Kāpēc darām to, ko darām, un kā to mainīt

Psihologs un filozofs Viljams Džeimss sacījis, ka 99 % cilvēka darbību diktē ieradums. Nudien – vairums izvēļu, ko izdarām katru dienu, var šķist izsvērtu lēmumu pieņemšanas rezultāts, tomēr tā nav. Dažkārt pat rodas jautājums, vai mēs kontrolējam savus ieradumus vai arī tie kontrolē mūs. Atbildi uz šo jautājumu sniedz Apgāda Zvaigzne ABC nupat izdotā Čārlza Duhiga grāmata “Ieraduma spēks”, kurā dokumentēti neskaitāmi veidi, kā ieradumi ietekmē ikviena cilvēka dzīvi un profesionālo darbību.

FOTO: Mammamuntetiem.lv


Ko jūs darījāt šorīt uzreiz pēc pamošanās? Devāties uz dušu, ieskatījāties e-pastā vai izņēmāt kaut ko no ledusskapja? Kad iztīrījāt zobus – pirms vai pēc dušas? Pa kādu maršrutu braucāt uz darbu? Vai, pārnākot mājās, uzvilkāt kedas un devāties skriet vai arī ielējāt sev kādu glāzīti un notiesājāt vakariņas, skatoties vakara ziņas?


Vienkāršoti skaidrojot, ieradums ir neiroloģiska triju soļu cilpa, kas darbojas šādi: signāls (“man mutē ir pretīga garša”), rutīna jeb ierastā darbība (“būs jāiztīra zobi”) un atalgojums (“o, piparmētru svaigums!”). Atalgojuma sniegtais apmierinājums palīdz smadzenēm saprast, vai konkrēto cilpu ir vērts atcerēties arī turpmāk. Ar laiku ieraduma cilpa kļūst arvien automātiskāka un smadzenes pārstāj pilnībā piedalīties lēmumu pieņemšanā. Ja vien mēs apzināti necīnāmies ar ieradumu, atrodot jaunas rutīnas, ar kurām aizstāt vecās, šis modelis darbojas automātiski.


Lai atklātu, kāpēc ieradumi ne vien izšķir uzņēmuma peļņu vai zaudējumus, bet var pat būt dzīvības un nāves jautājums, autors Čārlzs Duhigs ļauj lasītājam paviesoties Starbucks kafejnīcu ķēdē, lielveikalos Target, Rika Vorena tūkstošgalvainajā megadraudzē, Amerikas Nacionālās futbola līgas ģērbtuvēs, ASV Top 40 radiostacijās, lielākajās slimnīcās un citviet. Iepazinies ar simtiem akadēmisku pētījumu un intervējis vairāk nekā 300 zinātnieku un uzņēmumu vadītāju, Č. Duhigs  argumentēti pierāda, ka pietiek izmainīt tikai vienu (īsto!) ieradumu, lai izmainītos gandrīz visas dzīves jomas.

Reklāma
Reklāma


Č. Duhigs savij nopietnus zinātniskus pētījumus ar aizraujošiem stāstiem iz dzīves, lai izskaidrotu, kā darbojas ieradumu mehānisms un kā to mainīt. Šīs zināšanas ļauj ikvienam pārveidot biznesu, apkārtējo sabiedrību un galu galā pašam savu dzīvi. Autors uzsver – ieradumu maiņa ne vienmēr ir viegla un ātra. Bieži vien tā nepavisam nav vienkārša. Tomēr tas ir iespējams. Un tagad mēs saprotam, kā.
Pieejama arī e-grāmata.
No angļu valodas tulkojis Jānis Barons.

 

Ieskaties: www.zvaigzne.lv