8 mīti par zivju eļļu

Šobrīd aptiekās un tirdzniecības vietās ir pieejams milzīgs klāsts atšķirīgu zivju eļļu ar dažādām garšām, piedevām, vitamīniem un lietošanas devu – sākot no vienas līdz pat četrām vai sešām kapsulām dienā. Kā neapjukt un izvēlēties viskvalitatīvāko un tādu, kas dod vislabāko efektu mūsu veselībai?

FOTO: Mammamuntetiem.lv

zivju eļļā nepieciešamās Omega-3 taukskābes ir galvenais ieguvums, un tas mūsu organismam ir nepieciešamas regulāri, neatkarīgi no gadalaika un saules intensitātes. Zivju eļļu var droši lietot bez ārsta uzraudzības visa gada garuma.

Mīts Nr.1: Jebkura zivju eļļa ir laba un vērtīga
Zivju eļļas galvenais kvalitātes radītājs ir Omega-3 taukskābju daudzums. Ir pierādīts, ka zivju eļļā esošajām Omega-3 taukskābēm piemīt izteikts kardiopreotektīvs efekts, jo tas samazina kopējā holesterīna līmeni, saslimstību un mirstību no sirds un asinsvadu slimībām, kā arī pēkšņas nāves risku. Šis ir viens no svarīgākajiem iemesliem, kādēļ ārsti iesaka lietot zivju eļļu un tīrus Omega-3 taukskābju preparātus. Jāatgādina, ka sirds un asinsvadu slimības Latvijā ir nāves cēlonis Nr. 1, tādēļ zivju eļļas lietošana ir viens no pirmajiem un vienkāršākajiem soļiem, kā pasargāt savu sirdi. Epidemioloģiskie dati rāda, ka Omega-3 labvēlīgi ietekmē arī kaulu, locītavu un ādas slimību ārstēšanu un profilaksi. Tādēļ, pērkot zivju eļļu, jāpievērš uzmanība tam, cik daudz tā satur šīs vērtīgās taukskābes. Aptiekās ir nopērkamas arī zivju eļļas, kurās ir nulle gramu Omega-3 nepiesātināto taukskābju. Taču lietojot šādu zivju eļļu, jūs aplaupāt paši sevi, jo tā nedos vēlamo labumu.

Mīts Nr.2: Zivju eļļa jālieto, lai iegūtu A, E un D vitamīnus
Nereti dzirdēts, ka zivju eļļa jālieto, lai organisms iegūtu mums tik nepieciešamo D vitamīnu, kas sintezējas saules gaismas ietekmē. Tāpat arī A un E vitamīnus. Taču patiesībā zivju eļļas galvenais devums veselībai ir vērtīgās nepiesātinātās Omega-3 taukskābes, kas organismā neveidojas un kuras ir jāuzņem ar uzturu – dziļūdens zivīm vai papildus zivju eļļas veidā. Pārējie vitamīni – A, E un D, – ir mākslīgi pievienoti, turklāt E vitamīns tiek pievienots, jo darbojas kā antioksidants, lai saglabātu Omega-3 taukskābes un zivju eļļu svaigu. Savukārt "saules gaismas" D vitamīna nozīme patiešām līdz šim ir bijusi pārāk zemu novērtēta, un šobrīd zinātnieki arvien biežāk nāk klajā ar jauniem pētījumiem par D vitamīna pārsteidzoši pozitīvo ietekmi uz cilvēku veselību. Taču D vitamīna nepieciešamo devu vislabāk iegūt no tīra D vitamīna avota.

Mīts Nr.3: Zivju eļļa jālieto tikai gada aukstajos mēnešos
Šis mīts izriet no iepriekš apskatītā priekšstata, ka galvenais labums, ko dod zivju eļļa, ir D vitamīns. D vitamīns jeb "saules gaismas" vitamīns sintezējas ādā saules ietekmē. Un tā kā gada aukstajos mēnešos Latvijā tikpat kā nav saules, un tā nepiekļūst mūsu ādai, būtu tikai loģiski, ka zivju eļļa jālieto tad, kad nespīd saule. Savukārt vasarā saules bieži vien ir pārpārēm, un papildu D vitamīns vairs nebūtu vajadzīgs. Taču, kā jau minēts, zivju eļļā nepieciešamās Omega-3 taukskābes ir galvenais ieguvums, un tas mūsu organismam ir nepieciešamas regulāri, neatkarīgi no gadalaika un saules intensitātes. Zivju eļļu var droši lietot bez ārsta uzraudzības visa gada garuma.

