Mūziķis Juris Kaukulis: Skolotājs var būt bērna elks
Mūziķi Juri Kaukuli un viņa izpildītās dziesmas zina daudzi, taču ne visi zina, ka viņš savulaik bijis arī pedagogs, 13 gadus strādājot mūzikas skolā.

FOTO: Mammamuntetiem.lv
Par savu pieredzi Juris saka – nesauktu sevi par ideālu
skolotāju, bet rezultāti bija labi. Savukārt, runājot par
profesiju, viņš uzsver, ka skolotājiem ir jādod lielāka rīcības
brīvība.
13 gadi skolotāja darbā
Esmu absolvējis izglītības iestādi, ko savulaik sauca Kultūras un
izglītības darbinieku tehnikums. Šāds diploms tolaik ļāva strādāt
arī par pedagogu un es nonācu mūzikas skolā. Strādāju tur no 1993.
līdz 2008. gadam. Papildus tam vienu brīdi biju arī ģitārspēles
pasniedzējs pamatskolā “Rīdze”. Tad kādā brīdī sāku paralēli
studēt, koncertēt, strādāt teātrī un sapratu, ka nespēju visu
produktīvi savienot. Negribēju zagt laiku bērniem, tāpēc no
pedagoga darba atteicos. Raugoties uz šo laiku un pedagoga
profesiju, varu teikt, ka darbā ar bērniem visu nosaka skolotāja
personība un izglītība. Tas ir noteicošais!
Nav jābūt slavenam, lai kļūtu par savu skolēnu
elku
Ja skolotājs zinās, kā pieiet katram bērnam, skolēni no tā tikai
iegūs. Es strādāju individuāli ar katru bērnu, tāpēc tas nenācās
grūti. Apzinos, ka skolotājam, kuram klasē ir divdesmit un vairāk
bērni, tas ir daudz sarežģītāk. Skolotāja panākumu atslēga ir tajā,
vai bērni pie viņa tiecās. Jā, skolēni mani bija redzējuši TV,
dzirdējuši dziesmas, tāpēc raudzījās uz mani citādāk, bet es
uzskatu, ka nav jābūt slavenam, lai kļūtu par savu skolēnu
elku.
Jautājums par pedagogu darbu nereti iet kopā ar jautājumu par
atalgojumu. Varu teikt, ka tolaik alga nebija liela, taču šobrīd
atalgojuma jomā izglītībā daudz kas ir mainījies. Bez tam alga arī
nebija mana motivācija. Bija lieliski bērni, rezultāti un panākumi
– Baltijas līmeņa konkursos klasiskās ģitāras kategorijā tika
izcīnītas pat 2. vietas. Tas sniedza gandarījumu un motivēja, lai
gan es sevi nesauktu sevi par ideālu skolotāju.
Bērni visos laikos bijuši dažādi
Bērni, kā tolaik, tā arī tagad – ir dažādi. Ir centīgi, paklausīgi,
un ir arī nepaklausīgi, bet nevajag novelt vainu uz audzināšanu vai
vecākiem. Ir jārada apstākļi, kuros bērnam ir svarīgs tas, ko viņš
dara. Lai mācības viņam kaut ko nozīmētu. Lai šo sajūtu radītu, es
centos piedāvāt atšķirīgas lietas no tā, kas bija obligātajā
programmā. Protams, tā nebija pilnīga revolūcija, bet, piemēram,
populārās mūzikas apguve papildus klasiskajai programmai, kas
bērniem ne vienmēr šķita saistoša. Paldies skolas vadībai, kad deva
man šo rīcības brīvību, lai bērni mācītos mūziku ar prieku, nevis
katru dienu mājās zāģētu gammu. Caur to vēlējos uzrunāt arī
vecākus, lai viņi dzird savus bērnus, lai lūdz viņiem nospēlēt kādu
gabalu, piemēram, ģimenes sanākšanās reizēs. Tas bērnam parāda –
lūk, ģimenei ir svarīgi tas, ko tu dara.
Skolotājiem jādod lielāka rīcības brīvība
Uzskatu, ka arī citos priekšmetos skolotājiem ir jādod lielāka
rīcības brīvība. Nevajag bezjēdzīgi skriet cauri obligātajai
vielai, lai tikai pagūtu, lai tikai visu izrunātu – iespējams, ir
punkti, kuriem vērts pievērst vairāk uzmanības, kur uzkavēties.
Svarīgi ir ne tikai skolēnu rezultāti olimpiādēs, bet arī tas, vai
tas noderēs dzīvē. Šobrīd skolēni un skolotāji nereti ir ļoti
atsvešināti, priekšmeta apguve caur skolotāja personības prizmu,
veicinātu personiskāku saskarsmi.
Atgriežoties pie pedagogu atalgojuma jautājuma, gribu teikt, ka
visur jau nemaksā maz. Manā paziņu lokā ir daudz jauniešu, kuri
raujas par skolotājiem. Arī populāru mūziķu vidū ir tādi, kuri
paralēli strādā skolās un pasniedz mūziku, piemēram, mans grupas
biedrs, mūziķis Artis Orubs strādā gan mūzikas skolā, gan Mūzikas
akadēmijā. Protams, mūsu izglītības sistēmai ir, kur augt. Esmu
daudz lasījis par Somijas piemēru, kas man ļoti simpatizē. Tajā
visiem bērniem nav jāizpilda vienādas prasības un viņi netiek
savstarpēji salīdzināti.
Skolotājam ir jābūt personībai
Katrs bērns ir svarīgs un pedagogam ir jāzina, cik daudz no katra
var prasīt. Skolēns ir jāizjūt. Ja klasē ir 35 bērni, skolotājam ir
jābūt personībai, pretējā gadījumā bērni dejos uz galvas. Skolotājs
atver logu uz gaismu, tā ir misija, ne tikai algas
jautājums.
Strādājot par skolotāju, ne reizi neizjutu nievājošu attieksmi pret
profesiju. Uzskatu, ka tā ir viena no profesijām, ar ko jālepojas.
Tas nav viegls arods, pret skolotājiem jāattiecas ar cieņu,
iespējams, pat jāļauj ātrāk iet pensijā. Ja skolotājs mīl savu
profesiju, tas būs abpusēji - došana un saņemšana. Ticiet man, no
bērniem var sagaidīt zilus brīnumus, un šo jēdzienu es domāju labā
nozīmē. Ir skolotāji, kurus bērni atceras visu mūžu. Es, piemēram,
nebiju stingrs, bet ļoti atvērts, domāju, ka tas arī sniedza
rezultātus.
Autors: mūziķis Juris Kaukulis