Enerģijas dzērienu riska grupa - topošās un esošās grūtnieces, un pusaudži

Pētījumi enerģijas dzērienu lietošanu saista ar nelabvēlīgu ietekmi uz organismu, it īpaši kardiovaskulāro jeb sirds un asinsvadu sistēmu, bet, kopumā lūkojot, negatīvā ietekme ir zema un ir atkarīga no konteksta.

FOTO: Shutterstock.com

Enerģijas dzērienu tirgus ir milzīgs. 2016. gadā tas tika vērtēts 43 miljardi dolāru apjomā, no kuriem 12 biljoni nāca tikai no Amerikas Savienotajām valstīm (ASV). Tiek lēsts, ka 2025. gadā šīs summa varētu divkāršoties.


Kas enerģijas dzērienu jauniešu vidū padara tik populārus? Vienkāršais enerģijas uzrāviens jeb energy boost ir galvenais faktors. Protams, tie ir kļuvuši arī par jaunās paaudzes kafiju, pateicoties veiksmīgajām mārketinga kampaņām un no tā izrietoša vienaudžu spiediena. Citi faktori ir arī pieejamība, cena un garša. Negatīvais iespaids uz veselību ir bieži sastopama pieredze ar ne tik ievērojamu ietekmi.


Pieaug to jauniešu skaits, kuri lieto enerģijas dzērienus. To starpā dažiem ir bažas par potenciāli negatīvo ietekmi, regulāri lietojot enerģijas dzērienus, bet citi faktori, kā mārketings, pieejamība, cena, garša un alkas pēc enerģijas palielināšanas ir svarīgākas, pieņemot gala lēmumu.


 

Kas ir enerģijas dzēriena sastāvā?

Neviens no produktiem nav identisks, bet saturā ir līdzīgas sastāvdaļas, ietverot kofeīnu, taurīnu, B grupas vitamīnus (B3, B6, B12, inositols), augus (guarāna, ženšeņš) un, protams, cukurs un citi saldinātāji.

Lai gan mēs varētu pārskatīt katru sastāvdaļu atsevišķi, lai novērtētu to drošumu, šāda veida pieeja mums sāktu likt ilgoties pēc meža un kokiem, jo ingredienti parasti savstarpēji mijiedarbojas. Piemēram, dubultakls randomizēts šķērsgriezuma pētījums atklāja, ka enerģijas dzērieni varētu uzlabot kognitīvās spējas, lietojot ietvertās sastāvdaļas atsevišķi (ženšeņu, kofeīnu, glikozi un ginko-bilobu). Cits pētījums atklāja, ka taurīna efekts ir pretējs kofeīnam, un dažiem tā efektiem, kā rezultātā abu sastāvdaļu lietošana kopā samazināja enerģiju un radīja vairāk galvassāpes kā tad, ja kofeīns tiktu lietots atsevišķi, kas norāda uz to, ka šiem savienojumiem ir jāpievērš īpaša uzmanība.

 

Kofeīns

Kofeīns ir galvenais enerģijas dzēriena stimulators. Populārākie enerģijas dzērieni satur 150 mg kofeīna aptuveni puslitrā enerģijas dzēriena, neskaitot tās kofeīna daļiņas, kas ir citās sastāvdaļās, piemēram guaranā vai kolas riekstā. Citiem vārdiem sakot, kofeīna saturs enerģijas dzērienā ir par 470% vairāk kā kolas skārdenē un par 160 % vairāk kā krūzē kafijas. Kofeīna uzņemšana mazāk kā 400 mg dienā tiek uzskatīts par drošu daudzumu, bet, protams, tas ir atkarīgs no ģenētikas, veselības stāvokļa un diennakts kopējā ritma.

Vērts pieminēt CYP1A2, šis citohroma P450 enzīms ir atbildīgs par kofeīna, kā arī citu narkotisko vielu attīrīšanu no organisma. Gan ģenētika, gan dzīves stila iezīmes (smēķēšana, ēšanas paradumi, kontracepcijas lietošana) ietekmē tā aktivitāti un tāpēc var izmainīt to, kā tiek uzņemts kofeīns. Līdzīgi arī ģenētiskās atšķirības adenozīna receptoros (kofeīna molekulārie mērķi) var ietekmēt miegu un var izsaukt noslieci uz kofeīna izraisītu trauksmi.

 

Cukurs

Paši par sevi karbohidrāti neizraisa aptaukošanās un tie nav saistāmi ar veselības problēmām. Tas nozīmē, ka saldināto dzērienu lietošana izraisa uzņemto kaloriju daudzuma palielināšanos, kas var veicināt aptaukošanos un ar to saistītās veselības problēmas, piemēram, diabēts, metabolais sindroms, taukaino aknu slimību, it īpaši sabiedrības daļā, kura dod priekšroku sēdošam dzīvesveidam.


Dažādi enerģijas dzērieni satur dažādas sastāvdaļu devas, starp kurām katrai ir potenciāls, mijiedarboties ar kādu citu. Šī iemeslu dēļ ir būtiski novērtēt katra enerģijas dzēriena lietošanas drošību individuāli, skatoties ne tikai uz tā sastāvdaļām. Tomēr svarīgi minēt, ka pievienotie cukuri var izraisīt ļaunumu mūsdienu sabiedrības vidū, un kofeīns ir primārais enerģijas dzērienu stimulants, un tā ietekme, lietojot to pārmērīgi, var būt ļoti individuāla.


 

Vai enerģijas dzērieni var radīt postu?

