15 noderīgi un pavisam lēti padomi, lai tu būtu skaista un vesela!

Mēs, visu varošās un mūždien skrejošās, rūpējoties par bērnu drošību un mīļotā vīrieša labsajūtu, bieži aizmirstam sevi. Kā efektīvi un lēti parūpēties pašām par savu veselību?

FOTO: Mammamuntetiem.lv

Kontrastduša, masāža un pīlings aktivizē asinsriti, tonizē ādu, tādējādi krūšu kopšanas līdzekļi iekļūs dziļāk ādā un būs efektīvāki.

1.    Bezmaksas veselības pārbaude, kļūstot par asins donoru.
Nepieciešams tikai nedaudz laika, lai veiktu pilnu asinsainu, urīna analīzes, pārbaudītu holesterīna un cukura līmeni asinīs. Un tu iegūsi drošību ilgam laikam (šādas analīzes būtu vēlams izdarīt ik pēc trim gadiem). Turklāt vari to veikt bez maksas, kļūstot par asins donoru. Donoram tiek noteikta asinsgrupa un hemoglobīna līmenis, katra asins deva tiek pārbaudīta uz dažādām slimībām. Turklāt, nododot asinis, uzlabojas veselība – donora organismā tiek stimulēta asinsrades sistēma, atjaunojot asins sastāvu. Vai zināji, ka donori mazāk slimo ar akūtām un hroniskām slimībām? Tu iegūsi arī divas brīvdienas darbavietā – tās apmaksā donora darba devējs pēc Darba likuma 74. panta, turklāt nopelnīsi trīs latus. Visbeidzot – asins nodošana sniedz pozitīvas izjūtas, jo esi palīdzējusi kādam grūtā, varbūt pat izšķirošā brīdī.

2.    Pārdesmit sekundes tava laika – pārbaudi krūtis!

Mirklī, kad aplūko sevi spogulī un uzsmaidi sev, tu vari uzkavēties pie sava spoguļattēla ilgāk, lai kārtīgi apskatītu un salīdzinātu savas krūtis. Izpēti, vai nav parādījušies kādi neparasti ādas bojājumi – apsārtumi, sabiezējumi, mezgliņi, čūliņas. Aplūko, vai abi krūtsgali ir vienādi, vai tie nav ievilkti, uztūkuši, deformēti, ar plaisājumiem, niezoši, apsārtuši. Krūtis pārbaudi ar stiprām, nevis vieglām masējošām kustībām, lai būtu sajūtama pretestība. Labo krūti pārbaudi ar kreiso roku, kreiso – ar labo roku. Beidzot izmeklēšanu, viegli saspied krūtsgalu, lai pārliecinātos, vai nav izdalījumu. Pašizmeklēšanu ieteicams veikt nedēļu pēc mēnešreižu sākšanās. Ja tu lieto hormonālās pretapaugļošanās tabletes, tad tas jādara jaunā iepakojuma pirmās tabletes ieņemšanas dienā, savukārt sievietēm menopauzes vecumā – jebkurā dienā.

3.     Mamogrāfija pēc 50 gadu vecuma – bez maksas.
Gadu pēc menstruāciju sākšanās tavai meitai obligāti jāveic ultrasonogrāfija krūtīm. Vēlāk tā nepieciešama tikai tādā gadījumā, ja ar taustes palīdzību sieviete pati vai ārsts (ginekoloģiskās apskates laikā) atklāj krūtīs kādu aizdomīgu veidojumu. Paralēli krūšu iztaustīšanai pēc 35–40 gadu vecuma sievietei jāveic mamogrāfija reizi divos gados. Krūts vēža skrīnings ar mamogrāfijas metodi sievietēm vecumā no 50–69 reizi divos gados tiek nodrošināts bez maksas. Izmanto to, tikai nepieciešams sagaidīt uzaicinājuma vēstuli no VOVA. Starp citu, jaunums Latvijā ir mobilā mamogrāfija (ārsts ar aparatūru dodas uz lauku rajoniem), kas tiek nodrošināta bez maksas.

4.    Izvēlies ērtu krūšturi!

Mazāka izmēra krūštura nēsāšana var novest pie galvassāpēm, nepatīkamām izjūtām kakla un plecu apvidū, var radīt problēmas ar stāju. Sameklē piemērotu krūštura formu un izmēru. Tev vajadzēs draudzeni, jo, nosakot izmēru, tavām rokām jābūt brīvi nolaistām gar sāniem. Izmēri apkārtmēru zem krūtīm. Pēc tam izmēri apkārtmēru vietā, kur krūts ir vislielākā. Papildus sievietei ir jālieto veselīga pārtika, jāuzņem pietiekams šķidruma daudzums dienā, jāpilda speciālie vingrojumi krūšu un muguras muskuļu trenēšanai. Kontrastduša, masāža un pīlings aktivizē asinsriti, tonizē ādu, tādējādi krūšu kopšanas līdzekļi iekļūs dziļāk ādā un būs efektīvāki.

