Rotaļlietas bērna attīstības veicināšanai

Vecāki bieži jautā, kuras rotaļlietas ir labākās, lai veicinātu bērna attīstību. Atbilde vienkārša – ne pašās rotaļlietās slēpjas gudrība, bet gan tajā, ko ar tām dara un vai vecāki iesaistās spēlēšanās procesā. Piedāvājam dažas idejas, kā vecāki var izmantot LEGO® DUPLO®, lai veicinātu ne tikai bērna vispārējo, bet arī atmiņas un domāšanas attīstību. 

Bērns parasti ir izdomas pilns un viņam patīk būvēt sevis izdomātus objektus no klucīšiem. Tad viņš ļauj mammai vai tētim minēt, kas ir tas, ko mazais ir uzbūvējis.

FOTO: Mammamuntetiem.lv

Bērns parasti ir izdomas pilns un viņam patīk būvēt sevis izdomātus objektus no klucīšiem. Tad viņš ļauj mammai vai tētim minēt, kas ir tas, ko mazais ir uzbūvējis.


VISPĀRĒJĀ ATTĪSTĪBA
Lai veicinātu bērna vispārējo attīstību, nav jāplāno īpašs brīdis, kad tas notiks. Ikviens brīdis, ikviena darbība pastarpināti var būt vērsta uz bērna attīstību. Bērna sacensības garu un mehāniskās kustības var attīstīt, izpildot dažādus uzdevumus, piemēram,  sacensties, kurš ātrāk uzbūvēs lielāku “smilšu pili”. Mamma ar savu bērnu katru dienu iet garām smilšu kastei. Dažreiz viņi spēlējās kopā, vai arī bērns spēlējas ar citiem bērniem. Mamma saka savam bērnam: ”Sacenšamies, kurš pirmais apskries apkārt smilšu kastei?” Ar mazām sacensībām bērns var mācīties atpazīt krāsas vai mācīties skaitīt - piemēram, tas, kurš pirmais ierauga sarkanu auto vai 3 putnus, ir uzvarējis.

LEGO® DUPLO® vingrinājumu idejas
Sacensības, spēlējoties ar LEGO DUPLO, var kļūt par vienu no bērna mīļākajām aktivitātēm, ja vien vecāki parāda šādu iespēju un dara to kopā ar bērnu.  
Var būvēt šķēršļu joslu rotaļu automašīnām. Bērnam uzdevums censties būt uzmanīgam un izbraukt šķēršļu joslu pēc iespējas ātrāk. Mamma vai tētis to cenšas izdarīt ātrāk ar otru rotaļu mašīnu. 
Citreiz uzdevums var būt šāds: bērns un mamma vai tētis sacenšas, kurš uzbūvēs lielāku objektu, lietojot tikai vienas formas klucīšus. Tas, kurš izmanto vairāk gabaliņus, uzvar! 
Var mēģināt uzbūvēt garāko torni.
Citu reizi var trenētiess atpazīt krāsas un mēģināt uzbūvēt pēc iespējas lielāku ēku, izmantojot tikai vienas krāsas klucīšus. Kura krāsas izbeigsies pirmās?
Bērns parasti ir izdomas pilns un viņam patīk būvēt sevis izdomātus objektus no klucīšiem. Tad viņš ļauj mammai vai tētim minēt, kas ir tas, ko mazais ir uzbūvējis.
Padoms vecākiem
Dažreiz sacensības pārtop par visas dienas pasākumu, pilnu ar stāstiem, jo mamma sākumā nevar uzminēt, ko bērns ir uzbūvējis. Viņš detalizēti apraksta savu uzbūvēto objektu un izveido stāstus, saistītus ar to.


ATMIŅA
Varī bērna atmiņu vecāks var trenēt visdažādāko aktivitāšu laikā. Mamma uzdod bērnam jautājumu, un kopā viņi var meklēt pareizo atbildi. Kādā krāsā ir mūsu mašīna? Un māja, kurā mēs dzīvojam? Vai tu atceries šī augļa nosaukumu? Katru dienu var mācīties dzejoļus, dziedāt dziesmas, pārrunāt redzēto. Kopā ar savu mammu vai tēti, bērns iemācās kaut ko jaunu katru dienu. 

