Sāku dzīvesveida revīziju un testēju smūtiju atslodzes dienas

“Kāda gan jēga no smuka ģīmja, ja ķermenis neglīts?!” reiz sarunā par veselības uzturēšanas likumiem, izsaucās Latvijā pazīstamā Ziņģīte. “Kāpēc sievietes parasti no rītiem pucē tikai ģīmi? Cilvēks ir pievilcīgs tikai tad, kad skaists ir arī viņa ķermenis.” Šos Ziņģītes zelta vārdus atcerējos, ieturot smūtiju atslodzes dienas un priecājoties, ka šādi lutinu arī ķermeni. 

FOTO: Mammamuntetiem.lv

Nolēmu tagad un tūlīt sākt sava dzīvesveida revīziju, neatrunājoties ar mūžīgo laika trūkumu. Pirmais izaicinājums, ko pieņēmu - smūtiju atslodzes dienas, ko piedāvā CityBalance.lv.

 

Esmu tādā vecumposmā un brīdī (3 bērni, jau pāri 35), kad ķermenis ne vairs izskatās, ne uzvedas tā kā 20 vai 25 gados. Tomēr esmu pārliecināta, ka sieviete var izskatīties brīnišķīgi (tātad ne tikai seja, bet arī ķermenis un kopējā pašsajūta), neatkarīgi no vecuma un bērnu skaita, un vēl vairāk - neieturot prātu apstulbinošas diētas, bet gluži otrādi - turpinot baudīt kā ēdienus, tā dzērienus. Mans ieraksts nav par diētām, bet, ja tā var teikt - kā palikt skaistai un justies labi līdz kapa malai. Tas ir, skaistai savās un vīra acīs. 

Ciešanas, ko rada tievēšanas diētas, ietekmē sievieti kā personību. Diētas ir sievieti pazemojošas un traki, ja sieviete arī sporta zāli apmeklē ar mērķi notievēt - šis attālina sievieti no viņas pašas iekšējās gudrības.

Kad savā Facebook profilā ierosināju par šo sarunu, saņēmu pārdomu vērtus komentārus. Piemēram, apzinātas ēšanas trenere Inese Millere norādīja, ka ciešanas, ko rada diētas, ietekmē sievieti kā personību. Ka diētas ir sievieti pazemojošas un traki, ja sieviete arī sporta zāli apmeklē ar mērķi notievēt - šis komplekts speciālistes skatījumā attālina sievieti no viņas pašas iekšējās gudrības. Publiciste un feministe Linda Curika atzīmēja, ka sievietes allaž grib nomest “mistiskos 5 kg” un ka savā būtībā sieviešu mūžīgā neapmierinātība ar savu svaru ir skumja. Savukārt kāda mana draudzene atsūtīja vēstuli ar nopūtu - kāpēc gan sieviete nedrīkstētu kādreiz uzresnēt? Uzreiz no apkārtējiem atskan jautājums - kad tad bērniņš ir gaidāms? 

Kāpēc gan sieviete nedrīkstētu kādreiz uzresnēt? Uzreiz no apkārtējiem atskan jautājums - kad tad bērniņš ir gaidāms?

Mūsu ģimenes kopējo ēdienkarti varu dēvēt par veselīgu (dārzeņi, graudaugi, augļi, zivs, jā, gaļa varētu būt mazāk), bet acīmredzot runa par to, cik bieži un daudz ēdam. Arī ar sportu mūsu ģimene ir uz “tu” - 3 reizes nedēļā apmeklēju kikboksa treniņus, dienā vidēji nostaigāju 5km (ap 7500 soļiem). Un tomēr pašsajūta signalizēja - kaut kas nav labi, baigais smagums, pašai nav dzirksts. Bija sajūta - ja neko nemainīšu, pēc 10 gadiem liešu sūras asaras, ka savam ķermenim neesmu pievērsusies ātrāk.

 

smūtiju atslodzes dienasSMŪTIJU ATSLODZES DIENAS

Nolēmu tagad un tūlīt sākt sava dzīvesveida revīziju, neatrunājoties ar mūžīgo laika trūkumu. Pirmais izaicinājums, ko pieņēmu - smūtiju atslodzes dienas. Tā kā apmeklēju intensīvus treniņus, vispirms noskaidroju - kāds ir vienā dienā kopējais uzņemto kaloriju daudzums, jo no bada trīcošām rokām iet uz treniņu negrasos. Izklausījās pārliecinoši - 1400 kaloriju dienā!

Uztura speciāliste Guna Bīlande, veselības centra "ReCure" vadītāja, ir izveidojusi smūtiju atslodzes dienu programmu "City Balance". Pastāv iespēja izvēlēties ieturēt vienu, trīs vai piecas atslodzes dienas. Es izvēlējos trīs. Piedāvājums ir šāds - katru rītu saņemt svaigi gatavotus smūtijus visai dienai, un pārtikt tikai no tiem. Speciāliste ieteica atslodzes dienas ieturēt nedēļas vidū, jo tās darbīgākas un mazāk laika domāt par sabalansētu uzturu.

Ko es gaidīju no atslodzes dienām: viegluma sajūtu

Ko es saņēmu no atslodzes dienām: viegluma sajūtu! Un vēl šo to. Šos smūtijus es negribu pārlieku salielīt, jo pieļauju, ka citiem var būt citas sajūtas, reakcijas. Taču es ieguvu arī enerģiju. Jau vairākas sestdienas pēc funkcionālā treniņa apmeklējuma es visu dienu jutos kā salauzta. Smūtiju kūres nedēļā pēc sestdienas treniņa lidoju! Es nebiju to gaidījusi, tomēr pieļauju, ka šīs izmaiņas ir veicinājuši tieši smūtiji. Mani pārsteidza arī tas, ka samazinājās vēlme pēc kafijas. Un vēl viena lieta - man vairs tik ļoti nepūšas vēders. Varbūt šis ir pārāk delikāts jautājums, lai to apspriestu publiski, tomēr gribu dalīties, jo pirms aprunāšanās ar Gunu Bīlandi es nebiju iedomājusies, ka šai problēmai ir savi iemesli un ilgtermiņā var būt risinājums.