5.    Nopērc vitamīnus, kas paredzēti sievietēm! Pietiks visai ziemai.

Stresa radītos apstākļos ļoti svarīgi ir B grupas vitamīni (B6 ir visnozīmīgākais tieši sievietēm, jo novērš nervozitāti un aizkaitināmību). Sievietēm menopauzes vecumā nepieciešams papildus uzņemt kalciju un D vitamīnu, kas palīdz kalcijam uzsūkties, tādējādi stiprinot kaulu sistēmu, veicinot osteoporozes profilaksi. Neaizmirsti par vitamīniem – antioksidantiem (A, E, C vitamīnu, selēnu, cinku, varu, mangānu), kas novērsīs priekšlaicīgu ādas novecošanos un ļaus tev izskatīties jaunai. Visērtāk nopirkt vienu vitamīnu kārbu, kas paredzēta tieši sievietēm.

6.    Ginekologs tevi gaidīs arī tad, ja tev nav naudas...
Tu jau zini, ka reizi gadā sievietei vēlams atrast laiku, lai dotos pie ginekologa. Bet vai zināji, ka valsts programma paredz bezmaksas profilaktisko pārbaudi reizi trijos gados vecuma grupā no 25 līdz 70 gadiem? Profilaktiskajā ginekoloģiskajā apskatē ietilpst ginekoloģiskā un krūšu dziedzeru izmeklēšana un dzemdes kakla pārbaude (onkocitoloģiskā analīze). Lai veiktu profilaktisko apskati, ģimenes ārsta nosūtījums nav vajadzīgs, bet ir nepieciešams sagaidīt uzaicinājuma vēstuli no VOAVA.

7. Tu jūties noskrējusies? Atpūtini kājas!
Ik pa laikam atpūtini kājas, piemēram, sēžot tās pacel uz blakus nolikta krēsla. Palutini kājas ar kontrastdušām. Temperatūras maiņas ietekmē saraujas vēnu sieniņas un uzlabojas asinsrite, neļaujot veidoties samezglojumiem un uzkrāties asinīm vēnās. Ja ir sēdošs vai stāvošs darbs, ik pēc piecām minūtēm pastaigā un izkustini kājas. Nesēdi ar sakrustotām kājām, lai nenosprostotu asinsvadus. Kājas iezied ar speciāliem, atvēsinošiem vēnu geliem, kas mazina diskomfortu un padara vēnu sieniņas elastīgākas. Kājas var vingrināt, piemēram, paslienoties uz pirkstgaliem un nolaižoties uz papēžiem. Stāvot pēdu var kustināt no augšas uz leju vai apļot. Ja kājas bieži pietūkst un nogurst, vēlama vēnu diagnostika, jo nereti ar neapbruņotu aci pirmās vēnu slimības pazīmes, kā arī slēptās varikozes formas nav redzamas. Duplekssonogrāfija asinsvadiem ļauj precīzi un ātri izvērtēt venozo plūsmu dziļajās un virspusējās vēnās. Diagnostika maksā aptuveni piecpadsmit latu.

8.    Organizē pirts vakaru kopā ar draudzenēm – kopā maksājot, izdosies lēti un veselīgi atpūsties.
Būs gan meiteņu klačas, gan rūpes par veselību un skaistumu vienlaikus. Pirts ir lieliska profilakse cīņā pret strijām un celulītu, tā uzlabo ādas elastību un tvirtumu. Pirts procedūrām ir ļoti daudz un dažādu plusiņu sievietes veselībai, piemēram, tā palīdz hronisku ginekoloģisku saslimšanu ārstēšanā, jo uzlabojas asinsrite iekšējos orgānos. Nav ieteicams apmeklēt pirti akūtu iekaisumu gadījumos, agrīnā pēcoperācijas periodā, grūtniecības sarežģījumu laikā.

9.    Aizved savu mammu uz osteoporozes pārbaudi – seko līdzi akcijām!
Osteoporoze ir kaulu blīvuma samazināšanās ar sekundāru kaulu deformāciju, kas gala stadijā var novest līdz spontāniem lūzumiem. Tā ir diezgan izplatīta slimība, it īpaši sievietēm menopauzes laikā. Tādēļ pēc 65 gadu vecuma sasniegšanas ieteicams veikt osteodensitometriju. Tā ieteicama arī pēc menopauzes iestāšanās, gadījumos, ja ir citi riska faktori, un ikvienai, kurai bijis kaulu lūzums minimālas traumas rezultātā. Diemžēl joprojām visbiežāk par šo slimību pacienti uzzina tikai tad, kad jau notikuši lūzumi, piemēram, gūžās vai mugurkaula skriemeļos. No šādiem lūzumiem var izvairīties, ja osteoporoze tiek laikus diagnosticēta un ārstēta. Visu oktobri norisinās akcija “Pasargā savu mammu no lūzumiem!” (zvanot uz 1188, uzzināsi, kurās vietās ārsti pieņems). “Nav noslēpums, ka mūsu mammas nereti daudz vairāk domā par mums, bērniem un mazbērniem, savu veselību atstājot otrajā plānā,” saka aktrise un producente Agnese Zeltiņa – viena no akcijas atbalstītājām. Lai pasargātu sevi no saslimšanas ar osteoporozi, jālieto daudzveidīga, ar kalciju bagāta pārtika, jābūt fiziski aktīvām, vismaz pusstunda dienā jāvelta staigāšanai vai vingrošanai, kā arī vēlams izvairīties no kaitīgiem ieradumiem.

