Mazuļa ēdienkartes veidošanas pamatprincipi

Pirmajos dzīves gados bērns aug visstraujāk, tāpēc viņam vajadzīgs īpaši uzturvielām bagāts un pilnvērtīgs ēdiens, lai ne tikai apgādātu organismu ar ikdienā nepieciešamo enerģiju, bet arī lai nodrošinātu tā veselīgu augšanu un attīstību. Kā veidot maza bērna ēdienkarti, žurnālam "Mammām un Tētiem. Zīdainis" stāsta pediatre un alergoloģe Dace Kārkliņa. 

FOTO: Shutterstock.com

Llīdz divu gadu vecumam bērni izaug līdz 50 % no kopējā pieaugušo auguma garuma

Lai arī ir dzirdēts, ka jau pēc gada vecuma bērns ir gatavs baudīt maltīti no kopējā ģimenes galda, daži fakti norāda uz to, ka mazulim ir nepieciešams citāds uzturs nekā pieaugušajiem. 

Pirmās 1000 dienas – veselīgu pamatu būvēšanai
Pirmās 1000 dienas mazuļa attīstībā, sākot ar agrīnajām grūtniecības dienām un līdz bērna otrajai dzimšanas dienai, ir tas laiks, kas paver ļoti daudz iespēju bērna attīstībā un veselības stiprināšanā, tā teikt – iespējas ielikt veselīgus pamatus. Šajā nozīmīgajā periodā ne tikai strauji izaug bērna ķermenis un iekšējie orgāni, bet attīstās arī smadzenes, gremošanas un imūnā sistēma. Tieši pirmajās 1000 dienās mazais cilvēciņš izaug visstraujāk – ­līdz divu gadu vecumam bērni izaug līdz 50 % no kopējā pieaugušo auguma garuma, bet līdz trīs gadu vecumam smadzenes ir attīstījušās jau apmēram 80 % apmērā! Attīstības posmam atbilstošs un sabalansēts uzturs ir ļoti svarīgs, lai atbalstītu bērna attīstību pirmo 1000 dienu laika posmā. 

Tieši pirmajās 1000 dienās mazais cilvēciņš izaug visstraujāk – ­līdz divu gadu vecumam bērni izaug līdz 50 % no kopējā pieaugušo auguma garuma.

Pielāgots zīdaiņa un bērna uzturs agrīnā attīstības posmā var pasargāt arī no riska vēlāk dzīvē veidoties tādām neinfekciju slimībām kā aptaukošanās, aizkavēta augšana, diabēts, alerģijas un sirds slimības. Tieši tāpēc ir svarīgi sekot līdzi, lai katrā zīdaiņa attīstības periodā un arī pēc viena gada vecuma, kad šķiet, ka mazais jau var pilnvērtīgi baudīt pārējās ģimenes maltītes, bērns uzņemtu visas tam nepieciešamās uzturvielas sabalansētā daudzumā. Bērniem pēc viena gada vecuma ir citas vajadzības attiecībā uz enerģiju un uzturvielām, salīdzinot ar pieaugušajiem. Bērna kuņģis ir aptuveni piecas reizes mazāks nekā pieaugušajam, tāpēc ar katru uztura karoti mazajam ir jāuzņem būtiski vairāk uzturvielu.

Salīdzinot ar pieaugušo, uz vienu ķermeņa kilogramu bērnam nepieciešams: 
• 5,5 reizes vairāk dzelzs; 
• 4 reizes vairāk kalcija; 
• 3 reizes vairāk svarīgo taukskābju; 
• 7 reizes vairāk D vitamīna. 

Dzelzs bērna vitalitātei un attīstībai
Viens no elementiem, kura deficīts bērnu organismā vērojams visbiežāk, ir dzelzs. Ja tās trūkst, bērns var daudz biežāk slimot un atpalikt gan fiziskajā, gan garīgajā attīstībā. Dzelzij ir liela loma mazuļa enerģijas vairošanā un smadzeņu attīstībā. Šī minerālviela dod eritrocītiem spēku iznēsāt skābekli uz visiem orgāniem, lai tas nokļūtu visur, kur tam jānokļūst. Par dzelzs deficītu liecina bāla āda, sausi mati, nagi, kas lūst un dalās; bērns ir saguris, ēd neēdamas lietas – zemi vai apmetumu, mālu, kaļķi, krītu. Ar dzelzi īpaši bagāti produkti ir olas dzeltenums, pākšaugi, spināti, rozīnes, ķirbju sēklas. Visvairāk šīs minerālvielas satur gaļa un zivis, un no šiem produktiem tā vislabāk uzsūcas organismā. Ar dzelzi bagāts ir lasis vai tuncis, vienīgi jāņem vērā, ka mākslīgi audzētajās zivīs ir ļoti maz omega 3 taukskābju. Dzelzs daudz labāk uzsūcas, ja to uzņem kopā ar C vitamīnu, piemēram, apelsīnu vai greipfrūtu sulu. Dzelzi saturošus produktus lieliski papildina arī brokoļi, tomāti, saldie kartupeļi, paprika, zemenes un apelsīni.

Dzelzij ir liela loma mazuļa enerģijas vairošanā un smadzeņu attīstībā.

