
vai var ieaudzināt, tā ir ģenētiski determinēta. Audzināšanas loma
varētu būt, kā šīs aktivitātes virzīt, kādos rāmjos to visu ielikt;
dot bērnam iespēju apzināt citus adaptācijas mehānismus, kas ir
sociāli pieņemamāki.”
Vecākiem jābūt gudriem un jāsūta atvase uz viņam
piemērotu pulciņu
Tātad – vecākiem jābūt tik gudriem, lai šādu bērnu sūtītu,
piemēram, uz hokeju, nevis ikebanas pulciņu, kur viņš neiegūs
adrenalīna devu un tāpēc meklēs, kā dabūt to citur. “Ļoti precīzi,”
piekrīt psihoterapeits. “Būtu svarīgi, lai vecāki vadītos nevis pēc
tā, kas ir labs pēc viņu priekšstata, bet censtos uztaustīt to
individuālo, kas vajadzīgs bērnam. Ja tādā veidā var tikt pie
adaptēšanās mehānismiem, kas ir sociāli pieņemami, ir lielas
izredzes, ka bērns neaizies pa šaubīgu taciņu.”
“Un vēl būtiski – ja vecākiem viss ir kārtībā ar labsajūtu,
viņiem nav nepieciešams neko risināt caur bērnu,” uzsver Valdis
Briedis. “Ja vecāki spēj parūpēties par savu labsajūtu, ir cerība,
ka to spēs arī bērns, līdz ar to zem viena jumta mitināsies
cilvēki, kas jūtas labi, tādējādi veidojot labu kompāniju. Ko gan
iespējams kopā paveikt, ja viens cilvēks no diviem jūtas slikti?
Faktiski neko jēdzīgu. Rūpējies par citiem kā par sevi pašu – tā
teikts arī Bībelē. Būtība ir tā pati. Ko nozīmē gādāt par otru? To
var tikai tad, ja otrs var pateikt, kādas ir viņa vajadzības. Bet
to var pateikt, tikai sevi pazīstot, tātad ja esi spējis parūpēties
par savu labsajūtu.
Bioloģiskā radniecība negarantē emocionālo
tuvību
Turklāt – zīmīgi – bioloģiska radniecība negarantē emocionālu
tuvību, arī gara radniecību ne. Kā veidojas drošā sajūta? Lai bērns
labi parādītu savu personību, viņam jābūt drošam pamatam, tad viņš
varētu brīvi izpausties, nebaidīties. Un tā drošā sajūta veidojas
no pirmās nedrošās sajūtas, kad viņš izkļūst no mammas vēdera,
nonāk ārpasaulē, un viņam joprojām šķiet, ka viss, kas ir apkārt,
ir viņš pats. Pirmais, ar kā palīdzību viņš caur pieskārieniem
sazinās ar apkārtējo pasauli, ir viņa āda – lielākais orgāns. Un
turpmākajā procesā vissvarīgākais ir, vai bērns turpina saņemt
pietiekamu daudzumu (kas katram bērnam ir individuāls) pieskārienu,
kas arī rada drošības sajūtu un emocionālo tuvību. Tad viņam ir
daudz lielākas izredzes parādīt savas personības izpausmes
redzamāk, līdz ar to vecākiem ir vieglāk saprast, ko bērnam labāk
apgūt, trenēties, mācīties... Ja bērnam ir šī emocionālās tuvības
pieredze, stabili droša sajūta, viņam nevajadzēs izlādēties
darbībā, nevajadzēs impulsīvās izlādes. Viņam būs vajadzīga daudz
lielāka stresa situācija – sacīsim, karš –, lai nonāktu līdz
antisociālās robežas pārkāpšanai, piemēram, kādu nogalinot.”
