Skolotāja kādā Rīgas skolā audzēkņus sauc par atpalikušiem stulbeņiem. Bērnu un vecāku mērs pilns
„Visstulbākā ir Dace, nākamā stulbene ir Paula,” ar šādiem vārdiem kāda Rīgas vidusskolas matemātikas skolotāja visas klases priekšā analizēja kontroldarbu rezultātus, nokauninot neveiksmīgākos. Šī nav pirmā reize, kad šī skolotāja šādi pazemo skolēnus, kuri nu vairs pat negrib doties uz stundām.
Pēc apvainotās meitenes mātes lūguma Kasjauns.lv nepublisko ne skolas nosaukumu, ne bērnu un skolotāju vārdus (meiteņu vārdi tekstā ir mainīti), kaut gan Kasjauns.lv rīcībā ir gan audioieraksts no stundas, kurā tika nosunītas 11. klases meitenes, gan arī zināms pedagoģes un viņas audzēkņu vārdi.
Esot vairākas iespējas, kā izteikumos nesavaldīgo skolotāju saukt pie kārtības. Piemēram, neapmierinātais skolēns pēc pedagoģes kārtējā „uzbrauciena” varētu piecelties un paziņot, ka iet pie skolas psihologa, vai arī pirms stundas paziņot, ka veiks audioierakstu.
Viena no šīs vidusskolas 11. klases meitenēm Kasjauns.lv
pastāstīja, ka matemātikas skolotāja ne vienu reizi vien
skolnieces, kurām nepadodas rēķināšana, nosaukusi par „stulbenēm”
un „mazāk attīstītām”. Turklāt visas klases priekšā. Daži skolēni
šos uzbraucienus laiž „gar ausīm”, bet citi atkal aiziet mājās ar
lielu aizvainojuma sajūtu un pat raudādami.
„Arī mana meita ir jutusies bezgala aizskarta, bet pēc kāda
laika viņa skolotājai piedod un atkal mierīgi iet skolu. Tomēr tas
nav pieņemami. Es nezinu, ko darīt,” Kasjauns.lv teica kādas
meitenes mamma. Izveidojusies situācija, ka bērni vairs nevēlas
doties uz matemātikas stundām pie šerpās skolotājas.
„Normālam cilvēkam tas nav izturams!”
Šajā gadījumā nevar aizbildināties, ka skolotāja nejauši vai
neapzināti „izspļāvusi” nicinošas piezīmes, jo viņa ir pedagoģe ar
daudzu gadu desmitu stāžu, jau cienījamos gados.
11. klases meitenes māte Liene Kasjauns.lv atklāja: „Šī konkrētā
skolotāja labi māca, bet savos tekstos un runā ir ļoti nesavaldīga.
Šī nav pirmā reize, kad viņa rupji izrunājas, tā notiek jau diezgan
sen. Vieniem viņas mācības pasniegšanas stils patīk, bet citiem ne.
Es uzskatu, ka normāli cilvēki nevar izturēt viņas lamāšanos. Bērns
atnāk mājās sanervozējies un tad vēl man jājūtas vainīgai, ka esmu
izaudzinājusi tādu „muļķi”.
Skolotāja jau ir ļoti cienījamos gados un es nevēlos publiski
nosaukt viņas vārdu. Viņa pēc dabas ir ļoti jūtīga, un ja nu viņa
dabū insultu vai infarktu…? Negribu, lai mani vainotu kāda cilvēka
nāvē. Bet to vairs nevar izturēt! Kaut kas ir jādara”.
Piemēram, kādā Rīgas vidusskolā, lai skolotājus sauktu pie kārtības
un atturētu no rupjību paušanas, ir noteikta kārtība, ka jebkurš
skolēns pēc trešās aizskarošās piezīmes, ko izteicis pedagogs,
drīkst klasi atstāt un doties pie psihologa. Pēc tam vainotajam
skolotājam ar audzēkni jānotur papildstunda psihologa klātbūtnē.
Šāds rīkojums šīs skolas pedagogus arīdzan atturējis no
neapdomīgiem izteikumiem. Tomēr minētās skolas vadība neesot
piekritusi šādas kārtības ieviešanai.
Esot vairākas iespējas, kā izteikumos nesavaldīgo skolotāju saukt
pie kārtības. Piemēram, neapmierinātais skolēns pēc pedagoģes
kārtējā „uzbrauciena” varētu piecelties un paziņot, ka iet pie
skolas psihologa, vai arī pirms stundas paziņot, ka veiks
audioierakstu. Tas varētu skolotāju atturēt no rupjībām.
