Vai bērns ir gatavs skolai?
Tiem vecākiem, kuru bērnu mācīšanās laiks pirmsskolas izglītības iestādē ir beidzies, aktuāls ir jautājums, vai viņu atvase patiešām ir gatava skolas gaitu sākšanai, jo bērnu psiholoģiskā, intelektuālā, fiziskā nobriešana mēdz būt ļoti atšķirīga. Viens skolai būs gatavs sešos gados, kamēr cits – tikai astoņos.
Kā vecākiem saprast, kad ir piemērotākais laiks, lai bērns sāktu
apmeklēt skolu, skaidro ārste psihoterapeite Inta
Zīle.
Vecums no pieciem līdz septiņiem gadiem ir ārkārtīgi nozīmīgs
bērna attīstībā. Ja mazais cilvēks pāragri nonāk viņam neatbilstošā
vidē, sekas nereti ir nopietnas, tāpēc labi, ja vecāki spēj
novērtēt savu atvasi, ļauj nobriest un negaida no bērna to, kam
viņš vēl nav gatavs.
Kas notiek ar bērnu vecumā no pieciem līdz septiņiem
gadiem?
Laikā, kad bērns tradicionāli apmeklē kādu pirmsskolas izglītības
iestādi, viņš apgūst spēju atrasties jaunā vidē, jaunos apstākļos,
jaunos cilvēkos. Viņš mācās būt dažādās situācijās, kad blakus nav
citu ģimenes locekļu. Svarīgi, lai šajā procesā bērns justos labi,
nevis piedzīvotu ilgstošu stresu, bailes, apjukumu.
Ja bērnu kritizē, ja viņš redz, ka nespēj paveikt to pašu, ko citi klasesbiedri, viņš tiek emocionāli ievainots.
Minētajā vecumā nobriest arī bērna smadzenes, viņa uztvere,
atmiņa, runa un iztēle pamazām kļūst piemērota to uzdevumu
veikšanai, ko paredz skola. Taču šis process ir ļoti individuāls,
bērna normālas attīstības diapazons šajā vecumā ir visai plašs.
Kļūdains bieži ir vecāku pieņēmums, ka gatavību skolai nosaka bērna
prasme lasīt un rakstīt. Patiesībā to, ar bērnu sistemātiski
darbojoties, vēl var uztrenēt. Taču, piemēram, binokulārās redzes
attīstība (tā nodrošina telpas dziļuma, perspektīvas, telpiskuma
uztveri), kas arī ir ārkārtīgi svarīga mācību procesā, ir saistīta
tikai un vienīgi ar katra bērna individuālo fizioloģisko attīstību.
Binokulārā redze var attīstīties arī tikai septiņu gadu
vecumā.
Pieredze rāda, ka vairums sešgadnieku nespēj izturēt lielu slodzi,
daļai vēl nepieciešams gulēt diendusu, mācību vielu apgūt caur
rotaļām un eksperimentiem, sešgadnieki vēl nespēj vairākas stundas
nosēdēt skolas solā. Protams, ir izņēmumi, bet tieši tāpēc vecākiem
svarīgi būt vērīgiem un objektīvi paraudzīties uz savu bērnu,
vērtējot ne tikai viņa intelektuālo attīstību.
Kas vecākiem jāizvērtē, lai pieņemtu lēmumu laist vai
nelaist bērnu skolā?
Lai bērns varētu veiksmīgi iekļauties skolas vidē, viņam vajadzētu
būt attīstītām dažādām iemaņām:
* Spējai pašam organizēties, veikli saģērbties un noģērbties bez
pieaugušo palīdzības, sašņorēt kurpju šņores, pārģērbties sporta
nodarbībām. Šīs iemaņas nepieciešamas, lai bērns skolā justos
brīvi.
* Spējai neapjukt jaunā vietā, noorientēties ēkā, atrodot ceļu no
vienas telpas uz otru. Īpaši tas ir svarīgi lielajās skolās. Šo
prasmi orientēties apkārtējā vidē vecāki var novērot ikdienā,
piemēram, vai bērns prot atrast ceļu uz tuvējo veikalu, parku, kur
iets jau vairākkārt?
* Bērnam jābūt pietiekami drošam lūgt palīdzību pieaugušajam, kuru
vēl labi nepazīst. Skolā neskaidru jautājumu gadījumos bērnam būs
nepieciešams padomu jautāt skolotājam.
* Fiziski ir izaudzis tik liels, lai pats varētu panest savu
mugursomu.
* Labi jūtas starp vienaudžiem, spēj iekļauties grupā. Kā rāda
prakse, parasti skolā labāk veicas tiem bērniem, kas spēj veidot
alianses. Ja bērns sākotnēji arī būs nobijies no skolas lielā
izmēra, viņš drošāk jutīsies savā bariņā.
* Nestandarta situācijās bērns neapjūk un domā risinājumus.