Mīts Nr.4: Zivju eļļu nevajag lietot, ja maltītē ir apēsta zivs
Dienā ieteicamā Omega-3 deva ir vismaz 650 mg veseliem cilvēkiem, bet pacientiem ar sirds slimībām – pat 900 mg. Ēdot zivis 2-3 reizes nedēļā, varam uzņemt ap 500 mg taukskābju – tie ir tikai 11% no nepieciešamās nedēļas devas. Piemēram, apēdot 100 g foreles, mēs iegūstam 500 mg Omega-3 taukskābes. Tātad mums būtu jāapēd katru dienu vismaz 100 g foreles, lai saņemtu organismam nepieciešamo devu. Taču Latvijas iedzīvotāju diētu nevar salīdzināt ar Japānas vai Vidusjūras valstu dietu, kur zivis un jūras produkti ir pirmā izvēle maltītei. Pat ja esat izlēmuši dienu no dienas uzturā lietot zivis, ir svarīga arī to pagatavošana, lai organisms saņemtu vērtīgās vielas. Pēc ASV veiktā 10 gadus ilgā pētījuma noskaidrots, ka eļļā cepta zivs nevis nāk par labu mūsu veselībai, bet gan var paaugstināt sirds mazspējas risku. Tādēļ ir svarīgi ēst tvaicētu vai vārītu zivi, nevis fritētu. Jāpiemin arī, ka pastiprināta zivju lietošana uzturā var būt saistīta ar nevēlama piesārņojuma nelabvēlīgo ietekmi uz organismu, jo īpaši tad, ja nezinām, kāda ir zivju izcelsme. Turklāt mākslīgi audzētas zivs mēdz saturēt mazāku daudzumu Omega-3 taukskābju. Rezumējot – lai organismu nodrošinātu ar Omega-3 taukskābju nepieciešamo dienas devu, visērtāk, drošāk un veselīgāk ir to uzņemt ar zivju eļļas palīdzību. Turklāt papildus uzturā vajadzētu lietot tvaicētas zivis, jo labs labam nekaitē.

Mīts Nr.5: Svarīgi, no kādām zivīm ir ražota zivju eļļa
Nereti dzirdēts, ka visvērtīgākā zivju eļļa ir tā, kas ražota no eksotiskām un dižciltīgām zivīm, piemēram, haizivs, laša vai foreles. Taču tas ir kārtējais mīts, jo zivs šķirne nav eļļas kvalitātes radītājs. Visvērtīgākā eļļa būs tā, kas saturēs visvairāk Omega-3 taukskābes. Ražošanā ir iespējams pagatavot eļļu (piemēram, no pieminētās haizivs), kas nesatur nevienu gramu Omega-3 taukskābes. Tādēļ zivs veidam nav nozīmes, jo atkal – galvenais ir vērtīgo Omega-3 taukskābju daudzums. Interesanti, ka pašas zivis nemaz neražo Omega-3 taukskābes. Lielajās zivīs Omega-3 taukskābes ir atrodamas, jo tās ir apēdušas mazās zivis (piemēram, siļķes, sardīnes, anšovus), kas Omega-3 taukskābes savukārt ir uzņēmušas no mikroaļģēm. Lielajām zivīm (haizivs, tuncis, zobenzivs), esot barības ķēdes augšgalā, ir potenciāls akumulēt toksiskas vielas (dzīvsudrabu, dioksīnu, hlordānu). Vairāk nekā, piemēram, sardīnēm vai anšoviem, kas ir mazas, nedzīvo ilgi un līdz ar to maz ticams, ka tajās ir koncentrējušies toksīni. Turklāt eksotisko zivju pastāvēšana ir apdraudēta, tādēļ dabas aizstāvji neiesaka uzturā lietot tunci, zobenzivis, jūras asari, Atlantijas pleksti, Čīles jūras asari un sarkano plaudi. Visbiežāk zivju eļļu ražo no dažādām dziļūdens zivīm (arī "Futura©").


