Kāda ir bērna fiziskajai, garīgajai un intelektuālajai attīstībai labvēlīga vide?

Skola, kas sastāv no gariem gaiteņiem un klašu telpām, kuras veidotas, lai skolotājs var stāvēt klases priekšā un uzrunāt skolēnus, kuri sēž solu rindās, pamazām paliek pagātnē. Ja vēlamies, lai skolēni ir motivēti un mācās sadarboties, nepieciešama arī atbilstoša mācību vide – jēgpilna, ilgtspējīga, tāda, kas rosina pētīt, mācīties un radīt - fiziskajai, garīgajai un intelektuālajai attīstībai labvēlīga vide. Skola, kuras iekārtojums veicina sadarbību un atbalstu, vienlaikus domājot arī par tehniskajām lietām – svaiga gaisa un kvalitatīvas ventilācijas sistēmas nozīmi, kā arī dabas materiālu pozitīvo ietekmi uz cilvēku labsajūtu, stāsta arhitektu biroja “ar.4” vadītājs, arhitekts Andris Vītols.
Ja vēlamies, lai skolēni ir motivēti un mācās sadarboties, nepieciešama arī atbilstoša mācību vide – jēgpilna, ilgtspējīga, tāda, kas rosina pētīt, mācīties un radīt - fiziskajai, garīgajai un intelektuālajai attīstībai labvēlīga vide.

FOTO: Shutterstock.com

Ja vēlamies, lai skolēni ir motivēti un mācās sadarboties, nepieciešama arī atbilstoša mācību vide – jēgpilna, ilgtspējīga, tāda, kas rosina pētīt, mācīties un radīt - fiziskajai, garīgajai un intelektuālajai attīstībai labvēlīga vide.

Daba ienāk telpās 

Mūsdienās skolēni darbojas individuāli un dažādās grupās, risinot lielākos un mazākus projektos balstītus uzdevumus, tāpēc skolu telpām jābūt daudzfunkcionālām un radošām – dažāda lieluma, formas un izmēra klašu telpas ar elastīgu plānojumu, telpas mazām grupām, vietas, kur koncentrēties individuālam darbam, kā arī radoši atpūtas stūrīši un pēc iespējas lielāka dabas klātbūtne arī iekštelpās – augi un citi zaļie risinājumi, dabiski apdares materiāli u.tml. 

 

Akustikas un ventilācijas nozīme 

Skolas vide ļoti lielā mērā ietekmē bērnus un viņu labsajūtu, kas attiecīgi atspoguļojas arī mācību procesā. Piemēram, ka mācību telpās ir laba akustika, skolēniem un skolotājiem nav nepieciešama papildus piepūle, lai sadzirdētu un tiktu sadzirdēti. Iespējams, tas šķiet sīkums, taču, pavadot skolā vairākas stundas, dienas beigās tas būtiski ietekmēs noguruma līmeni. 

Vēl būtisks aspekts ir arī ventilācija – ne tikai domājot par dažādu vīrusu izplatības samazināšanu, kas ir īpaši svarīgi, piemēram, gripas sezonas laikā, bet atceroties, kā svaigs gaiss var ietekmēt mūsu koncentrēšanās spējas un samazināt nogurumu. 

Atbilstošs mitruma, temperatūras un CO2 līmenis telpās tiešā veidā ietekmēs gan bērnu, gan pedagogu labsajūtu. Neatbilstošs CO2 līmenis samazina mūsu darba spējas, pasliktina koncentrēšanos un kopējo labsajūtu un veselību. Arī temperatūra ir būtisks faktors, kas nosaka labsajūtu telpā, jo īpaši saulainajās dienās, kad telpas uzkarst. Lai nodrošinātu atbilstošu temperatūru, nepietiek tikai ar logu atvēršanu vai aizvēršanu, turklāt, atvērts logs nozīmē, ka telpā būs arī papildus putekļi un trokšņi, tāpēc izšķiroša loma ir tieši ventilācijai. 

 

Dabiski materiāli būvniecībā un iekštelpās 

Reklāma
Reklāma

Domājot par vidi skolā, svarīgs elements ir arī dabas klātbūtne, piemēram, veidojot privātās vidusskolas “Patnis” jaunās telpas, gan būvniecības, gan iekštelpu dizainā tiek izmantoti pēc iespējas vairāk dabas materiāli – tas ne tikai rada vizuālu dabas klātbūtni, bet arī veicina patīkamu smaržu. Dabīgi krāsu pigmenti, atbilstošs grīdas segums, koka elementi interjerā, augi – visi šie elementi pozitīvi ietekmē skolēnu labsajūtu un veicina koncentrēšanos mācībām. 

 

Izglītot par dabas resursu taupīšanu un ilgtspēju 

Labākais veids, kā bērnus un jauniešus izglītot par enerģijas taupīšanu un videi draudzīgu risinājumu nozīmi, ir ieviest šos risinājumus skolā. Efektīva apkures sistēma ar zemu patēriņu, videi draudzīgs apkures veids, piemēram, siltumsūknis un iespēja kopīgi sekot līdzi tam, cik daudz enerģijas patērē skolas ēka, viennozīmīgi veicinās skolēnu izpratni par ilgtspēju, elektroenerģijas un ūdens resursu taupīšanu, kā arī palīdzēs ieviest pozitīvus ieradumus arī savā ikdienā.

Mūsdienu mācību process pieprasa arī atteikšanos no ierastās klases formas un iekārtojuma. Formāts – skolotājs klases priekšā un vairākas solu rindas skolēniem, ir pagātne. 

Radošam mācību procesam, nepieciešamas telpas, ko iespējams brīvi pielāgot un pārveidot. 

Turklāt, svarīgi atcerēties, ka mācību process veiksmīgi var notikt arī ārā.  

Skola jau sen vairs nav vieta tikai zināšanu iegūšanai – tā ir vieta, kurā socializēties, pilnveidoties un attīstīt savus talantus. Vienlaikus skola var būt arī vieta, kurā iegūt izpratni par to, kā dzīvot dabai draudzīgāk un kā veidot apkārtējo vidi. Ja skolā ir pārdomāta, mūsdienīga un ilgtspējīga vide, tas nosakņojas jauniešu zemapziņā un palīdz nākotnē veidot sakārtotu vidi sev apkārt.

Saistītie raksti