Veselīgi padomi pusaudža vasarai

Vasaras piedzīvojumi un daudz brīva laika ir arī iemesls, kāpēc tīņi piedzīvo viarāk traumu un veselības problēmu. RIMI Bērniem ekspertiem, ārste - pediatre Sanita Mitenberga atgādina vecākiem, kas viņiem ir jāatgādina saviem pusaaudžiem par veselīgu un drošu vasaru.
  • Līga Brūvere

    Līga Brūvere

    “Mammamuntetiem.lv” redaktore

FOTO:

Saules dūriens ir siltuma dūriena paveids, kura laikā paplašinās galvas smadzeņu asinsvadi, rodas asins sastrēgums, kas var negatīvi ietekmēt galvas smadzeņu darbību.

Lietot SPF krēmu

Vasaras mūsu platuma grādos ir salīdzinoši īsas, tāpēc ļoti kārojas saulaino laiku pavadīt ārā – dārzā vai pie kādas ūdenstilpes. Ārā, protams, drīkst un vajag iet, atceroties, ka tiešos saules staros nav ieteicams uzturēties no pulksten 11.00 līdz 15.00. Šajā laikā nedrīkst aizmirst arī par saules aizsargkrēma regulāru lietošanu, ieziežot visas atklātās ādas virsmas, arī seju, ausis, apakšstilbus! Līdzeklis ar SPF 50 aizsargā ādu no 98 % saules staru. Tas ir ieteicams cilvēkiem ar gaišu ādu un gaišiem matiem, arī bērniem un pusaudžiem. Jaunībā saulē apdegusi āda turpmāk dzīvē palielina ne tikai ādas novecošanas ātrumu, bet arī būtiski pastiprina iespēju saslimt ar ādas vēzi.


Uzmanību! Alkohols un enerģijas dzērieni 

Protams, alkoholu un enerģijas dzērienus pusaudžiem pārdot nedrīkst. Bet diemžēl daļa pusaudžu tiek kā pie viena, tā pie otra. Izstāsti savam pusaudzim, ka šos dzērienus nedrīkst jaukt kopā! Saskaņā ar Purdue Universitātes pētījumu enerģijas dzērienu sajaukšana ar alkoholu izraisa tādas pašas neatgriezeniskas izmaiņas pusaudžu smadzenēs kā kokaīna lietošana.
 

Ja mājās ir brīvi pieejams alkohols, labāk to novietot vietā, kur tas nav tik viegli dabūjams. Tas pats attiecas uz psihotropajiem un recepšu medikamentiem.



Padzerties ūdeni!

Uzmanība jāpievērš arī uzņemtajam ūdens daudzumam. Ūdens pietiekamā apjomā jāuzņem ne tikai tad, kad ārā ir pamatīga svelme, bet arī jebkurā citā dienā. Cilvēkiem dienā jāizdzer vismaz 1,5–2 litri tīra ūdens. Pietiekams šķidruma patēriņš tīņiem un pieaugušajiem nodrošina labas kognitīvās spējas, palīdz saglabāt modrību un uzlabo koncentrēšanās spējas. 
Dehidratācijas pazīmes – sausa mute, galvassāpes, nespēks – jau liecina, ka padzerties vajag steidzami, bet vislabāk līdz šim stāvoklim nenonākt. Lai organisms saņemtu ūdeni pietiekami, tas ir jādzer maziem malciņiem un bieži, nevis vienā piegājienā jāpatērē liels apjoms ūdens.

 

Nelēkt uz galvas ūdenī!

Lēcieni uz galvas ūdenī ir vieni no biežāk sastopamajiem smagu mugurkaula traumu cēloņiem, kas pilnībā maina cilvēka turpmāko dzīvi. Visbiežāk cieš jauni, pārgalvīgi vīrieši. Ja ģimenē aug pusaudzis, kuram var gribēties pašapliecināties vienaudžu vidū, viņam lēciena uz galvas ūdenī bīstamību vislabāk skaidrot no medicīniskā viedokļa. Lielākoties cilvēki, kuri pēc lēciena kādā ūdenstilpē guvuši galvas vai kakla traumas, zaudē samaņu jeb spēju kustēties. Cilvēks nespēj pakustināt ķermeni un izkļūt no ūdens – viņš nosmok, un nereti situācija noved pie letāla iznākuma.
 

Peldoties:  

  • Neej peldēties, ja esi lietojis alkoholu vai stipri sakarsis saulē.
  • Nekad nelec uz galvas ūdenī, īpaši nepazīstamās ūdenstilpēs.
  • Nelec uz galvas ūdenī arī tad, ja tā esi darījis iepriekš. Neļauj lēkt arī citiem.
  • Ūdenī vislabāk iebrist. Tikai tā var pārliecināties par ūdenstilpes pamatu.
  • Peldēšanai izvēlies drošu, speciāli izveidotu un labiekārtotu peldvietu.
  • Ja šādas vietas nav, pirms peldēšanās pārbaudi ūdenstilpes gultni, vai tā nav bedraina, dūņaina, akmeņaina. Atceries, ka ūdenstilpe, tās gultne un dziļums var būt mainīgs.
  • Lecot uz galvas baseinā, pārliecinies, ka tā dziļums ir vismaz 4 metri.
     
Reklāma
Reklāma

Sargāties no pārkaršanas saulē 

Par laimi, pusaudži nav pati vārīgākā grupa, kuriem pārāk ilga uzturēšanās saulē vai karstumā var izrādīties ļoti bīstama. Tomēr pārkaršanas un saules dūriena pazīmes un rīcības plāns jāzina ikvienam, jo ir reizes, kad šīs zināšanas var glābt savu vai citu cilvēku dzīvību un veselību. 

 

 

Enerģijas dzērienu sajaukšana ar alkoholu izraisa tādas pašas neatgriezeniskas izmaiņas pusaudžu smadzenēs kā kokaīna lietošana.


Siltuma dūriens biežāk notiek, ķermenim pārkarstot, kā arī ilgstoši uzturoties karstās, slikti kondicionētās telpās un augstā gaisa temperatūrā. Ķermenis saņem vairāk siltuma, nekā organisms ir spējīgs atdot ar sviedru izdalīšanos. Pazīmes ir miegainība, apātiskums, galvassāpes, paaugstināta temperatūra, vājums, auksti sviedri, nevēlēšanās ne ēst, ne dzert vai gluži pretēji – lielas slāpes.
Saules dūriens ir siltuma dūriena paveids, kura laikā paplašinās galvas smadzeņu asinsvadi, rodas asins sastrēgums, kas var negatīvi ietekmēt galvas smadzeņu darbību. Šādu stāvokli izraisa tiešu saules staru ietekme uz neapsegtu galvu.
Saules dūriens no svelmainas saules bez cepures un karstuma dūriens telpās var piezagties nemanot. Tāpēc ārsti aicina izvairīties no ilgstošas uzturēšanās tiešos saules staros.
 

Lasīt viedtelefonu vai e-grāmatu?

E-grāmatu lasītāji noteikti ir saudzīgāki acīm nekā planšetes vai viedtelefona ekrāns. Tajos tiek izmantota tā sauktā e-ink tehnoloģija jeb “elektroniskais papīrs”. Atšķirībā no citām viedierīcēm, kuru ekrāni izstaro gaismu, elektroniskais papīrs veido attēlu atstarotajā gaismā, tāpat kā parasts papīrs. Elektroniskā papīra ekrāniem saglabājas labs kontrasts arī pie slīpa skata leņķa. Šiem ekrāniem ir labs kontrasts arī spilgtā saules gaismā. Tātad – labāk izvēlēties e-grāmatu!