Divarpus līdz trīs gadi. Emocionālā un fiziskā attīstība
Lai labāk izprastu sava bērna vajadzības, uzzini, kā šai laikā attīstās viņa ķermenis, prāts un sajūtas.

FOTO: Shutterstock.com
Mans ķermenis
• Es stiepjos garumā, taču joprojām izskatos pēc
maza, mīļa jaukumiņa.
• Lai gan ātri nogurstu, iespējams, esmu izaudzis
no diendusas.
• Man ir grūti gulēt. Nakts vidū es nereti
izrāpjos no savas gultiņas un parādos jūsu guļamistabā.
• Dienas laikā es vairāk vai mazāk tieku galā ar
„tualetes padarīšanām”, tomēr man vēl ir nepieciešama jūsu
palīdzība pie dupša noslaucīšanas. Vēl dažus mēnešus vai pat pāris
gadu pa nakti man būs nepieciešamas autiņbiksītes.
• Es jau jūtos daudz drošāk uz savām kājiņām, un
mana līdzsvara sajūta ir nostabilizējusies.
• Es gribu ģērbties pats, taču bieži vien man
sanāk uzvilkt jaciņu ar pogām uz aizmuguri un tikai retos gadījumos
izdodas atrast īsto kāju īstajai kurpītei.
• Es varu mētāt un saķert lielu, mīkstu
bumbu.
• Mani pirkstiņi kļūst arvien paklausīgāki. Es
varu savērt makaronu krellītes un spēlēties ar sīkām
rotaļlietām.
• Es protu noturēt dakšiņu, lai pats varētu sevi
pabarot.
• Es protu salikt 6–8 klucīšus citu uz cita. Ja
tie nesabrūk paši, es tos nogrūžu ar savu rociņu.
Sajūtas
• Manas emocijas mainās no vienas galējības uz
otru. Vienu brīdi es esmu bezgala agresīvs, taču jau nākamajā —
kautrīgs un kluss. Kādu laiku esmu priecīgs un apmierināts, bet
pēkšņi ļaujos skaļai dusmu lēkmei.
• Esmu īsts bosiks. Varbūt jums šķiet, ka es
cenšos jūs izrīkot, taču tā es uzvedos tikai tāpēc, ka jūtos
bezpalīdzīgs.
• Tagad vairāk nekā jebkad iepriekš, man ir
vajadzīga mana īpašā lellīte, lācītis vai sedziņa.
• Es no daudz kā baidos, arī no tā, ka varētu
sevi savainot. Es baidos iekrist tualetes podā vai arī tikt iesūkts
putekļusūcējā.
• Es kļūstu tik noguris, ka sāku čīkstēt. Jo
lielāku uzmanību saņemšu, jo vairāk čīkstēšu.
• Gara un sarežģīta dienas kārtība man palīdz
atpūsties, īpaši pirms gulētiešanas. Es zinu savu mīļāko vakara
pasaciņu no galvas, un, ja jūs izlaidīsiet kaut vienu rindiņu, lai
ātrāk tiktu pie miera, es mīļi uzstāšu, lai jūs visu sākat no
sākuma.
• Man patīk, ja nekas man apkārt daudz nemainās.
Lūdzu, netaisiet sev jaunu frizūru un nepārkrāsojiet dzīvojamo
istabu.
• Iespējams, ka es uz brīdi atkal vēlos būt mazs
zīdainītis. Nerājiet mani par bēbīšvalodu un pirkstiņa zīšanu. Tas
drīz pāries.
Prāts
• Es jau varu izrunāt simtiem vārdu un saprast
vairākus tūkstošus. Taču iespējams, ka lietoju vienu un to pašu
vārdiņu, lai aprakstītu veselu grupu priekšmetu, piemēram, vārds
„vista” var apzīmēt jebkāda veida gaļu.
• Es nespēju pieņemt lēmumus. Es gribu vilkt
kājās sarkano un zilo zeķi vienlaikus. Palīdziet man
izvēlēties.
• Man patīk, ja viss ir man zināmā kārtībā.
Nebrīnieties, ja es sarindoju savas mīkstās mantiņas kārtīgā
rindā.
• Es būšu daudz mierīgāks visas dienas garumā, ja
jau no paša rīta jūs man pastāstīsiet, kas mani šodien sagaida. Es
labi saprotu jēdzienus „no rīta” un „pēc pusdienām”.
• Es varu izteikt savu pilnu vārdu. Tāpat es varu
nosaukt vārdā visus grāmatiņā redzamos priekšmetus un
dzīvnieciņus.
• Ar krītiņiem vai kāsām es varu pārkopēt no
bilžu grāmatas vienkāršas līnijas.
• Arvien vairāk manu uzmanību saista iztēles
spēles, piemēram, pārģērbšanās vai izlikšanās, ka mans spēļu
vilciens patiesībā ir laiviņa.
• Strauji attīstās mana humora izjūta. Mani
sajūsmina muļķīgas vārdu spēles, smieklīgas sejas izteiksmes un
ākstīšanās.
Mana pasaule
• Man patīk atrasties pazīstamā vietā. Varbūt jūs
tas pārsteidz, taču lielāku prieku man sagādā pastaiga ap mūsu
māju, nevis ekskursija visas dienas garumā.
• Es mācos aprast ar savu apkārtni. Man palīdzēs,
ja katru dienu, dodoties uz pazīstamiem galamērķiem, izvēlēsimies
vienu un to pašu maršrutu.
• Man patīk klausīties jūsu stāstos par to, kā es
piedzimu un kāds biju mazs, lai es varu redzēt, cik ļoti esmu
izaudzis.
• Es sāku sarunāties ar citiem bērniem, īpaši
tādēļ, lai darītu viņiem zināmu, kuras rotaļlietas ir manējās.
• Es varu arī iesist kādam citam bērnam tikai
tādēļ, lai redzētu, kas notiks.
• Ja manas dusmu lēkmes atkārtojas vienā un tajā
pašā vietā vairākas reizes, piemēram, lielveikalā, nevediet mani uz
turieni.
• Sliktāko uzvešanos es taupu saviem
vismīļākajiem cilvēkiem — vecākiem.
No grāmatas: Kā izaudzināt laimīgu mazuli no 0
līdz 5 gadiem. Rokasgrāmata vecākiem un pedagogiem, R.:
Valters un Rapa, 2007.