6 ieteikumi, lai veicinātu bērna radošo brīvību

Šodien augstu tiek vērtēts cilvēka radošums, spēja novērtēt situāciju un reaģēt ātri un elastīgi. Lai izprastu, kā vislabāk veicināt bērnu radošumu, vispirms nepieciešams saprast, kas tas ir un kā tas izpaužas. Psiholoģijas mācību grāmatas definē radošumu kā spēju radīt jaunas un vērtīgas idejas. Tātad, no vienas puses, jaunas idejas ir svarīgas, no otras puses, arī rezultātam jābūt vērtīgam un noderīgam.

Pirmsskolas vecuma bērns lielāko daļu laika pavada spēlējoties – tā viņš iepazīst un izsaka savas emocijas, tādējādi uztverot spēlēšanās pieredzi un atrodot savu vietu dzīvē.

FOTO: Mammamuntetiem.lv

Pirmsskolas vecuma bērns lielāko daļu laika pavada spēlējoties – tā viņš iepazīst un izsaka savas emocijas, tādējādi uztverot spēlēšanās pieredzi un atrodot savu vietu dzīvē.

Runājot par bērnu radošumu, jāsāk ar to, ka bērni jau piedzimst radoši. Viņiem ir jādara daudz pavisam jaunu un nezināmu lietu. Bērni paši pēta, apgūst, izmēģina. Un tas, bez šaubām, ir pareizi. Tā bērns iemācās sasniegt mērķus, pārvarēt šķēršļus un atrisināt sarežģītus uzdevumus.


Bērns pēc būtības ir radošs un vieglāk izpauž savas radošās spējas, iespējams, tāpēc ka lielu daļu laika viņš pavada darot ko radošu – viņš krāso, būvē, kārto, ceļ torņus. Bērns dzied ne tikai savas iepriekš sacerētās dziesmiņas, bet mēdz dziedāt arī par lietām, ko viņš redz sev apkārt un sajūt, turklāt nav pat svarīgi, vai dziesmai ir kāda melodija. Tā rodas brīnišķīgas vienas dienas dziesmiņas. Rotaļas ir vēl viena ļoti svarīga aktivitāte, kas nav saistīta ar radošumu tieši, taču tai ir nepieciešamas labas radošās spējas. Pirmsskolas vecuma bērns lielāko daļu laika pavada spēlējoties – tā viņš iepazīst un izsaka savas emocijas, tādējādi uztverot spēlēšanās pieredzi un atrodot savu vietu dzīvē.

 

"Pirmsskolas vecums patiesi ir ļoti nozīmīgs bērna attīstībā. Un šajā laikā vecākiem ir jādomā, kā rast gana daudz laika bērna rotaļām. Reizēm vecāki cenšas atvases laiku saplānot ne tikai dārziņa apmeklēšanai, bet iesaistīt bērnu papildus sporta, mākslas un citās nodarbībās. Taču laiks rotaļām ir ļoti svarīgs. Tāpēc, ja bērns ir noslogots, varbūt ir vērts no kādām aktivitātēm atteikties, vienlaikus atceroties, ka rotaļas ļoti veicina smadzeņu nobriešanu un attīstību, pat vairāk kā pulciņi pirmsskolas vecumā," skaidro klīniskā psiholoģe, psihoterapeite Līga Bernāte. 


Labā ziņa ir tā, ka radošumu, lai gan tas ir daļēji iedzimts, ir iespējams attīstīt un veicināt. Mēs esam sagatavojuši dažus padomus, kas palīdzēs sekmēt bērna radošumu. 

 

1. Spēlējies kopā ar bērnu. 

Ļoti svarīgi ir bērnu atbalstīt un iedrošināt – izrādīt interesi par viņa veikumu un paslavēt. Lai iejustos bērna tēlā, lieliski palīdz rotaļlietas. Iedrošini bērnu radīt pašam savu scenāriju, sadaliet lomas un izspēlējiet dažādas situācijas. Bērnam nāksies izmantot savu iztēli un radīt stāstu katram varonim. Šeit ļoti labi noderēs LEGO® DUPLO® komplekti. Dažādās rotaļu klucīšu formas palīdz radīt atšķirīgus stāstus un mudina bērnu domāt. Izrādot atbalstu, mēs motivējam bērnu uzlabot savu veikumu. 

