Tur bērns ir svarīgāks par rezultātu: ko Latvija var mācīties no Somijas?

FOTO: Shutterstock.com
Somijā mācību procesā netiek uzspiesti rezultāti, bet gan veicināta interese, sadarbība un aktīva līdzdalība.
Pirmsskolas izglītība Somijā tiek veidota kā līdzsvarots audzināšanas, mācību un aprūpes process, kurā bērna emocionālā labsajūta un iekļaušanās ir galvenie stūrakmeņi. Somijā no pirmsskolas vecuma bērniem netiek sagaidīts, ka viņi apgūs lasītprasmi un rakstītprasmi, lai gan daudzi to iemācās rotaļājoties vēl pirms skolas sākuma. Viedokli sniedz pirmsskolas “Dibber” (Latvijā – “CreaKids”) kvalitātes vadītāja Mirka-Marika Lāksonene (Mirka-Marika Laaksonen).

Publicitātes foto. Pirmsskolas “Dibber” (Latvijā – “CreaKids”) kvalitātes vadītāja Mirka-Marika Lāksonene (Mirka-Marika Laaksonen).
Lasītprasmes un rakstītprasmes apguvei liela uzmanība tiek pievērsta tieši pirmajos sākumskolas gados. Maijā, piedaloties “CreaKids” samitā Latvijā un viesojoties pirmsskolās, biju patīkami pārsteigta, kā šeit izdodas apvienot rotaļas un arī to, ka bērni jau mācās rakstīt. Tas notiek tik vieglā un nepiespiestā veidā, ka bērni visticamāk nemaz nepamana, ka mācās.
Mācīšanās caur rotaļām – pamats veiksmīgai attīstībai
Mūsu pirmsskolas izglītību vada pārliecība, ka bērni vislabāk mācās rotaļājoties. Mācību procesā netiek uzspiesti rezultāti, bet gan veicināta interese, sadarbība un aktīva līdzdalība. Rotaļas ir mērķtiecīgi strukturētas – tās veicina bērnu spēju darboties grupā, attīstīt emocionālo inteliģenci, risināt konfliktus, paust savas sajūtas un stiprināt pašapziņu. Svarīgākais ir kvalitatīva mijiedarbība ar bērnu - mēs vairāk koncentrējamies uz to, lai bērns justos droši, spētu izprast savas un citu emocijas, sadzīvot ar citiem. Šādas prasmes veido pamatu tam, lai bērns nākotnē sekmīgi apgūtu arī akadēmiskās zināšanas.
Vecāku iesaistes nozīme
Svarīga loma bērna attīstībā ir ģimenei, un Somijas modelī vecāku un pedagogu sadarbībai ir būtiska nozīme. Informācija par bērna aktivitātēm un pašsajūtu tiek pārrunāta ikdienas tikšanās reizēs – gan no rīta, gan vakarā. Reizi pusgadā tiek veidots un pārrunāts ikviena bērna individuāls attīstības plāns. Tāpat tiek rīkoti vecāku vakari, sūtīti informatīvi e-pasti un aktīvi darbojas vecāku padomes. Uzticēšanās veidojas no regulāras, godīgas un atvērtas komunikācijas. Ir svarīgi, lai vecāki justos kā daļa no bērna izglītības ceļa.
Ikviens bērns ir svarīgs
Somijas pirmsskolas izglītības pamatā ir iekļaujoša pieeja. Tas nozīmē, ka ikviens bērns – neatkarīgi no viņa spējām, izcelsmes vai vajadzībām – tiek pieņemts un atbalstīts. Atbalsts tiek nodrošināts, balstoties uz ikviena bērna individuālajām vajadzībām un stiprajām pusēm – vispārējs, pastiprināts vai speciāls atbalsts tiek integrēts ikdienas dzīvē. Ticam, ka bērnam ir jābūt vidē, kur viņš var būt viņš pats – kur viņu pieņem un atbalsta. Tas rada drošības sajūtu un pamatu pozitīvai pašapziņai.
Bērna attiecības ar dabu
Somijā liela nozīme tiek piešķirta arī bērna attiecībām ar dabu. Daudzas pirmsskolas ir orientētas uz dabas iepazīšanu un uzturēšanās ārā nav sezonāla aktivitāte – tā ir neatņemama ikdienas sastāvdaļa. Daba tiek izmantota kā vide izziņai, novērojumiem un pētniecībai. Bērni apgūst matemātiskās prasmes, vides izpratni un pat tehnoloģiju pamatus, pētot dabu sev apkārt. Laiks, ko pavadām ārā, nav tikai aktivitātes svaigā gaisā, tās ir arī mācības. Bērni novēro, salīdzina, uzdod jautājumus un paši meklē atbildes.
Mūsu pieeja pirmsskolas izglītībai apliecina, ka emocionāla drošība, rotaļās balstīta mācīšanās un cieša sadarbība ar ģimeni ir spēcīgs pamats bērna vispusīgai attīstībai. Iekļaujoša vide, kur katrs bērns tiek pieņemts kā unikāla personība, un ciešā saikne ar dabu palīdz bērnam augt ar pārliecību, zinātkāri un prieku. Tieši šī harmoniskā un bērna vajadzībām pielāgotā pieeja, iespējams, ir viens no iemesliem, kādēļ Somija turpina būt ne tikai līdere izglītībā, bet arī pasaulē laimīgākā valsts.