Centīsies uzlabot skolotāja profesijas prestižu, akcentējot ne tikai atalgojuma aktualitāti
Jau pēc pāris dienām visās Latvijas skolās sāksies jaunais mācību gads, kas iezīmēs arī būtisku problēmu – pedagogu trūkumu virknē no tām. Virkne pētījumu apliecina arī to, ka pedagogu profesijai ir zems prestižs, kas ir viens no iemesliem pedagogu trūkumam, taču situāciju ir iespējams uzlabot.
To apņēmusies darīt Neatkarīgā izglītības biedrība,
noskaidrojot, kāpēc pedagogu prestižs Latvijā ir zemāks nekā citās
Eiropas valstīs, vienlaikus sekmējot sabiedrības, skolēnu, mediju
un pašu pedagogu attieksmi pret šo profesiju.
Šobrīd Latvijā pedagoga profesijai ir salīdzinoši zems prestižs,
taču, apzinoties, kas izraisījis šo situāciju, to ir iespējams
mainīt. Kā liecina sabiedriskās domas pētījumu centra SKDS veiktā
aptauja, kurā respondentiem tika lūgts novērtēt dažādas profesijas
skalā no 1 līdz 10, kur 1 nozīmē, ka profesijai nemaz nav prestiža,
bet 10 – tā ir ļoti prestiža, tikai 2% no respondentiem pedagoga
profesiju bija novērtējuši ar 10 punktiem.
5% tai bija devuši tikai 1 punktu, 6% - tikai 2 punktus, 13% -
tikai 3 punktus, 12% - tikai 4 punktus. Attiecīgi 36% respondentu
to bija novērtējuši zem vidējā līmeņa. Analizējot pedagogu
profesijas prestižu kontekstā ar citām profesijām, jāmin, ka SKDS
pētījumā tā ierindota 13. vietā no 15 dažādām profesijām,
apsteidzot tikai šoferus un pārdevējus. Topa augšgalā ir advokāti,
arhitekti, uzņēmēji, banku darbinieki un ārsti.
Neatkarīgā izglītības biedrība, kurā darbojas pieredzējuši nozares
eksperti, ir pārliecināta, ka situāciju ir iespējams mainīt,
skaidrojot profesijas nozīmīgumu, iepazīstinot ar veiksmes stāstiem
no visas Latvijas, akcentējot pozitīvos profesijas aspektus un
plašās iespējas, kā arī veicinot komunikācijas
uzlabošanos.
“Nenoliedzami, pedagogu loma sabiedrībā ir mainījusies, pēdējo
simts gadu laikā tā ir kļuvusi mazāk nozīmīga. Ja agrāk augstākā
izglītība bija reti izplatīta un skolotāji bija starp aptuveni 2%,
kuriem tāda bija, tad tagad cilvēku ar augstāko izglītību ir daudz
vairāk, turklāt dažādās profesijās. Taču tas nenozīmē, ka pedagoga
profesija ir mazāk prestiža. Jāsaprot, ka prestižs nebūt nenozīmē
tikai augstu atalgojumu, tas ietver arī autoritāti, cieņu,
reputāciju un ietekmi sabiedrībā. Izpratni par profesiju veido arī
tās atspoguļojums medijos. Tā kā pedagoga profesija lielākoties
tiek atspoguļota kontekstā ar debatēm par zemo atalgojumu, tas,
protams, arī rada būtisku ietekmi. Tāpēc mēs esam apņēmušies
analizēt statistikas datus, lai noskaidrotu, kāpēc pedagogu
atalgojums dažādās skolās ir tik krasi atšķirīgs, jo jāņem vērā, ka
Latvijā ir arī daudzi skolotāji, kuri jutās labi atalgoti, skaidro
Neatkarīgās izglītības valdes locekle, pedagoģijas doktore Zanda
Rubene.
Arī Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrības
(LIZDA) pētījums par pedagogu prestižu, kas veikts 2016. gadā,
atspoguļoja, ka 51,9% skolotāju nepiekrīt apgalvojumam, ka
sabiedrība kopumā augstu novērtē skolotāju darbu. Šim apgalvojumam
nepiekrita arī 35,3% no aptaujātajiem sabiedrības respondentiem.
Apgalvojumam, ka citās ES valstīs pedagogu prestižs ir augstāks
nekā Latvijā, pilnībā piekrita 40,8% aptaujāto pedagogu, 36,3%
aptaujāto sabiedrības locekļu, kā arī 40,1% vidusskolēnu.
Pedagoga profesijas prestiža uzlabošanās varētu sekmēt arī jauniešu
izvēli par labu šai profesijai. Tas, savukārt, palīdzētu risināt
vienu no aktuālajām problēmām - pieaugušo vidējo pedagogu vecumu.
OECD ziņojumā par izglītības jomu Latvijā norādīts, ka Latvijā
pedagogu vidējais vecums palielinās un lielākoties pedagogi skolās
ir vecumā no 40 līdz 60 gadiem. Tādi ir 64% pedagogu, kamēr
pedagogi, kas ir vecumā līdz 30 gadiem, ir vien 8%. Tāpēc
Neatkarīgā izglītības biedrība apņēmusies pētīt arī to, cik
nopietni pedagogu trūkuma problēma skar Latvijas skolas, kādos
mācību priekšmetos visvairāk trūkst pedagogu, kā arī to, kā
politiskās partijas, kas pretendē uz vietām Latvijas Saeimā, plāno
risināt šos jautājumus.