Brokastu pārslas skolēnu brokastīm. Kuras izvēlēties?

Brokastu pārslas ir ēdiens, ko ātras un parocīgas gatavošanas dēļ iecienījuši jau vairāku paaudžu bērni un vecāki. Kādas pārslas piedāvāt skolēniem brokastīs, skaidro uztura speciāliste Ksenija Andrijanova.
  • Ksenija Andrijanova

    Ksenija Andrijanova

    Uztura speciāliste

FOTO:

Gadu desmitiem mārketings veidojis mūsu apziņā priekšstatu, ka brokastu pārslas ir veselīgas un uzturvielām bagātas. Bet vai tas tiešām tā ir?

Brokastu pārslas. Spilgti atceros savas emocijas, pirmo reizi tās pagaršojot sākumskolā. Brokastu pārslas, ko mēs toreiz devējām par “kelogsiem”, bija ekskluzīva, tikko no tālām zemēm atceļojusi prece. Bērni sajūsmā lūdzās iegādāties gardumu ar “gailīti” vai “pērtiķīti”, un brīnumains produkts pazuda vēderos zibenīgi ātri. Toreiz mēs vēl neaizdomājāmies, cik šis ēdiens ir veselīgs un vai vispār ir ieteicams bērnu uzturā. Tagad situācija ir mainījusies. Plaukti lūst no pārslu dažādības, un tirgū ienāk jauni spēlētāji, kas tās gatavo nevis no ierastās kukurūzas, bet no rudziem, auzām un pat dārzeņiem. Kādas pārslas piedāvāt skolēniem brokastīs? Izpētīsim!

 

Mazliet vēstures

Brokastu pārslu stāsts ir sācies Amerikas Savienotajās Valstīs 19. un 20. gadsimta mijā. Šis bija laiks, kad vairāk un vairāk cilvēku tika nodarbināti jaunajās darbavietās – rūpnīcās, veikalos un birojos, kas nozīmēja rīta steigu un vajadzību pēc ātrām un veselīgām brokastīm. Omlešu ar bekonu, auzu putru un pankūku ēra bija beigusies – jauni laiki prasīja jaunus paradumus. Un kungs vārdā Džons Hārvijs Kellogs tos piedāvāja. Būdams liels veselīga dzīvesveida cienītājs, viņš aicināja atteikties no smagiem, taukainiem ēdieniem un piedāvāja savu revolucionāro produktu – krāsnī ceptu, plāni izrullētu kukurūzas mīklu, sadrupinātu mazos gabalos. Ātri vien viņam uzradās – un joprojām uzrodas – daudz konkurentu ar savām brokastu pārslu idejām. Cilvēki labprāt pērk šo produktu un negrasās apstāties. Atver iepakojumu, izber tā saturu šķīvī, aplej ar pienu – kas varētu būt vienkāršāk par šo?  

 

Uzturvērtība

Kādas asociācijas mums raisa brokastu pārslas? Veselīgi? Patīk bērniem? Der fitnesam un sportam? Slaidums? Visticamāk, viss augstākminētais, jo gadu desmitiem mārketings ir veidojis mūsu apziņā priekšstatu, ka brokastu pārslas ir veselīgas un uzturvielām bagātas. Bet vai tas tiešām tā ir? Apskatīsim klasiskās “Kellog’s Corn Flakes” pārslas! 378 kilokalorijas uz 100 gramiem produkta, augsts ogļhidrātu daudzums, ļoti maz šķiedrvielu, papildus pievienoti B grupas vitamīni. Tas ne tuvu nestāv citai brokastu klasikai – auzu pārslu putrai, kas ir bagāta ar šķiedrvielām, no dabas ieliktajiem vitamīniem un mikroelementiem.

Ja vien nav krīzes situācija, nav nepieciešams iegādāties produktu ar papildus pievienotajiem vitamīniem. 

Lai arī piens, ar ko kopā ēd brokastu pārslas, dod papildu vērtību, klasiskās kukurūzas pārslas nebūs ar enerģiju un uzturvielām bagātās brokastis. Pievērsiet uzmanību – visi uzturvielu daudzumi ir norādīti uz 100 gramiem produkta, taču ieteicamā brokastu pārslu porcija, kā to norāda pats ražotājs, ir aptuveni 30 gramu. Tā ir maza saujiņa. Tāds pats daudzums putras, atšķirībā no pārslām, termiskās apstrādes laikā apjomā palielinās līdz pat trim reizēm, nodrošinot labu ēdiena porciju.

Šķiet, šo problēmu varētu atrisināt, pievienojot pārslām citas piedevas. Augļu gabaliņi, rozīnes, rieksti, medus – vai nav lieliska ideja? Mājās virtuves izpildījumā tā būtu, bet industriāli tikusi izveidota vēl viena pārtikas katastrofa – pārcukurotas pārslas, kas pasniegtas kā lielisks dienas sākums.  

 

Cukurs un piedevas

Lai uzrunātu bērnu auditoriju un padarītu pārslas garšīgākas un vērtīgākas, tām tiek pievienotas dažādas piedevas. Jebkāda šāda veida piedeva zibenīgi palielina cukura daudzumu mūsu brokastīs. Piemēram, 100 gramu “Nestle Corn Flakes Honey & Nut” (ar medus un riekstu piedevu) satur 29,8 gramus pievienotā cukura. Daudzums ir milzīgs un pārsniedz Pasaules Veselības organizācijas ieteiktās devas, kas ir tikai 25 grami dienā. Vai atceramies, ka ražotāja ieteiktās porcijas ir mazas un pārslas nepalielinās izmērā? Apēst 100 gramus bērns var praktiski vienā piegājienā.