Reklāma
Reklāma

Vai mocīja bads? Nē. Lai arī speciāliste laiku pa laikam sazinājās ar mani, jautājot par pašsajūtu, pēc atslodzes dienām ledusskapī atradu vienu aizmirstu smūtija pudeli. Smūtiji jādzer ik pēc divām trim stundām, ļaujot kuņģim atpūsties. Katru dienu tie ir citi un man ļoti, ļoti garšoja! Tiesa, otrās dienas vakarā gribējās kaut ko sakošļāt ar zobiem - košļāšanas pēc. Ja nu programmas laikā tomēr prasās apēst kaut ko papildus, tad, rūpīgi sakošļājot, atļauts apēst ne vairāk kā 4-5 riekstus, 1 ābolu vai 1 burkānu. Ja visgrūtāk bez ēšanas ir izturēt tieši vakaru, tad sarīvē burkānu vai ķirbi un apslaka ar apelsīnu sulu un pārkaisa ar kanēli; klāt var pievienot ½ avokado. Tiesa, man nebija vēlmes pēc papildu uztura.

Biežas galvassāpes, nogurums, gremošanas problēmas un vēdera pūšanās ir tikai dažas no pazīmēm, kas liecina par ķermenī uzkrātajiem toksīniem. 

SMŪTIJU Atslodzes dienas city balanceKāds labums no smūtiju atslodzes dienām? "21. gadsimts ir toksiskākais laiks, kurā dzīvo cilvēce. Ēdiens, ūdens, gaiss, vide – it visur sastopamies ar piesārņojumu, kas kaitē veselībai," stāsta City Balance programmas veidotāja Guna Bīlande. "Biežas galvassāpes, nogurums, gremošanas problēmas un vēdera pūšanās ir tikai dažas no pazīmēm, kas liecina par ķermenī uzkrātajiem toksīniem, un šīs sajūtas var būt motīvs, lai uzsāktu kādu atslodzes programmu, palīdzot organismam attīrīties un atjaunoties. Ņemot vērā, ka urbānajā vidē ir gana grūti veikt lielāko daļu organisma attīrīšanas jeb detoksikācijas programmu, mēs esam atraduši risinājumu, kas palīdz dot atelpu organismam un uzlādēt to ar pozitīvu enerģiju. Katrs City Balance kokteilis ir bagāts ar vitamīniem, antioksidantiem un šķiedrvielām un ir pagatavots, izmantojot maksimāli daudz Latvijā izaudzētos produktus – augļus, ogas un dārzeņus." Speciāliste piebilst, ka programmu gan nevajadzētu ieplānot ļoti intensīvas darba slodzes laikā vai uzreiz pēc slimošanas, kad organismam tāpat jau ir stress.

Katrs City Balance kokteilis ir bagāts ar vitamīniem, antioksidantiem un šķiedrvielām un ir pagatavots, izmantojot maksimāli daudz Latvijā izaudzētos produktus – augļus, ogas un dārzeņus.

Kāds ir smūtiju sastāvs? Programmas ietvaros katru dienu saņēmu septiņas 500 ml pudeles - 2 pudeles ūdens ar čia sēklām un 5 pudeles ar svaigiem smūtijiem. Rīti jāsāk, izdzerot glāzi ūdens vai zāļu tējas, tad jāizdzer ūdens pudeles ar čia sēklām un tālāk smūtiji, kas katrs sanumurēts atbilstoši dzeršanas secībai. Protams, šos smūtijus ir iespējams pagatavot arī mājās, bet ir vajadzīgas tik daudz un dažādas sastāvdaļas, un tik daudz laika, cik nedēļas vidū man nav. Te dažu smūtiju sastāvdaļas: Banāni, āboli, upenes, ķirbis, kaņepju proteīns, medus, ūdens; āboli, citrons, spināti, bio auzu pārslas, kaņepju proteīns, kanēlis, bio augu piens, ūdens; zemenes, bio auzu pārslas, kaņepju proteīns, ziedputekņši, bio augu piens, bio riekstu sviests, ūdens.

inga akmentiņa-smildziņa

Turpmāk, dodoties komandējumos vai aizņemtās sapulču dienās, mans sabiedrotais būs smūtijs.

Vai turpināšu atslodzes dienas? Šobrīd smūtijošanos es redzu, kā sev piemērotu. Vienas dienas atslodzes dienas varot ieturēt katru nedēļu, savukārt trīs dienu - divas reizes mēnesī (piecu dienu smūtiju programma nav man). Es sliecos par labu trīs dienām divas reizes mēnesī. Atslodzes dienu laikā man iekrita komandējumi uz pasākumiem citās Latvijas pilsētās, un biju laimīga, ka man līdzi ir sava maltīte. Diemžēl Latvijā, uzņemot viesus, joprojām spēcīga tradīcija ir uzkodu galdā celt tikai bulciņas un kūciņas, par svaigiem augļiem un dārzeņiem aizmirstot pilnībā. Tad nu turpmāk arī sapulču un komandējumu dienās smūtiji būs mani sabiedrotie!

 

Par sava dzīvesveida revīziju turpināšu rakstīt, izpētes lauks vēl diezgan plašs.

 

Autore: Inga Akmentiņa-Smildziņa, Mammamuntetiem.lv vadītāja