LEGO® DUPLO® vingrinājumu idejas
Lūk, idejas, kā mamma vai tētis var veicināt bērna atmiņas trenēšanu ar LEGO DUPLO klucīšu palīdzību. 
Vecāks uzbūvē fotokameru, mašīnu, torni vai kosmosa kuģi un ļauj bērnam to atdarināt un uzbūvēt tādu pašu priekšmetu. Vai bērns spēs to uzbūvēt? Un ja nu vecāks noslēpj objektu, lai bērns to neredz? Vai viņš spētu to atdarināt tikai pēc atmiņas? Viņš ir ļoti gudrs un spēj to uzbūvēt pareizi!
Arī krāsu apgūšanai var izmantot klucīšus. Mamma vai tētis novieto četrus objektus (katrs uzbūvēts no 2 klucīšiem) no dažādām krāsām, un bērns pēta, kuri objekti ir līdzīgi, nosauc krāsas.
Kādā citā reizē var sagatavot 2 klucīšu rindiņas no četriem klucīšiem katrā rindā. Viens klucītis trūkst. Bērnam ir jānosaka, kura krāsa trūkst. Vai viņš izvēlēsies pareizās krāsas klucīti?
Padoms vecākiem
Pateicoties daudzajām krāsām, varat izveidot aizvien sarežģītākus uzdevumus un izmantot vairāk krāsu uzdevumu laikā.

 

Reklāma
Reklāma

DOMĀŠANA
Problēmu atrisināšana palīdz mums attīstīties un iemācīties jaunas lietas. Mēs arī mācāmies ikreiz, kad sastopamies ar grūtībām un cenšamies izdomāt, kā tās atrisināt. Bērniem pasaule ir pilna ar jauniem atklājumiem un pieredzi, ar ko viņiem ir jātiek galā. Kad rotaļlieta nokrīt zem bērna krēsla, vecākiem ir jāiemāca, kā to paņemt paša spēkiem. Problēmu atrisināšana sastāv no 3 daļām: analīze, atrisinājuma meklēšana un secinājumi. Iepriekšēja pieredze noteiktā situācijā palīdz nākotnē - bērns atceras, ka viņš atrisināja problēmu un atcerās, kā viņš to izdarīja. Dažreiz bērns zaudē interesi problēmas atrisināšanā un sāk spēlēties. Tomēr arī rotaļām ir labums un tam var būt labi rezultāti - kad bērni spēlējas, viņu fantāzija sāk darboties ar pilnu jaudu. ”Relaksācijas” brīdī, viņi var atklāt jaunus stimulus un ar tiem - jaunu skatījumu uz problēmām. Piemēram, bērns piesien aukliņu pie durvju roktura, lai aizvērtu durvis.

Bērns mācās, vērojot pasauli un skatoties, kā tā darbojas. Lai to trenētu, mēs varam meklēt piemērus mums apkārt. “Kas mūsu ķermenī ir pāra skaitā?” vecāks var jautāt bērnam. Viņš rāda savas divas kājas. Mums ir arī divas ausis, divas rokas, divas pēdas (bet tikai viens deguns un viena mute). Objekti pāra skaitā atrodas mums visapkārt. Mums ir nepieciešama karote ar zupas šķīvi. Kā citādāk zupu ēdīsim? Kuras lietas vēl sader kopā? Zobu pasta un zobu birste? Balta lapa un krāsainie zīmuļi? Vai tu vari izdomāt citus pārus, kas sader kopā? 

LEGO® DUPLO® vingrinājumu idejas
Izmantojot LEGO DUPLO  klucīšus mamma vai tētis var mācīt bērnampāru jēdzienu 
Bērns no vienādajiem klucīšiem izveido pārus.
Spēlējoties ar pāriem, bērns trenējas skaitīt ne tikai līdz divi, bet arī saskaitīt visus pārus.
Citā reizē, vecāks sagatavo mazus divu klucīšu objektus un bērns meklē tos, kas ir vienādi. 
Un ko darīt, ja ir objekti bez pāra? Vai bērns var uzbūvēt vienādus objektus? 

Padoms vecākiem
Šī spēle ir lieliska, lai trenētu uzmanību. Vecāks dažreiz veic izmaiņas pāros, lai redzētu, cik bērns ir koncentrējies un vai viņš spēj pamanīt izmaiņas.