Dažādi gēni, dažādas vajadzības
No visa stāstītā par labsajūtu izriet, ka arī tiem vecākiem, kam ir
divdesmitgadīgs bērns, kurš pats nezina, ko grib, jāliek bērns
mierā, nevis jātrenkā – dari to, ej tur, stājies te... “Tas ir ļoti
nopietni, jo jebkurš cilvēks, vadoties no savas drošības sajūtas un
savas adaptēšanās mehānisma pieredzes, lielākā vai mazākā mērā
iejaucas otra cilvēka dzīvē. Bet bērns nevar izveidot savu
adaptācijas mehānismu, ja viņam nedod iespēju kļūdīties un
pārbaudīt uz savas ādas. Ja bērnam nepārtraukti pasniedz glābšanas
riņķi, viņam neveidojas sava pieredze, viņš pie tā pierod un kļūst
par atkarīgu personību. Šādos gadījumos bieži veidojas dzimtas
stāsti.
Katrai paaudzei ir iespēja vai nu turpināt šo atkarīgo dzimtas
stāstu, vai pārtraukt. Jo cilvēkam var būt kaut kādas gēnu
programmas, kuras tā arī netiek ieslēgtas (reizēm visu mūžu), bet,
ja viņam brieduma gados kaut kādos apstākļos tās ieslēgsies, tas
var aiziet pavisam greizi. Piemēram, cilvēkam sākas sūdzības par
paaugstinātu asinsspiedienu. Bioloģiskus iemeslus neatrodot, meklē
psihosomatiskus.
Cēlonis augstam asinsspiedienam - savu iespēju
nerealizēšana
Viena variācija ir tāda: cilvēkam ir enerģija, ir resursi, bet viņš
nespēj tos izmantot. Kas notiek? Ceļas asinsspiediens. Un tad viņš
ņemas ar savu spiedienu, bet principā visa cēlonis ir savu iespēju
nerealizēšana un vajadzību neapmierināšana. Defekts ir tur, ka,
būdami mazi bērni, viņi nav ieguvuši mehānismus, kuru pamatvirziens
ir savu vajadzību apmierināšana. Rodas apburtais loks. Enerģija ir,
vajadzība ir, tā netiek apmierināta, ceļas spiediens, viņš jūtas
slikti...
Ja cilvēks noteiktos apstākļos nedabū kādu satricinājumu, par
ļoti daudzām gēnu līmenī noteiktām programmām viņš dzīves laikā var
tā arī neuzzināt. Ļoti daudzi cilvēki noteiktos apstākļos par sevi
varētu uzzināt daudz interesanta! Tāpēc ne velti ir tā sauktie
izdzīvošanas treniņi – tie nereti ļauj cilvēkam par sevi izdarīt
šokējošus atklājumus,” teic Valdis Briedis.
Temperamentu mainīt nevar
Uzskata, ka temperamentu nosaka gēni, savukārt temperaments –
raksturu. Attiecīgajā literatūrā lasāms, ka audzināšana un vide
raksturu gan iespaido, tomēr temperaments faktiski nav maināms,
respektīvi, nav iespējams emocionālu cilvēku pāraudzināt par
atturīgu, lēnīgu bērnu – par ātri reaģējošu, holeriķi – par
flegmātiķi vai otrādi. Vēl sliktāk – ja aktīvi vecāki flegmatisku
bērnu mudina un trenkā, nabaga bērns kļūst vēl bremzētāks vai arī
pašaizsardzības nolūkos iemācās imitēt pseidoaktivitāti.
“Tas šķiet ticami, jo temperamentīgs cilvēks var nez cik reižu apņemties, ka, sākot no šodienas, viņš atturīgi cēli iznesīsies, cienīgi lēnīgi izteiksies un vispār uzvedīsies kārtīgi un ar disciplīnas palīdzību mācīsies atteikties no baudas,” smejoties papildina Valdis Briedis. “Nosacīti var teikt, ka ir cilvēki, kas piedzimst ar mazāku enerģijas porciju, un tādi, kas piedzimst ar lielāku. Tāpat kā ir auto ar mazu un ar lielu benzīna bāku.
Temperamentu var pieslīpēt, bet ne jau
mainīt
Ja tas ar lielo bāku ir nosvērts, tad dzīves laikā ir atradis
adaptācijas mehānismus, lai enerģiju izlietotu produktīvākā, rāmākā
veidā, bet citiem ir ekspresīvāki enerģijas izlietošanas veidi.
