Ko bērni dara vasarā? Aicinām vecākus dalīties pieredzē par to, kā bērni pavada vasaras brīvlaiku
Pavisam drīz būs beidzies skolas mācību gads, un bērnu dienas plānojums būs vecāku un bērnu pašu atbildībā. Sekojot projekta Skola 2030 mērķim - “lai ikviens jaunietis kļūtu par mērķtiecīgu un lietpratīgu savas profesionālās nākotnes veidotāju”, vēlamies apzināt labās prakses saturīgas vasaras pavadīšanas jomā.
Vai visus trīs vasaras mēnešus bērniem ir tikai jāatpūšas, un
kā? Varbūt vecākiem ir labas idejas kā ārpus skolas laika
iedzīvināt izglītības jomā iecerētās caurviju prasmes – “domāšanu
un radošumu, digitālo pratību, pašvadību, sadarbību un
līdzdalību”.
Tādēļ aicinām vecākus dalīties savā pieredzē un arī pārdomās un
problēmās, kas saistītas ar bērnu brīvā laika pavadīšanu un vasaras
aktivitāšu organizēšanu. Lūk, pirmie stāstījumi, kas varētu
noderēt iedvesmai. Droši pievienojiet savus pieredzes stāstus
komentāros vai sūtiet e-pastā: iveta@bernulabklajiba.lv, ja
vēlaties palikt anonīmi.
Anna, 3. un 2. klases skolnieku mamma
Mums ir paveicies, jo kaimiņos dzīvo ļoti aktīva trīs bērnu ģimene.
Mamma regulāri rīko dažādus pasākumus saviem un kaimiņu bērniem,
piemēram, iestudē ludziņas, mācās jāņu dziesmas, cep cepumus. Tās
ir pāris stundās dienā, kad bērni ir pieskatīti un nodarbināti.
Mūsu kā vecāku uzdevums ir nodrošināt cienastu kopīgajam piknikam,
kas seko pēc aktivitātēm, un iegādāties nodarbībai nepieciešamās
lietas. Šogad dēls patstāvīgi ar velosipēdu pēcpusdienā dodas uz
treniņu, meitai tikmēr ir klavierspēles nodarbība pie netālu
dzīvojošas klavierskolotājas. Mūsu vasaras plāns ir gatavs: ilgāks
rīta miegs, priekšpusdienas nodarbības kaimiņos, pusdienu
uzsildīšana, treniņš un tad līdz vecāku ierašanās brīdim, var arī
nedaudz spēlītes paspēlēt.
Inese, 4. klases skolnieka mamma
Jau otro gadu mēs organizējam klases vasaras piedzīvojumu. Tā ir
nedēļa, ko klasesbiedri pavada kopā, un dienas aktivitātes
viņiem nodrošinām mēs vecāki paši. Pirmkārt, tā ir viena organizēta
vasaras nedēļa, ko bērni pavada jēgpilni, otrkārt, tā ir iespēja
bērniem iepazīties ar vecāku talantiem, jo katrs rīkojam vismaz
vienu prasmju nodarbību. Kopā braucam peldēties, ciemojamies lauku
saimniecībā un apmeklējam apkārtnes kultūras un dabas objektus. Šis
piedzīvojums gan stiprina klases kolektīvu, gan palīdz
bērniem pašorganizēties, jo te diezgan daudz kas ir atkarīgs
no viņiem – sākot ar kārtību un tīrību istabiņās un beidzot ar deju
uzvedumiem vai spēlēm, ko paši organizē. Jā, svarīgs vasaras
piedzīvojuma noteikums – našķi un telefoni glabājās aiz atslēgas
vecāku istabā.
Zane, 5.un 6. klases skolnieku mamma
Katru gadu maijā man sākas pamatīgs stress, kas pāriet tikai
septembrī. Mums ir divi puikas, kas pārsvarā
vasaru pavada pie ekrāniem. Dzīvojam nomalē, un, lai arī netālu ir
citi bērni, mūsējie nelabprāt ar tiem draudzējas. Puišiem ir
treniņi katru dienu, es atskrienu uz mājā pusdienlaikā nokontrolēt
situāciju. Mums nav lauki, kur atdot bērnus uz vasaru, vecvecāki ir
strādājoši un arī ne šajā pilsētā. Pirmajos skolas gados, es
vasarās gāju prom no darba, bet tagad vairs to nevaru atļauties. Es
zinu, ka video spēles un youtube nav labākais laika pavadīšanas
veids bērniem, bet viņi nu jau ir tādā vecumā, kad otra tuvākā
alternatīva ir
klaiņošana, un tā mani biedē vēl vairāk.
Iveta, 4. klases skolnieka mamma
Vairāki klases vecāki esam apvienojošies, lai nodrošinātu bērniem
kopīgas aktivitātes vasarā. Katram ir savs dienas ritms, bet
aptuveni reizi nedēļā kādam no mums ir “atvērtā māja”, kad bērni
var nākt ciemos un kopīgi darboties. Pārsvarā tie ir puiši, kas
turas kopā arī skolas laikā, kas nozīmē, ka viņiem nekas īpaši nav
jāorganizē, paši tiek ar sevi galā. Vecākiem, kuru mājā satikšanās
notiek, ir jānodrošina pusdienas un vismaz attālināti jābūt lietas
kursā, par notiekošo. Katrā mājā ir savas darbošanās iespējas un
arī noteikumi, piemēram, “ekrānu aizliegums”, kas nozīmē, kamēr
puiši ir kopā, ekrāni nav atļauti, izņemot, ja viņi uzņem video vai
dodas spēlēt slēpņošanu. Zinu un priecājos, ka līdzīgas vasaras
aktivitātes ir arī klases meiteņu mājās.
Renāte, 5. klases skolnieces mamma
Vasarai ir diezgan strikts grafiks, kas saskaņots ar vecāku un
vecvecāku atvaļinājumiem. Ir vismaz trīs nometnes, ko plānojam
laicīgi, tad pa nedēļām dzīvošana pie krustmātes laukos un vectēva
citos laukos. Ome jau vairākus gadus organizē mazbērnu nedēļu pie
sevis, kad uzņem visus skolniekus kopā pie sevis pilsētas dzīvoklī.
Vasara ir kārtīgs menedžments. Pirmajā klasē mums bija ļoti grūta
vasara, jo meita negribēja braukt viena prom no manis, katra nedēļā
sākās un beidzās ar asarām. Bet neviens darba devējs nedod trīs
mēnešu atvaļinājumu, tādēļ kaut kas ir jāupurē. Nu jau meita ir
pieradusi vasarās būt prom no mājām. Bet es jau sāku gatavoties
dēla pirmās klases vasaras pārdzīvojumiem.
Dalīties pieredzē rosina: biedrība “Latvijas Bērnu labklājības
tīkls”, Latvijas vecāku organizācija “Mammamuntetiem.lv”,
izglītības portāls “E-klase.lv”