Fizisko kustību nozīme grūtniecības laikā. Pieredzē balstītas atziņas

 09. janvāris 2020 15:45 Sadarbības projekts

Veicinot topošo māmiņu un gaidāmo mazuļu veselību, SIA “Rīgas veselības centrs” (RVC) speciālisti Rīgas domes Labklājības departamenta projekta “Mēs par veselīgu Rīgu!” vairāku gadu ilgumā īstenoja pakalpojumu “Vingrošanas nodarbības grūtniecēm”* – fizioterapeita vadītas bezmaksas vingrošanas nodarbības (kā baseinā, tā zālē) grūtniecēm. 



Foto: Shutterstock.com

Grūtniecības laikā īstenotajām fiziskajām aktivitātēm ir ilgtermiņa efekts – tās palīdz sievietēm pēc dzemdībām ātrāk atgūt normālo svaru un formu, novērš iespējamos virssvara riskus vēlākajā dzīvē, kā arī sekmē ātrāku spēku atgūšanu un mazina pēcdzemdību depresijas simptomus.


Tā laika periodā no 2019. gada janvāra līdz novembra beigām vien notika vairāki simti fizioterapeita vadītu vingrošanas nodarbību - 241 nodarbība zālē un 311 nodarbības baseinā. Nodarbības baseinā un zālē, kas notika nelielās grupās un bija individuāli piemērotas intensitātes un sarežģītības ziņā, kopumā apmeklēja 371 topošā māmiņa.
Šī apjomīgā pieredze ir ļāvusi RVC speciālistiem un nodarbību dalībniecēm izdarīt vairākus būtiskus secinājumus. 


Grūtniecības laika fizisko aktivitāšu īstermiņa ieguvumi
Grūtniecība ir īpašs, pat unikāls sievietes dzīves periods, kurā laikā viņas ķermenis piedzīvo daudzas hormonālas, psiholoģiskas un biomehāniskas pārmaiņas, būtiskākās no tām – svara pieaugums, kā arī mugurkaula jostas daļas lordozes (izliekuma uz priekšpusi) palielināšanās.  Regulāras fiziskas aktivitātes grūtniecības laikā palīdz labāk kontrolēt un vadīt visas šīs izmaiņas, harmonskāk tām piemēroties.


Lolita Cibule, RVC galvenā speciāliste fizikālās un rehabilitācijas jomā: “Nodarbību laikā jauno sieviešu ķermenis tiek sagatavots un ‘pielāgots’ grūtniecības radītajām pārmaiņām – uzlabojot šo izmaiņu apzināšanos, mazinot spriedzi pārslogotajās ķermeņa daļās, sekmējot pareizas elpošanas tehnikas apguvi un līdz ar to – labāku augļa apgādi ar skābekli, apgūstot relaksācijas un muskuļu atslābināšanas prasmes, stiprinot muguras un iegurņa muskulatūru, palīdzot mazināt svara pieaugum/uzturēt optimālu svaru, trenējot izturību un stabilizējot psihoemocionālo stāvokli.” 

Nereti tās jaunās sievietes, kuras, izjūtot pastiprinātu atbildību par savu un gaidāmā bērniņa veselību, sistemātiskām fiziskām aktivitātēm pievēršas pirmo reizi tieši grūtniecības laikā, liek pamatus veselīgam un aktīvam dzīvesveidam, kas noteikti kalpo kā motivējošs un iesaistošs piemērs pārējiem ģimenes locekļiem.

Dalībnieces viedoklis: “Manuprāt, grūtniecēm vingrot ‘uz savu galvu’ vai ‘YouTube vadībā’ nevajadzētu – ir virkne vingrojumu un kustību, kas gaidību laikā nav pieļaujamas un var radīt kaitējumu kā pašai māmiņai, tā mazulim. Savukārt, vingrojot profesionāļa uzraudzībā, ir liela drošības sajūta un pārliecība, ka visas kustības nāk par labu. Piemēram, es izjutu muguras lejasdaļas sāpes, bet pēc nodarbībām, kad tika stiprināti vēdera, kā arī muguras muskuļi, tās mazinājās.”


Grūtniecības laika fizisko aktivitāšu ilgtermiņa ieguvumi
Ierasti ir uzsvērt vidējas intensitātes fizisko aktivitāšu sniegtos īstermiņa ieguvumus - pozitīvo ietekmi uz grūtniecības un dzemdību norisi un grūtnieču veselību šajā periodā (mazāks paaugstināta asinsspiediena, emocionālās nelīdzsvarotības un trauksmes, svara pieauguma un citu vielmaiņas problēmu (piemēram, gestācijas jeb grūtnieču diabēta), kā arī preeklampsijas jeb grūtniecības vēlīnās toksikozes – vienas no smagākajām grūtniecības komplikācijām un ķeizargrieziena risks). Taču tikpat svarīgi ir arī grūtniecības laikā īstenoto fizisko aktivitāšu sniegtie ilgtermiņa ieguvumi – it īpaši kontekstā ar tendenci pieaugt pirmdzemdētāju (un grūtnieču kopumā) vidējam vecumam.


Viktorija Bajāre, RVC fizioterapeite, viena no nodarbību „Vingrošana grūtniecēm” vadītājām: “Vairāku desmitu dažādu pētījumu rezultātu sistemātiskā analīzē iegūtie pierādījumi liecina par grūtniecības perioda fizisko aktivitāšu pozitīvo ietekmi arī uz jauno māmiņu fizisko veselību un psihoemocionālo stāvokli pēcdzemdību un tālākās dzīves laikā. Proti, grūtniecības laikā īstenotajām fiziskajām aktivitātēm ir ilgtermiņa efekts – tās palīdz sievietēm pēc dzemdībām ātrāk atgūt normālo svaru un formu, novērš iespējamos virssvara riskus vēlākajā dzīvē, kā arī sekmē ātrāku spēku atgūšanu un mazina pēcdzemdību depresijas simptomus. Turklāt nereti tās jaunās sievietes, kuras, izjūtot pastiprinātu atbildību par savu un gaidāmā bērniņa veselību, sistemātiskām fiziskām aktivitātēm pievēršas pirmo reizi tieši grūtniecības laikā, liek pamatus veselīgam un aktīvam dzīvesveidam, kas noteikti kalpo kā motivējošs un iesaistošs piemērs pārējiem ģimenes locekļiem.”


Cerams, ka šīs atziņas un pieredze pamudinās jaunās māmiņas pievērst nopietnu uzmanību fiziskajām aktivitātēm grūtniecības laikā un tās iekļaut savā ‘dienaskārtībā’.
*Pakalpojums tika īstenots Rīgas domes Labklājības departamenta Eiropas Sociālā fonda projekta Nr.9.2.4.2./16/I/021 “Mēs par veselīgu Rīgu – daudzveidīgi un pieejami veselības veicināšanas un slimību profilakses pasākumi” ietvaros.   




0 Pievienot komentāru

Saistītie raksti


Kategorijas