Biklums, nedrošība, bailes, izteikts stress nebūs tās emocijas, kas
viņam palīdzēs, skolas vidē piedzīvojot jaunas situācijas.
* Bērns spēj izturēt ilgu garīgu slodzi. Skolā viņam būs jāspēj
fokusēt un noturēt uzmanību arī tad, ja mācību priekšmets
neaizraus.
* Bērnam būtu jābūt pietiekami labai fiziskai izturībai, lai vairs
nebūtu nepieciešams dienas vidū pagulēt diendusu. Skolai nebūs īsti
piemērots arī tas sešgadnieks, kam dienas vidū būs vajadzība pēc
miera, kad viņam neliek izdarīt konkrētus uzdevumus.
* Bērns spēj komfortabli justies vidē, kur apkārt ir daudz svešu
cilvēku, bet blakus nav pašu tuvāko.
* Ja vecākiem nebūs iespēju bērnam katru reizi atnākt pretim uz
skolu, viņam pašam būs jāspēj atcerēties mājupceļš. Jāzina, ka pie
luksofora jāapstājas un, ja ieslēdzas zaļais signāls, tomēr
drošības pēc jāparaugās uz vienu un otru ceļa pusi, lai pirms ceļa
šķērsošanas pārliecinātos, vai tas ir brīvs.
Iespējamie riski, ja bērns skolā nonāk
pāragri
Pirmsskolas izglītības iestādēs ietverts gan mācībām, gan spēlēm,
gan atpūtai un miegam nepieciešamais laiks, kas bērnam ir ļoti
svarīgs. Skolas vidē, kur klasē ir vairāk nekā divdesmit skolēnu,
tas nav iespējams. Jārēķinās, ja bērns vēl nav gatavs lielai
mācīšanās slodzei, arī viņa intelektuālie sasniegumi būs krietni
zemāki. Vēl vairāk – bērns, kurš vēl nav paspējis nobriest skolas
izvirzītajām prasībām, parasti sāk izjust apkārtējo cilvēku
negatīvu attieksmi, kritiku: atkal tev ir sliktas atzīmes, kā tu
vari nesaprast tik vienkāršu uzdevumu?! Šī attieksme mazajā cilvēkā
nostiprina izjūtu, ka viņam neizdodas tas, kas citiem padodas, un
tas savukārt veido negatīvu paštēlu un nokauj jebkādu motivāciju
censties. Jo kāda gan jēga censties, ja bērns ir jau
pārliecinājies: viņš mācās, bet uzdevumus paveikt viņam
neizdodas.
Katram ir savas vājās un stiprās puses, katrs nobriest savā laikā un savā tempā, un šajā ziņā labi, ja vecāki seko bērnam, nevis uzskata, ka viņam jāatbilst kādam standartam.
Ja bērns skolas vidē jūtas slikti, sāk parādīties arī psiholoģiski
un somatiski traucējumi. Paaugstināts stress sekmē
hiperaktivitātes, uzmanības deficīta, trauksmes, depresijas
veidošanos, kā arī veicina biežu slimošanu. Nereti gadījumos, kad
bērni nespēj izturēt slodzi, viņi mierinājumu meklē dažādās
atkarību izraisošās aktivitātēs, piemēram, datorspēlēs, kas jau
šobrīd ir salīdzinoši izplatīta problēma.
Kā rāda prakse, pārāk liela slodze bērniem piecu un sešu gadu
vecumā atstāj būtisku ietekmi uz attīstību un palielina traucējumu
risku ne tikai pusaudžu gados, bet arī vecumā līdz 30 gadiem. Ja
bērnu kritizē, ja viņš redz, ka nespēj paveikt to pašu, ko citi
klasesbiedri, viņš tiek emocionāli ievainots. Kad pienāk pusaudžu
vecums, viņam jau ir raksturīgs iekšējs trauslums un bailes
kļūdīties, tāpēc kļūst sarežģītāk atdalīties no vecākiem, ir
lielākas grūtības veidot attiecības ar vienaudžiem. Savukārt
pieaugušā vecumā, nonākot augstskolā, nereti nākas secināt, ka
stresa dēļ jaunieši nespēj turēt ar eksāmeniem saistīto psihisko
slodzi. Savukārt stresa ietekmē ne tikai ir grūtāk apgūt mācību
vielu, tas atstāj sekas arī uz veselību. Pierādīts, ka izteikts,
nepārstrādāts stress izmaina insulīna vielmaiņu, un cilvēkam ir
lielāks risks saslimt ar otrā tipa cukura diabētu.
Sekot bērnam, nevis skriet viņam pa priekšu
Katram bērnam svarīgi augt un nobriest savā tempā. Ja viņš tiks
pārstimulēts, rezultāts nebūs gaidītais. Ja vecāki jūt, ka bērns ir
gatavs skolai, to apstiprina arī bērnudārza audzinātājas, nav
nepieciešams viņu ilgāk turēt pirmsskolas izglītības iestādē.
