Mammas Sindijas Meluškānes pieredze: Pirmajā dzīves gadā svarīgi iepazīt pēc iespējas vairāk garšu un ēdienu struktūru

Pateicoties Sindijai Meluškānei, Latvijas sievietēm ir pieejama daudzpusīga informācija par jautājumiem, kas saistīti ar bērnu audzināšanu, – ģimenes portāls “Mammamuntetiem.lv”, žurnāls “Mans Mazais” un citi lieliski informācijas avoti māmiņām ir tapuši ar viņas līdzdalību. Šis Sindijas radošās izpausmes un profesionālās darbības virziens gan ne mirkli nepārsteidz – viņai pašai ir pieci bērni. Jaunākajai meitiņai Dārtai ir tikai deviņi mēneši.

FOTO: Mammamuntetiem.lv

Tie dārzeņi, kas doti mazulim jau no pašas bērnības, labprāt tiek ēsti arī vēlāk, novērojusi mamma

Taču Sindija kopā ar vīra Guntara lielisko atbalstu brīnišķīgi tiek galā ar kuplo bērnu pulku, kur katram ir savs raksturs, režīms un vēlmes, tostarp uztura jautājumos. Tie tiek pārrunāti arī pie galda – brokastot un vakariņot visiem kopā ir Meluškānu ģimenes tradīcija.

Sindija piedomā pie tā, lai tiktu uzņemts pilnvērtīgs uzturs, un viņas bērnu ēdienkarte ir daudzveidīga – tajā ir gan gaļa, gan dārzeņi, gan graudaugi. Viņi ēd zupas un sautējumus, arī zivis. Visi dzer daudz ūdens. “Protams, katram ir arī kāds produkts, kas īsti neiet pie sirds: vienai meitai negaršo bietes, otrai – aknas, vecākajam dēlam nepatīk baklažāni, bet jaunākais nav sajūsmā par kabačiem. Taču mēs daudz gatavojam mājās un jau kopš agras bērnības iesaistām šajā procesā arī bērnus, un, gatavojot kopā, ir daudz vieglāk pielāgoties katra vēlmēm un variēt ar ēdienu pagatavošanas un pasniegšanas veidiem,” stāsta Sindija.

 

Ja bērnam netiek iemācīts lietot uzturā dārzeņus un augļus jau no bērnības, tad arī turpmāk viņa dzīvē šai produktu grupai būs maza piekrišana. Es bieži redzu bērnus, kuri uzturā lieto tikai viena vai divu veidu dārzeņus un viena veida augļus

Dārzeņi Sindijas ģimenes ēdienkartē ir katru dienu – sautējumā, zupā, plāceņos vai salātos. “Redzu, ka tos dārzeņus, ko esmu bērniem sākusi dot jau no pašas mazotnes, viņi ēd labprāt. Tiesa gan – ne vienmēr svaigā veidā. Tāpēc mēdzu izmantot arī viltības, lai bērni ēstu burkānus, kāļus vai kolrābjus svaigā veidā un iemīlētu to garšas. Piemēram, sagriežu dārzeņus skaidiņās, un mēs tos saucam par frī burkāniem. Kāļus mēdzu pagatavot kopā ar kartupeļiem, jo, kad pasniedzu tos atsevišķi, neviens neēd. Savukārt neviens pat nepamana, ka tā foršā mazliet saldenā garša pie kartupeļiem ir tieši kāļu dēļ,” savā pieredzē dalās Sindija.

Nupat kopā ar ģimeni pie viena galda sākusi ēst arī ģimenes jaunākā meitiņa Dārta. “Tā kā mēs visi ēdam pēc iespējas veselīgi, kādreiz varu viņai dot to pašu, kas pārējiem uz šķīvja, piemēram, dārzeņus. Taču reizēs, kad mums, lielajiem, sakārojas kas asāks vai piparotāks, skaidrs, ka Dārtai tas nav piemērots. Tad man talkā nāk gatavie “Milupa” dārzeņu biezeņi, kas, manuprāt, ir lieliska alternatīva. Tiem ir labs sastāvs un dažādas garšas, un mazulim pirmajā dzīves gadā ir ļoti svarīgi iepazīt pēc iespējas dažādākas garšas un ēdienu struktūras,” uzsver Sindija Meluškāne, pasmejot, ka “Milupa” biezeņi joprojām garšojot arī vecākajiem bērniem.

 

Reklāma
Reklāma

Bērnu klīniskās universitātes slimnīcas uztura speciāliste Olga Ļubina:  Ir ļoti svarīgi, lai bērnam jau no pašas bērnības iegaršotos augļi un dārzeņi. Tie ir viens no veselīga uztura pamatpostulātiem. Taču, sākot piebarot bērniņu, vispirms ieteicams izvēlēties dārzeņus, nevis saldos augļus. Pretējā gadījumā bērns vēlāk var atteikties ēst dārzeņu biezeņus, kam nav tik izteiktas garšas.

Ja bērnam netiek iemācīts lietot uzturā dārzeņus un augļus jau no bērnības, tad arī turpmāk viņa dzīvē šai produktu grupai būs maza piekrišana. Es bieži redzu bērnus, kuri uzturā lieto tikai viena vai divu veidu dārzeņus un viena veida augļus. Nereti dzirdu, ka vecāki saka – viņu bērns ir ļoti izvēlīgs un neēd dārzeņus, augļus, zupas. Diemžēl saldumus gan viņš ēd visus pēc kārtas. Ir svarīgi saprast, ka saldumus bērni ēd tāpēc, ka tie viņiem garšo, nevis tāpēc, ka viņi ir izvēlīgi.

Ja bērni pamatēdienreizē neēd dārzeņus, to vietā parasti viņiem tiek dots kaut kas cits – kartupeļi, graudu produkti un miltu izstrādājumi, kas papildināti ar mērcēm, vai pārmērīgas gaļas ēdienu porcijas. Rezultātā tiek apēsts vairāk, nekā ir nepieciešams, un ar laiku var attīstīties gan liekais svars, gan vitamīnu un minerālvielu deficīts.

Gatavojot ēdienu visai ģimenei un piedāvājot bērnam to, kas kopējā katlā, vienmēr ir jāpadomā, vai tas, ko ēdam mēs, pieaugušie, atbilst mazā bērna vajadzībām. Vai tas nav pārāk sāļš, ass vai trekns? Ja atbilde ir jā, tad ēdiens bērnam ir jāgatavo atsevišķi. Bieži šādos gadījumos mammas izvēlas jau gatavos biezeņus, kas ir labs variants, jo gatavie dārzeņu un augļu biezeņi visdažādākajās situācijās nodrošina gan pilnvērtīgu pusdienu maltīti bērnam, gan lielisku desertu tās noslēgumā. Lai gan vislabākais ēdiens, protams, vienmēr būs tas, ko mamma gatavojusi.