Kolēģi tevi klusībā nicina!? Varbūt kāds no šiem paradumiem piemīt arī tev?
Daži biroja etiķetes aspekti ir saistīti ar paaudžu atšķirībām, savukārt citi ir izturējuši laika pārbaudi. Lielākā daļā gadījumu tāds mūsu uzvedības modelis, kādu izvēlamies, komunicējot ar draugiem un ģimenes locekļiem, tomēr neiederēsies darba vidē. Taču problēma ir tā, ka cilvēki, kuri darbavietā neadekvāti uzvedas, bieži vien pat neapjēdz, ka ar savu rīcību šauj pār strīpu, raksta "The Business Insider".
Piedāvājam dažus piemērus, kā nevajadzētu izturēties darbavietā,
ja nevēlies zaudēt kolēģu cieņu un likt apkārtējiem tevi paciest kā
zobu sāpes.
1. Pārāk daudz detaļu
Nebeidzama stāstīšana par to, cik jautri pavadīji nedēļas nogali,
bilžu rādīšana telefonā, kā kopā ar bērniem ballītes laikā taisīji
selfijus, pēdējā randiņa pārstāsts visos sīkumos... Tas viss,
protams, ir interesanti – bet... tikai tev. Citiem šāda lielīšanās
liks secināt, ka patiesībā esi narciss, kuram nemitīgi vajag
uzmanību. Turklāt, ja kolēģiem regulāri atklāsi pārāk daudz privātu
detaļu, viņi var secināt, ka esi garīgi nenobriedis cilvēks, kuram
ir problēmas ar diskrētuma ievērošanu. Labākais veids, kā saprast,
vai tas, ko gribat citiem stāstīt, viņus patiešām interesē, ir
pastāstīt sarunas interesantāko daļu un tad pavērot, vai cilvēki
turpina klausīties.
2. Nebeidzama sūdzēšanās
Protams, cilvēkiem ir tiesības darbā reizēm paust savu
neapmierinātību, lai noteiktas lietas tiktu mainītas, pilnveidotas
un tamlīdzīgi. Taču ir cilvēki, kuri sūdzas teju par visu, un bez
jebkāda pamata. Ja tev kaut kas nepatīk, tad ķeries pie rīcības –
izdomā, kā to mainīt, un dari to, nevis staigā apkārt īdēdams.
3. Meli un zaglīgums
Ir cilvēki, kuri uzskata, ka nevainīga melošana ir normāla un
pieņemama lieta. Visi taču reizēm mēdzam pārspīlēt, vai ne? Kas tur
slikts? Taču ir cilvēki, kuri melus uzskata par meliem, viņi nespēj
vienkārši “pieciest” nepatiesību un izlikšanos. Tāpat arī ir
cilvēki, kuri uzskata, ka tas nav nekas īpašs – ņemt no darbavietas
dažādas lietas un nest tās mājās (kancelejas preces, kolēģiem
piederošas vai biroja inventārā esošas krūzītes u.tml.). Sīkas
neētiskas darbības tomēr ir un paliek neētiskas darbības un, ja
kolēģi redzēs, ka šādi rīkojies, viņi secinās, ka neētiski
izturēsies arī nopietnās situācijās.
4. Slinkošana
Katram savu darbu jau tāpat ir pāri galvai, tāpēc pārsvarā tomēr
cilvēkiem nav ne laika, ne vēlēšanās darīt vēl arī savu kolēģu
nepaveikto. Komandā strādājoši cilvēki lieliski redz, kurš no
visiem savus darbus neizdara. Šāda slinkošana radīs tikai spriedzi
kolēģi vidū. Neuzkrauj savus darbus citiem vai arī meklē darbu, kas
tevi pietiekami motivēs neslinkot.
5. Kavēšanās
Ja regulāri kavē darbu, sapulci, termiņus, pārējiem apniks tev par
visu atgādināt. Šādas uzvedības dēļ kolēģiem šķitīsi egoistisks,
neorganizēts cilvēks, kurš neciena pārējos. Mūsdienās ir bezgalīgi
daudz iespēju nodrošināt, lai tu visur ierastos laikus. Centies šīs
iespējas izmantot vai arī tev neviens vairs neuzticēsies.
6. Elsošana
Katram dzīvē gadās grūti mirkļi. Ja reizēm darbā gadās ļauties
emocijām vai nobirdināt kādu asaru – nekas traģisks, tas ir tikai
cilvēciski. Taču nemitīga staigāšana saraudātām acīm, atklāta
elsošana vai pat publiskas histērijas lēkmes nudien liks cilvēkiem
no tevis novērsties.
7. Aprunāšana
Citiem varbūt interesē klausīties, kā tu aprunā Jāņa amata
paaugstinājumu vai Kristīnes ģimenes problēmas, taču atceries, ka
vienlaikus cilvēki pēc tā spriež arī par tevi. Un secina, ka tev
nevar uzticēt sensitīvu informāciju.
8. Lamāšanās
Mūsdienās nevienu vairs nepārsteidz lamuvārdi pat televīzijā, kur
nu vēl darbavietā. Taču cilvēku prātos tā tomēr tiek klasificēta kā
neadekvāta uzvedība. Ja nepratīsi atšķirt, kurā situācijā drīkst un
kurā nevajadzētu lietot necenzētus vārdus, tevi vairs neaicinās uz
augstāka līmeņa sapulcēm. Savukārt pieklājība un diskrētums ļaus
iemantot cieņu apkārtējo acīs.
9. Nepiemērots apģērbs
Lieliski, ka lielākajā daļā biroju mūsdienās vairs netiek
pieprasīts, lai visi staigātu uzvalkos, kostīmos un nēsātu
kaklasaiti. Taču ierasties darbā sportatērpā vai pat pidžamai
līdzīgā apģērbā gan nevajadzētu – pat piektdienā ne. Vienmēr ir
labi ģērbties mazliet svinīgāk, nekā tiek pieprasīts.
10. Divkosība
“Dari tā, kā es teicu, bet pats neizdarīju” – šis princips nav
labākais veids, kā palīdzēt citiem. Šāda attieksme pazeminās tavu
autoritāti. Rādi piemēru ar saviem darbiem, bet ne vārdiem. Esi
patiess, un cilvēki tevi cienīs.
11. Vainot citus
Cienīti un augstu novērtēti ir tie cilvēki, kuri uzņemas atbildību
par saviem darbiem. Vienmēr vainojot citus, tu patiesībā izrādīsi
savu bezatbildīgumu un maziskumu. Karjeras iespējas paveras tiem,
kuri spēj cilvēkus apvienot, nevis sarīdīt citu pret citu.
Avots: www.kasjauns.lv