Protams, temperamentam ir nozīme. Vai temperamentu var mainīt,
pāraudzināt? To var pieslīpēt, padarīt sociāli pieņemamāku,
respektīvi, var iemācīt manieres, bet pats temperaments nekur
nezudīs. Ja cilvēks ir kaislīgs, tad kaislīgs arī paliks. Arī
flegmatisks cilvēks nemainīsies. Flegmatiķim gan var iemācīt tādas
manieres, lai viņš izskatītos kaut cik enerģisks. Teiksim,
sagatavot viņu darba intervijai, lai viņš spētu atstāt kaut cik
dzīvelīgu iespaidu,” saka ārsts.
“Viens no adaptēšanās pamatmehānismiem ir tas, cik elastīgu
priekšstatu un uzskatu sistēmu cilvēks iemācās veidot. Jo
neelastīgāka ir šī sistēma, jo cilvēks ir vairāk rigids,
ierobežotāks tajā, ko spēj pieņemt. Pēc gēnu pētnieku atziņām,
daļai cilvēku piemīt spēja būt vienatnē (nevis vientulībā!) un labi
justies. Bet daļai cilvēku šādas spējas nav, tāpēc viņi tos pirmos
nesaprot un, ja nav šā elastīgā mehānisma, nespēj pieņemt
citādības. Kas notiek, ja cilvēks saskaras ar citādību? Katram no
mums ir sava ērtā teritorija, un viss, kas atrodas ārpus viņa
priekšstatiem, ir svešais, citādais.
Pat ja cilvēkam būs reāla vajadzība un reālas iespējas šo zonu
paplašināt, arī tad viņam var rasties pretestība, tostarp
psiholoģiska (darbosies dažādi psihes aizsargmehānismi). Tam, kam
raksturīga rigidā priekšstatu sistēma, citādais, ja vēl tas ir
uzspiests, obligāts, var vienīgi izsaukt frustrāciju, trauksmi,
nemieru. Kas parasti notiek, kad tiek nodibināta diktatūra? Pirmos
iznīcina citādi domājošos, jo tos nevar sadzīt barā, viņi nav
vadāmi. Savukārt rigidie, ierobežotie, kas vadās nevis pēc – ko man
vajag, bet pēc – kā ir pareizi, ir viegli vadāmi,” atgādina Valdis
Briedis.
Un tomēr – ļaunuma gēns vai vide?
Nerunāsim par tā sauktajām nelabvēlīgajām ģimenēm, bet gan par
mīlošiem, izglītotiem, ar labām manierēm un pedagoga talantu
apveltītiem vecākiem, kam izaug ļauns, pret apkārtējiem naidīgi
noskaņots melīgs liekulis, kurš sava labuma dēļ gatavs iet pāri
līķiem. Un atliksim malā ierastos tekstus par uzmanības trūkumu,
apkārtējiem nezināmām traumām, baisiem ģimenes noslēpumiem u. tml.
Ne jau vienmēr tādi atrodas. Kāda paziņa, riskējot izsaukt uguni uz
sevi, sacīja, ka reizēm jau pavisam maza bērna skatiens, sejas
izteiksme un izdarības rāda – aug izdzimtenis...
“Bērnam piedzimstot ir uzinstalētas noteiktas gēnu kombinācijas
(tāpat kā datoram programmas), un, nonākot konkrētos apstākļos,
daļa programmu var tikt iedarbinātas. Nonākot citos apstākļos, var
tikt iedarbinātas citas programmas,” skaidro psihoterapeits.
“Cilvēkam ir zināmi resursi, ņemsim par piemēru klucīšus, no kuriem
viņš var uzbūvēt kaut ko, šajā gadījumā – savu adaptēšanās
reakciju. No malas var šķist briesmīgi, bet vidē, no kuras viņš
nāk, viņš tā ir pielāgojies, lai izdzīvotu. No kurienes viņā tas
radies, ja pieņem, ka viņš šajā dzīvē ar to nav sastapies? Viņš
acīmredzot lieto savā ziņā radošu pieeju. Provju, mēģinājumu
mehānismu. Vai arī kopēšanas mehānismu no pieaugušajiem, tikai savā
saturiskajā izpildījumā.
