Zanes Gailītes grāmata "Laika sijātas skaņas. Liepāja"
Nākusi klajā mūzikas vēsturnieces Zanes Gailītes grāmata „Laika sijātas skaņas. Liepāja” – pētījums par Liepājas mūzikas dzīvi no 16. līdz 21. gadsimtam.
No dziļuma,
tāluma, senatnes. Kurš pirmais vārdā sauca, kā sauca: Līva – Lība –
Lībava – Liepāja? Pirmoreiz rakstos Līvas vārds minēts 1253. gadā;
lībiešu liiw nozīmējot – smiltis. Ap 1560. gadu kā šīs apdzīvotās
vietas nosaukums ieviesies vāciskais Libau.
No nenosakāmas senatnes nāk Liepājas mūzika un muzicēšana Liepājā.
Neizmērojams bijis un ir liepājnieku lepnības gars, bet, kā visi
vienkāršie ļaudis, arī šajos apvidos dzīvojušie kūri par īsti
civilizētiem un rakstos apcerēt vērtiem uzskatīti vien tad, kad
sākuši baznīcā iet, bērnus kristīt un ar dievvārdiem aizgājušos
izvadīt.
Jau 1508. gadā pastāvējusi Liepājas Sv. Annas baznīca. Baznīca un
skola ir jo cieši saistītas lietas, un mūzika – abās nepieciešama,
apgūstama un kopjama.
Varbūt īstenas muzicēšanas sākums ir 1625. gada 18. marts, kad
Kurzemes hercogs Frīdrihs Grobiņas pilī Liepājai piešķīris pilsētas
privilēģijas un statusu?
Viss nobriest, sanāk kopā, veidojas pamazām.
„Ir vajadzīgs uzkrājums,” – tā 2001. gada vasarā teic ilggadējs
Liepājas mūzikas vidusskolas skolotājs un direktors Valdis
Vikmanis, kurš, brīnišķo bērnības un sapņu zemi Rūjienu pret
Liepāju iemainījis, palika rosīgs šejienes mūzikas lauka kopējs
vairāk nekā 70 gadu garumā.
Liepājas mūzikas dzīve, muzicēšana un kultūras dzīve kopumā vienmēr
iezīmējusi šo pilsētu kā Latvijas kultūras dzīves kontekstā īpašu.
No vienas puses – tajā, protams, atspoguļojas visam reģionam un
valstij kopējās tendences (mūzikas, dziedāšanas, baleta u.c.
biedrības, atsevišķi izcili mūziķi, mūzikas vidusskola), no otras –
samērā autonoma eksistence (osta, kas reiz savienojusi ne vien ar
Eiropas, bet arī ar Amerikas pilsētām, ciešāki kontakti ar Prūsiju,
piem., Kēnigsbergu, īpašā situācija Otrā pasaules kara nobeigumā
u.tml.).
Šī autonomija un atsevišķu pilsētas vadošo cilvēku patriotiskā
aktivitāte veidojusi arī īpašo kultūras seju. Liepāja bijusi
Kurzemes reģiona ekonomikas un kultūras galvaspilsēta ilgā
laikposmā, šo nozīmi tā nav zaudējusi arī šobrīd.
Liepājā dibināta pirmā Filharmonijas biedrība visā Baltijas reģionā
(1881), te pastāvējusi sava opera un dramatiskais teātris, Tautas
konservatorija, daudzas privātas mūzikas skolas, vēlāk, no 1944.
gada, – vislielākā mūzikas vidusskola Latvijā.
Liepājas Simfoniskais orķestris – vecākais simfoniskais orķestris
Baltijas valstīs – ir stabila, vispārēju atzinību ieguvusi
mākslinieciska vienība. Vairāk nekā simts gadu laikā orķestra
skanējums izaudzis līdz atpazīstamai, klasiskai un neapstrīdamai
vērtībai.
Atspoguļot, apzināt pilsētas vēsturi un šodienu ir ne vien
nepieciešams, bet arī aizraujošs pētnieciskais darbs.
Zanes Gailītes grāmata „Laika sijātas skaņas. Liepāja”, kas tapusi
apkopojot un analizējot daudzos avotos izkaisīto vārdisko un
vizuālo informāciju (LVVA, Liepājas muzejs, Liepājas Novada arhīvs,
Mūzikas vidusskolas arhīvs, Rakstniecības, teātra un mūzikas
kolekciju krātuves materiāli, vietējie un reģionālie laikraksti
vācu un latviešu valodā, sarunas ar laikmeta norišu lieciniekiem)
ir piesātināts un bagātīgs vēstījums par to, kā attīstījusies uz
nobriedusi mūzikas dzīve Liepājā, kā veidojies Valda Vikmaņa
minētais „uzkrājums”.
Grāmata nākusi klajā izdevniecībā PILS un izdota ar Valsts
Kultūrkapitāla fonda finansiālu atbalstu.
Māksliniece Gita Treice.
Grāmatas atvēršana notiks 7. martā plkst. 17.00 Ojāra Vācieša
memoriālajā muzejā, O. Vācieša ielā 19.
Piedalīsies Uldis Marhilēvičs, Imants Resnis, Igo un citi
liepājnieki.