Lai uzrunātu bērnu auditoriju, pārslām tiek pievienotas dažādas piedevas. Jebkāda šāda veida piedeva zibenīgi palielina cukura daudzumu mūsu brokastīs.

Vēl viens apšaubāms produkts ir tā sauktās fitnesa pārslas, kas varētu uzrunāt pamatskolēnus, kuri sāk sekot līdzi sava ķermeņa aprisēm. 100 gramu “Nestle Fitness Fruits” satur 24,7 gramus cukura, kam ar fitnesu un veselīgu dzīvesveidu nav nekādas saistības. Iespējams, produkts tā nosaukts, jo veidots no pilngraudu auzām, kviešiem un rīsiem, bet vai labāka alternatīva šim nebūtu... pilngraudu auzas?

Pievēršot uzmanību sastāvam, redzēsim, ka tajā ir daudz E vielu. Pretēji izplatītajam viedoklim par pārtikas piedevu bīstamību jāuzsver, ka E vielas lielākoties nav kaitīgas un ir pievienotas drošos daudzumos. Vienīgais, no kā vajadzētu izvairīties, domājot par bērnu uzturu, ir sintētiskās krāsvielas. Taču rodas jautājums – vai ir mērķtiecīgi jāuzņem produkts, kas ir tik ļoti pārstrādāts un maksimāli zaudējis savu saikni ar pirmavotu – kukurūzas un auzu putraimiem?  

Vēl viens svarīgs aspekts ir vitamīni, ko papildus pievieno brokastu pārslām. To dara ar mērķi bagātināt produktu ar raibu uzturvielu klāstu. Daudziem vecākiem mākslīgi pievienoto vitamīnu koncepts izraisa bažas – vai tie nav kaitīgi un tiešām uzsūcas organismā? Par to uztraukties nevajag – tie nekaitēs. Bet vai ir nepieciešams ēst pārslas kā uztura bagātinātājus? Vitaminizēti produkti uz mūsu galda nonāk no visurienes – te ūdens ar vitamīniem, te pārslas, te dažādi uztura bagātinātāji. Aizdomāties par pievienotajiem vitamīniem vajag vien tad, ja novērojams to trūkums. Piemēram, ja bērns dzīvo mazturīgā ģimenē ar ļoti nabadzīgu uzturu vai vecāki nolaidīgi izturas pret bērna ēdienkarti, šādas pārslas varētu būt pat glābiņš. Ja vien nav krīzes situācija, nav nepieciešams iegādāties produktu ar pievienotajiem vitamīniem. 

 

Brokastu pārslu olimpiāde

Tālāk apskatīsim dažādu brokastu pārslu marķējumus, izvērtējot, vai tās der bērnu uzturam.

 

Kellog’s Frosties” 

Reklāma
Reklāma

Šīs brokastu pārslas ir ar cukura pārklājumu, tāpēc nav pārsteidzoši, ka 100 gramos produkta ir 27 grami cukura. Tas ir vairāk nekā visa dienas norma! Produktā ir arī ļoti maz šķiedrvielu, kas svarīgas labai gremošanas trakta veselībai.

 

Kukurūzas pārslas “Rimi” 

Ogļhidrātiem bagāts produkts, kurā ir maz olbaltumvielu. Ieteiktā porcija – 30 gramu – nenodrošinās ar labu sāta sajūtu un enerģijas devu. Taču pozitīvi, ka vairs nav tik daudz cukura.

 

Milzu Veggie Cereal” 

Pašmāju piedāvājums brokastu pārslām ar augstu olbaltumvielu saturu. Analogu tam nav! Maz cukura un veseli 16,3 grami olbaltumvielu simt gramos produkta. Tas ir iespējams, jo pārslas ir gatavotas no zirņu miltiem. Šis ir pilnvērtīgs produkts, bet problēma varētu būt ar garšu. Pēcgaršā ir jūtami zirņi, kas dažiem izvēlīgajiem ēdājiem varētu būt liela problēma.

 

“OHO Cocoa Crunch”  

Pārslas ar kakao pulvera piedevu. Mazliet vairāk olbaltumvielu nekā citos produktos (atskaitot zirņu miltu pārslas), taču 23 grami cukura. Arī šis principā ir rīta deserts, nevis ikdienas brokastis. 

 

“Nestle Cini Minis” 

Mazliet vairāk tauku nekā citiem plaukta “brāļiem” un ļoti daudz cukura. Vēl viens deserts, kas slēpjas zem kategorijas “brokastu pārslas”, kaut tam pat nav klasiskās pārslu formas – tie ir mazi cukuroti kviešu un rīsu miltu spilventiņi. 

 

Secinājums

Secinājums ir šāds – vislabāk ir izvēlēties klasiskās brokastu pārslas bez piedevām. Ja pētāt sastāvu, pievērsiet uzmanību trim lietām:

  • Cukura daudzums. Raugieties, lai tas nepārsniegtu aptuveni sešus gramus cukura uz 100 gramiem produkta.
  • Sastāva garums. Jo īsāks sastāvs, jo labākas pārslas.
  • E vielas. Lai arī ne visas E vielas ir kaitīgas, labāk izvēlēties tādas pārslas, kurās to vispār nav.

Ja ir laiks un vēlme, varam paši tām pievienot riekstus, rozīnes vai svaigus augļus. Piemēram, melleņu sezonā klasiskās kukurūzas pārslas ar meža mellenēm garšo fantastiski! Taču nevajag cerēt, ka šis produkts bērnam sniegs optimālu enerģiju līdz pusdienlaikam. Atstājiet brokastu pārslas tādiem rītiem, kad kavējat, vai bezizejas situācijām. Tad tās tiešām būs parocīgas brokastis.