Slikti vecāki diemžēl spēj sabojāt pat labu ģenētisko
materiālu
Arī līdzīgos apstākļos auguši bērni izaug dažādi, kamēr pilnīgi
atšķirīgos apstākļos – līdzīgi. Pirms vairākiem gadiem laikraksts
Argumenti i fakti publicēja rakstu par diviem zēniem, kas samainīti
dzemdību namā un svešajās ģimenēs kā savējie auguši desmit gadu.
Kad kļūda atklājās, izrādījās, ka zēnu spējas, raksturs, vērtību
sistēma atbilda nevis ģimenei, kurā viņi bija dzīvojuši kopš
dzimšanas brīža, bet gan asinsradiniekiem. Tika rezumēts, ka ne
vide, ne audzināšana, ne personiskais piemērs nespēj lauzt
iedzimtās īpašības. Prātā nāk arī intervija ar ārstu, kurš stingri
stāvēja šajā pašā pozīcijā un uz visiem maniem mēģinājumiem
spriedelēt par vides, attieksmes, vērtību skalas ietekmi uz cilvēka
īpašībām ar pārliecību atbildēja: “Pierādīts, ka visu nosaka
gēni. Kādā britu veiktajā pētījumā piedalījās dažādās
ģimenēs auguši vienolas dvīņi, kas ģenētiski taču ir
identiski. Ģimenes bija krasi atšķirīgas gan rocības,
gan izglītotības un citādā ziņā, tāpēc jo pārsteidzošāks
bija fakts, cik vienādi ir attīstījušās šo dvīņu
personības. Jā, protams, ir grūti iedomāties, ka
emocionāli atšķirīga attieksme personības veidošanā
neko īpaši lielu neietekmē, taču tā tas ir – vides
iespaids ir gaužām niecīgs.”
Freids uzskatīja, ka līdz trīs gadu vecumam nostiprinās ietiepība, skopums, punktualitāte, pedantisms, sadistiska cietsirdība.
Freids uzskatīja, ka līdz trīs gadu vecumam nostiprinās
ietiepība, skopums, punktualitāte, pedantisms, sadistiska
cietsirdība. Bet nostiprināties var tikai tas, kas jau ir. Tāpēc
interesanti, vai ļaunums – nevis antisociāla uzvedība – var būt
ģenētiski noteikts? Te Valdis Briedis pārjautā, ko es domājot ar
vārdu ļauns, uzsverot, ka mūsu domas bieži ir tikai tērps. Atbildu,
ka domāju cilvēku, kuru iepriecina citu nelaimes, sāpes,
pārdzīvojumi...
“Cik ir iznācis ar tādiem saskarties praksē, esmu secinājis, ka šiem cilvēkiem ir traucēta spēja parūpēties par sevi un savu labo sajūtu. Varbūt tā ir skaudība, varbūt cits dzinulis, tāds paradums, varbūt cilvēks šādā veidā gūst adrenalīnu, līdz ar to – labsajūtu. Lielākoties izrādās, ka šādus greizus izlādes veidus cilvēks ir apguvis, pielāgodamies pats savām grūtajām situācijām. Vai tas varbūt ģenētiski noteikts, īsti nezinu. Esmu lasījis apgalvojumus, ka tā ir, bet vismaz man nav pārliecinošu pierādījumu. Manuprāt, zinātnei attīstoties, ar laiku mēs atbildi uzzināsim,” domā Valdis Briedis.
Visbeidzot – vai vecāki spēj pilnīgi sabojāt labu ģenētisko
materiālu, apspiest, sakropļot dabisko personību? “Jā! Un diemžēl –
jebkuru.” Un tad viņi nāk pie jums? “Ja cilvēks ir pavisam
salauzts, viņš vairs nenāk...”
Māra Vilde, žurnāls "Patiesā Dzīve"
Avots: www.kasjauns.lv