 


2. Veicini bērna vēlmi uzdot jautājumus un atbildēt uz tiem. 

Atvērtie jautājumi, kas veicina iztēli un radošumu, ļauj bērnam izteikt savas domas, emocijas un brīvi dalīties ar idejām. Bērns saprot, ka viņa viedoklis ir svarīgs, turklāt viņš iemācās arī klausīties. Izmanto minifigūras un uzdod dažādus jautājumus: “Kā sauc šo figūriņu?”, “Kas, tavuprāt, viņam patīk?”, “Kur viņš dzīvo?” un citus, kas mudina likt lietā fantāziju.

 


3. Veido bērna apkārtējo vidi tā, lai veicinātu vēlmi pētīt un spēlēties. 

Reklāma
Reklāma

Ļauj bērnam pieskarties dažādu formu un krāsu priekšmetiem, sajust dažādas faktūras – mīkstu rotaļu lācīti, apaļu bumbu, LEGO klucīti vai minifigūru. Pajautā, kas viņam patīk vairāk un kā viņš šos priekšmetus raksturotu. Reizēm vecāki aizraujas bērnam izklaides nolūkos, piedāvājot viedierīces. Psihoterapeite Līga Bernāte atgādina, ka ne mazāk svarīgi atcerēties, ka dažādi gadžeti ir ne tikai "laika zagļi", bet arī radošuma kavētāji. Viedierīču lietošana kavē spēju pašam koncentrēt uzmanību. 

 


4. Nenoniecini bērna noteikumus. 

Ļauj bērnam izdomāt savus spēles noteikumus. Lai gan dažreiz šķiet, ka bērns dara kaut ko nepareizi, nesteidzies kritizēt un labot viņu. Labāk uzsāc sarunu. Noskaidro, kāpēc bērns ir rīkojies tieši tā. Tu vari būt pārsteigts par to, kādu interesantu pamatojumu sniegs Tavs mazulis.

 


5. Izvairies no radošuma “traucētājiem”. 

Neizdari spiedienu uz bērnu. Jūtot, ka kāds viņu vērtē, bērns sāk justies vainīgs par savām kļūdām, atkāpšanos no normām, neiederēšanos standartos. Tas var radīt situāciju, ka turpmāk bērns sevi ierobežos līdz darbībām, kas jau ir zināmas un iepriekš tikušas pozitīvi novērtētas. Starp citu, arī balvas apslāpē radošumu. Tas bērnam parāda, ka darbs tiks salīdzināts, likts konkrētos rāmjos, mērīts vai kā citādi vērtēts. Šādā veidā bērns atkal tiek ielikts konkrētu noteikumu rāmī. Rotaļu laikā bērnam pašam ir jāspēj izdomāt savus spēles noteikumus. 

 


6. Nebaidies no nekārtības. 

Ļauj bērnam spēlēties ar vairākām rotaļlietām vienlaikus. Varbūt viņš veido garu stāstu ar daudziem aktieriem? Netraucē bērna rotaļas ar aizrādījumiem par jucekli, citādi nākamreiz viņš vairs neizvēlēsies šādu rotaļu. Labāk iemāci bērnam sakārtot rotaļlietas pēc spēles beigām vai dariet to kopā. Radošums ir spēja domāt neatkarīgi, neiespaidoties no stereotipiem, radīt jaunas idejas, ātri orientēties problēmsituācijās un atrast pareizos risinājumus. Tas ir izteiksmes veids, kas ļauj izteikt personības attieksmi pret pasauli. Nepieciešams atbalstīt bērna neatkarību, spēju brīvi izvēlēties un saglabāt demokrātiskas attiecības. Tā tiek veicināta kreatīvas personības iezīmju veidošanās. Katrs vecāks vēlas visu to labāko savam mazulim, tāpēc pavadi vairāk laika, klausoties bērna domās un idejās, un tādā veidā palīdzi pozitīvas personības attīstībā. 

 

“Reizēm gadās novērot, ka ne tikai paši vecāki, bet arī bērnudārza audzinātājas norāda bērnam, ka kaut kas nav pareizi - mājas nav dzeltenas, koki nav zili, sunim ir četras nevis sešas kājas. Esiet vērīgi un atbildīgi - bērna fantāziju pasaulē var būt jebkādas krāsas, formas un izpausmes,” aicina speciāliste un noslēgumā atgādina, ka pirmsskolas vecuma bērnos parasti nav ļaunuma. Bieži vien mazie nedarbus neizdara, jo vēlas izdarīt kaut ko sliktu. Sabradātas brokastu pārslas un izritināti tualetes papīra ruļļi var būt aiz ziņkāres un vēlmes iepazīt pasauli. 

Saistītie raksti