Kalcijs – ne tikai kaulu un zobu veselībai
Kalcijam noteikti jābūt bērna uzturā, un šis ir viens no elementiem, kam jāpievērš īpaša uzmanība. Kalcijs cilvēka organismā “atbild” par stipriem kauliem un zobiem, nodrošina normālu muskuļu darbību, stimulē nervu impulsu pārvadi, regulē asinsspiedienu un asinsreci. Ja kalcija rezerves ir nepietiekamas, tas no kauliem tiek “pārsūtīts” uz citām ķermeņa daļām. Šādai situācijai ieilgstot, ar laiku kauli kļūst vāji un trausli. Zems kalcija līmenis izraisa arī pastiprinātu nervozitāti, tāpēc bērns var kļūt raudulīgs un niķīgs. Produkti, kas satur daudz kalcija: piena produkti – nesaldināts jogurts, biezpiens, siers; zaļie dārzeņi – brokoļi, spināti; pilngraudu maize; rieksti – Brazīlijas rieksti, mandeles; sezama sēklas; pākšaugi – baltās un sarkanās pupiņas, turku zirņi. 

Augšanai tik ļoti nepieciešamais D vitamīns
D vitamīns organismā veicina kalcija normālu uzsūkšanos un izmantošanu un palīdz uzturēt pietiekamu tā līmeni asinīs, tāpēc kalcija daudzums, kas uzsūcas kaulos, ir atkarīgs ne tikai no maltītes sastāvdaļām, bet arī no D vitamīna daudzuma organismā. D vitamīns palīdz uzturēt kaulu veselību, veicina normālu muskuļu darbību un veselu zobu veidošanos. 
Bērna skelets augot strauji attīstās, tāpēc uz vienu kilogramu ķermeņa masas mazulim jāuzņem pat septiņas reizes vairāk D vitamīna nekā pieaugušajam. Svarīgi nodrošināt, lai bērna uzturā būtu pietiekami daudz šo vitamīnu saturošu produktu – zivis, piena produkti, olas – un lai bērns pēc iespējas vairāk laika pavadītu ārpus telpām. 

Reklāma
Reklāma

Tā kā visbiežāk D vitamīnu ar pārtiku vien pietiekamā daudzumā uzņemt nav iespējams, bērnam līdz trīs gadu vecumam tas jādod papildu, pauzi ieturot tikai saulainajos vasaras mēnešos, ja ģimene daudz laika pavada ārpus telpām vai ceļo uz siltajām zemēm. Nereti papildu D vitamīns jāuzņem arī bērniem pēc trīs gadu vecuma. Vērsieties pie sava ārsta, lai saprastu, kādu šā vitamīna preparātu izvēlēties. Vērtīgs kalcija un D vitamīna avots pēc gada vecuma ir piena maisījums. Bet svarīgi ir nepārspīlēt – jāseko līdzi, kādas pārtikas piedevas bērns lieto un kas ir to sastāvā. Ja bērns uzturā lieto piena maisījumu, papildu kalciju un D vitamīnu uzņemt nav nepieciešams.

Mātes piens vai piena aizstājējs – arī pēc gada vecuma
Pēc Pasaules Veselības organizācijas ieteikumiem, zīdaini līdz sešu mēnešu vecumam jābaro tikai ar mātes pienu, un zīdīšana ar krūti ir jāturpina līdz divu gadu vecumam kopā ar biezākiem ēdieniem, kad piebarošana ir uzsākta no 4–6 mēnešu vecuma. Ja dažādu iemeslu dēļ zīdīšana ar krūti nav iespējama, jāizvēlas vecumam atbilstošs un uzturvielu vajadzībām pielāgots mākslīgā piena maisījums. Arī pēc viena gada vecuma ir ieteicams lietot piena maisījumu, lai uzturā iekļautu visas nepieciešamās uzturvielas. 
Bieži, bērnam sasniedzot viena gada vecumu, māmiņas vai nu pārtrauc, vai ierobežo mazuļa zīdīšanu, kā arī ēdināšanu ar piena maisījumu, uzskatot, ka ir pienācis laiks bērna ēdienkartē iekļaut govs pienu. Taču ir svarīgi saprast, ka govs piens bērniem līdz trīs gadiem tomēr nebūtu piemērots, jo tas satur pārāk daudz olbaltumvielu un nātrija, kas lieki noslogo mazuļa nieres, pārāk maz dzelzs un A, D, C un E vitamīna, kā arī maz nepiesātināto, bet daudz piesātināto taukskābju.

Svarīga informācija! Mātes piens ir vislabākais uzturs zīdainim. Tajā ir visas nepieciešamās uzturvielas. Pirms uzsākt mākslīgā piena maisījuma lietošanu, konsultējieties ar savu ārstu. 

Autore: Dace Kārkliņa, pediatre un alergoloģe

 

Raksts no žurnāla "Mammām un Tētiem. Zīdainis" vasaras numura! Elektroniski lasi to sadaļā MŪSU IZDEVUMI

Atsauces 
1. Mahan, L. K.; Escott-Stump, S. (eds.) Krause’s Food, Nutrition and Diet Therapy. 11th edition. Published by Saunders, US, 2004.
2. Whitney, E.; Rady Rolfes, S. Understanding Nutrition. 13th edition. Published by Wadsworth, US 2013.
3. Worthington-Roberts, B.; Williams, S. R. Nutrition Throughout the Life Cycle. 4th edition. Published by McGraw-Hill, US 2000.
4. Worthington-Roberts B.; Williams, S. R. Nutrition in Pregnancy and Lactation. 4th edition. Published by St. Louis, US 1989.

 

Saistītie raksti