Galvenais būtu vadīties tikai pēc tā, ko uzrāda pats bērns. Ja
tomēr ir šaubas, kļūda būtu sekot vairākumam, piemēram, pārējie
bērnudārza grupas biedri pošas uz skolu, un tad vecākiem šķiet: kā
tad savu bērnu atstāšu gadu ilgāk bērnudārzā. Patiesībā bērns pats
šādi sevi ar citiem nesalīdzina, viņš galvenokārt vadās pēc tā, ko
rāda vecāki. Ja viņi ir mierīgi un bērnam labvēlīgi izskaidro,
kāpēc uzskata, ka viņam par labu nāks vēl viens gads pirmsskolas
izglītības iestādē, arī bērns ar to būs mierā. Tieši salīdzināšana
ar citiem kaitē visvairāk. Katram ir savas vājās un stiprās puses,
katrs nobriest savā laikā un savā tempā, un šajā ziņā labi, ja
vecāki seko bērnam, nevis uzskata, ka viņam jāatbilst kādam
standartam. Ja vecāki nevis seko bērnam, bet domā viņa vietā, tas
mazajā cilvēkā nokauj arī spēju just, kas tad viņam patīk, ko viņš
gribētu. Tas sekmē scenāriju, ka arī vēlāk viņš var dzīvot pēc
stereotipa, ka jārīkojas tā, kā skaitās labi un prestiži, nevis kā
pašam būtu labi.
Spēlēšanās ir bioloģiski ielikta vajadzība, kas bērnam palīdz sagatavoties pieaugušā dzīvei.
Tas, ko vecāki var darīt, – uzturēt bērnā interesi par dzīvi un
pasauli, nostiprināt izjūtu, ka mācīšanās process ir interesantāks
un nozīmīgāks par sasniegtajiem rezultātiem. Jo, ja bērnam primārā
būs interese, būs arī rezultāti.
Ja bērns ir gatavs skolai
Vecākiem vajadzētu būt vērīgiem arī gadījumos, kad bērnam mācības
padodas ļoti labi. Tad savukārt skolotājiem rodas vilinājums bērnus
iesaistīt vēl dažādos ar izglītošanos saistītos pasākumos, sūtīt uz
olimpiādēm. Tas, protams, nav slikti, tomēr jāskatās, lai bērns
netiktu intelektuāli pārslogots. Ja skolēnam vēl bez skolas ir
neskaitāmi pulciņi, viņam nepaliek laiks vienkārši būt bērnam:
spēlēties, savu reizi vienkārši pagarlaikoties.
Kāpēc tas ir svarīgi? Spēles ir viens no veidiem, kā bērnam
pārstrādāt savus dienas laikā uzkrātos iespaidus un emocijas, tā ir
arī svarīga aktivitāte, lai būtu kopā ar vienaudžiem, veidotu
attiecības. Spēlēšanās ir bioloģiski ielikta vajadzība, kas bērnam
palīdz sagatavoties pieaugušā dzīvei. Spēles ar vienaudžiem māca
sadarbošanos: savu reizi jāiemācās piekāpties, bet citu reizi –
pastāvēt pie sava. Savukārt spēlēšanās vienatnē attīsta radošumu.
Tas, ko bieži nenovērtē gan vecāki, gan skolotāji, – radošumam
šobrīd darba tirgū ir vislielākā vērtība. No teicamnieka, kas
perfekti izpildīs skolotāju prasības, visticamāk, izaugs labs
izpildītājs, taču ne radošs darbinieks, kas pats spēj izdomāt, rast
dažādus inovatīvus risinājumus.
Protams, mūsdienās radošumu nokauj arī viedierīces, kas bērniem
piedāvā jau gatavu saturu, neatstājot vietu fantāzijai. Tomēr arī
šajā gadījumā vecāki savām atvasēm var mācīt, kā tehnoloģijas
izmantot jēgpilni, piemēram, kā meklēt un atrast dažādus
eksperimentus, ko pašiem izmēģināt.
Tāpat ir nepieciešams paredzēt laiku, kad bērns ar vecākiem vakaros
var kopā gan spēlēties, gan darīt dažādus darbus. Tas ne tikai
uzlabo attiecības, bet arī bērnam palīdz attīstīt iemaņas, kas
viņam dzīvē noderēs ne mazāk kā skolas solā iegūtās zināšanas.
Latvijas vecāku organizācija Mammamuntetiem.lv izdevusi jaunu izglītojošu žurnālu "Mammām un Tētiem. Bērnudārznieks". Tā mērķis uzlabot vecāku zināšanas par bērna vecumposma īpatnībām no 1,5 līdz 6 gadu vecumam, bērnu audzināšanu un disciplinēšanu bez vardarbīgām metodēm un emocionālo audzināšanu, bērnam piemērotu uzturu un sporta aktivitātēm, kā arī veicināt bērnu traumu samazināšanos.