Saudzē kājas! Vēnu veselība

Problēmas ar vēnu veselību var novest pat līdz operācijai, tāpēc rūpes par to veselību ir svarīgas. Ikdienā saslimšana var izpausties dažādi – smaguma sajūta, pietūkušas potītes, krampji, paplašinātas un izspiedušās vēnas, pigmentācija potītes rajonā, nieze vai, nopietnākā gadījumā, pat čūlas.

Foto: Santa Krieva

FOTO: Mammamuntetiem.lv

Foto: Santa Krieva

Zināšanai
Mūsu organismā ir divu veidu asinsvadi – artērijas un vēnas. Pa artērijām asinis no sirds plūst uz audiem, bet pa vēnām tās no audiem atgriežas atpakaļ sirdī, tādējādi, asinīm plūstot pa kāju vēnām, tās virzās pretēji gravitācijai. Lai veicinātu asiņu plūsmu kājās, muskuļi saraujas un darbojas kā sava veida pumpji. Lai nodrošinātu, ka asinis pa vēnām neplūst atpakaļ, to sieniņās ir vārstuļi – veidojumi, kas atgādina kabatiņas. Ja vārstuļi nepilda savas funkcijas, tad rodas varikozas vēnas. Gadiem ejot, vēnas kļūst mazāk elastīgas, tās it kā izstaipās, atsevišķās daļās ir atšķirīgs diametrs, vēnu sieniņās notiek dažādas pārmaiņas, un tās kļūst varikozas. Vēnas ir zilā krāsā, jo tajās atrodas ar skābekli nabadzīgas asinis. Varikozās vēnas ir redzamas kā vēnu mezgli un izliekumi, tās ir pietūkušas. Visbiežāk varikozas vēnas parādās uz kājām, kur tās ir vistuvāk ādai, kaut gan varikozas vēnas var parādīties jebkurā ķermeņa daļā.

Riska grupā ir cilvēki ar palielinātu ķermeņa masu, cilvēki ar dažādiem kāju ievainojumiem, mazkustīgu dzīvesveidu un sēdošā darba veicēji.

Kas slimo?
No saviem vecākiem cilvēks manto īpašības, kas nosaka vēnu izturību. Ja vecāki slimo ar vēnu varikozi, tad arī bērniem ir palielināts saslimšanas risks. Cilvēkiem, kuriem ir kaut neliela varikozā kāju vēnu paplašināšanās, nav piemērots darbs, kas saistīts ar ilgstošu stāvēšanu vai sēdēšanu. Tāpat riska grupā ir cilvēki ar palielinātu ķermeņa masu, cilvēki ar dažādiem kāju ievainojumiem, mazkustīgu dzīvesveidu un sēdošā darba veicēji. Varikozas vēnas biežāk novērojamas sievietēm nekā vīriešiem, to skaidro ar hormonu līmeņu izmaiņām pubertātes, grūtniecības un menopauzes laikā, to rašanos iespēju var palielināt arī iekšķīgi lietojamo kontracepcijas līdzekļu lietošana un hormonaizvietojošā terapija. Sievietēm varikozas vēnas bieži rodas grūtniecības laikā, jo palielinās ķermeņa masa, bet pēc dzemdībām tās var atkal pazust, it īpaši pirmās grūtniecības laikā.

Kā atpazīt?
Pirmie slimības izraisītie traucējumi ir noguruma un smaguma sajūta kājās, galvenokārt vakarā. Var būt arī īslaicīgas muskuļu krampju lēkmes. Vēlāk rodas apakšstilbu tūska un pārmaiņas ādā — tā kļūst plāna, gluda, brūngana. Var izveidoties plašas, sāpīgas, grūti dzīstošas apakšstilbu ādas čūlas, kuru rašanos veicina mehāniski bojājumi. Plīstot kādam no vēnu mezgliem, rodas stipra asiņošana. Varikozās vēnas viegli iekaist. Iekaisušā vēnu mezgla apvidū āda kļūst sārta un sāpīga. Šāds iekaisums veicina straujāku slimības progresēšanu.

Pirmie slimības izraisītie traucējumi ir noguruma un smaguma sajūta kājās, galvenokārt vakarā.

Reklāma
Reklāma

Padomi:
Guļot turi kājas paceltā stāvoklī!
Nēsā apavus ar vidēji augstu papēdi! Apavi ar augstiem papēžiem nenāk par labu kāju vēnām, ikru muskulis pietiekami nesaraujas un ir apgrūtināta asiņu aizplūšana.
Pēc dušas noskalo kājas ar aukstu ūdeni!
Ilgi sēžot vai stāvot, periodiski vingriniet kājas!
Racionāli ēd un cīnies ar lieko svaru!
Nodarbojies ar soļošanu, peldēšanu, brauc ar velosipēdu!
Izvairies no lielu smagumu pārnēsāšanas un ilgstošas stāvēšanas uz kājām!
Sēžot neliec vienu kāju krusteniski pār otru, lai netiktu noslogota asinsrite!

No kā ir jāizvairās?
No karstas vannas, saunas, no ilgstošas uzturēšanās saulē, jo siltuma iedarbība veicina vēnu paplašināšanos.
No pieguļoša apģērba nēsāšanas un šauriem neērtiem apaviem, lai nerastos venozās atteces traucējumi. Nedrīkst valkāt korsetes, spiedošas zeķes saites u.c. apģērba gabalus, kas traucē venozo asiņu atplūdi no kājām.
No pārāk lielas fiziskās slodzes, piemēram, airēšanas, tenisa, smagatlētikas (lai novērstu spiediena paaugstināšanos uz vēnu sieniņām).
No ilgstošas atrašanās sēdus un īpaši stāvus.

Vingrinājumi:
Bieži sasprindzini un atslābini kāju muskuļus, lai mazinātu venozo asiņu sastrēgumu kājās.
Ieteicams arī vairākas reizes dienā atgulties vai atsēsties tā, lai kājas atrastos augstāk par ķermeni.
Apgulies uz grīdas uz muguras, rokas noliec uz gurniem. Pacel kājas augšā, saliec ceļos, un taisi kustības, kā braucot ar velosipēdu.
Izvingrini visas kāju locītavas vismaz reizi divās stundās.
Atgulies uz vēdera un enerģiski sit sevi ar papēžiem pa to ķermeņa daļu, uz kuras parasti sēdi.
Vismaz reizi dienā dodies 30 minūšu garā pastaigā.