Erasmus+ projektos meklē risinājumus Covid-19 radītās krīzes seku mazināšanai
Eiropas Savienības (ES) izglītības, mācību, jaunatnes un sporta programmas Erasmus+ 2020. gada papildu konkursā ir saņemti 50 stratēģisko partnerību projektu pieteikumi. Iesniegtie projekti ir vērsti uz Covid-19 krīzes radīto seku mazināšanu izglītībā, lai palīdzētu pārvarēt ekonomiskos un sociālos izaicinājumus ar inovatīvām un radošām pieejām.
2020. gada papildu konkursā iesniegti 38 stratēģisko partnerību
projekti digitālās izglītības vides sagatavošanai un attīstīšanai
un 12 radošuma stratēģisko partnerību projekti. Papildinātajā
Erasmus+ programmā 2020. gadam Latvijai plānotais papildu ES
finansējums izglītības un mācību jomā ir 1 827 508 eiro.
Stratēģiskās partnerības digitālās vides sagatavošanai atbalstīs
digitālo tehnoloģiju, kā arī novatorisku un atvērtu pedagoģiju
izmantošanu izglītībā, tostarp brīvi pieejamu izglītības resursu,
brīvi pieejamu mācību grāmatu, kā arī bezmaksas izglītības
programmatūras izstrādi un izmantošanu. Prioritāte tiks piešķirta
projektiem, kas veicina novatoriskas mācīšanas, apmācības,
mācīšanās un vērtēšanas metodes un instrumentus kā mūžizglītības
uzlabojumu virzītājus. Savukārt radošuma partnerības projektu
aktivitātes stiprinās un attīstīs formālo un neformālo izglītības
jomu organizāciju sadarbību ar radošajām un kultūras nozares
organizācijām.
“Šis gads ir nozīmīgi ietekmējis izglītības nozari, kurai nācās
strauji attīstīties un pielāgoties apstākļiem. Erasmus+ programmā
ik gadu ir iekļautas prioritārās tēmas, kuru vidū ir arī jaunās
tehnoloģijas un digitālās prasmes. Jaunajā konkursā iesniegtie
projekti ļaus vēl plašāk attīstīt aktuālus izglītības risinājumus
dažādu sektoru izglītības institūcijām, kā arī sniegs iepriekš
nebijušas iespējas radošuma attīstībai,” skaidro Valsts izglītības
attīstības aģentūras Erasmus+ Stratēģisko partnerību nodaļas
vadītāja Jana Meržvinska.
Erasmus+ stratēģiskās partnerības atbalsta projektus, kuros
partneri no dažādām programmas valstīm attīsta inovatīvu praksi,
nodod to citām organizācijām, kā arī īsteno kopīgas iniciatīvas,
lai atbalstītu sadarbību, mācīšanos no līdzbiedriem un pieredzes
apmaiņu Eiropā. Jau šobrīd tiek īstenoti vairāk nekā 100 Erasmus+
stratēģisko partnerību projekti, kuros risināti ar digitālo vidi
saistīti jautājumi izglītībā.
Digitāla pieeja darbā ar Z paaudzi
Inovatīvas metodes darbā ar studentiem plānots radīt Erasmus+
stratēģisko partnerību projektā “Starpdisciplināru prasmju
attīstīšana sadarbībai un konfliktu pārvaldībai”. Sadarbojoties
sešu valstu augstskolu pārstāvjiem, iecerēts radīt inovatīvas
prakses, izstrādāt starpdisciplinārus mācību materiālus un rīkus,
tai skaitā mobilo lietotni, dažādu fakultāšu studentiem un
pasniedzējiem.
Projekta koordinatore, Biznesa augstskolas Turība Starptautiskā
biroja vadītāja vietniece Kristīne Tihanova: “Tīklojot un daloties
pieredzē ar citu valstu augstskolu pasniedzējiem, sapratām, ka
visur pašreiz ir līdzīgas problēmas un izaicinājumi saistībā ar
jaunieti jeb jauno profesionāli, kurš mācās. Šobrīd augstskolās
mācās cita paaudze – tā dēvētā Z paaudze, kurai ir savas
prasības un savas vajadzības. Turklāt tādas prasmes kā
komunikācija, konfliktu atpazīšana un risināšana, darbs komandā,
spēja uzstādīt mērķus un efektīvi plānot laiku mūsdienu darba tirgū
ir ne mazāk nozīmīgas kā profesionālās prasmes. Līdz ar to mums
radās ideja izstrādāt pietiekami vienkāršus aprakstus un
skaidrojumus, uzdevumus un praktiskos piemērus, ko pasniedzējs var
izmantot savās nodarbībās.”
Projekta ietvaros radīsim arī mobilo aplikāciju, kas dos iespēju
studentiem ikdienā attīstīt tādas dzīvē noderīgas prasmes, kā,
piemēram, aktīva klausīšanās vai konfliktu tipu atpazīšana. Visi
materiāli būs pieejami digitālajā vidē un pasniedzēji tos varēs
izmantot gan klātienes nodarbībās, gan attālinātajās
mācībās.
Pieaugušo tālmācības procesa pilnveide
Arī Jelgavas novada Neklātienes vidusskola sadarbībā ar partneriem
no Itālijas un Igaunijas ir īstenojusi Erasmus+ programmas
stratēģisko partnerību projektu “Pieaugušo izglītības prasmju
atjaunošana, izmantojot jaunas mācību metodes”, izglītojot
pedagogus par modernākajām tehnoloģijām un jauniem mācīšanas
paradumiem, kas īpaši aktuāli ir attālināto mācību laikā.
“Projektā izstrādājām priekšlikumus, lai uzlabotu gan mācību vides
vizuālo noformējumu, gan pieejamos resursus, gan dotu iespēju
izglītojamajiem izteikt savu vērtējumu par kursu saturu un pieejamo
materiālu daudzveidību. Daudz tika strādāts pie tā, lai sniegtu
skolotājiem izpratni par tiešsaistes stundu vadīšanas principiem,
iespējām, atgriezeniskās saites saņemšanu,” stāsta Jelgavas novada
Neklātienes vidusskolas pedagoģe Inga Eihentāle.
Jaunapgūtās mācību metodes un ieviestie digitālie risinājumi -
tiešsaistes rīka Big Blue Button izmantošana tālmācībā un Moodle
vides uzlabošana - veicinājuši gan pedagogu digitālās prasmes, gan
ļāvuši tālmācības materiāliem kļūt daudzveidīgākiem un pieejamākiem
dažādu uztveres tipu skolēniem. “Laikā, kad vidusskolas strādā
attālināti, novērtējam, ka mūsu pedagogiem jau bija priekšstats par
to, kā veidot tiešsaistes stundas, lai nezaudētu saikni ar
izglītojamo, radot klātesamības efektu,” par projekta nozīmi,
pielāgojoties pašreizējai situācijai skaidro I.Eihentāle.
Izglītības un zinātnes ministrija ir atbildīgā ministrija par
Eiropas Savienības Erasmus+ programmas īstenošanu Latvijā,
savukārt Valsts izglītības attīstības aģentūra un Jaunatnes
starptautisko programmu aģentūra nodrošina Erasmus+ programmas
ieviešanu.