Pilnīgi noteikti var. Laika posmā starp 2010. gada oktobri un 2011. gada septembri Amerikas Nacionālā indīgo vielu datu sistēma (NPDS) saņēma 2,3 miljonus zvanu, no kuriem gandrīz pieci tūkstoši bija saistīti ar enerģijas dzērieniem un gandrīz divas trešdaļas bija saistītas ar nezināmu sastāvdaļu piedevām. Galvenie notikumi, kas tika saistīti ar nezināmajām piedevām, bija krampji un sirds-asinsvadu sistēmas problēmas, piemēram, aritmija un tahikardija. Visbiežāk tas tika novērots, kad enerģijas dzērieni tika lietoti kopā ar alkoholu. Kardiovaskulārajiem efektiem, kurus izraisa enerģijas dzērieni, jāpievērš īpaša uzmanība. Kofeīns ietekmēja asinsvadus, kamēr citas sastāvdaļas primāri ietekmēja sirdi. Kopumā tiek lēsts, ka enerģijas dzērieni izraisa īstermiņa izmaiņas, kas izjūtamas kā sirds ritma izmaiņas un samazināta asiņu piegāde uz smadzenēm. Tas tiek izraisīts, kofeīnam mijiedarbojoties ar cukuru, kā arī mazākā mērā ar tādām palīgvielām kā taurīns.

Reklāma
Reklāma

 

Daži gadījumu pētījumi asociēja enerģijas dzērienu ar ātriju fibrilāciju (priekškambaru mirdzēšanu), lai gan tika minēts, ka tika izmantota augstāka deva kā citos pētījumos, kuros netika konstatēta būtiska saistība starp enerģijas dzērieniem un priekškambaru mirdzēšanu.


Citas kardiovaskulāras izmaiņas, kas tiek saistītas ar enerģijas dzērienu lietošanu, ir ST viļņa augstums, kardiomiopātija, sirdsdarbības apstāšanās, sirds asinsvadu spazmas, akūta koronāra tromboze un aortas aneirisma.


Enerģijas dzērienu lietošana tiek saistīta ar akūtu saindēšanos, galvenokārt papildus piesārņojuma vielām, kas ir dzērienā. Lai gan tīrāki enerģijas dzērieni tiek saistīti ar saindēšanos, kura skar kardiovaskulāro sistēmu.


 

Kas ir riska grupā?

Sievietes, kuras plāno grūtniecību, būtu nepieciešams izvairīties no pārāk liela kofeīna daudzuma uzņemšanas: sievietēm, kuras uzņem vairāk kā 400mg kofeīna dienā, ir par 11 % lielāks spontānā aborta risks kā sievietēm, kuras uzņem mazāk kā 50 mg kofeīna dienā.

Kā arī ar to viss nebeidzas. Uzņemot par daudz kofeīna grūtniecības laikā, kofeīns var ietekmēt augļa smadzeņu attīstību un izraisīt paliekošus kognitīvus traucējumus. Nepalīdz arī tas, ka grūtniecības laikā tiek izmainīts kofeīna metabolisms tādā veidā, ka palielinās kofeīna ietekme uz organismu un līdz ar to arī uz augli.

Un arī ar šo viss nebeidzas. Bērni un jaunieši ir nākamā riska populācija: to nelielā auguma dēļ viņiem ir zemāka izturība pret sastāvdaļām, kas ir enerģijas dzērienā. NPDS pētījums pierādīja, ka puse no bezalkoholisko enerģijas dzērienu gadījumiem ir bijuši ar bērniem, kuri ir jaunāki par 6 gadiem un aptuveni 10% gadījumi bijuši ar bērniem vecumā no 6 līdz 12 gadiem. Bērniem tiek rekomendēts limitēt kofeīna daudzumu, uzņemot mazāk kā 2,5mg kofeīnu uz vienu ķermeņa masas kilogramu – vidēji 10 gadus veciem bērniem tie ir 80mg, kas enerģijas dzērienā ir aptuveni 237ml.


 

Vai ir kādi ieguvumi?

Daži no pētījumiem ir uzrādījuši, ka enerģijas dzērieni var nest pozitīvu ietekmi uz mentālajām spējām, kā arī attiecīgos apstākļos kofeīna noguruma mazinošā iedarbība ir uzskatāma par ieguvumu. Meta-analīze atklāja, ka, lietojot enerģijas dzērienus, uzlabojās muskuļu spēks un izturība, veicot izturības un veiktspējas testus, lēkšanu un dažādas citas sportiskas aktivitātes.


Papildus cīņai ar nogurumu enerģijas dzērieni veicina arī kognitīvās spējas un kopējo veiktspēju, bet iespējamos ieguvumus būtu nepieciešams salīdzināt ar iespējamajiem riskiem. Grūtnieces un augļi ir īpaši neaizsargāti pret šo nelabvēlīgo ietekmi, ko nes enerģijas dzērieni, tāpat īpaši neaizsargāti ir bērni un pusaudži.


 

Tātad, vai enerģijas dzērieni ir kaitīgi?

Gadījumu pētījumi ir saistījuši enerģijas dzērienus ar dažādiem efektiem uz veselību, visbiežāk saistot ar kardiovaskulāro sistēmu. Kofeīna saturs visdrīzāk ir galvenais kaitētājs, bet arī cukuriem ir liela loma, kā arī citām sastāvdaļām un to kombinācijām. Kopumā enerģijas dzērieni var nodarīt kaitējumu, bet to nosaka daudzi dažādi faktori, kā piemēram, uzņemtais daudzums un patērētāja veselības stāvoklis.


 Avots: RigaBrain.com