"Tu esi tā vērts, lai tevī ieklausītos" Trīs psihologa padomi, kā audzināt domājošu bērnu
Psihologs, grāmatu autors, publicists Adams Grants (ASV) šogad piedalījās Davosas forumā, kur runāja par aktuālu tēmu kā viltus informāciju internetā. Savā uzrunā viņš pieskārās arī vecāku lomai mūsdienu pasaulē.

FOTO: Shutterstock.com
Tu esi nozīmīgs, tava rīcība var ietekmēt citu cilvēku dzīves. Esi atbildīgs.
Melīgās, muļķīgās un apšaubāmas informācijas plūsmā, ar ko
saskaras ikviens planētas iedzīvotājs, kas izmanto internetu,
vecāku nebūt ne vieglais uzdevums ir izaudzināt bērnus ar augstiem
morāles standartiem, kas spētu pretstāvēt masas uzspiestiem
standartiem, un mācēt domāt ar savu galvu. Kā to paveikt?
Grants piedāvā trīs svarīgus audzināšanas principus, kas iemāca
bērniem domāt, analizēt un uzņemties atbildību.
Vecāki mēdz jautāt bērnam, kas viņš gribētu būt, kad izaugs. Ja
godīgi, tad uz šo jautājumi šobrīd ir grūtāk atbildēt kā jebkad
iepriekš. Ir skaidrs, ka nākotnes profesijas nebūs konkrētu iemaņu
iemācīšanās, bet gan nepārejoša sevis pilnveidošana un izaugsme,
jaunu prasmju apgūšana, un, kas īpaši svarīgi, nemitīga personības
izaugsme.
Sodīšana sarunas vietā
Par sliktāko un personību degradējošāko metodi viņš uzskata nu jau
jāsaka – seno laiku principu, ka audzināšanas pamatā ir sodīšana,
ja bērns izdara kaut ko, kas nepatīk vecākiem. Pie kādām sekām tas
noved?
Savulaik tika veikts interesants pētījums par cilvēkiem, kuri
holokausta laikā palīdzēja slēpties un izdzīvot ebrejiem, kurus
vajāja un nogalināja tautības dēļ. Bieži tie bija pilnīgi sveši
cilvēki, kuru dēļ viņi riskēja ar savu dzīvību. Cilvēku uzvedības
pētnieki gribēja saprast, ar ko atšķīrās šī cilvēku grupa no
pārējiem, kas ar savu dzīvību vispārcilvēcisku vērtībā vārdā nolēma
neriskēt. Izrādījās, ka visiem tiem, kas glāba ebrejus un riskēja
ar sevi, bija vienojoša bērnības pieredze – viņu vecāki nevis
sodīja bērnus par nedarbiem, bet mēģināja noskaidrot, kāpēc bērns
ir rīkojies tieši šādi. Kādi bija viņa uzvedības un rīcības motīvi,
lika viņiem domāt!
Bērns, kas audzis vidē, kur par nepariezu rīcību tiek sodīts, ar
laiku iemācās, ka iniciatīva ir bīstama. Nekad jau nevar zināt, vai
izdosies, bet, ja neizdosies, nepatikšanas garantētas. Lai
izvairītos no nepatikšanām, labākā taktika ir nedarīt
neko.
Par sliktāko un personību degradējošāko metodi viņš uzskata nu jau jāsaka – seno laiku principu, ka audzināšanas pamatā ir sodīšana
Savukārt tā cilvēku grupa, kas iesaistījās cilvēku glābšanas
aktivitātēs kara laikā, bērnībā bija audzināt pēc principa
“Izskaidro, kāpēc tu tā rīkojies?” Vecāki arī veltīja laiku un
enerģiju, lai izskaidrotu, kāpēc kāds no noteikumiem ir jāievēro,
kādas var būt iespējamās sekas sev un pārējiem, ja noteikumu
neievēro. Varbūt kāds cietīs zaudējumus, tiks sāpināts vai var
iestāties citas nepatīkamas sekas, par kurām bērns pats nav varējis
iedomāties. Šādas sarunas iemāca analizēt ierobežojumus un
noteikumus, situācijas un apstākļus. Pieaugušā vecumā ļauj pieņemt
situācijai atbilstošus lēmumus, ne tikai akli klausīt likuma
burtam.
Psihologs, kas kopumā novērtē šādu audzināšanas stratēģiju kā ļoti
pozitīvu, neapgalvo, ka tieši tas ir vienīgais vai galvenais
iemesls, kāpēc vieni cilvēki izaug ar augstākām morāles normām,
spēju uzupurēties ārkārtas situācijās un izteiktāku empātiju, bet
citi - nē. Tomēr viens ir skaidrs – jau no bērnības var sākt mācīt
prasmi spriest, analizēt un izprast dažādas kopsakarības, apgūt
cēloņu un seku sakarību, iemācīties nenosodīt, bet saprast citu
cilvēku rīcības iemeslus.
Es eju pie saviem bērniem un prasu viņiem padomu, kā, viņuprāt, labāk tikts galā ar uztraukumu? Tādos brīžos viņi sajūt, ka tēvs paļaujas un tic viņiem. Viņos ir vērts ieklausīties
Sajūta, ka esi nozīmīgs
Vēl viena sajūta, ko ir ļoti svarīgi iedot – spēju sajusties
nozīmīgam. Vecāki zina, ka bērns ir jāaprūpē, jāaudzina, jāizglīto,
jāsargā. Bet kā ar iemācīt pašapziņu? Tāpēc nākamais
audzināšanas padoms – iemāci bērnam, ka viņš ir nozīmīgs. To var
izdarīt, parādot, ka citi paļaujas uz viņu. Jau sākot no 8 –
9 gadu vecuma bērnam var uzticēt patiešām pietiekami svarīgus
uzdevumus. Tas iemācīs gan atbildību, gan prasmi tikt galā ar
dzīves situācijām. Šādu sajūtu var veidot pavisam ikdienišķā
komunikācijā. Adams Grants min piemērus no savas bērnu audzināšanas
pieredzes. “Kad man ir jāgatavo svarīga uzruna kādam lielam
pasākumam, es nervozēju. Tad es eju pie saviem bērniem un prasu
viņiem padomu, kā, viņuprāt, labāk tikts galā ar uztraukumu? Tādos
brīžos viņi sajūt, ka tēvs paļaujas un tic viņiem. Viņos ir vērts
ieklausīties, ka viņi var kaut ko dot, ne tikai būt atkarīgi no
pieaugušajiem”.
Mīlestības bez viedierīcēm
Trešā lieta – beznosacījuma mīlestība pietiekamā daudzumā. 21.
gadsimtā, kad ir laiks ierīcēm, bet nav laika sarunai ar bērnu, šo
sajūtu var iedot, vienkārši noliekot malā telefonus un datorus, un
nepastarpināti pievēršoties tikai sarunai un kopā būšanai ar
bērnu.
Nav svarīgi, cik vecs ir bērns. Katram un visos dzīves posmos ir jājūtas nozīmīgam, vērtīgam un uzklausīšanas vērtam. Jau no bērna kājas var iemācīt, ka cilvēki ar tevi rēķināsies, paļausies uz tevi. Tu esi nozīmīgs, tava rīcība var ietekmēt citu cilvēku dzīves. Esi atbildīgs.