Zīdaiņa diendusa. Pāreja no 3 uz 2 gulēšanas reizēm dienā

Diendusām zīdaiņu un mazu bērnu dzīvēs ir ļoti liela nozīme. Diendusu laikā bērni atpūšas, aug un attīstās.

FOTO: Shutterstock.com

Parasti bērni ir gatavi atteikties no trešās diendusas vecuma posmā no 6-8 mēnešiem.

Dace Cinava*, sertificēta zīdaiņu un bērnu miega konsultante, stāsta, ka no vecākiem bieži saņemu tādus jautājumus kā: “Cik diendusas nepieciešamas 5 mēnešos?”, “Vai mans bērns ir gatavs pāriet uz 2 diendusām?”, “Kā to organizēt?”. 

Lielākā daļa zīdaiņu vecuma posmā no 4-6 mēnešiem guļ 3 diendusas. Trešās diendusas loma ir nedaudz uzkrāt spēkus līdz naktsmieram. Tā ir īsa, taču atjaunojoša. To mēdz dēvēt arī par spēka miedziņu jeb “power nap”. Trešās diendusas garums ir aptuveni 30-45 min, kas ir viens miega cikls bērnam. Kā zināt, ka bērns ir tam gatavs? Jāņem vērā, ka jebkura diendusu pāreja var šķist kā izaicinājums, taču man ir padomi, kā to vieglāk organizēt.


Kad sagaidīt pāreju no 3 uz 2 diendusām?

Parasti bērni ir gatavi atteikties no trešās diendusas vecuma posmā no 6-8 mēnešiem. Tas, ja tavs bērns vienu dienu ir atteicies no trešās diendusas, nenozīmē, ka viņš ir gatavs no tās atteikties pavisam. Lai būtu pārliecināti par šo soli, būtu jāizveidojas tendencei. Ja bērns trešo diendusu neguļ jau aptuveni 2 nedēļas, tad zini, ka tā vairs nav nepieciešama. Ja ievēro, ka bērnam ir grūtāk aizmigt uz nakti, tad zini, ka trešā diendusa jau sāk traucēt un ir vērts apdomāt tās izlaišanu. Trešo diendusu ir viegli izlaist. Salīdzinot ar pirmajām divām diendusām, trešās diendusas miega kvalitāte ir viszemākā bērna ķermenim.


Padomi vieglākai diendusu pārejai:

 

Reklāma
Reklāma
  • Ņem vērā, ka bērns būs gatavs atteikties no trešās diendusas, ja pirmās divas būs stabilas un ilgas. Laba diendusa šajā vecumā būtu 1,5-2h aptuveni. Ja šīs abas diendusas kopā neveido aptuveni 3-4h miega, atstāj trešo diendusu kā opciju, lai pagulētu vēl pirms nakts miega.
  • Kad bērns piedzīvo diendusu pāreju, ieteicams organizēt agrāku naktsmieru. Tas palīdzēs izvairīties no pārguruma un citām ar miegu saistītām problēmām.
  • Šim procesam noteikti palīdzēs patstāvīgas aizmigšanas spējas, kas miegu padara paredzamu un viegli ieplānojamu.
  • Ja tuvojas jau vakars, ņem vērā, ka veselīgāk būtu organizēt agrāku naktsmieru, nekā “iespiest” trešo diendusu. Miega kvalitāte būs pavisam cita – daudz labāka!
  • Sasniedzot 8 mēnešu vecumu, ieteicams būtu koncentrēties uz 2 stabilām diendusām un laicīgu naktsmieru.


Ņemiet vērā, ka izmaiņas prasa laiku, taču bērni tām ātri pielāgosies, ja tiks laicīgi reaģēts uz viņu vajadzībām.


* Dace Cinava*, sertificēta zīdaiņu un bērnu miega konsultante, vietnes "Naktsmieram" veidotāja. Guvusi miega konsultanta sertifikātu "Family Sleep Institute", piedāvā konsultācijas un lekcijas par bērnu miegu, palīdz ģimenēm atrisināt ar miegu radušās problēmas, kā arī izglīto vecākus par veselīgiem miega paradumiem. Vairāk lasiet www.naktsmieram.lv