10.    Pārbaudi dzimumzīmes, neizejot no mājas!

Vecumā līdz 30 gadiem ikvienai no mums ir vidēji 20 dzimumzīmes. Dzimumzīmju var būt vairāk, un galvenokārt tas atkarīgs no trim faktoriem – iedzimtības, hormoniem, kā arī saules vai solārija. Ikviena sieviete var kontrolēt savus ādas veidojumus pēc ABCD likuma. Ja ir kādas izmaiņas, aizej laikus pie dermatologa!
A – asimetrija (veidojuma forma vai pigmenta izvietojums kļūst nevienāds jeb asimetrisks).
B – robežas (veidojuma perifērija nav vienāda visā tā perimetrā).
C – krāsa (vienam veidojumam vienlaikus parādās vairākas krāsas – brūna, tumši brūna, melna, pelēka, zila, sarkana). Ja parādās kaut kas pienaini sārts, jādodas pie ārsta, jo tā ir tipiska melanomas pazīme.
D – diametrs (veidojums palielinās). Novērošanai noteikti jāpakļauj dzimumzīmes, ka ir lielākas par 6 mm.

11.    Saulesbrilles un brilles tavai pašsajūtai.

Lai novērstu grumbu rašanos, arī ziemā turpini nēsāt saulesbrilles, tādējādi pasargāsi savas acis. Neaizmirsti saulesbrilles, dodoties kalnos slēpot vai snovot. Ikvienai no mums būtu vēlams reizi gadā veikt profilaktisku acu veselības pārbaudi, it īpaši gadījumā, ja tu strādā pie datora. Viena no raksturīgākajām datoru lietotāju sūdzībām ir redzes diskomforts, kas izpaužas kā graušanas sajūta acīs un asarošana. Reizi divos gados ieteicams izmērīt acu spiedienu. Pienāk brīdis, kad iestājas presbiopija jeb vecuma tālredzība – rodas vēlme atvirzīt lasāmo tekstu arvien tālāk un tālāk no acīm, lai to labi saskatītu. Tad būs nepieciešamas lasāmbrilles.

12. Skrienot izbaudi pavasari!
Neatkarīgi no gadalaika uzturies svaigā gaisā (pastaigāties gar jūru vai pa mežu). Ikviena no mums var “lidot”, bet ir jātrenējas, tāpēc nevajadzētu aizmirst arī par fiziskajām aktivitātēm – vidējas intensitātes aerobiku, ārstniecisko vingrošanu, it īpaši ieteicamas ūdens procedūras (ūdensaerobika, peldēšana), jo tās labvēlīgi iedarbojas uz ādu un veselību kopumā. Uzlabojot muskuļu stāvokli, tiks veicināta arī ādas apasiņošana un elastība. Ja nevari šobrīd atļauties apmeklēt sporta klubu, izgriez no kāda žurnāla vingrojumus un veic tos mājās. Vislētākā fiziskā nodarbe ārpus mājas ir skriešana – izmanto šo laiku, lai skrienot izbaudītu dabas skaistumu.

13.    Tavs smaids izglābs pasauli.

Holivudas smaids ir kļuvis par skaistuma un pilnības etalonu. Finansiāls ieguldījums, taču tik acīmredzams! Ir vērts divreiz gadā apmeklēt stomatologu un higiēnistu.

14.    Reizi gadā? Bet kāpēc ne tagad?
Vienreiz divpadsmit mēnešos būtu vēlams veikt plaušu digitālo rentgenogrammu un reizi trijos gados – kardiogrammu. Biežāk kardiogramma nepieciešama, ja ir papildu riska faktori – paaugstināts holesterīna līmenis, problēmas ar paaugstinātu asinsspiedienu, cilvēks smēķē vai aktīvi lieto alkoholu, ir problēmas ar cukura vielmaiņu, liekais svars.

15.    Uzspodrini gara veselību!
Tavā grāmatplauktā noteikti ir vēl kāda neizlasīta, varbūt agrāk iesākta, bet nepabeigta grāmata. Tikpat labi vari aizņemties no draudzenes lasāmvielu par pozitīvo domāšanu (Mūks, kurš pārdeva savu Ferrari, Noslēpums) un baudīt garos vakarus, ieritinoties siltā pledā ar karsti kūpošu tējas tasi rokā. Seko līdzi jaunumiem internetā – ik pa laikam kāds no pašpilnveidošanās centriem piedāvā bezmaksas nodarbības vai īpašas akcijas. Dažas stundas iedvesmai sniegs tev spārnus gaidāmajam lidojumam.  

Autore: Lauma Lūse, žurnāls Una
www.una.lv

Reklāma
Reklāma