Ko bērni dara vasarā? Aicinām vecākus dalīties pieredzē par to, kā bērni pavada vasaras brīvlaiku

Pavisam drīz būs beidzies skolas mācību gads, un bērnu dienas plānojums būs vecāku un bērnu pašu atbildībā. Sekojot projekta Skola 2030 mērķim - “lai ikviens jaunietis kļūtu par mērķtiecīgu un lietpratīgu savas profesionālās nākotnes veidotāju”, vēlamies apzināt labās prakses saturīgas vasaras pavadīšanas jomā.

Foto: freepik.com

FOTO: Mammamuntetiem.lv

Foto: freepik.com

Vai visus trīs vasaras mēnešus bērniem ir tikai jāatpūšas, un kā? Varbūt vecākiem ir labas idejas kā ārpus skolas laika iedzīvināt izglītības jomā iecerētās caurviju prasmes – “domāšanu un radošumu, digitālo pratību, pašvadību, sadarbību un līdzdalību”.


Tādēļ aicinām vecākus dalīties savā pieredzē un arī pārdomās un problēmās, kas saistītas ar bērnu brīvā laika pavadīšanu un vasaras aktivitāšu organizēšanu. Lūk, pirmie stāstījumi, kas varētu noderēt iedvesmai. Droši pievienojiet savus pieredzes stāstus komentāros vai sūtiet e-pastā: iveta@bernulabklajiba.lv, ja vēlaties palikt anonīmi.
 

Anna, 3. un 2. klases skolnieku mamma
Mums ir paveicies, jo kaimiņos dzīvo ļoti aktīva trīs bērnu ģimene. Mamma regulāri rīko dažādus pasākumus saviem un kaimiņu bērniem, piemēram, iestudē ludziņas, mācās jāņu dziesmas, cep cepumus. Tās ir pāris stundās dienā, kad bērni ir pieskatīti un nodarbināti. Mūsu kā vecāku uzdevums ir nodrošināt cienastu kopīgajam piknikam, kas seko pēc aktivitātēm, un iegādāties nodarbībai nepieciešamās lietas. Šogad dēls patstāvīgi ar velosipēdu pēcpusdienā dodas uz treniņu, meitai tikmēr ir klavierspēles nodarbība pie netālu dzīvojošas klavierskolotājas. Mūsu vasaras plāns ir gatavs: ilgāks rīta miegs, priekšpusdienas nodarbības kaimiņos, pusdienu uzsildīšana, treniņš un tad līdz vecāku ierašanās brīdim, var arī nedaudz spēlītes paspēlēt.
 

Inese, 4. klases skolnieka mamma
Jau otro gadu mēs organizējam klases vasaras piedzīvojumu. Tā ir nedēļa, ko klasesbiedri pavada kopā, un dienas aktivitātes viņiem nodrošinām mēs vecāki paši. Pirmkārt, tā ir viena organizēta vasaras nedēļa, ko bērni pavada jēgpilni, otrkārt, tā ir iespēja bērniem iepazīties ar vecāku talantiem, jo katrs rīkojam vismaz vienu prasmju nodarbību. Kopā braucam peldēties, ciemojamies lauku saimniecībā un apmeklējam apkārtnes kultūras un dabas objektus. Šis piedzīvojums gan stiprina klases kolektīvu, gan palīdz bērniem pašorganizēties, jo te diezgan daudz kas ir atkarīgs no viņiem – sākot ar kārtību un tīrību istabiņās un beidzot ar deju uzvedumiem vai spēlēm, ko paši organizē. Jā, svarīgs vasaras piedzīvojuma noteikums – našķi un telefoni glabājās aiz atslēgas vecāku istabā.
 

Zane, 5.un 6. klases skolnieku mamma
Katru gadu maijā man sākas pamatīgs stress, kas pāriet tikai septembrī. Mums ir divi puikas, kas pārsvarā
vasaru pavada pie ekrāniem. Dzīvojam nomalē, un, lai arī netālu ir citi bērni, mūsējie nelabprāt ar tiem draudzējas. Puišiem ir treniņi katru dienu, es atskrienu uz mājā pusdienlaikā nokontrolēt situāciju. Mums nav lauki, kur atdot bērnus uz vasaru, vecvecāki ir strādājoši un arī ne šajā pilsētā. Pirmajos skolas gados, es vasarās gāju prom no darba, bet tagad vairs to nevaru atļauties. Es zinu, ka video spēles un youtube nav labākais laika pavadīšanas veids bērniem, bet viņi nu jau ir tādā vecumā, kad otra tuvākā alternatīva ir
klaiņošana, un tā mani biedē vēl vairāk.
 

Reklāma
Reklāma

Iveta, 4. klases skolnieka mamma
Vairāki klases vecāki esam apvienojošies, lai nodrošinātu bērniem kopīgas aktivitātes vasarā. Katram ir savs dienas ritms, bet aptuveni reizi nedēļā kādam no mums ir “atvērtā māja”, kad bērni var nākt ciemos un kopīgi darboties. Pārsvarā tie ir puiši, kas turas kopā arī skolas laikā, kas nozīmē, ka viņiem nekas īpaši nav jāorganizē, paši tiek ar sevi galā. Vecākiem, kuru mājā satikšanās notiek, ir jānodrošina pusdienas un vismaz attālināti jābūt lietas kursā, par notiekošo. Katrā mājā ir savas darbošanās iespējas un arī noteikumi, piemēram, “ekrānu aizliegums”, kas nozīmē, kamēr puiši ir kopā, ekrāni nav atļauti, izņemot, ja viņi uzņem video vai dodas spēlēt slēpņošanu. Zinu un priecājos, ka līdzīgas vasaras aktivitātes ir arī klases meiteņu mājās.
 

Renāte, 5. klases skolnieces mamma
Vasarai ir diezgan strikts grafiks, kas saskaņots ar vecāku un vecvecāku atvaļinājumiem. Ir vismaz trīs nometnes, ko plānojam laicīgi, tad pa nedēļām dzīvošana pie krustmātes laukos un vectēva citos laukos. Ome jau vairākus gadus organizē mazbērnu nedēļu pie sevis, kad uzņem visus skolniekus kopā pie sevis pilsētas dzīvoklī. Vasara ir kārtīgs menedžments. Pirmajā klasē mums bija ļoti grūta vasara, jo meita negribēja braukt viena prom no manis, katra nedēļā sākās un beidzās ar asarām. Bet neviens darba devējs nedod trīs mēnešu atvaļinājumu, tādēļ kaut kas ir jāupurē. Nu jau meita ir pieradusi vasarās būt prom no mājām. Bet es jau sāku gatavoties dēla pirmās klases vasaras pārdzīvojumiem.


Dalīties pieredzē rosina: biedrība “Latvijas Bērnu labklājības tīkls”, Latvijas vecāku organizācija “Mammamuntetiem.lv”, izglītības portāls “E-klase.lv”