Kasjauns.lv turpinās sekot līdzi notikumiem šajā skolā.
Absolvents par kumēdiņiem, kas pie šīs šerpās skolotājas
cauri negāja
Kādreizējais tagad rupjībās vainotās skolotājas audzēknis Edgars,
kurš vidusskolu absolvēja gadā, kad juridiski tika atzīta Latvijas
neatkarības atjaunošana, Kasjauns.lv atzīst, ka jau tajos gados
pedagoģe bija pirmspensijas vecumā. „Johoho, viņa vēl māca?”
izbrīnīts bija Edgars. „Vajadzētu jau tomēr tā kā doties pensijā!
Daudz gadu skolā nostrādāts un daudz saprātīgu ļaužu izaudzināts.
Vajadzētu prasties un dot vietu jaunajiem mācībspēkiem. Viņa taču
arī atjaunotās Latvijas sākumposmā pamatīgi rosījās uzņēmējdarbībā
un viņai piederēja vairāki palieli pārtikas veikali. Neticu, ka
viņa joprojām skolā spiesta strādāt naudas dēļ,” teic Edgars.
Viņš uzsver, ka skolotāja atmiņā palikusi kā teicams pedagogs, kurš
bez piņķerīgās matemātikas deva daudz lielāku labumu – būtībā
iepazīstināja audzēkņus ar dzīvi. „Izteikumos viņa bija gana šerpa
dāma, bet absolūti normas robežās, jo nekādas rupjības kaut kā man
atmiņā nav palikušas. Tiešums, protams, no viņas strāvoja. Kad
mājasdarbi nebija izpildīti, tad pelnītais divnieks vai vieninieks
žurnālā arī tika ierakstīts, nevis kā citur varēja izlūgties –
ziniet, man mati sāpēja. Šitādi kumēdiņi ar viņu cauri negāja. Bet
tajā pašā laikā, ja citā dienā visu biji perfekti izpildījis –
saņēmi piecinieku, un uzslavu viņai nebija žēl. Vismaz mūsu klasē
nebija tā, ka viņa uz kādu audzēkni tā būtu uzēdusies, lai tur būtu
asaras jālej. Fizikas učene bija tāda dullāka. Kā viņai kas
nepatika, tā „duraks”, „muļķis”, „ārā no klases”.
Kas interesanti: neatminos, ka algebras un ģeometrijas skolotāja 3
gadu laikā kādam būtu dienasgrāmatā rakstījusi kādas piezīmes,
kurpretī citi pedagogi tā piesmērēja dienasgrāmatu, ka maz
neliekas. Viņa diezgan perfekti ar dažādām problēmām tika galā.
Neskrēja neviens vidusskolnieks par sīkumiem sūdzēties vecākiem,
direktoram vai mācību daļas vadītājai.
Starp citu, tajos laikos audzēkņi vēl devās vasarās uz kolhoziem un
sovhoziem strādāt, lai nopelnītu brīvpusdienas skolā un kādu
kabatas naudu. Tikt grupā pie šīs skolotājas bija katra audzēkņa
goda lieta.,” atmiņu apcirkņos rakājas Edgars.
„Nevaru gan teikt, ka konkrēti man viņa baigi perfekti ieborēja šīs
eksaktās zinības. Audzēknim, kuram vidusskolā jau ir skaidrs, ka ar
matemātiku viņam turpmākajā dzīvē nekāda darīšana nebūs, taču to
nemaz nevar izdarīt. Klasē, protams, bija jaunieši, kuri matemātiku
urba. Pēc kā spriežu, ka klasesbiedriem, kuri to vēlējās, viņa
perfekti iemācīja matemātiskās darbības? Piemēram, valsts
matemātikas olimpiādēs vismaz viena klasesbiedrene saņēma
godalgotas vietas, matemātikā pogas izgriežot slavētās 1.
vidusskolas skolniekiem. Atzīšos, ka nebiju vienīgais, kurš no
viņas norakstīja gala eksāmena uzdevumus. Bet kopumā ir jāatzīst,
ka skolotāja bija pietiekami stingra un prasīga, spējot pat
absolūtiem dundukiem matemātikas lietās vismaz kaut ko iemācīt.
Apšaubu, vai tas man ļoti palīdz dzīvē, ka es zinu – ir tāds
tangenss un kotangenss... Bet es vismaz zinu, ka tādi ir, tāpat kā
spēju atšķirt rombu no trapeces un nesajaukšu tos ar konusu,” vērtē
Edgars.
Avots: www.kasjauns.lv