8 ēdieni, ko nekad neēd uztura speciālisti

 24. aprīlis 2019 7:00 Raksts

Ja runa ir par ēdieniem un dzērieniem, parasti diezgan noderīgs ir padoms "visu ar mēru". Tomēr ir dažas lietas, no kurām vajadzētu izvairīties pilnībā.

 


Foto: Shutterstock.com

Tukšas kalorijas. Nekadu uzturvielu, tikai cukurs.


Portāls Independent.co.uk palūdza deviņiem uztura speciālistiem nosaukt vienu ēdienu vai dzērienu, kuru viņi paši nekādā gadījumā nelietotu.
 

Lūk, produkti, kurus viņi nosauca - un paskaidrojums, kāpēc:
 

Hotdogs
"Viens ēdiens, ko es nekādā gadījumā neatļautos ēst, ir hotdogs. Nav svarīgi, vai tā ir liellopa, vistas vai tītara gaļas desiņa. Hotdogu desiņas tike gatavotas no ļoti apstrādātas gaļas, tajās ir pilns ar nātriju, nereti tās ir vienkārši pārblīvētas ar nitrātiem, kuri izraisa vēzi. Vārdsakot, viens no pašiem neveselīgākajiem ēdieniem," saka sertificēta diētas ārste, grāmatas „Healing Superfoods for Anti-Ageing: Stay Younger, Live Longer“ autore Kārena Ansela.

 

Zemesriekstu sviests ar samazinātu tauku saturu
"Sirds veselībai ir ļoti noderīgi mononepiesātinātie tauki, kas ir zemesriekstu sviesta sastāvā. Tā ir viena no labākajām šā produkta īpašībām. Taču, kad ražotāji no šā sviesta atdala taukus, viņi tos aizstāj ar dažādu veidu cukuriem un citām nevēlamām sastāvdaļām. Šās darbības rezultātā zemesriekstu sviestā ar samazinātu tauku saturu ir daudz vairāk cukura un ogļhidrātu nekā parastā riekstu sviestā.

Es izvēlos klasisko riekstu sviestu, kuram ir tikai 2 sastāvdaļas - zemesrieksti un sāls. Dodu priekšroku kraukšķīgajam sviesta variantam," saka Reičela Melcere Vorena, sertificētā diētas ārste, grāmatu The Smart Girl’s Guide to Going Vegetarian“ un „A Teen’s Guide to Gut Health“ autore.
 

Saldie gāzētie dzērieni
"Es izvairos dzert saldos gāzētos dzērienus - tieši tāpat kā esmu darījusi visu savu dzīvi. Uzskatu, ka tās ir vienkārši "tukšas" kalorijas, jo tajos ir vien cukurs un nekādu vērtīgu uzturvielu. Saldie dzērieni ir papildu kalorijas, kuras turklāt nav pat vērtīgas. Dzerot tos, tu nejūti nekādu sāta sajūtu," saka sertificēta diētas speciāliste Kima Larsone.


Margarīns
"Es neapšaubāmi sevi pieskaitu tiem diētas ārstiem, kuri uzskata, ka visi pārtikas produkti var būt noderīgi. Taču ir viena lieta, no kā es tiešām izvairos. Tas ir margarīns. Pirmkārt, man garšo sviests, taču lietoju to ļoti taupīgi, vien dažas karotītes pāris reižu nedēļā. Ēdiena gatavošanai izmantoju olīveļļu, savukārt margarīnam manā ēdienkartē vietas vienkārši nav.

Labāk izvēlos īstu produktu un lietoju to samērīgā daudzumā, nevis ēdu kaut ko apstrādātu un - hidrētos taukus," saka uztura speciāliste un veselīga uztura palīdzības sistēmas „Cultivate Healthy“ radītāja un īpašniece Andrea Džordžena.


Amerikāņu siers
"Amerikāņu siers ir labākais apstrādāta ēdiena paraugs. Patiešām cenšos, lai manā ēdienkartē būtu pēc iespējas mazāk apstrādātas pārtikas un pēc iespējas vairāk - neapstrādātas. Lietojot apstrādātu pārtiku, pieaug vairāku slimību risks, ieskaitot vēža attīstību un palielinātu ķermeņa svaru," saka sertificētā diētas ārste Beta Vorena, „Beth Warren Nutrition“ radītāja. "Amerikāņu siers nav dabīgs produkts, tas ir siera izstrādājums."


Sarkanā gaļa
"Es visiem iesaku izvairīties no sarkanās gaļas ēšanas. Un tam ir vairāki iemesli. Pirmkārt. trimetilamīns N-oksīds (TMAO), kurš rodas, kad tiek metabolizēts sarkanajā gaļā esošais savienojums L-karnitīns, kurš saistīts ar iekaisumu, aterosklerozes un paaugstinātu sirdslēkmes un insulta risku. 

Sarkanajā gaļā esošā cukura molekula Neu5GC metaboliski uzkrājas un, kā secināts, veicina hronisku iekaisumu.

Šie savienojumi ir kancerogēni, veicina iekaisumu un oksidāciju, kas var radīt hronisku slimību attīstību," uzsver sertificēts uztura speciālists Endijs Bellati.

Nepasterizēts piens
"Nepasterizētā pienā var būt bīstamas baktērijas, piemēram, salmonellas, zarnu nūjiņas (E. colli) vai listērijas, kuras var radīt infekcijas, kas izplatās ar pārtiku, plašāk zināmas kā saindēšanās ar pārtiku. Daži cilvēki, piemēram, grūtnieces, bērni, seniori vai tie, kuriem ir novājināta imūnsistēma, ir jūtīgāki pret šo baktēriju negatīvu ietekmi," saka sertificētā diētas ārste Džoanna Salge Bleika.


Alkoholiskie kokteiļi
"Tajos ir daudz alkohola, turklāt tie ir kā ēdiens glāzē. Viens kokteilis nesniedz sāta sajūtu, taču tā ir liela daļa no ikdienas kaloriju normas," saka sertificēta uztura speciāliste un „Active Eating Advice“ īpašniece Leslija Bonci.

 

No portāla Jauns.lv