Mīts Nr.6: Zivju eļļa jālieto tikai pieaugušajiem
Tas ir vēl viens mīts, jo bērniem zivju eļļa ir nepieciešama tikpat ļoti kā pieaugušajiem. Zivju eļļā esošajām Omega-3 taukskābēm īpaši liela nozīme ir acs tīklenes, sirds, smadzeņu un nervu šūnu pilnvērtīgai uzbūvei un darbībai, un tām piemīt unikāla loma labvēlīgi ietekmēt daudzas organisma funkcijas. Tādēļ arī zivju eļļu iesaka lietot sievietēm grūtniecības un bērna zīdīšanas laikā, lai zīdainis veselīgi attīstītos. Arī bērniem, kuriem ir augošs organisms, iesaka lietot zivju eļļu, jo ir pierādīts, ka Omega-3 taukskābes nepieciešamas normālai un pilnvērtīgai organisma attīstībai un augšanai. Piemēram, Norvēģijā, kas ir zināma kā rūpnieciski ražotas zivju eļļas dzimtene, vairāk nekā pirms 70 gadiem skolās zivju eļļu bērniem pasniedza kā obligātu brokastu sastāvdaļu. Interesanti, ka Japānā veikts pētījums atklāj zivju un Omega-3 taukskābēs esošo EPS (eikosapentaēnskāabju) un DHS (dokosaheksaēnskābju) nozīmi depresīvu simptomu mazināšanā pusaudžu zēniem.

Mīts Nr.7: Zivju eļļa rada nepatīkamu pēcgaršu
Vel no seniem laikiem atceramies, ka zivju eļļai var būt nepatīkama smarža vai arī var radīt nepatīkamu pēcgaršu. Taču mūsdienās zivju eļļu ražo, vadoties pēc augstākajiem kvalitātes standartiem, un tā tiek vairākkārtīgi attīrīta. Kvalitatīvām zivju eļļām nav novērojama vai ir neliela zivs smarža un pēcgarša. Taču, ja tomēr pamanāt, ka pēc zivju eļļas norīšanas ir nepatīkama garša, ieteicams to lietot pirms gulētiešanas, bet katrā gadījumā – ēšanas laikā, lai nodrošinātu tās labāku uzsūkšanos. Turklāt iekapsulētai zivju eļļai nav nepatīkamas garšas!

Mīts Nr.8: Vislabāk zivju eļļu lietot šķidrā formā
Zivju eļļa jau sen vairs nav pieejama tikai šķidrā formā, kādu to mēs atceramies no seniem un vēl ne tik seniem laikiem. Ja ir izvēle, kādā veidā zivju eļļu labāk pirkt – kapsulās vai šķidrajā formā, tad tomēr labāk izvēlēties kapsulas, jo tajās zivju eļļa saglabājas ilgāk un neoksidējas. Savukārt šķidras zivju eļļas iepakojums pēc tā atvēršanas ir jāizlieto triju mēnešu laikā un jāglabā ledusskapī. Pudelīte ir jāsargā no tiešiem saules stariem. Turklāt ir cilvēki, kuriem eļļas norīšana sagādā nepatīkamas sajūtas, tādēļ viņiem vispiemērotāk būtu lietot zivju eļļu kapsulās.

 


"Futura©" Zivju eļļa 500

Reklāma
Reklāma

Kapsulas satur Omega-3 nepiesātinātās taukskābes un vitamīnu E. Zivju eļļa ir svarīga ikdienas diētas piedeva ikvienam. Īpaši ieteicams lietot bērniem, sievietēm grūtniecības un bērna zīdīšanas laikā, vecākiem cilvēkiem, kā arī cilvēkiem, kuri nelieto zivis uzturā.

 

Divas kapsulas dienā nodrošinās minimālo diennaktī nepieciešamo OMEGA-3 taukskābju devu!

Iepakojums: 60 kapsulas